فناوری جدید که به زودی وارد گوشی‌های موبایلتان خواهد شد: NFC!

8

گوشی‌های موبایل هر سال، مجهز به فناوری‌های تازه‌تری می‌شوند، زمانی افزودن دوربین به آنها، هیجان‌انگیز می‌نمود، هیجانی که این یکی دو ساله جای خود را به صفحات نمایش لمسی با وضوح بالا و پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی پهن‌باند، ژیروسکوپ و به تازگی پروژکتورهای کوچک داده است.

آیا هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد؟ پاسخ مطمئنا مثبت است.

در نوشته ای که می‌خوانید در مورد فناوری NFC برایتان خواهم نوشت. NFC‌ مخفف near field communication است و منظور از ان فناوری‌‌ای است که ارتبط بی‌سیم با فرکانس بالا دو وسیله را که در فاصله کمی در حدود 10 سانتیمتر هستند، ممکن می‌کند.

خوب! حتما از خودتان می‌پرسید که چه بشود؟! همین الان هم با بلوتوث را داریم که به نیازهایمان جواب می‌دهد. اما باید توجه داشته باشید که کارکردی که برای NFC‌ در نظر گرفته می‌شود، بسیار فراتر از فناوری بلوتوث است.

قضیه از سال 2004، شروع شد، در این زمان در همایشی شرکت‌های نوکیا، سونی و فیلیپس گرد هم آمدند تا فناوری ارتباطی بیسیم کوتاه‌برد را تبلیغ کنند، به زودی شرکت‌های بزرگ دیگر مثل سامسونگ، موتورولا و مایکروسافت هم به این جمع پیوستند تا تعداد اعضای این باشگاه به 140 شرکت برسد.

با استفاده از NFC یک وسیله -غالبا یک گوشی موبایل- می‌تواند اطلاعات را از وسایل دیگر یا از برچسب‌های مخصوص NFC در فاصله کوتاه دریافت کند.

در سال 2007، نوکیا نخستین گوشی مجهز به این فناوری را وارد بازار کرد، یک سال بعد، انجمن NFC تصمیم گرفت که هر سال جایزه‌ای به بهترین ایده استفاده از این فناوری بدهد، بعد از این تصمیم بود که از گوشه گوشه جهان از مالزی گرفته تا آلمان، ایده‌های خلاقانه‌ای در مورد استفاده از NFC پیشنهاد شدند. در حال حاضر حدود 100 پروژه مبتنی بر NFC در سراسر جهان در حال انجام هستند.

راستش وقتی خبر گوشی جدید گوگل، یعنی نکسوس اس را که به این فناوری مجهز خواهد بود، خواندم، با خودم گفتم، دیگر باید NFC را جدی گرفت و در موردش کمی خواند و نوشت!

پس در ادامه پست،  شش مورد از شیوه‌هایی را که این فناوری نوین می‌تواند بر زندگی ما در آینده نزدیک تأثیر بگذارد، با هم مرور می‌کنیم!

1- پرداخت بدون تماس: از آنجا که NFC‌ماهیتا، تماس‌ها را فقط در فاصله‌های نزدیک چند سانتیمتری ممکن می‌کند، بنابراین شیوه خوبی برای داد و ستد ایمن محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌تواند کارت‌های اعتباری ساخت که بدون تماس کار می‌کنند. مستر کارت و ویزا کارت، هر دو عضو، انجمن NFC‌هستند و هر دوی این شرکت‌های در حال کار روی پروژه‌ای هستند که با با استفاده از آن گوشی‌های موبایل مجهز به NFC را بتوان به عنوان ابزار پرداخت آنی مورد استفاده قرار داد.

2- حمل و نقل: در سال 2008، شرکتی در آلمان، موبایل 200 نفر را در یک برنامه آزمایشی محهز به برچسب‌های NFC‌ کرد، وقتی این افراد سوار وسایل حمل و نقل عمومی می‌شدند، به صور خودکار ورود و خروج آنها ثبت می‌شد و آخر هر ماه، صورت‌حساب برای آنها می‌آمد. در سال 2010، این طرح در مورد 3000 نفر دیگر انجام شد و به زودی اتوبوس‌های شهر مادرید هم در یک طرح پایلوت، مجهز به این فناوری خواهند شد.

3- پزشکی: NFC‌ در پزشکی هم کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد، برای مثال با استفاده از آن می‌توان اطلاعاتی در مورد درمان‌های دریافت‌شده توسط یک بیمار دریافت کرد یا متوجه شد که در یک بازه زمانی چه پزشکان و پرستارانی، بیمار را ویزیت کرده‌اند.

برنده جایزه پنج هزار یورویی سال پیش انجمن NFC، برنامه‌ای جالبی بود که با استفاده از آن می‌شد بیمارانی ساکن در مناطق محروم را پایش کرد، این برنامه هم‌اکنون در پاکستان برای یک پژوهش در پنومونی (ذات الریه)، در حال انجام است. در این برنامه به هر کودک بیماردست‌بندی با برچسب RFID داده می‌شود. هر زمان که کودک وارد یک مرکز پزشکی شود، اطلاعات بالینی و آزمایشگاهی او دریافت و جمع‌آوری می‌شود و یه یک سرور ایمن، در همان لحظه ارسال می‌شود.

4- سادگی استفاده در زندگی روزمره: تصور کنید که یک بازی موبایل طراحی شود که برای انجام آن، گوشی‌های دو دوست باید به هم نزدیک شوند و بچسبند! تصور کنید که برای چاپ عکس گوشی‌تان یا استفاده از یک هدست بی‌سیم، نیازی به کشیدن دردسر نباشد و با NFC ‌ارتباط گوشی با پرینتر و هدست، به سادگی ممکن شود.

به مثال جالب دیگری توجه کنید: تماس با گوشی‌های همراه، برای بعضی از ناتوان‌های ذهنی یا افراد سالخورده، چندان آسان نیست. حالا تصور  کنید که آلبوم عکسی از دوستان و آشنایان داشته باشید و وقتی روی هر عکس انگشت می‌گذارید، موبایلتان اطلاعات را از برچسب NFC هر عکس بگیرد و تماس را برقرار کند. چنین کار عجیب و غریبی در طی یک پروژه در سال 2009، انجام شد و برنده جایزه دوم انجمن NFC شد!

5- اشیای هوشمند: آخر چرا باید فکر کنیم که در برچسب‌های NFC، فقط می‌توان اطلاعاتی مثل شماره تلفن یا آدرس اینترنتی قرار داد؟!

در یکی از شهرهای فنلاند، کار جالبی با NFC ‌انجام دادند، آنها 1500 برچسب ویژه را در هر جایی که تصورش کنید، از اتوبوس‌ها گرفته تا سالن‌های تئاتر قرار دادند. این طوری برای مثال، کسانی که بلیط برای حضور در تئاتر رزرو کرده بودند، می‌توانستند از موبایلشان به عنوان بلیط استفاده کنند و وقتی در سال انتظار بودند و حوصله‌شان سر می‌رفت، می‌توانستند با گوشی‌شان اطلاعات ذخیره شده در پوسترهای تبلیغ تئاتر را بخوانند و متوجه جزئیاتی در مورد تئاتری که خواهند دید، بشوند!

جالب است بدانید که شرکتی پیدا شده که سنگ قبرها را مجهز به NFC‌ می‌کند تا حاضران در آرامگاه ابدی شخص بتوانند با گوشی‌هاشان اطلاعاتی در مورد متوفی کسب کنند!

6- شبکه‌های اجتماعی: به احتمال زیاد در مورد شبکه های اجتماعی مبتنی بر موقعیت، چیزهایی می‌دانید، در این شبکه‌ها هر شخص مرتبا موقعیت خود را اعلام می‌کند یا اصطلاحا checked in انجام می‌دهد. دوستان او در شبکه اجتماعی می‌توانند ببینند که او کجاست و اگر تمایل داشته باشند، او را ببیننند.

از NFC، می‌توان به این منظور هم استفاده کرد. کافی است، مناطق مختلف یک شهر را مجهز به برچسب‌های NFC‌ کرد.

البته با برآمدن Foursquare این ایده به صورت دیگری مطرح شد و رونق یافت، اما هنوز هم از NFC می‌توان برای این کار استفاده کرد. برای مثال سال پیش یک شرکت آلمانی، نمونه اولیه‌ای طرحی را ارائه کرد که در آن هر حاضران در یک محل می‌توانند اطلاعات پروفایل خود را با هم رد و بدل کنند و بر حسب میزان تشابه علایق و عادات با هم طرح دوستی بریزند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. محمد می گوید

    یه جوریه این فاصله کم به نظرم.

  2. محمد نصیری می گوید

    ممنون واقعا لذت بردم دکتر
    از این فناوری هم قطعا میشه در تجارت استفاده بهینه و سود اوری هم کرد

  3. shayan می گوید

    جدای کاربردهایش به نظر می آید صرفاً RFID-Reader باشد که حالا استانداردتر شده. می شود حالا همه کاربردهایی که RFID داشت را برای موبایل تصور کرد

  4. Narsis می گوید

    Gushihaye mobtani bar nfc be bazar amadeand,nemuneash AVEA dar turkie

  5. محسن می گوید

    تو یک قسمت سریالی که حتما شما هم اون رو دیدین یک نفر میگفت من با دستگاهی که اختراع کردم میتونم اطلاعات هر نوع حافظه ای حتی فلش و هارد دیسک رو به صورت بی سیم کپی کنم. به نظر تخیلی میومد، خوب الان با این فناوری بستر برای کسانی که اونجور هدفهای منفی دارن محیا می شه.

  6. اليرزا می گوید

    ممنون واقعا لذت بردم

  7. abbas می گوید

    با سلام
    به نظر شما با وضعیتی که در مورد اینترنت و فناوری مخابرات در کشور ما وجود دارد در چه مدتی میتونیم از تمامی امکانت تلفن های همراه استفاده کنیم.
    چون خیلی از امکانات مثل دسترسی به بازیها و شبکه های اجتماعی و غیره نیاز به اینترنت پر سرعت داره که در حال حاضر چنبن امکاناتی روی تلفنها نداریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5