پارادوکس استفاده از فناوری در ژاپن: کشوری که با وجود داشتن فناوری‌های پیشرفته، هنوز در آن از فکس و نوارهای کاست استفاده می‌شود

7

شاید نخستین تصویری که از ژاپن به ذهن ما متبادر بشود، شهرهای شلوغ، آدم‌های کوشا و فناوری‌های پیشرفته باشد.

در این تصویر کلی شکی نیست. شرکت‌های ژاپنی خلاق هستند و استفاده از فناوری‌‌هایی در این کشور معمول است که کمتر در کشورهای اصطلاحا جهان اولی دیگر از آنها استفاده می‌شود. اما این سکه، روی دیگری هم دارد:

آیا می‌دانستید که هنوز در ژاپن مأمورانی برای تنظیم چراغ‌های راهنمایی به کار گمارده می‌شوند و بعضی از شرکت‌ها از نرم‌افزارهای 10 سال پیش استفاده می‌کنند. در ژاپن حتی هنوز هم نوارهای کاست ویدئویی به دفاتر شرکت‌ها فروخته می‌شود و حتی شرکت‌های پیشرویی مانند سونی، هنوز از فکس استفاده می‌کنند.

می‌توان گفت که شرکت‌های ژاپنی به صورت کلی در زمینه پذیرش فناوری‌های نو (در کارهای داخلی خود)، حدود 10 سال از شرکت‌های کشورهای پیشرفته دیگر عقب‌تر هستند. به سختی می‌توان پذیرفت که کشوری که نخستین سیستم پرداخت بدون تماس، قطارهای فوق سریع و واکمن را ساخته، چنین حالتی داشته باشد.

اما واقعیت همین است، گرچه در ژاپن می‌شود صورت‌حساب‌ها را به راحتی با گوشی موبایل پرداخت کرد، اما کسی از کیف‌های پول‌ الکترونیک استفاده نمی‌کند، استفاده از اسکایپ اندک است و دراپ‌باکس هم طرفداری ندارد. همه اینها در حالی است که ژاپن، بهترین زیرساختار اینترنتی دنیا را دارد!

مشکل در کجاست؟

به باور کارشناسان، علت این موضوع عجیب و غریب این است که شرکت‌های کوچک و متوسط، 99.7 درصد از 4.2 میلیون شرکت ثبت‌شده این کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین قسمت اعظم اقتصاد ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود را نه شرکت‌های چندملیتی شناخته‌شده، بلکه همین شرکت‌های کوچک می‌چرخانند.

فرهنگ رایج در این شرکت‌ها هم فرهنگی محافظه‌کارانه است، بر این اساس پست کردن نامه‌های کاغذی و فکس، حتی فکس‌هایی که با دست‌خط عادی نوشته شده‌اند، طرفدار دارد.

_86461249_hi001346331

حتی شرکت‌هایی که فناوری‌های پیشرفته‌ای در محصولات خود ارائه می‌دهند، کارکنان خود را مجبور می‌کنند که از سرویس‌های ایمیلی استفاده کنند که شبیه سیستم‌های ایمیل سال 1997 است. در خیلی موارد از سیستم ایمیل و ارتباط داخلی Cyboz استفاده می‌شود که با آن فقط می‌شود متن ارسال کرد. به علاوه سرورهایی که برای این کار استفاده می‌شوند، آنقدر کوچک هستند که کارکنان مجبورند هر از چند گاه، ایمیل‌های قدیمی خود را پاک کنند تا جا برای ایمیل‌های جدید باز شود!

نه! خیلی جاها اصلا نمی‌شود صحبت از دراپ‌باکس یا ابزار مشارکتی دیگری به نام Basecamp کرد. رؤسا حتی مشتاق‌اند که اطلاعات را از طریق ارسال سی دی ارسال کنند!

تحت چنین شرایطی، کاهش سطح خلاقیت، قابل پیشبینی است، اما از سوی دیگر، شاید محافظه‌کار بودن ژاپنی‌ها و ترس آنها از سرقت اطلاعات باشد. شاید به همین خاطر باشد که آنها ترجیح می‌دهند تا حد ممکن کارها را افلاین انجام بدهند.

_86462629_gettyimages-491504300

اما همین عادت به انجام دادن کارها به صورت آنالوگ که به تعبیر آلدوس هاکسلی می‌توان به آن جهالت خودخواسته یا «ندانستن به خاطر نخواستن دانستن» گفت، مشکلی برای خلاقیت سازنده ژاپنی‌ها شده است.

اما از سوی دیگر شاید همین استفاده نکردن از فناوری‌های تازه، باعث به‌کارگیری نیروهای انسانی بیشتر شده باشد، طوری که نرخ بیکاری در ژپان بسیار پایین و در حد 3.4 درصد است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. senaps می گوید

    فکس یه تکنولوژی قدیمیه ؟ 😐

    1. Bluish می گوید

      🙂

  2. فرشاد می گوید

    خیلی جالب بود!
    فکر کنم ایده‌شون این باشه: “من زمانی از این تکنولوژی تازه استفاده میکنم که قدرت مهار و کنترل اون رو داشته باشم. اگر قرار باشه اون من رو کنترل کنه از همون تکنولوژی قدیمی‌تر استفاده میکنم”.
    همیشه دیدم که چطور مدیران باتجربه ای که میشناسم، نمیتونن از اسمارتفون چند ملیونی تومنی یا از لپ‌تاپ به‌روزشون استفاده کنن!

  3. رضا می گوید

    دیروز با جوانی برخورد کردم که بخاطر بکارگرفته شدن فناوری های الکترونیکی در فروش بلیط متروی مشهد از کار بیکار شده بود.
    یک روی سکه فناوری ها یا همان اتوماسیون همین بیکارشدن خیلی ها ست.

  4. کاوه می گوید

    بعضی افراد در کشور ما به محض ایجاد یک بستر تکنولوژی فوراً همه کار خودشونو به اون منتقل میکنند و فقط تلاش میکنن بگن که ما خیلی از چیزهای جدید استفاده میکنیم.
    یکی از مشکلاتی که من جدیداً باهاش مواجه شدم این بوده که وقتی از افراد آدرس ایمیلشونو میخوام که براشون کاتالوگ، فاکتور یا نامه ای رو ارسال کنم بهم میگن نمیشه به تلگرام یا واتس آپ بفرستی؟ بعضی ها هم که دیگه کلاً ایمیل رو کنار گذاشتن و میگن شبکه های اجتماعی بهتره!
    خودم واقعاً موندم

  5. بابک می گوید

    زندگی زیبایی و لذت خودش رو از دست میده اگه قرار باشه از صبح که بیدار میشم و تا شب که به رختخواب می ریم همه چی با تکنولوژی های روز انجام بشه.

    1. eli می گوید

      بسیارموافقم آقا بابک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5