چگونه سرویس بی‌سیم جدید گوگل می‌خواهد اینترنت را تغییر دهد؟

4

یکی از خبرهای گوگل برای میخکوب کردن خبرنگاران حاضر در کنگره موبایل و رقبا، ورود به حوزه ارائه خدمات بی‌سیم بود. گمانه‌زنی درباره تمایل گوگل به ارائه سرویس‌های اینترنت پرسرعت بی‌سیم از چند سال پیش شروع شده و در این ماه‌های اخیر اوج گرفته بود. پارسال نیز هنگامی که این شرکت شروع به ارائه سرویس اینترنت پرسرعت کابلی در چندین شهر امریکا کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر راه‌اندازی پنهانی زیرساخت شبکه‌های بی‌سیم در این شهرها به گوش می‌رسید که خود گوگل تکذیب کرد ولی لرزه به اندام اپراتورهای مخابراتی افتاد. اکنون نیز گوگل می‌گوید سرویس‌های بی‌سیمی که ارائه می‌دهد در مقیاس کوچک‌تر نسبت به اپراتورهایی مانند ورایزون و AT&T خواهند بود و هدفش دسترسی مردم به اینترنت و ارسال متن و انجام کارهای تجاری سبک است. گوگل می‌گوید «به زودی تجربه جدیدی را با سرویس‌های بی‌سیم رقم خواهیم زد که اعتقاد داریم اصلاً ایده کوچکی نیست.» تجربه نشان داده است این تجربه‌های کوچک گوگل در آینده به شکل‌گیری یک چیز بسیار بزرگ‌تر ختم می‌شوند. به خصوص درباره سرویس‌های بی‌سیم که در پشت سرشان انواع زیرساخت‌های ارائه اینترنت پرسرعت مهیا است.

گوگل می‌گوید سرویس‌هایش در مقیاس کوچک هستند و قرار نیست رقیبی برای ورایزون و AT&T باشند ولی با گذشته زمان ممکن است جاه‌طلبی این شرکت موجب شکل گرفتن یک اپراتور بزرگ مخابراتی شبکه‌های بی‌سیم شود. همان‌طور که این قضیه برای Google Fiber رخ داد. اما نکته مهم‌تر و بزرگ‌تر نسبت به اینکه آیا گوگل در آینده یک اپراتور مخابراتی بزرگ می‌شود یا خیر؛ این است که وقتی داریم از تجربه جدید گوگل صحبت می‌کنیم؛ این شرکت با همکاری دیگر شرکت‌ها در حال هل دادن بازار به سوی این تجربه‌ها است. یعنی بازار را در مسیری که دوست دارد؛ حرکت می‌دهد.

تجربه نشان داده است این تجربه‌های کوچک گوگل در آینده به شکل‌گیری یک چیز بسیار بزرگ‌تر ختم می‌شوند. به خصوص درباره سرویس‌های بی‌سیم که در پشت سرشان انواع زیرساخت‌های ارائه اینترنت پرسرعت مهیا است.

در حال حاضر هم بازار دارد به سوی فناوری‌های بی‌سیم جدیدی حرکت می‌کند و شرکت‌هایی مانند اپراتور معروف T-Mobile، کوال‌کام و برخی شرکت‌های استارت‌آپ مقیم دره سیلیکون با همیاری سرمایه‌گذارانی همچون استیو پرلمن به فکر ارائه سرویس‌های شبکه‌های بی‌سیم سریعی موسوم به pCell هستند. گوگل می‌گوید امیدوار است روش‌هایی فراهم کند تا تلفن‌های موبایل به طور ساده‌تری میان شبکه‌های سلولی و اتصال‌های وای‌فای حرکت کنند و شاید هم یک تماس دائم روی هر دو سرویس داشته باشند. شرکت‌های دیگری مانند T-Mobile و کوال‌کام نیز دارند روی همین پروژه کار می‌کنند. پس، کدام‌یک می‌توانند بیشتر روی بازار تاثیر بگذارند؟ گوگل با داشتن یک پلتفرم سیستم‌عاملی موبایل و ضریب نفوذی که در اینترنت دارد، سریع‌تر می‌تواند بازار را تحت فشار قرار دهد. حتی ممکن است گوگل بازار را به سوی یک رویکرد جدید از شبکه‌های بی‌سیم هدایت کند؛ شبکه‌هایی که اتصال‌هایی را هنگامی که نیاز به وای‌فای یا برقراری تماس ندارید، فراهم می‌کنند و به طور مشخص سرعت روی شبکه‌های سلولی را تا حدود زیادی بهبود می‌بخشند. چیزی که افرادی مانند پرلمن شدیداً به دنبالش هستند.

ریچارد دوهرتی، مدیر شرکت مشارو فناوری اطلاعات به نام Envisioneering که از نزدیک تغییرات و تکامل بازار شبکه‌های موبایل را دنبال و رصد می‌کند، اشاره دارد در این شرایط اپراتورهای بزرگ هنوز نفوذ خود را حفظ خواهند کرد و حتا به بازار فشار می‌آورند تا شبکه‌های بی‌سیم پابرجا بمانند. اما دوهرتی این موضوع را نیز اذعان می‌کند که این اپراتورها دست رو دست نمی‌گذارند تا شرکتی مانند گوگل کسب‌وکارشان را تحت تاثیر قرار دهد: «آیا آن‌ها نظاره‌گر این همه اتفاق در بازار به دست گوگل خواهند بود در حالی که یک پنی گیرشان نمی‌آید؟»

در ماه‌های آینده

روز دوشنبه این هفته، در خلال برگزاری کنفرانس جهانی موبایل؛ ساندر پیچای سخنگوی بخش کروم، آندروید و اپلیکیشن گوگل تایید کرد که گوگل «در ماه‌های آینده» دارد به یک سرویس‌دهنده شبکه‌های بی‌سیم تبدیل می‌شود. این خبر گزارش‌های قبلی درباره اینکه گوگل می‌خواهد یک فروشنده سرویس بی‌سیم به سازندگان موبایل باشد را تایید کرد. پیچای چندین بار تاکید کرد که این شرکت نمی‌خواهد رقیبی برای اپراتورهای بازار باشد. وی می‌گوید: «اپراتورها در امریکا، تلفن‌های موبایل آندرویدی ما را قدرتمندتر می‌کنند. این مدل از همکاری و کسب‌وکار می‌تواند خیلی خوب باشد.» اشاره وی به اکوسیستم سیستم‌عاملی آندروید به همراه انواع سرویس‌ها و نرم‌افزارهای روی آن است. اما پیچای ضمنی اشاره هم کرد که این مدل همکاری می‌تواند بهتر هم کار کند. و به همین دلیل، گوگل به زودی سرویس‌های بی‌سیم ارائه می‌کند. احتمالاً این شرکت سرویس‌هایش را با همکاری اپراتورهای مخابراتی ضعیف‌تر و لایه دوم بازار مانند اسپرینت و T-Mobile ارائه می‌دهد و «تجربه» جدیدی می‌سازد. پیچای می‌گوید: «ما داریم روی این موضوع فکر می‌کنیم که چگونه شبکه‌های سلولی و وای‌فای با یکدیگر کار کنند و چگونه آن‌ها را یکپارچه کنیم.» گوگل به این رویکرد می‌گوید «تجربه کوچک» اما تاریخ نشان می‌دهد همین تجربه‌های کوچک گوگل در دسترسی به اینترنت می‌توانند بسیار بزرگ شوند و حتا اینترنت را تغییر دهند.

سابقه گوگل

به سال 2008 برگردیم، گوگل در مناقصه‌ خرید یک طیف فرکانسی بی‌سیم ارزشمند شرکت کرد که موفقیت‌آمیز نبود. بنابراین، نتوانست وارد حوزه اپراتورهای بی‌سیم شود، چیزی که در انتظارش بود. اما این شرکت از پای ننشست و با فشار آوردن بر دولت و تغییر قوانین و البته پول خرج کردن، در نهایت ورایزون را وادار به باز کردن طیف فرکانسی کرد و این شروع ورود گوگل به دنیای اینترنت موبایل بود. در سال 2010، در حال راه‌اندازی Google Fiber گفت این یک تجربه است اما همین تجربه را به یک سرویس اینترنت فوق‌سریع تبدیل کرد که اکنون در سه شهر بزرگ امریکا در حال استفاده است و به زودی در چهار شهر دیگر هم راه‌اندازی می‌شود. گوگل از این طریق اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت مانند ورایزون، کامکست و AT&T را درگیر بازی خودش کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، گوگل می‌تواند با استفاده از خطوط ثابت فیبرنوری، روترهای بی‌سیم راه‌اندازی کند که بخش‌های مختلفی از کشور امریکا را پوشش می‌دهند و بعد روی آن‌ها وای‌فای ارائه بدهد. وای‌فایی که می‌تواند با شبکه‌های موبایل جدید این شرکت ادغام و جفت‌وجور شود.

آیا اپراتورها نظاره‌گر این همه اتفاق در بازار به دست گوگل خواهند بود در حالی که یک پنی گیرشان نمی‌آید؟

این حرف لزوماً به این معنی نیست که گوگل نقشه ارائه اینترنت بی‌سیم سراسری در امریکا را دارد و می‌خواهد کل این کشور را زیر پوشش سرویس‌های بی‌سیم خود ببرد ولی این شرکت تجربه‌های دیگری در ارائه اینترنت به روش‌های غیرسنتی در مناطقی که دسترسی به اینترنت دشوار است را دارد. بالون‌های هوایی ارائه‌دهنده اینترنت در ارتفاع و هواپیماهای بدون سرنشین که در آسمان به پرواز درمی‌آمدند و امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کردند. همه‌ی این تجربه‌ها می‌تواند منجر به ارائه یک سرویس بی‌سیم خوب شود و عامل فشاری برای اپراتورهای دیگر باشد که شبکه‌ها خودشان را بهبود بدهند و سرویس‌های سریع‌تری رونمایی کنند.

تصویری بزرگ‌تر

در حالی که فناوری pCell استیو پرلمن مبتنی بر ادغام و یکپارچه‌‌سازی دو شبکه بی‌سیم و سلولی روی تلفن‌های موبایل است، ریچارد دوهرتی می‌گوید ممکن است گوگل و یک اپراتور دیگر دو شبکه ارائه دهند که در مجموع سرعت افزایش یابد. به گفته پرلمن، فناوری pCell سیگنال‌های سلولی فراهم می‌کند که 35 برابر سریع‌تر از سیگنال‌های امروزی هستند. ممکن است این سرعت در سال‌های آینده بیشتر شود. این فناوری با گوشی‌های موبایل امروزی کار می‌کند به شرط اینکه از سیم‌کارت جدید استفاده کنند. همچنین، نیاز به نصب آنتن‌های جدید در تمام کشور دارد. پرلمن و شرکتش به نام Artemis Research یک قرارداد با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تلویزیون ماهواره‌ای به نام Dish Network انعقاد کرده است تا بر فراز شهر سان‌فرانسیسکو بتوانند سرویس pCell را ارائه دهند. در این روش، بخشی از طیف‌های فرکانسی دیش‌نت‌ورک برای این منظور استفاده می‌شود. دوهرتی می‌گوید ممکن است گوگل با یک شرکت دیگری مانند pCell همکاری کند تا شبکه‌های بی‌سیم فوق‌سریعی ارائه بدهد. حتا ممکن است pCell را در کنار یک اپراتور بی‌سیم بزرگ برای رقابت با گوگل ببینیم. «من انتظار دارم اپراتورها با pCell زودتر تنظیم شوند تا با گوگل یا فیس‌بوک.»

به هر حال، در این بازی آن‌چه اتفاق می‌افتد؛ خدمات اینترنت متحول شده است. اینترنت بی‌سیم و شبکه‌های موبایل در حال رشد و تکامل هستند تا روش‌های مختلفی از ترکیب و مطابقت را فراهم کنند و به چیزهای بزرگ‌تر و بهتر دست پیدا کنید. پرلمن می‌گوید بعد از راه‌اندازی pCell در سان‌فرانسیسکو، مقصد بعدی این سرویس کانزاس‌سیتی است چون گوگل آن‌جا اینترنت فیبر ارائه می‌دهد. این یک واقعیت است که سرویس‌های کابلی اینترنت پرسرعت گوگل، بهترین بستر و زیرساخت برای ارائه سرویس‌های بی‌سیم پرسرعت هستند. همه‌ی این سرویس‌ها و فناوری‌ها بخشی از جنبشی برای حرکت به سوی گونه جدیدی از اینترنت روی تلفن همراه هستند. به زودی شاهد اینترنت موبایلی فراتر از روش‌های سنتی خواهیم بود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    مگر اینکه گوگل مارو از شر این اینترنت داغونی که داریم راحت کنه!

  2. mehdi می گوید

    چه می کنه گوگل!!!

  3. هادیوم می گوید

    با وجود وابستگی زیاد به محصولات گوگل، نمیدانم چرا به هدف نهایی آنها مشکوکم؟!

  4. حمید می گوید

    گوگل هم نمیتونه مارا از اینترنت بخور و نمیر شرکت مخابرات آزاد کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.