دانشمندان عصب‌شناسی در حال ساختن مغز مصنوعی برای همه مردم هستند

3

فرض کنید به تازگی وارد شهری شدید و هنوز با تمام رستوران‌های خوب و غذاهایی مناسب ذائقه‌تان آشنایی ندارید. نه تنها رستوران‌ها، بلکه از دیگر مراکز تفریحی این شهر مانند سالن‌های سینما و شهربازی‌ها هم هیچ اطلاعاتی ندارید. آخر هفته است و به شدت نیاز دارید که بدون آزمون و خطا یا گشت‌وگذار زیاد در اینترنت به رستورانی دل‌انگیز پا بگذارید و از شام خوردن در آن‌جا نهایت لذت را ببرید. بعد، برای تکمیل آخر هفته‌تان دوست دارید به سینما بروید و دو ساعتی به پرده نمایش خیره شده و روحیه‌تان را عوض کنید. در واقع، به چیزی یا الگوریتیمی نیاز دارید که دقیقاً افکار و روحیه و انتخاب‌های شما را بشناسد و براساس آن‌ها بگوید به سراغ کدام رستوران و سالن سینما بروید چون بهترین غذای مورد علاقه شما و فیلمی که می‌تواند برایتان هیجان‌انگیز باشد، آن‌جا یافت می‌شود.

خبر خوب اینکه این راهنما یا الگوریتم به نام Nara Logics در حال ساخته شدن است. ناتان ویلسون، سازنده این الگوریتم که موسس و مدیر فناوری اطلاعات شرکتی به همین نام هم هست؛ دانشمند و محققی در حوزه عصب‌شناسی است که دکترای خود را در زمینه مغز و علوم شناختی (Cognitive Science) از دانشگاه MIT اخذ و سال‌ها است زندگی و شغل حرفه‌ای خود را روی مطالعه شبکه‌های عصبی – نرم‌افزاری مقلد ذهن انسان صرف کرده است و به طور خاص دنبال این موضوع است که مغز انسان چگونه فکر می‌کند و ارتباطات و انتخاب‌های هر فرد را تشکیل می‌دهد. Nara Logics یک پلتفرم مشابه مغز بوده که از پنج سال پیش در حال توسعه است و محصولی برای همه نوع افراد و افکاری محسوب می‌شود.

Nara Logics یک پلتفرم هوش مصنوعی مشابه مغز انسان است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از اطلاعات مشتریان به طور معنادارتری استفاده کنند.

شرکت توسعه‌دهنده این پلتفرم در کمبریج ماساچوست واقع شده و در هیئت مدیره‌اش اساتید و دانشمندان عصب‌شناسی معروف و برجسته‌ای مانند سباستین سونگ از پرینستون، مرگانکا سور از MIT و امیلی هیسک از مرکز مغز و علوم هاروارد عضو هستند. بنابراین به نظر می‌رسد همه آن چیزی که علم عصب‌شناسی برای حرکت در دنیای فناوری نیاز دارد، در این شرکت جمع شده است. در حالی که شرکت‌های غول اینترنتی از گوگل و فیس‌بوک گرفته تا مایکروسافت و Baidu دارند روی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و تیم‌های بسیار قدرتمندی روی اینترنت تشکیل داده‌اند تا بتوانند سرویس‌های هوشمند آنلاین ارائه دهند، ویلسون اعتقاد دارد در حال انجام دادن کار متفاوتی است و می‌خواهد به طور موازی یک ذهن مصنوعی براساس مشاهداتش در آزمایشگاه‌ها بسازد تا برای هر انسانی در امور روزانه‌اش و حتا کارهای معمولی درون خانه‌اش مناسب و قابل استفاده باشد. ویلسون اعتقاد دارد محصولات و خدمات هوش مصنوعی موجود در بازار با چیزی که واقعاً نیاز مردم است فاصله زیادی دارند و می‌گوید: « نارا یک هوش مصنوعی برای تمام مردم است.»

ویلسون تنها فردی نیست که به دنبال فراگیر کردن هوش مصنوعی است. می‌توان فهرست بلند بالایی از شرکت‌ها و دانشمندان تهیه کرد که چنین رویایی دارند و در صدد توسعه و گسترش مزایای هوش مصنوعی در یک سطح بسیار بالا به کل جهان هستند. اما معمولاً این تلاش‌ها در همان اوایل یا اواسط کار و هنگامی که ممکن است منجر به موفقیت‌هایی شود، در خدمت همان غول‌های اینترنتی قرار می‌گیرد و تغییر مسیر می‌دهد و قابل تصور است که به محصول یا سرویسی برای درآمدزایی و کسب‌وکار تبدیل می‌گردد.

 ظاهراً پروژه نارا راه متفاوتی را در پیش گرفته و مشاهداتش و اطلاعات آزمایشگاهی مورد نیازش را از روی سایتی به نام Nara.me استفاده می‌کند. هر فردی می‌تواند در این سایت ثبت‌نام کرده و به طور هوشمندانه‌ای پیشنهاداتی درباره فیلم‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها براساس انتخاب‌ها و ترجیح‌هاتش دریافت کند. در واقع، این سایت که فعالیت‌اش را از سال 2012 آغاز کرده و در چندین مرحله برای ادامه کار و توسعه از سرمایه‌گذاری‌های کلانی بهره برده است، براساس علایق و افکار هر شخص، سعی می‌کند بهترین پیشنهادات و انتخاب‌ها را در اختیارش قرار دهد و با حدس زدن تجربیات لذت‌بخش هر شخص، با هوش مصنوعی زندگی بهتری بسازد. اعضای سایت می‌توانند علاقه‌مندی و خلق و خوی خود را به سایت بدهند تا انتخاب‌ها و پیشنهادها بهتر و هیجان‌انگیزتر باشد و براساس انگیزه‌هایی که دارند؛ پیش‌فرض‌ها را تغییر دهند. مثلاً به جای رفتن به سراغ غذاهای معمولی، یک غذاب چینی پیشنهاد داده شود یا در یک مورد خاص یک فیلم کمدی که زیاد معروف نیست را ببینند. یکی از مزایای سیستم هوشمند سایت نارا این است که پس از چند بار مراجعه به آن و دریافت برخی اطلاعات شخصی، می‌تواند پیشنهاداتی برای هر شهر یا مکانی که هستید، از سان‌فرانسیسکو تا نیویورک و نقاط دیگر جهان ارائه بدهد. این سایت یک برنامه موبایل نیز ارائه داده است که براساس مکانی که در آن لحظه حضور دارید، نزدیک‌ترین رستوران‌ها یا هتل‌ها و غیره را به شما پیشنهاد می‌دهد. پروژه نارا از بانک اطلاعاتی بسیار عظیم افراد واقعی روی این سایت بهره گرفته و سعی کرده است براساس نیازمندی‌های واقعی و تجربی افراد مختلف توسعه پیدا کند. اما در صدد ارائه یک محصول برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر نیست. ویلسون و تیم همکارانش دوست دارند هوش مصنوعی را بهبود دهند و به دنبال یک کسب‌وکار از این رهگذر نیستند. سایت نارا برای خودش مشتری‌های کافی دارد ولی پروژه نارا به دنبال حل مشکلاتی است که بسیار با ارزش‌تر هستند.

ویلسون و تیم همکارانش دوست دارند هوش مصنوعی را بهبود دهند و دنبال حل مشکلاتی‌اند که بسیار با ارزش‌تر از کسب‌وکار صرف هستند.

پروژه نارا راه‌کارهای مختلف ارائه شده توسط شرکت‌های معروف حوزه هوش مصنوعی را جمع‌آوری و سفارشی‌سازی کرده است. این استارت‌آپ فاش نکرده از کدام راهکارها برای توسعه و بهبود پلتفرم هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند ولی جانا اگرز، مدیرعامل نارا می‌گوید اخیراً تفاهم‌نامه همکاری با یک بانک جهانی امضاء کرده‌اند تا از فناوری‌های خودشان برای ارائه سرویس‌های بهتر به مشتریان بانک استفاده کنند. مثلاً سیستم امتیازدهی مشتریان را مدیریت و اولویت‌های مشتریان را سازمان‌دهی کنند. همچنین مصوبات وامی بانک را براساس تاریخ‌های دقیق مالی و اسناد معاملات بانکی مشتریان برای جلوگیری از تقلب بررسی کنند. در فهرست مشتریان نارا، یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات درمانی و بهداشتی نیز دیده می‌شود. باز هم در این پروژه سعی می‌کنند براساس تاریخچه معاینات و بیماری‌های مراجعه‌کنندگان، اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار دهند تا بتوانند سریع‌تر بیماری‌ها را تشخیص و درمان کنند و روی شرایط بیمارها تسلط بیشتری داشته باشند. یکی دیگر از کاربردهای سیستم هوش مصنوعی نارا در شرکت‌های هواپیمایی است. این سیستم صندلی‌های خالی پروازها را به مسافرینی که تجربه پرواز خوبی با آن خطوط هوایی داشتند، با قیمت‌های ویژه پیشنهاد می‌دهد و به این وسیله سعی می‌کند سوددهی شرکت هواپیمایی افزایش یابد. در واقع، یک جور بازاریابی بسیار هوشمند و مبتنی بر تجربیات مثبت قبلی مسافران است.

ویلسون می‌گوید کلید اصلی موفقیت پلتفرم نارا، شخصی‌سازی است. این پلتفرم از یک سیستم تقاضایابی برای فهمیدن و درک مجموعه‌ای از اطلاعات راجع به افراد و مکان‌ها و ارتباط‌دهی آن‌ها به کسب‌وکارها و موضوع‌های خاص استفاده می‌کند. در گام بعدی، با ترسیم یک گراف دانش گسترده که وزن هر لینک براساس افراد و تمایل‌های شخصی محاسبه می‌شود، سعی می‌کند بهترین پیشنهاد و انتخاب را پیدا کند. ریچارد سوچر، محقق سابق پردازش زبان طبیعی دانشگاه استنفورد و مدیر فناوری استارت‌آپ هوش مصنوعی MetaMind درباره سیستم نارا می‌گوید تحقیقات نشان می‌دهد این رویکرد جدید هوش مصنوعی برای موتورهای پیشنهاددهنده به خوبی کار می‌کند. رویکردهای سنتی به طور معمول براساس احتمالات و تاریخچه حساب کاربری کاربران تصمیم‌گیری می‌کنند. مثلاً اگر سه مشتری محصول A را انتخاب کردند و دو نفر از این مشتری‌ها محصول B را انتخاب کردند؛ پس احتمالاً نفر سوم هم از محصول B خوشش خواهد آمد و انتخابش می‌کند. اما پلتفرم نارا سعی می‌کند نودهای قوی‌تری بسازد و خیلی ساده به اطلاعات بیشتری در بیرون از حساب کاربری افراد دسترسی پیدا کند.

ویلسون و تیم‌اش اعتقاد دارند هوش مصنوعی یک بازی اعداد نیست که هر شرکتی توانست زودتر حدس بزند، برنده است. آن‌ها اعتقاد دارند هوش مصنوعی بیشتر برای بهبود کیفیت افکار مردم و به کارگیری فناوری برای بهتر اندیشیدن است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. یحیی می گوید

    یعنی واقعا شدنیه؟

  2. علیرضا جلیلی می گوید

    سلام جناب دکتر مجیدی ، جلیلی هستم از پراب چند بار ایمیل زدم جواب ندادید لطفا ایمیل تان را چک کنید

  3. mehdi می گوید

    بیشتر اتفاقات درمانی ای خوبی که در حال حاضر در حال انجام شدن هست،حاصل تلاش و گاها رویاپردازی بعضی از پزشک هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5