تنها روش یادگیری مهارت‌های جدید (قسمت اول)

11

قدرت تجزیه و تحلیل مالی داشتن، قضاوت صحیح موقعیت و افراد، ریسک پذیری، شناسایی فرصت‌های مالی و مواردی از این دست همه مهارت‌هایی هستند که وقتی آن‌ها را در همکاران، دوستان و آشنایان خود می‌بینم در دلمان آرزو می‌کنیم که کاش ما هم می‌توانستیم مثل آن‌ها باشیم و در ادامه ممکن است حتی از آن‌ها در زمینه موفقیت‌شان مشاوره بگیریم و یا دوره‌ای را بگذرانیم اما متاسفانه با وجود صرف وقت و انرژی هرگز به نتیجه مطلوب نرسیم. به عنوان مثال هرگز نتوانیم فرصت‌های اقتصادی مناسب را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنیم .

هرگز خودتان را به یادگیری چیزی مجبور نکنید به خصوص زمانی که آن کار در حیطه استعدادهای طبیعی شما نیست. نقش استعداد هر چند اندک باشد باز هم ضروری است. استعداد بذری است که رویش بر اساس آن آغاز می‌شود و شکل می‌گیرد. این که از کجا بفهمید که در زمینه‌ای استعداد دارید شاید همیشه آشکار و آسان نباشد. اما باید کمی به گذشته خود رجوع کنید. این که مثلا در ده سالگی به موسیقی علاقه‌مند بودید، آرزو داشتید اجراهای زنده را ببینید و یا خود نوازنده یا خواننده مشهوری شوید، یا در این خصوص مطالعه می‌کردید و می‌کنید، سبک‌های خاص آن را می‌شنوید و اجراهای مختلف را دنبال می‌کنید. در چنین شرایطی به احتمال زیاد شما در زمینه موسیقی استعداد لازم برای رویش را دارید. در واقع به وجود آمدن استعداد پدیده‌ای ذاتی است، باید در وجود شما بالقوه وجود داشته باشید و شما با آموزش مهارت‌های لازم آن را بالفعل کنید.

و اما خبر خوش این است که همه انسان‌ها در زمینه‌های بسیار زیادی استعداد دارند که به دلایل مختلف از جمله مهیا نبودن بستر مناسب جهت شناسایی از آن غافل هستند. بر این اساس همه ما مهارت‌ها و فنون زیادی را می‌توانیم در زندگی بیاموزیم و در آن پیشرفت کرده و حتی بهترین باشیم. در این مقاله مرحله به مرحله نحوه آموختن مهارت‌های جدید را مرور می‌کنیم.

عاشق و شیفته آن کار باشید

تجربه نشان داده است که درصد موفیقت شما در هر کاری، اگر عاشق آن کار باشید به مراتب بیشتر از کاری است که صرفا به آن علاقه‌مندید و یا اصلا از آن کار خوشتان نمیاد. از نگاهی دیگر زمانی که در عرصه جدیدی گام می‌گذارید، قاعدتا باید بپذیرید افرادی که بیشتر از شما شیفته آن کار یا زمینه هستند احتمال موفقیت بیشتری دارند. این یک قانون جهان است. اولین فردی که مسیر قطب شمال را از سیبری به آلاسکا در دمای 60- درجه طی کرد، قاعدتا عاشق این کار بوده است.

برای همه شما هم حتما پیش آمده، کمی در خاطرات خود جست جو کنید. من به عنوان مثال از تجربه اول رمان خواندنم برای شما می‌گویم. یازده ساله بودم و کتاب داستان‌های مجید در پنج جلد منتشر شده بود. من در همان چند صفحه اول کتاب شیفته داستان شدم و چنان در خواندن کتاب غرق شده بودم که تمام فعالیت‌های روزمره‌ام تحت شعاع قرار گرفته بود تاحدی که برای من دوز روزانه مشخص کردند، مثلا روزی دو ساعت خواندن کتاب. شب‌ها با اشتیاق به صبح می‌رسید تا بقیه داستان را بخوانم و کتاب بعدی و کتاب بعدی.

بی شک شما هم فعالیت‌هایی را دارید که برای انجام آن لحظه شماری می‌کنید و با شوقی مضاعف آن را به انجام می‌رسانید. یادگرفتن مهارت‌های جدید در زمینه این فعالیت‌ها و یا در ارتباط با آن برای شما ممکن، لذت بخش و البته موفقیت‌آمیز خواهد بود. اگر به دید عمومی خوره کامپیوتر هستید در آموختن مهارت‌های علوم مختلف کامپیوتر می‌توانید موفق و سودمند باشید. تعلل نکنید.

مطالعه کنید

در سن 12-13 سالگی بابی فیشر شطرنج باز خوبی نبود. با آن‌که استعداد لازم را داشت اما در مسابقه‌ها نمی‌توانست حرفی برای گفتن داشته باشد. تا آن که در 13 سالگی به مدت یکسال از صحنه کناره گرفت و در سن 14 سالگی در سال ۱۹۵۸ درجه استاد بزرگ شطرنج را کسب کرد. وی در مسابقات اینترزونال و تورنمنت کاندیداتوری قهرمانی شطرنج جهان در سال‌های 1970-1971 بیست مسابقه پیاپی را با پیروزی پشت سر گذاشت که هیچ‌گاه در تاریخ شطرنج تکرار نشده است. وی در سال ۱۹۷۲ در مسابقه قهرمانی جهان بر بوریس اسپاسکی غلبه کرد و نخستین و تنها آمریکایی شد که به این عنوان می‌رسد. و اکنون استادان شطرنج معاصر در اینکه او بهترین شطرنج‌باز تاریخ بوده است اجماع دارند. خوب اکنون زمان آن است که پاسخ سوال ذهنی شما را بدهم که در طول این یکسال چه کرد؟

learning (4)
1- او یکسال خود را صرف دیدن و تجزیه و تحلیل بازی‌های شطرنج یک قرن پیش کرد و با بررسی بازی‌های قرن 18 کلیه عوامل پیروزی، شکست، تکنیک‌ها و رموز را آموخت. فیشر دانش عمیقی در خصوص خطوط گشایشی تند و تیز کسب کرد به نحوی که کلا فضا و کنترل بازی را در دست می‌گرفت و بر این اساس در جایگاهی که اغلب استادان به محض رسیدن به آن پیشنهاد تساوی می‌دادند، برای کسب فرصت‌های بهتر و در نهایت پیروزی، به بازی ادامه می‌داد.

2- یکی از پیروزی‌های بزرگ فیشتر در مسابقاتی بود که اکثر شطرنج‌ بازان آن روس بودند، و روس‌ها در بعضی از مسابقات تحت فشار ماموران امنیتی شوروی ناچار به تبانی با یکدیگر بودند. و او در این مسابقات بالاتر از روس‌ها قرار گرفت. او این پیروزی را مدیون مطالعه مجلات شطرنج روسی است. در آن دوره بیست بازیکن برتر جهان روسی بودند. درحالی که آمریکایی‌ها با دهان باز محو و مدهوش بازی بازیکن‌های روسی بودند، فیشر به مطالعه بازی روسی‌ها پرداخت و حتی برای این کار زبان روسی را آموخت تا بتواند مجلات شطرنج روسی را بخواند.

فراموش نکنید که با داشتن یک استعداد اولیه، مطالعه تاریخچه مرتبط، بررسی رموز موفقیت برترین‌های هرکار شما نیز می‌توانید برترین باشید.

سعی کنید اما نه خیلی سخت

زمانی که می‌خواهید نویسنده شوید، زمانی که می‌خواهید نوازنده شوید، زمانی که می‌خواهید برنامه نویس شوید، باید هر روز مقادیر زیادی بنویسید، باید هر روز ساعت‌ها بنوازید و یا برنامه‌های زیادی بنویسید و البته مسلم است که در این راه شکست هم می‌خورید! به همین دلیل است که در ابتدای کار کمیت مهم‌تر از کیفیت است. منحنی یادگیری ما براساس کارهایی که به اتمام می‌رسانیم یا برنده شدن‌های‌مان بنا نشده است!

learning (1)

اگر شما چیزی را 1000 بار ببینید، چیزهای بیشتری از کسی که آن را ۱۰ بار می‌بیند مشاهده خواهید کرد.

این قانون مهم را همواره به یاد داشته باشید که راز خوشبختی، بزرگ بودن نیست بلکه رشد کردن است. البته زمانی که شما فقط تلاش می‌کنید، قاعدتا تا سطح استعداد اولیه‌تان رشد خواهید کرد و از آن سطح خاص بالاتر نخواهید رفت و روند رشد شما کم‌کم متوقف خواهد شد. علاوه بر تلاش که برای رشد الزامی است، به سایر نکته‌های این مطلب نیز نیاز خواهید داشت.

معلم داشته باشید. (بسیار مهم)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به کمک کتاب و خودآموز سعی کرده باشید زبان و یا نرم‌افزاری را یاد بگیرید. این نوع آموزش همواره با هاله‌ای از ابهام و سوالات بی‌پاسخ و یا دیر پاسخ همراه می‌شود . حضور یک معلم و یا فردی که در آن زمینه خاص بهتر از ما می‎داند، موجب می‌شود اشتباهات شما به موقع اصلاح شود و یادگیری شما در مسیری درست قرارداشته باشد. از طرفی معلم شما را مورد سنجش مداوم قرار می‌دهد بنابراین مقید می‌شوید که تکلیف انجام دهید و تمرین کنید و اشتباهات خود را اصلاح کنید.

Kindergarten teacher and children looking at globe in library
این مرحله سرعت و البته کیفیت مراحل قبلی و مراحل بعدی را به شدت ارتقا می‌دهد و باعث می‌شود شما یادگیری سریع‌تر و صحیح‌تری داشته باشید.

بررسی گذشته، مطالعه حال حاضر

اگر می‌خواهید یک برنامه نویس بزرگ شوید، نه در حدی که بتوانید یک برنامه کاربردی بنویسید بلکه در این زمینه بهترین باشید، باید مطالعه خود را از تاریخ کامپیوتر، زبان ماشین، سیستم عامل، Fortran، Cobol، Pascal، Lisp، C و ++C آغاز کنید تا به زبان‌های مدرن امروزی مثل Python برسید.

اگر می‌خواهید نویسنده‌ای موفق و مطرح شوید، باید آثار برتر جهان حداقل از سال 1800 تا کنون را مطالعه کنید. آثاری که در طی سال‌ها در برابر فراموشی ناگزیر زمان از میان میلیون‌ها کتاب هنوز محبوبیت و شهرت خود را حفظ کرده‌اند و خوانندگان و منتقدین را در نسل‌های مختلف با خود همراه نگه داشته‌اند. پس از خواندن هر کتاب تحلیل‌ها و نقدهای ادبی مرتبط را بخوانید تا تمام زوایا را که ممکن است از دید شما مخفی مانده باشد درک کنید. برای آن‌که بتوانید یک نویسنده خوب باشید در ابتدا باید یک خواننده خوب باشید.

اگر می‌خواهید فردی موفق در زمینه کسب و کار خود باشید شرح حال راکفلر (سرمایه‌گذار بزرگ تاریخ آمریکا)، کارنگی (سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار که بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی بود)، تاریخچه رونق گرفتن اوراق بهادار، زندگی‌نامه استیو جابز و دیگر شخصیت‌های تاثیرگذار و موفق و هم‌چنین روند شکل‌گیری و یا سقوط برندهای مطرح دنیا را مطالعه کنید. البته در جامعه مدرن امروزی مطالعه حداقل کاری است که می‌توانید انجام دهید. شمار کتاب‌هایی که هر سال در خصوص کسب و کار و موفقیت منتشر می‌شود نشان می‌دهد که تنها مطالعه کافی نیست و تراز کردن آن با افرادی که کماکان در حوزه کاری خود ناموفق و یا در نهایت معمولی هستند نشان می‌دهد که شما به چیزی بیش از این احتیاج دارید و آن خلاقیت و نوآوری است. برای آن که ذهن شما ایده‌های ناب خلق کند مجددا لازم است که در مورد مخترعین و ابداع‌های انجام شده مطالعه کنید. مثلا چگونه هنری فورد موسس سه کمپانی ماشین شد و چرا عدد سه برای او حائز اهمیت بود.

در نهایت به یاد داشته باشید که بعد از مطالعه هر مطلبی، چیزهای جدیدی را که آموخته‌اید دوباره برای خودتان بنویسید.


منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. یعقوب صدقی می گوید

    درود بر شما فرزانگان سرزمینم

  2. فردوس می گوید

    می خواهم بعضی مطالب جالب را با بقیه اطرافیانم -در واتسپ و .. – به اشتراک بگذارم اما :
    « انتشار متن مطالب «یک پزشک» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.»
    کاش شرایط را آسانتر کنید !!

    1. آترین می گوید

      شما میتونید تیتر رو بزنید و لینک صفحه رو در کنارش بزنید که هرکسی که دوست داشت وارد سایت بشه و بخونه.
      برای کوتاه کردن لینک هم میتونید از bit.ly یا goo.dl استفاده کنید که لینک سایت کوتاه تر و جاگیر تر بشه.

  3. یحیی می گوید

    بابی فیشر جالب بود.

  4. فرهاد می گوید

    اجماعی روی بهترین بودن فیشر وجود نداره! کاسپاروف و کارلسن را بهترین می دانند.

  5. نظری زاده می گوید

    به لزوم عشق برای پیشرفت اعتقاد دارم

  6. mehdi می گوید

    برای من،شناخت علایق از سخت ترین کارهایی ست که تاکنون موفق نشده ام به نتیجه مطلوبی برسم.در آن واحد به چند چیز مختلف علاقه مندم ولی قدرت آزمون و خطا و سرمایه گذاری روی هیچ یک از آن ها را ندارم.راهی برای حل این مشکل وجود دارد آیا!؟

  7. عمار می گوید

    قصه های مجید… حیف شد که آخرین قصه خیلی بزرگسالانه بود.
    دعوا- بایستی دعوا می کردیم. …

  8. Masoudk می گوید

    بهترین کلیپ های جناب خان (عروسک دوست داشتنی برنامه خندوانه) را یک جا ببینید؛
    http://www.aparat.com/Best_Clips_of_Jenab_khan

  9. احسان می گوید

    فیشر خیلی جالب بود

  10. امیرحسین می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود، واقعا به همچین توصیه هایی نیاز داشتم 🙂 موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5