رآکتورهای همجوشی هسته‌ای جدید «لاکهید مارتین»، تحولی در شیوه دستیابی به انرژی بشریت

9

سال‌های زیادی است که دانشمندان در پی دستیابی به شیوه‌های کارا، بهینه و ارزان دستیابی به انرژی هستند. رآکتورهای روتین شکافت هسته‌ای، مشکلات خاص خودشان را دارند:

– تهیه سوخت هسته‌ای بسیار مشکل است و اصولا منابع آن در دنیا محدود است.

– مشکل بعدی پسماندهای هسته‌ای است.

– و علیرغم همه اقدامات امنیتی، همیشه احتمال بروز حادثه وجود دارد.

به همین خاطر دانشمندان از همان سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای مختلف به صورت سری در پی دستیابی به شیوه‌هایی برای همجوشی هسته‌ای برآمدند. این فرایند عکس شکافت هسته‌ای است. در فرایند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.

10-16-2014 9-42-55 AM

در سال 1955، در کنفرانسی کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در ژنو، سرانجام پرده از وجود برنامه‌های همجوشی هسته‌ای برداشته شد.

اما کشور پیشرو در زمینه همجوشی هسته‌ای، بی‌شک شوروی سابق بود. دانشمندی برجسته در این کشور، به نام لو آرتسیموویچ، رهبری برنامه‌های تحقیقاتی همجوشی هسته‌ای را بر عهده گرفت و گروه تحقیقاتی او بود که برای نخستین بار موفق شد یک توکاماک را در سال 1956 بسازد.

10-16-2014 9-37-41 AM

توکاماک نام نوعی دستگاه است که کار آن محصورسازی پلاسما است و بر مبنای محصورسازی مغناطیسی طراحی شده ‌است. این سیستم‌ها حاوی پلاسمای دوتریوم-تریتیوم هستند که توسط دو سری میدان مغناطیسی نگهداری می‌شوند، و شکلی مانند چنبره تشکیل می‌دهند.

10-16-2014 9-38-55 AM

از آن زمان تا به حال در کشورهای مختلف دنیا از هند گرفته تا آلمان و چین و کره جنوبی توکاماک‌های مختلفی ساخته شدند. حتی در ایران هم در سال 1373، یک دستگاه توکاماک بر اساس طرح T-1 روسی برای کارهای پژوهشی ساخته شد.


اما خبر جدیدی که منتشر شده است، بسیار هیجان‌انگیز است:

خبر این است که لاکهید مارتین موفق شده است یک رآکتور یا واکنشگر جدید همجوشی هسته‌ای بسازد که بسیار کوچک است و به اندازه یک موتور هواپیمای جت، حجم دارد، طوری که می‌توان از آن برای تأمین انرژی هواپیماها، کاوشگرهای فضایی هم استفاده کرد.

لاکهید مارتین ادعا می‌کند ظرف 10 سال می‌تواند این واکنشگر جدید را عملیاتی کند.

رئیس بخش تحقیقاتی لاکهید مارتین در این پروژه دکتر توماس مک‌گوایر است. او در گفتگویی با رسانه‌های گفته است که تا به حال همه واکنشگرها بر اساس همان طرح کلی توکاماک روس‌ها ساخته می‌شدند. در توکاماک‌ها هم باید به خاطر لزوم ایجاد میدان مغناطیسی بسیار قوی، انرژی اولیه بسیار زیادی لازم بود، اما واکنشگر جدید از طرح متفاوتی استفاده می‌کند.

اشکال عمده طرح قدیمی این بود که قادر به نگهداری حجم محدودی از پلاسما بودند. به این محدودیت حجم اصطلاحا حد بتا گفته می‌شد:

10-16-2014 9-20-12 AM

اما طراحی جدید، اجازه می‌دهد که با حجمی دستگاهی 10 بار کوچک‌تر، همان مقدار پلاسما نگهداری شود. انتظار می‌رود تا سال‌های دهه 2020، واکنشگرهای کوچکی بر این اساس تولید شوند که هر یک بتوانند 500 مگاوات انرژی تولید کنند.

10-16-2014 9-36-41 AM


همان طور که می‌دانید لاکهید مارتین یک شرکت بسیار بزرگ و معتبر در زمینه هوانوردی و فناوری‌های نظامی است و بنابراین وقتی این شرکت صحبت از دستیابی به انرژی نامحدود و پاک همجوشی هسته‌ای می‌کند، باید حرف‌اش را جدی گرفت.

طبق برنامه‌، قرار است ظرف 5 سال آینده، هر سال یک نسل از این واکنشگرهای جدید ساخته شود و بعد از آن واکنشگرهایی نهایی که بتوانند انرژی‌ای لازم برای به حرکت درآوردن یک کشتی یا تأمین انرژی یک شهر را تأمین کنند، روانه بازار شوند.

دهه آینده میلادی، دهه‌ای متفاوت در زمینه انرژی خواهد بود و اگر تصور می‌کنید که دنیا یا دست‌کم کشورهای بزرگ همچنان به سوخت‌های فسیلی اتکا خواهند کرد، باید نظر خود را عوض کنید!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. محمد می گوید

    همیشه دوست داشتم یه شرکت بزرگ مثل گوگل یا همین لاکهیدمارتین داشته باشم و ایده‎های بدیع و تازه رو عملی کنم.

  2. محمود می گوید

    اگه این پروژه موفق بشه، تغییرات خیلی بزرگی ایجاد میکنه. تو تامین انرژی، هزینه سفرهای فضایی و حتی تصمیم گیری های سیاسی.
    تاثیرش توی حفاظت از محیط زیست هم قابل توجه خواهد بود. ضمنا این مشکل تامین انرژی نسل های آینده هم حل میشه… کشتن ما رو این نسلهای آینده. والله…

  3. Hamid می گوید

    نمود فیلم های علمی تخیلی میشه

  4. erfan می گوید

    بعله …. دنیا داره میگه ” همجوشی هسته ای حق مسلم ماست ” …
    و ما همچنان تو کف انرژی هسته ای مانده ایم …
    :دی

  5. هومن می گوید

    یاد the dark knight rises افتادم…

  6. پویا می گوید

    توضیح: توکامک ساخت 1373 ایران، در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات (تهران) قرار دارد.

  7. Majid می گوید

    طفلکی کشور هایی که اقتصادشون بر مبنی نفت هست مثل ما و اعراب چون تو ده ها ی آینده هم این منبع انرژی کمتر می شه و هم اینکه مشتریانی که الان داره رو دیگه نداره ….

  8. ا می گوید

    کاش همه این پیشرفت ها مال مسلمانان بود

  9. محمدرضا چشمک می گوید

    2020اومد و باخره نساختنش 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5