چگونه با گوشی عکس‌های بهتری بگیریم

13

خیلی از ماها عکاس‌های حرفه‌ای نیستیم ولی همه‌مان با گوشی‌های هوشمندمان عکس می‌گیریم. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا بعضی‌ها عکس‌های قشنگ‌تری نسبت به بقیه می‌گیرند؟ در این مقاله می‌خواهیم نکته‌ها و ترفندهایی برای گرفتن عکس‌های بهتر با گوشی موبایل یاد بگیریم.

عکس‌های زیادی بگیرید

سعی کنید برای عکس گرفتن از یک صحنه به یک عکس اکتفا نکنید. حتی از یک صحنه و یا یک شخص خاص به‌جای یک عکس، چندین عکس پشت سر هم بگیرید. چون بسیار پیش می‌آید که در یک عکس دست عکاس لرزیده یا سوژهٔ عکس حرکت کرده. مخصوصاً عکس‌های خانوادگی که افراد ممکن است حواسشان به دوربین نباشد یا باهم حرف بزنند. در قدیم که برای عکس گرفتن باید برای دوربین فیلم‌های ۲۴ تایی یا ۳۶ تایی می‌خریدیم حیفمان می‌آمد که عکس بگیریم. امروز که این محدودیت‌ها را نداریم می‌بایست هر عکس را چندین بار بگیریم و سپس بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

shutterstock_159873365_sma

به نور توجه کنید

مهم‌ترین چیزی که باید در گرفتن عکس به آن توجه کنید، نور است. چشمان ما در نور کم نیز خوب می‌بیند لذا ممکن است متوجه نشویم نور کم بر کیفیت عکس تأثیر می‌گذارد.

Locations-Lighting-Good-vs-Bad-with-X-and-Check-800x260

دوربین‌های گوشی‌های موبایل به خاطر سنسور کوچکشان نمی‌توانند در نور کم، عکس خوب بگیرند. نور کم باعث پیدایش نویز در تصویر می‌شود و نرم‌افزار دوربین برای از بین بردن نویز، عکس را مات می‌کند. به همین خاطر عکسی که با یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در نور کم می‌گیرید، شاید به‌اندازهٔ ۳ مگاپیکسل هم جزئیات نداشته باشد.

تا جای ممکن سعی کنید از نور خورشید برای گرفتن عکس استفاده کنید و اگر مجبورید داخل اتاق با نور چراغ عکس بگیرید، تمام چراغ‌ها را روشن کنید.

سعی کنید سوژه را طوری تنظیم کنید که منبع نور باعث روشن شدن آن بشود، نه اینکه پس‌زمینه روشن بشود و سوژه درون سایه قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که چشم ما طیف وسیعی از سایه‌روشن را به‌خوبی می‌بیند. ولی برای دوربین کافی است پس‌زمینه خیلی روشن بشود تا سوژه را تیره نشان دهد.

نور فلاش نور خوبی نیست

در شرایطی که نور کافی برای گرفتن عکس وجود ندارد، از فلاش استفاده می‌کنیم تا گرفتن عکس امکان‌پذیر بشود. ولی اگر نور کافی وجود داشته باشد، نور فلاش نور خوبی برای پرنورتر، باکیفیت‌تر و قشنگ‌تر کردن عکس نیست.

نور فلاش، نور بسیار شدید و متمرکزی است که سایه‌روشن‌های شدید و زشت در عکس ایجاد می‌کند. یعنی برخی قسمت‌ها بیش‌ازحد تیره و برخی قسمت‌ها بیش‌ازحد روشن می‌شوند. علاوه بر این نور فلاش ممکن است باعث غیرطبیعی شدن رنگ‌ها بشود.

flash

بهترین نور برای عکس گرفتن، نورهای ملایمی است که در محیط وجود دارند و نور فلاش را نمی‌توان جایگزینی برای نور محیط دانست. البته درصورتی‌که نور کافی در محیط وجود دارد، برای اینکه مطمئن شوید بهترین عکس را گرفته‌اید، هم با فلاش و هم بدون فلاش عکس بگیرید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

البته حتی اگر نور کافی وجود داشته باشد می‌توان از فلاش استفادهٔ مفید کرد. مثل موقعی که سایه‌های شدید روی صورت ایجادشده و این سایه‌ها را با فلاش برطرف می‌کنیم.

flashfill

به سایه‌ها توجه کنید

اگر منبع نور در جای مناسبی قرار نداشته باشد یا تنها از یک منبع نور استفاده کنیم، ممکن است در عکس سایه‌های زشت تشکیل شود. برای مثال اگر در اتاق زیر چراغ بایستیم، پیشانی و ابروها بر روی چشم و گونه‌ها سایه می‌اندازند. یا اگر نور از کنار به صورت بخورد، نیمی از صورت روشن و نیم دیگر تیره خواهد بود. سعی کنید بهترین مکان را در محیط پیدا کنید که سوژه به بهترین نحو روشن شده باشد.

اگر در جایی فقط نور از بالا وجود دارد و سایه‌های زشت بر روی سوژه ایجاد شده است، می‌توانید از یک منبع نور زمینی (مثل چراغ مطالعه برای عکس درون اتاق) برای از بین بردن این سایه‌ها استفاده کنید.

Vehicle-Before-and-After-Removing-Distractions-with-X-and-Check-800x312

سوژه را انتخاب کنید

در بسیاری از گوشی‌ها این امکان وجود دارد که در حین گرفتن عکس، سوژه را از روی صفحهٔ نمایش لمس کنید تا فوکوس خودکار بر روی آن سوژه انجام شود و روشنایی عکس با آن تنظیم شود.

یکی از مشکلاتی که در عکس گرفتن در آفتاب وجود دارد این است که اگر شخص رو به آفتاب باشد، به‌ناچار چشم‌هایش را می‌بندد و چهره‌اش درهم می‌شود. اگر پشت به آفتاب باشد به خاطر روشن بودن خیلی زیاد آسمان، شخص تیره می‌افتد. برای رفع این مشکل می‌توان سوژه را به مکانی برد که سایه باشد. اگر نتوانیم این کار را بکنیم می‌توانیم از شخص بخواهیم تا پشت به آفتاب بایستد. سپس آنجایی از عکس که به خاطر روشن بودن آسمان، تیره شده را لمس می‌کنیم تا تمرکز روشنایی عکس بر روی آن قسمت باشد. در این صورت آسمان سفید خواهد شد و دیگر ابرها پیدا نخواهند بود ولی اهمیتی ندارد چون سوژهٔ عکس آن شخص است نه آسمان.

قاعدهٔ ۲/۳

قاعدهٔ دو سوم می‌گوید سعی کنید ارتفاع و فاصلهٔ دوربین را به‌گونه‌ای از سوژه تنظیم کنید که سوژه دو سوم عکس را پر کند.

Aircraft-Two-Thirds-Rule-Example-800x282

Heavy-Equipment-Two-Thirds-Rule-Example-800x282

با تنظیمات دوربین گوشی آشنا بشوید

در بسیاری اوقات، آشنایی با تنظیمات دوربین به شما کمک می‌کند عکس‌های بهتری بگیرید. حداقل باید در این حد آشنا باشید که با بالاترین وضوحی که دوربین پشتیبانی می‌کند عکس بگیرید.

resolution2

زوم نکنید

دوربین‌های حرفه‌ای با عقب و جلو بردن لنز، تصویر را بزرگنمایی می‌کنند درصورتی‌که در گوشی‌های موبایل این امکان وجود ندارد. وقتی هنگام گرفتن عکس با گوشی زوم می‌کنید، در حقیقت بخشی از مرکز عکس بریده‌شده و بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود. با این کار فقط قسمت بریده‌شده ذخیره می‌شود. درصورتی‌که اگر عکس را بدون زوم بگیرید، بعداً می‌توانید روی هرکجای آن که می‌خواهید زوم کنید.

androidpit-mote-2015-camera-3

عکس HDR بگیرید

بسیاری از گوشی‌های امروزی قابلیت گرفتن عکس HDR دارند. عکس HDR دارای بازهٔ روشنایی وسیع‌تری نسبت به عکس معمولی است و جلوه و زیبایی بیشتری دارد. ولی برای گرفتن عکس HDR نیاز دارید که سوژه و دوربین ثابت باشند. اگر نمی‌توانید سوژه و دوربین را ثابت نگه‌دارید، عکس معمولی بهتر می‌شود.

HDR

از برنامه‌های ویرایش عکس کمک بگیرید

سعی کنید کار با یک برنامهٔ ویرایش عکس موبایل مثل Snapseed یا Pixlr Express را یاد بگیرید. این برنامه‌ها علاوه بر جلوه‌های جالبی که می‌توانند بر روی عکس‌ها ایجاد کنند، گزینه‌ای برای تصحیح خودکار نور و رنگ عکس دارند. مثل گزینهٔ Automatic در Snapseed. این گزینه به‌تنهایی می‌تواند جلوه‌ای تازه به عکس بدهد و رنگ‌ها را شاداب‌تر و جذاب‌تر بکند.

before-and-after-snapseed-editor-380x281

snapseed1

از جلوه‌های ویژه استفاده کنید

اگر می‌خواهید عکس‌هایتان را بر روی اینستاگرام بگذارید یا در گروه‌هایی که با دوستانتان تشکیل داده‌اید، به اشتراک بگذارید، بد نیست از جلوه‌های رنگی که در برنامه‌های ویرایش عکس به آن فیلتر می‌گویند یا جلوه‌هایی که با محو کردن بخشی از عکس ایجاد می‌شود استفاده کنید.

androidpit-htc-one-m8-filters

عکس‌های ترکیبی درست کنید

با برنامه‌هایی مثل PhotoGrid یا Moldiv می‌توانید عکس‌های مرتبط به هم، مثل عکس‌های یک مسافرت را در کنار هم گذاشته و با جلوه‌ای زیبا، یک عکس Collage‌ درست کنید. در این صورت حتی اگر خود عکس‌ها خیلی زیبا نباشند نیز می‌توان یک ترکیب زیبا و خاطره‌انگیز از آن‌ها درست کرد.

moldiv

عکس‌های خلاقانه بگیرید

عکاسی یکی از زمینه‌هایی است که می‌توانید در آن خلاقیت‌های خیلی ساده و درعین‌حال جذاب به خرج دهید. برای مثال اگر عینک آفتابی با شیشهٔ آینه‌ای دارید، می‌توانید طوری آن را قرار دهید که عکس یک منظره یا شخص درون آن بیفتد و از تصویر بازتاب شده عکس بگیرید.

photos-2

اگر شما هم نکته‌ای برای گرفتن عکس‌های بهتر می‌دانید در قسمت نظرات بیان کنید.

منبع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. رضا می گوید

    یک سه پایه داشته باشید
    هرچند من نتونستم نگهدارنده موبایل پیدا کنم پس خودم ساختمش

  2. Fatemeh می گوید

    خیلی عالی بود…
    کامل و جامع…

  3. Saeid می گوید

    بهترین کاری که میشه انجام داد. (به شرطی که سوژه متحرک نداشته باشیم) پایین آوردن حساسیت (iso) و بالا بردن زمان باز بودن شاتر هست. نویز کاملا برطرف میشه، رنگها واقعی ثبت میشن و برای شب عالیه. ولی گوشی نباید مطلقا تکون بخوره.

  4. jenson می گوید

    سلام.رعایت کردن فاصله ها ونورپردازی وکنتراست وفوکوس چند شرط یک عکاسی خوبه.
    عکاسی=مهارت وسلیقه

  5. mehrnaz می گوید

    بحث نورش جالب هست

  6. یک طراح می گوید

    اطلاعات بسیار کامل و ساده عنوان شده بود.
    باتشکر از شما.

  7. شاهین می گوید

    شاهین : خیلی ممنون، خوب و مفید بود ولی برای اینکه هنگام عکس گرفتن دستمون کمتر تکون بخوره به شکلی که اسلحه(کلت کمری ) حتما توی فیلم ها دیدین دست ها را تا جایی که احساس میکنیم کمتر لرزش داره دراز میکنیم و دو ،سه ثانیه ای که عکس را میگیریم نفسمون هم حبس میکنیم (من این یک کارو فقط برای لرزش کمتر دست موقع عکس گرفتن با گوشی میدونستم ) که شاید زیادم به دردتون نخوره ،بازم از مطالب جالبتون و نظرات دوستان ممنون

  8. شاهین می گوید

    البته شما توی قسمت عکس با فلاش و بدون فلاش چند تا کار حرفه ای دیگه هم انجام دادین که نگفتین چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
    اول معلوم نیست!ولی یکم که دقت میکنی میبینی که اون آقا سمت چپ تصویر گردنش را بیشتر به سمت راست خم کرده ،2- لب پایینی را را در سمت چپ کمی به سمت پایین خم کرده به جای لبخند
    3-تصویر سمت راست یکمی زوم داره یا از نمای نزدیک تر گرفته شده و…دوستان اگه کمی دقت کنن میبینن که چند تا ترفند کوچک دیگه هم استفاده شده
    فقط نمیدونم چرا؟
    ولی بازم ممنون،جلب بود،چون اگه کسی بخواد عکس خوب بگیره، با دقت به همین ترفند های ساده و کوچیک هم بهتر عکس میگیره ،به خصوص اگه به تفاوت این عکس های دوقلو بیشتر دقت کنه

  9. مریم خانم♥ می گوید

    سلام من علاقه ی خیلی زیادی به عکاسی دارم ولی متاسفانه دوربین ندارم میخواستم ببینم با گوشی میتونم عکسای هنری بگیرم؟
    کیفیتم عالیه ولی فک میکنم اگه دوربین بگیرم پیشرفت میکنم
    ولی خب قیمتا بالاس اگه بخام بگیرم باید ۴ملیونی بگیرم ولی نمیتونم

    بنظرتون با گوشی میتونم؟

  10. مریم خانم♥ می گوید

    لطفا جواب بدید من میخونم
    میتونم پیشرفت کنم با گوشی؟؟؟؟

    1. اااا می گوید

      بله میتونی
      الان دوربین گوشی ها خیلی باکیفیتن

  11. عاطفه زارعی می گوید

    سلام .بسیار سایت خوب و آموزنده ای بود.تشکر

  12. خاک بر سر می گوید

    هر کس میخواد عکاس خوبی بشه باید دوربین یا گوشیش همیشه آماده ثبت عکس باشه.
    به همه پیشنهاد میکنم که برای کوه نوردی یا پیاده روی یا برای هر چیز دیگه ای برن بیرون و از طبیعت عکس بگیرن
    من بهترین عکس ها مو از یه جوب پر آشغال گرفتم که فاضلاب شهری توش خالی میشه .
    اون قدر چیز برای عکاسی هست که خسته میشید اگه واقعا ذوق عکاسی داشته باشید و عکس بگیرید.
    عکس هاتون رو به مردم نشون بدید تا پیشرفت کنید .
    سعی کنید تو بیش تر سبک ها عکس بگیرید.
    الان تو متن بالا یکی از سبک های عکاسی رو کلا گفته بود که بده . اگه منبع نور پشت سر سوژه عکس باشه سبک سایه میشه که خیلی هم پرفروش و مدرنه.
    حیف شده که قاعده یک سوم و نقاط طلایی و قاعده قطر عکس و خطوط طلایی و غیره و توضیح ندادید خیلی مهم هستن بهتر بود که یه توضیح مختصری میدادید.
    بهتره فوتوشاپ یاد بگیرید که عکس ها رو عالی میکنه .
    یه گریزی هم به فروش عکس ها بزنید بد نیست . تو سایت Adobe stock
    چند تا کتاب هم بخونید و خلاقیتتون رو با دیدن عکس و محیط های زیبا بالا ببرید عالی میشه .
    تقریبا تو این سایت میتونید ۸ یا ۷ عکس در باره ی یک موضوع رو که تجار و تبلیغ کننده ها و عموما شرکت ها میخرن رو بفروشید یک میلیون و هشت صد هزار تومن البته با قیمت روز دلار ۲۴ تومنی این قدر میشه .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5