حفظ روش‌های سنتی در یکی از آخرین کارگاه‌های ساخت کُره‌های جغرافیایی

4

فرانک مجیدی: در روزگار مدرن امروز، با وجود GPS، گوگل مپ و نقشه‌های مجازی و کاغذی چاپی فراوان از شهرها و کشورها، هنر ساخت کره‌های جغرافیایی دیگر رو به فراموشی است. امروزه تنها دو کارگاه در جهان هنوز کره‌های جغرافیایی می‌سازند و در این کار، از طراحی دستیِ هنرمندان و روش‌های سنتی بهره می‌برند. یکی از این کارگاه‌ها «بِلِربی و شرکا» نام دارد. این کارگاه در استوک نوینگتونِ لندن واقع شده‌است. برخلاف تصور، این کارگاه پیشینه‌ی طولانی‌ای ندارد. «پیتر بلربی» در سال 2008 آن را به وجود اورد، آن هم با این هدف که به دنبال یک کره‌ی جغرافیایی باکیفیت برای هدیه‌ی تولد هشتادسالگیِ پدرش بود. در آن زمان، بلربی دو راه حل داشت، یا کره‌های جغرافیایی ارزان چاپی بخرد و یا یک مدل عتیقه با قیمتی سرسام‌آور! برای همین آقای بلربی راه سوم را برگزید: چندماه و چند هزار پوند صرف کند تا یکی مال خودش را بسازد. اما این کار بیش از چیزی که بلربی تصور می‌کرد پیچیده، گران و وقت‌گیر بود. برای همین آقای بلربی تصمیم گرفت به جای همه‌ی این کارها، اصلاً یک استودیوی ساخت کره‌ی جغرافیایی تأسیس کند و خلاص!

در حال حاضر آقای بلربی تیمی از سازندگان کره‌های جغرافیایی در اختیار دارد که می‌توانند کره‌هایی گران‌قیمت و با کیفیت بالا بسازند. کار آن ها، بیش از این‌که در دنیای امروز ارزش علمی داشته باشد، دارای ارزش‌های هنری است. هر قطعه‌ی این کره‌ها، از پایه گرفته تا نقاشی‌های روی آن و فرآیند ساخت نقشه‌ها، باعث شده که هنرهای سنتی و مدرن امروزی با هم ترکیب شوند و اثری ارزشمند خلق گردد. نمونه‌های کار این کارگاه و اطلاعات بیشتر را می‌توانید در وب‌سایت آن ها پیدا کنید.

هر عضو جدید تیم، برای یافتن مهارت‌های کافی، بایستی حداقل 6 ماه تمرین کند.

PhotoJadeFenster3__880

اعضای تیم کم‌کم آموختند که چگونه کره‌های جغرافیایی را با آزمون و خطا بسازند. بخش اعظم این زمان، صرف این شد که چگونه فطعات کاعذی حاوی تصویر نفشه‌ها کاملاً مماس کنار هم قرار بگیرند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes1__880

کسی که مسئول چسباندن نوارهای نقشه روی کره است می‌گوید بهترین بخش کار، جایی است که قطعه‌ی آخر نوار را روی نقشه می‌چسباند.

This-Job-Exists-In-the-Studio-With-One-Of-The-Worlds-Last-Remaining-Globe-makers3__880

پیتر امیدوار است که مهارت‌هایش در خانواده انتقال یابد و آن‌ها نیز راه او را ادامه دهند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes3__880

بخشی از نوارهای کاغذی روی نقشه که روی‌شان نقاشی شده. آن‌ها می‌بایست برای هر کار، چند قطعه‌ی کاملاً هم‌شکل و هم‌رنگ بسازند تا اگر یکی از نوارهای خیس در حین چسباندن، پاره یا چروکیده شد، بلافاصله نوار جایگزین را مورد استفاده قرار دهند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes18__880

روی قطب، یک تصویر کوچک از خرس قطبی نقاشی می‌شود.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes4__880

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در راه ساخت نقشه، جدال با عدد پی است. اگر محاسبات به دقت انجام نشود و چندین بار تکرار نگردد، نوارهای کاغذی که کاملاً بتوانند روی کره را بپوشانند تهیه نمی‌شود و کار، ضایع می‌گردد. بخشی از نقشه‌ی جهان در آب! این قطعات باید زمانی مشخص پیش از چسبانده شدن روی کره در آب بمانند تا کاملاً روی بدنه‌ی کره، بدون ان‌که گوشه‌های آن اضافه بیاید، بخوابند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes22__880

نقاشی کردنِ اسکاتلند! کارمندان این کارگاه، از کارشان بسیار راضی‌اند، زیرا می‌دانند افراد زیادی در جهان نمی‌توانند ادعا کنند که هر روز سر کار می‌ایند و کاری مشابه با آن‌ها انجام می‌دهند. آن ها احساس خوش‌اقبالی می‌کنند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes8__880

بزرگ‌ترین نقشه‌ی این کارگاه، 127 سانتیمتر قطر دارد.

This-Job-Exists-In-the-Studio-With-One-Of-The-Worlds-Last-Remaining-Globe-makers__880

سوای هنری که کارمندان این کارگاه برای ساخت نقشه آموخته‌اند، این کار برای آن‌ها مانند تمرین صبر و فرصتی برای ورزیده کردن بدن‌های‌شان است.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes9__880

کار طراحی و برجسته ساختن اطراف سواحل، از انگلستان شروع می‌شود و به کامبوج و ویتنام می رسد و تا امریکا ادامه می‌یابد.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes7__880

سگ گروه، جرج، و بعضی از کره‌های جغرافیایی که کارشان به اتمام رسیده.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes12__880

نیمی از کره‌ی زمین ساخته شده! ابتدا بایستی نیمی از نوارها چسبانده شود و نیمه‌ی دیگر چنان قرار گیرد که با بخش بالایی دقیقاً هماهنگ باشد.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes15__880

این نوارها به دقت بریده شده‌اند، نقاشی شده‌اند و در آب قرار گرفته‌اند و حالا کاملاً حاضرند تا روی کره‌ی چغرافیایی قرار گیرند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes14__880

یکی از اعضای گروه، در حین گوش دادن به موسیقی، روی نوار یک بار شسته شده، نقشه را طراحی می‌کند. نوارها برای یک کره با قطر 80 سانتیمتر آماده شده‌است.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes19__880

نقاشی کردن جهان! از آن‌جایی که هر مرحله نیازمند خشک شدن کامل و استراحت دادن به کار است، اعضای گروه می‌توانند همزمان روی چند کره‌ی جغرافیایی کار کنند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes25__880

نقاشی کردن جزئیات نهایی

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes28__880

پوشش لاک الکل روی کره‌ای که کارش تمام شده. بعد از خشک شدن، کره روی پایه‌ی چوبی دست‌ساز قرار خواهد گرفت. در این‌جا لاک‌ الکل زدن به یک کره‌ با قطر 80 سانتیمتر را می‌بینیم.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes30__880

کار در چند جبهه! گروه زیادی از افراد علاقمند، ایمیل‌هایی می‌فرستند که می‌خواهند کار این کارگاه را از نزدیک ببینند. از آن‌جایی که داشتنِ بازدیدکنندگان فراوان کار گروه را با اختلال مواجه خواهد کرد، آن‌ها تنها بازدیدکنندگان محدودی را می پذیرند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes33__880

قرار دادن لایه‌ی آخر روی یک کره به قطر 36 سانتیمتر

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes__880

پیتر بلربی. بعد از ساخته شدن کره‌ای که قطعات نقشه بایستی روی ان قرار گیرد، گام بعدی اندازه‌گیری فواصل و مشخص کردن جایی است که بایستی نوارها قرار گیرند و نیز وزن کردن کره است. کره‌ها بایستی برای داشتن تعادل روی پایه، به دقت وزن شوند.

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes2__880

کره‌های جغرافیایی رومیزی

One-of-the-Worlds-Only-Globe-Making-Studios-Celebrates-the-Ancient-Art-of-Handcrafted-Globes34__880

نقاشی روی بزرگ ترین کره در کارگاه با قطر 127 سانتیمتر. در جریان جنگ جهانی دوم، جرجیل و روزولت به یکدیگر، به نشانه‌ی تقدیر برای همراهی در روزهای سخت جنگ، دو کره‌ی جغرافیایی به قطر 1 متر و 27 سانتیمتر هدیه دادند. ظاهر این کره‌ها و روش کار برای ساخت آن ها، بسیار مشابه با کره‌ای است که از آنِ چرچیل بود. گروه تصمیم گرفته که در سال، تنها 40 کره‌ی جغرافیایی بسازد.

This-Job-Exists-In-the-Studio-With-One-Of-The-Worlds-Last-Remaining-Globe-makers1__880

 

بزرگ‌ترین کره‌ی کارگاه در کنار کوچک ترین کره

This-Job-Exists-In-the-Studio-With-One-Of-The-Worlds-Last-Remaining-Globe-makers2__880

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. شهاب الدین می گوید

    فکر می‌کردم ساده‌تر از این حرف‌ها باشه!

  2. emir می گوید

    خیلی جالب بود…
    ممنون

  3. مریم می گوید

    متاسفانه تمام پست ها پر از غلط تایپی هست،بعضا در یک‌جمله سه چهار کلمه اشتباه تایپ شده است.

  4. پژمان می گوید

    برای خودش هنری هست واقعا … اون قسمت خیس کردن کاغذ ها خیلی جالب بود همیشه فکر میکردک چجوری انحنای کره رو به وجود میارند .. که جواب رو ازتون گرفتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5