در حاشیه سریال یاغی و اسیدپاشی آن: در صورت مواجهه با یک مصدوم دچار سوختگی شیمیایی، قبل از رسیدن به بیمارستان باید چه بکنید؟

85

در تازه‌ترین قسمت سریال یاغی یک صحنه اسیدپاشی نشان داده می‌شود. کل حوادث اسیدپاشی که به خاطر انتقام تکانه‌ای یا اعمال شرورانه صورت می‌گیرند و نیز حوادث محیطهای کار آزمایشگاهی و کارخانه‌ای بسیار دردناک هستند.

اما شمایی که این سریال را دیده‌اید، آیا می‌دانید که در شرایط واقعی اگر با یک مصدوم اسیدپاشی مواجه شوید، چه باید بکنید؟

چیزی که بیشتر مردم و رسانه‌ها فراموش کرده‌اند این است که دانش توده مردم برای کمک‌های اولیه بسیار پایین و در موارد زیادی نادرست است.

بعد از مصدومیت دختر، می‌توان کمک‌هایی سریعا به مصدوم انجام داد تا از شدت سوختگی اسید و مواد شیمیایی کاست. اتفاقا همین کمک‌ها بسیار موثرتر از درمان‌های بعد از تثبیت کامل سوختگی هستند.

دو عامل باعث نرسیدن کمک به موقع به مصدوم‌ها می‌شود:

– نگرانی اطرفیان، سرنشینان خودروهای عبوری و رهگذرها از حادثه. آنها در دقایق اول گیج هستند و نمی‌توانند حدس بزنند چه رخ داده و  چه باید بکنند.

-ضمن اینکه متأسفانه در ایران ترس همیشگی از کمک به مصدومین و دردسرهای متعاقب آن وجود دارد.

پس در این پست، خیلی مختصر و ساده، در مورد سوختگی‌های اسیدی و شیمیایی صحبت می‌کنید و بعد از خواندن مطلب تصدیق می‌کنید که اتفاقا کمک‌های اولیه پیچیدگی خاصی ندارد.

10-21-2014 12-06-51 AM


گروه هدف و کسانی که این مطلب را باید بخوانند:

همه شما!

سوختگی‌های شیمیایی ممکن است برای هر کسی رخ بدهند. تصور نکنید که شما یا عزیز شما باید فرد بداقبالی باشد که قربانی خیره‌سری یک انتقام‌بگیر باید بشود.

– تعداد موارد سوختگی با اسید باتری بسیار فراوان است.

– سوختگی با مواد مواد شوینده و جرم‌زدا که در خانه‌های زیاد استفاده می‌شوند.

– سوختگی با مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها

– سوختگی با مواد شیمیایی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها

– حتی سوختگی با مواد سفیدکننده دندان و کلر آب استخر!

پس می‌بینید که شما به عنوان یک بانوی خانه‌دار یا یک دانشجوی رشته شیمی یا کارگر هم تا حدی باید از مسئله اطلاع داشته باشید.

10-21-2014 12-07-52 AM


ماهیت ماده ایجادکننده سوختگی شیمیایی: سوختگی ممکن است با اسید، باز، مواد خورنده، کسیدکننده، حلال‌ها یا حتی تسلیحات شیمیایی مثلا گاز خردل یا عوامل تاول‌زا مثل فسژن رخ بدهند.

ph ماده، مقدار آن، مدت تماس بدن با آن، وسعت پوست درگیر و نقطه‌ای که دچار مصدومیت شده، عوامل تعیین‌کننده در میزان آسیب و شدت آن هستند. سوختگی‌های قلیایی خطرناک‌تر از سوختگی‌های اسیدی هستند و بیشتر در بدن نفوذ می‌کنند.

سوختگی با موادشیمیایی همیشه پوستی و سطحی نیست و ممکن است مخاط سیستم تنفسی، دهان و دستگاه گوارش به خاطر برخورد اشتنشاقی یا خوراکی با موارد شیمیایی (مثلا به خاطر خودکشی) به شدت آسیب ببینید.


چه باید کرد؟

1- مصدوم ممکن است کاملا ناآرام و مشوش باشد. او ممکن است به خاطر از دست رفتن بینایی، اصلا شما را نبیند و تصور کند که شما همان فرد آسیب‌رسان هستید، سعی کنید با عباراتی آرامش‌بخش و واضح به او اطمینان بدهید. به او اعلام کنید که قصد یاری‌اش را دارید و حتما به او بگویید که چه می‌خواهید بکنید.

2- در حد امکان عامل آسیب‌رسان را از بدن بیمار دور کنید. ممکن است در کارگاه‌ها پودر فشرده قلیا روی بدن مصدوم ریخته باشد، در این صورت قبل از هر کاری باید پودر را از بدن مصدوم بزدایید.

3- آب و فقط آب!

خمیردندان، جوش شیرین، پانسمان کردن را فراموش کنید. آب را به بدن بیمار برسانید. نیازی نیست که شما در خارج بیمارستان از سرم شستشو استفاده کنید. آب معدنی، آبی که برای ریختن در رادیاتور حمل می‌کنید، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر دسترسی به جریان آب لوله‌کشی شیر دارید، جریان ملایم آب را روی سطح بدن بیمار برقرار کنید. در غیر آن صورت با همان ظرف آب خودتان جریانی ملایم و مداوم را برقرار کنید. بیمار باید حدود 30 دقیقه با این آب شستشو شود. لازم نیست که با دست روی محل دچار آسیب بکشید.

همزمان به اورژانس اطلاع بدهید و تا پیش از آمدن آمبولانس، کار را متوقف نکنید. حتی اگر سوختگی به نظر خودتان و مصدوم جزئی باشد، همچنان به کارتان ادامه بدهید.

در مورد سوختگی چشم، بهترین و ساده‌ترین نوع شستشو آن است که شخص، چشمش را در ظرف آبی بنهد و باز و بسته کند.

10-21-2014 12-08-48 AM

4- لباس و زیورآلات بیمار را از تنش خارج کنید

لباس‌های آغشته به مواد شیمیایی همه زحمات شما را به باد می‌دهند. شما از یک سو بیمار را شسشتو می‌دهید و از سوی دیگر، اسید یا باز کم کم دوباره روی بدن بیمار نشت می‌کنند.

نکته: در حادثه اصفهان یکی از اشتباهات، نشاندن مصدوم روی صندلی‌ آغشته به اسید خودرویش بود تا به بیمارستان رسانده شود. که همین کار بر وسعت مناطق سوختگی افزود.

5- به یاد داشته باشید که مصدوم ممکن است همیشه آسیب خالص سوختگی شیمیایی نداشته باشد. مثلا ممکن است کسی راننده یک محموله مواد شیمیایی باشد و بعد از واژگونی هم دچار سوختگی شیمیایی شود و هم آسیب‌های دیگری مثل خونریزی، شکستگی، آسیب ستون‌مهره‌ها. یا ممکن است محفظه یک ماده شیمیایی در کارگاهی منفجر شود و کارگر مصدومیت‌های همراه دیگر هم داشته باشد.

در این صورت علاوه بر اقدامات بالا، شما باید شیوه‌های ابتدایی برخورد با یک مصدوم را هم بلد باشید که در فرصتی دیگر در مورد آن توضیح خواهم داد.

6- همین اقدامات ساده بالا، بیشتر مواقع مهم‌تر از همه کارهای پیشرفته‌ای هستند که در بیمارستان‌ها ممکن است برای بیمار انجام شوند.

پانسمان، دبریدمان، تزریق مسکن، آنتی‌بیوتیک، واکسن کزار، ارزیابی حدت بینایی، ارزیابی نوع ماده سوزاننده، محاسبه وسعت سوختگی و میزان تجویز سرم، ارزیابی همولیز یا هموگلوبینوری و هایپوکلسمی و جراحی‌های ترمیمی را به پزشکان واگذار کنید.

چیز مهم واکنش منطقی، خونسردانه، سریع شما در لحظات و دقایق اولیه بروز حادثه است.


پیشگیری‌های فردی

اما مثل همیشه پیشگیری مهم‌تر از درمان است.

– مواد شیمیایی را از دسترس کودکان دور نگه دارید و در محل مناسب نگهداری کنید.

– مواد شیمیایی باید در جایی نگهداری شوند که تهویه مناسبی دارند.

– برچسب درست و واضح روی ظرف‌های مواد شیمیایی بزنید.

10-21-2014 12-12-45 AM

10-21-2014 12-12-21 AM

– تا جایی که ممکن است بی‌جهت از مواد شیمیایی استفاده نکنید. مثلا موردی که زیاد مشاهده می‌شود مخلوط کردن سفیدکننده و جرم‌زداها برای تمیز کردن سرویس‌ها و حمام‌ها، آن هم بدون ماسک و با پنجره بسته است.

– ازلباس و دستکش و عینک‌های محافظ چشم در هنگام استفاده از مواد شیمیایی استفاده کنید.

10-21-2014 12-14-15 AM


پیشگیری‌های اجتماعی

– از کودکی، فرزندان خود را کینه‌توزی نهی کنید.

– شیوه‌های کنترل خشم و پرهیز از رفتارهای تکانه‌ای را بیاموزید و اگر نمی‌دانید به مشاورهای مناسب یا روانپزشک‌ها مراجعه کنید.

– هرگز سعی نکنید که بیشتر از حد آستانه، کسی را به خشم آورید.

– در صورتی که با تهدید کسی مواجه شدید حتما به والدین و نیروی انتظامی اطلاع بدهید.

– در مورد مواد شیمیایی مناسب است که قوانینی سخت و جدی برای حمل بامجوز آنها وضع شود و هر شخصی قادر به دسترسی و خرید آنها نباشد. مجوزها باید توسط ارگان‌ها مسئول به صورت مرتب کنترل شوند و با متخلفان به شدت برخورد شود.

– رسانه‌های جمعی باید روی شیوه‌های برخورد مناسب با مصدوم و نیز پیشگیری در سطح فردی و اجتماعی تمرکز کنند و آموزش مناسبی به مردم بدهند.

– و برخوردهای قانونی با عوامل اسیدپاش یا کسانی که در کنترل ایمنی کارگاه‌ها و یا حمل مواد شیمیایی کاهلی کرده‌اند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
85 نظرات
  1. مجید صالح پور می گوید

    عالی بود ممنونم

  2. siamak gol می گوید

    نکات خوبی بود. مفید بودن. مخصوصا شستشو بعد از سوختگی. بکار میاد
    ولی انصافا تو اتفاقا اصا نمیشه خونسردی رو حفظ کرد.

  3. پوری یا می گوید

    ممنون از این نوع نگاه، بالاخره میشه استفاده ای هم از همچین جریانی داشت. شاید حس تلخشو کمی کم تر کنه.

  4. فرشاد می گوید

    خیــــــــــلی کامل و مفید بود! ممنون!

  5. حمید می گوید

    در بین سایت ها و وبلاگ های فارسی، شما یکی از بهترین ها هستید.
    ممنون از این مطلب بسیار آموزنده و مطالب جالب و خواندنی دیگر.
    دورد بر شما

  6. Amir می گوید

    دکتر ، این موضوع که میگن قبل از قرار گرفتن در موضع خطر احتمالی پوست را با کرم بپوشانیم درسته ؟؟
    اگر درسته چه نوع کرمی را پیشنهاد میکنید ؟؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      مسلما کرم که نمی‌تونه از نفوذ اسید قوی جلوگیری کنه، اما منطقی است تصور کنیم که یک لایه لغزنده کرم شاید بتونه از تماس مستقیم اسید با پوست کمی جلوگیری کنه یا باعث بشه قطرات اسید بلغزند و زمان تماس با پوست کمتر بشود. بنابراین تصور نمی‌کنم کرم خاصی بر دیگری برتری محسوسی داشته باشد، فقط یک لایه محافظ ایجاد می‌کنید که چندان تأثیر محافظتی بالایی هم ندارد.

      1. علی می گوید

        سلام من 11سال تجربه کار کردن با اسید سولفوریک 98 درصد دارم برای تولید آب اسید باطری . کرم وازلین بچه حدود دو تا سه دقیقه در برابر اسید از پوست محافظت میکنه.خودم تجربش کردم

  7. حامد می گوید

    آفرین دکتر جان، آموزنده و به دور از شعار.

  8. سروناز می گوید

    ممنون از اطلاعات مفید تون

  9. علی می گوید

    سلام لطفا کمی بهتر توضیح بدید اگر آب به محل اسید پاشیده شده بریزه ماده شیمیایی را به بقیه نقاط هم منتقل میکنه و سوختگی را افزایش میدید با این خبر بهتر هست بگید که باید طوری شستشو انجام بشه فقط به همان محل آب برسه

  10. nadia می گوید

    عالى بوود مرسى از شما

  11. Minoo می گوید

    ادما واقعا باید به چه حدی از جنون و وحشی گری برسن که بتونن اینطور راحت و بدون هیچ عذاب وجدانی این کار غیر انسانی رو انجام بدن. اخه دختر بیگناه چی کار کرده که باید اینطور مجازات بشه. کاش یه بحث روانشناختی عمیق درباره این حادثه اصفهان و اتفاق های مشابه که تو جامعه ما میفته انجام بدید

  12. امن می گوید

    سلام در میان سایتهای خبری که در مورد این حوادث تلخ نوشتن برای من جالب بود که سایت بی بی سی فارسی تنها سایتی بود که نحوه برخورد با سوختگی شیمیایی رو هم در انتهای خبر اسیدپاشی در اصفهان گذاشته بود.
    از مطلب اموزشی شما هم ممنون.

  13. جواد می گوید

    دکتر عزیز، چطور اون زیورآلات و لباس از تن خارج بشه؟ یعنی اینکه با این عمل ممکنه فرد کمک کننده هم درگیر اسید بشه!

  14. المیرا می گوید

    من مهندس پلیمر هستم و اینو میدونم که اب اسید غلیظ را از بین که نمیبره هیچ.تازه واکنش گرمازا ایجاد میکنه و باعث تشدید سوختگی میشه.محلول جوش شیرین و اب یا شیر میتونه سوختگی اسیدو از درجه 1 به 3 برسونه.

    1. ابوالفضل می گوید

      کنجکاو و مایلم پاسخ دکتر مجیدی رو به این پاسخ بدونم.

    2. amir می گوید

      با سلام. دوست عزیز اینکه آب با اسید واکنش شدید می ده درسته ولی این زمانی که مقدار اسید خیلی زیاد و در یک حجم زیاد باشه نه وقتی که اسید در حد چند قطره رو بدن کسی ریخته شده و دراین حالت با ریختن آب بصورت مداوم از سوختگی و ایجاد حرارت جلوگیری می کنه و ضمنا اسید رو هم رقیق می کنه که بعد از تماسش با جاهای دیگه بدن یا لباس فرد مصدوم صدمات خیلی کمتری داره.

      1. رامین می گوید

        دوست عزیز فعالیت اسیدهای غلیظ با حضور اب 100برابر میشه علمی ترین راه اینه که ابتدا موضع خشک بعدا در صورت نبودن باز ضعیف اب استفاده کنیم . برای چشم فقط روغن پارافین یاخوراکی چند قطره

    3. علي می گوید

      من هم تایید میکنم، اب میتونه سوختگی رو زیاد تر کنه ولی همیشه اینطور نیست، بهترین کار شستن با اب زیاده یا غوطه وری

    4. شمیم می گوید

      من هم فوق لیسانس شیمی هستم.این اشتباهه اب روی اسید سوختگیو تشدید میکنه.بهترین کار جوش شیرین هست که یک باز ملایمه.لطفا اطلاعات درست بدهید.هر چه حجم اسید بیشتر باشه ریختن اب خطرناک تره.

      1. علیرضا مجیدی می گوید

        تصور شما اشتباه هست. در مورد درمان سوختگی با اسید، نظر منابع معتبر پزشکی، سندیت دارد و در همه منابع معتبر، شستشو با جریان آب، به مدت 20 تا 30 دقیقه ذکر شده.

    5. سجاد می گوید

      همون طور که دکتر اشاره کردند ابتدا باید لباس آلوده را خارج کرد و تا جایی که ممکنه و سریع اسید را پاک کرد و با آب فراوان بدن را شستشو داد.

  15. محمدکریم می گوید

    خیلی متشکر از راهنمایی هاتون، از اون جایی که ممکنه ذهن ناسالمی این مطالب رو بخونه اگه خطرناک تر بودن سوختگی قلیایی رو از متنتون حذف کنید شاید بهتر باشه، قصد جسارت ندارم فقط یه خواهش بود.
    باز هم متشکرم

    1. مریم می گوید

      منم دقیقا به همین نکته فک کردم.

      1. نسرین می گوید

        دقیقا!!

    2. نازه می گوید

      حالا اگه ذهن مریض کامنت شما رو بخونه چی؟

  16. شیوا می گوید

    خوب بود ممنون

  17. ds می گوید

    البته یه مشکل دیگه هم هست و اونم نوع رابطه خانم‌ها و آقایون به طور کل هست تا حدی که در مواقع اورژانسی هم ممکنه از کمک جنس مقابل (به دلایل فرهنگی یا مذهبی) ممانعت کنن.

    1. nirvana می گوید

      اولا خدا اینجور مواقع اورژانسی رو برای هیچکس پیش نیاره.اما خود شما اگه تواینجور موقعیتی باشی ازونایی هستی که به جای کمک به یک انسان ، وایمیستی نگاه میکنی وشایدم دنبال یه همجنس اون آدم حادثه دیده ای! که حتی المقدور به جنس مخالف نزدیک نشی که یه وقت خدای نکرده مرتکب گناه نشی!
      موقع کمک اورژانسی هر کسی هر کمکی از دستش بر بیاد میکنه!واقعا متاسفم جامعه ما از طرز فکر افرادی مثه شما رنج میبره
      بنی آدم اعضای یکدیگرند!

      1. ds می گوید

        جامعه بیمار جامعه‌ای هست که با ۲ خط حرف یه نفر خیلی راحت درباره‌اش قضاوت میشه.
        لطف کنید چشم‌تون رو به واقعیت‌ها باز کنید.

        1. رضا می گوید

          دوست عزیز کسی در مورد شما قضاوتی نکرد بلکه جواب و پاسخ در خور کامنتتان بشما داده شده . در این موقعیت اگر شما کمکی از دستان براید ولی گوشه ای وایساده و فقط نظاره گر حادثه باشید تا مبادا از نظر خودتان مرتکب خطایی نشوید ، جرمتان کمتر از فردی که این عمل زشت را انجام داده نیست ، من نمیدونم کی میخواهید بفهمید جنس مخالف هم انسانی مثل شماست .

    2. sara می گوید

      و البته تو دین ما این جزو مواردی هستش که واجبه ک به فردی که کمک احتیاج داره کمک بشه و جنسیت مطرح نیست.لطفا با این حرفا دید مردم رو نسبت ب دینمون خراب نکنید

  18. شهاب الدین می گوید

    مرسی. مفید بود.

  19. اشكان می گوید

    باید توجه داشت برخی از اسیدها مثل اسید سولفوریک با آب واکنش گرمازا ایجاد می‌کنند و اگر شما فقط به ریختن مقدار کمی آب بسنده کنید، نه تنها اسید از روی بدن پاک نمی‌شود بلکه آسیب بیشتری به فرد می‌رساند. در این مورد باید علاوه بر استفاده از آب روان خنک از یک محلول صابونی که دارای خاصیت قلیایی است، برای پاک کردن اسید از روی نواحی که سوختگی عمیق ندارند، استفاده کنید.
    مسئله مهم دیگر چشم‌ها هستند. اگر فردی دچار سانحه از ناحیه صورت شده، ابتدا چشم‌ها را به مدت طولانی (مثلاً ۲۰دقیقه یا بیشتر) با آب روان پاکیزه بشویید. دقت کنید که شستشو با آب روان باید به آرامی انجام شود و استفاده از جریان آب پرفشار آسیب زننده است.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      خب در متون پزشکی استفاده از خنثی‌کننده، چه جوش شیرین و چه قلیا اصلا توصیه نشده، نوشته شده است که اگر از این مواد استفاده کنید، گرمای ایجاد شده، مشکل را دوچندان خواهد کرد.

  20. سونیا می گوید

    سلام،ممنون ازسرعت پیگیری تون نسبت به این مسئله،لطفا در مورد اینکه یکی ازدوستان گفته بودن،استفاده از آب باعث تشدید این نوع سوختگی میشه!توضیحی بفرمایید.باتشکر

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      اگر از جریان «روان» آب استفاده کنید، این مشکل را هم ندارید. جریان آب گرمای ایجاد شده را به سرعت از محیط خارج می‌کنه.

  21. mina می گوید

    خیلی خوب بود ممنون

  22. مژگان می گوید

    سلام عالی بود اما ایکاش این نکته را هم اضافه میکردید که هنگام حارج کردن لباس مصدوم بقیه افراد که ناطر هستند بهتزه با پشت کردن به مصدوم و کسانی که کمک های اولیه را انجام میدهند دیواری درست کنند تا مصدوم و یاری کنندگان امنیت روانی بیشتری داشته باسند

    1. رهجو می گوید

      سلام
      به نظر منم درسته ولی چیزی که الان مد شده اینه که همه موبایلاشون رو در میارن تا از این صحنه فیلمبردارى کنند
      در صورتی که اگر یک ذیوار درست بشه هم از ورود افراد سارق که در اینجور موارد منتظرند تا کیف و زیورالات رو بدزدن ممانعت به عمل میاد و هم امدادگران یا عابراتی که امور امداد رو انجام میدن با خیال راحت به مصدوم کمک میکننند

  23. Elnaz می گوید

    سلام خسته نباشید واقعا عالى بود ممنون خیلى خوب بود ولى در اون حالت ادم خیلى هول میشه خیلى سخت این راه کارا یادمون میاد امیدوارم هیچ وقت نخوایم که ازش استفاده کنیم

  24. نغمه می گوید

    سلام، خیلی مایلم به سوالاتم پاسخ بدید، الان که به فصل سرما نزدیک می شیم آیا آب خنک و روان باعث بروز بیماری دیگه ای نمیشه ؟ یا اگر دسترسی به آب نداشتیم آیا میشه با برف بدن بیمار رو شستشو بدیم؟

  25. نازنين می گوید

    ممنون از راهنماییتون،میشه توضیح بدین چه جورى لباس و زیورالات مصدومو از تنش در بیاریم بدون اینکه بدن خودمون با اسید برخورد داشته باشه؟ممنونم

    1. شکیبا می گوید

      بله نکته ای که اشاره کردید به ذهن منم رسید

  26. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید خیلی خوب بود ممنون ولی یه سوالی داشتم از حضورتون لطفأ اگه میشه پاسخ بدید من شنیدم سوختگی بااسید باتری بسیار خطرناکه و همون لحظه که ریخته میشه روپوست سریعأ میسوزونه در عرض چند ثانیه وبعدم چندان قابل ترمیم توسط پزشکان نیس یعنی فرد تا آخر عمرش باید با اثرات سوختگی زندگی کنه وزیباییشا از دست میده بعد اونوقت این آب ریختن چه تأثیری داره؟

  27. علی می گوید

    سلام آقای دکتر مجیدی
    چه چیزی در آب وجود داره که باعث حنثی شدن میشود؟

  28. نیما می گوید

    دکتر عالی بود بدون هیچ گونه ایجاد تنش و حس بد
    یک مطلب رو توضیح دادی که می تونه خیلی هم کاربردی باشه
    مخصوصا جنبه آموزش کودکان ت اانسانهایی خشن و کینه توز بار نیان
    کاش یک سری مطالب میذاشتی برای زنده نگه داشتن حس های خوب در خودمون
    زیبا دیدن دنیا
    نگهداری محیط زیستمون
    فکر کنم مطلب محیط زیستی نداری به اون صورت
    کاش یه خورده در این زمینه فعالیت کنی
    تریبون پر مخاطبی داری و حیفه که فقط با زرق و برق دنیا و گجت هاپر بشه
    حرفت هم خریدار داره
    پس یه خورده یادآوری مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ آن که خدا رو شکر کم کم داره در ایران ( هرچند بسیار ناچیز ) جا باز میکنه
    میتونه برای خودت هم حس خوبی به همراه داشته باشه
    موفق باشی

  29. لیلا ف می گوید

    با سلام
    من دانشجوی دکتری رشته شیمی هستم.
    کامنت ها رو خوندم و وظیفه دونستم که بگم اگر به هر طریق با اسید غلیظ مواجه شدید، ابتدا باید با هر وسیله ای مثل لباس خشک دستمال… منطقه اسیدی را خشک کرد و بعد از اینکار با آب خیلی زیاد و به مدت طولانی محل آلوده را شست.
    توجه!
    اسید غلیظ با آب واکنش گرمازای شدید میدهد و باعث می شود که اسید با اکسژن موجود در آب به سوپراسید تبدبل شود و سوختگی را چند برابر کند.
    با آرزوی امنیت و سلامتی برای همه. لیلا ف

    1. لیدا می گوید

      سلام
      دوستان اسید غلیظ که همون 98% هست ومردم به اسم اسید خالص میشناسند هنگام پاک کردن بادستمال خشک… دستمال رو میسوزونه وباآب به شدت گرمازا.
      اما اسید باطری کمی رقیق ترهست وچون خالص نیست فعالیت اسیدی بالایی داره. اما قابل شستشو با آب هست.به اون شدت گرمازا نیست در برخورد باآب.اما آب فراوون.دوره دانشجویی کمی اسید غلیظ متاسفانه روی پام ریخت. بعد از پاک کردن سریع فقط آب زیاد تونست جلوی سوزوندن بیشتر رو بگیره.
      در ضمن مثلا بخواهیم سولفوریک که از باطری ماشین آوردن رو خنثی کنیم….با باز ضعیفی مثل جوش شیرین وشیر؟ تواون شرایط این همه شیر کجا بود؟

  30. امین می گوید

    لایک داری دکتر دمت گرم

  31. دکتر حسینی می گوید

    من داروساز ازاصفهان هستم وبرای خنثی کردن اسید با هر ماده یا وسیله ای غیر ازآب فقط آسیب بیشتری میرسانید یادتان باشد فقط وفقط آب (ممکن است مصدوم با ماده قلیایی تماس داشته باشد وشما این رانمیدانید)

  32. دکتر نقوی می گوید

    سلام
    من پزشکم و در تمامی منابع پزشکی،تمامی سوختیگیها(چه با آب جوش و جه با اسید یا قلیا)بهترین و موثرترین اقدام اولیه که باید انجام گیرد شتشو با آب فراوان به مدت 20تاا30 دقیقه است،متظور اولیه ازین اقدام، پاک شدن و رقیق شدن ماده شیمیای و نیز کاهش گرما و دما به متظور پیشگیری از مرگ سلولی است.چون پروتیین ها در دمای55درجه منعقد و مرگ سلول قطعی میشود
    ضمن احترام به نظر دوستان رشته شیمی باستخضار میرسونم که نظرات ایشان در محیط”in vitro”(آزمایشگاه )صادق و درسته،انا در محیط “in vivo”(زنده) صادق ودرست نیست.از طرفی خیلی وقتها رفتار اتمها و مولکولها در ایندو محیط باهم متفاوت است

  33. پیمان می گوید

    دوستان یک نکته دیگه میمونه که رسیدن آمبولانس به محل حادثه است که دوستانی که کار خاصی انجام نمیدن باید توجه کنند که راه را باز نگه دارند تا امداد از راه برسد.
    خیلی ممنون

  34. لیدا می گوید

    سلام
    دوستان اسید غلیظ که همون ۹۸% هست ومردم به اسم اسید خالص میشناسند هنگام پاک کردن بادستمال خشک… دستمال رو میسوزونه وباآب به شدت گرمازا.
    اما اسید باطری کمی رقیق ترهست وچون خالص نیست فعالیت اسیدی بالایی داره. اما قابل شستشو با آب هست.به اون شدت گرمازا نیست در برخورد باآب.اما آب فراوون.دوره دانشجویی کمی اسید غلیظ متاسفانه روی پام ریخت. بعد از پاک کردن سریع فقط آب زیاد تونست جلوی سوزوندن بیشتر رو بگیره.
    در ضمن مثلا بخواهیم سولفوریک که از باطری ماشین آوردن رو خنثی کنیم….با باز ضعیفی مثل جوش شیرین وشیر؟ تواون شرایط این همه شیر کجا بود؟

  35. مهران می گوید

    ممنونم دکتر. در مورد دمای آب نکته ی خاصی وجود نداره؟ برای شستشو، آب سرد یا گرم یا ولرم تفاوتی ندارند؟

  36. عادله می گوید

    سپاس از مطلب جامع تان.

  37. Azi می گوید

    با سلام و ممنون از اطلاع رسانی خوبتون .خدا قوت.

  38. سید مجید می گوید

    دکترسلام

    متن ارسالی دربعضی سایتها
    برای من این بود

    “”اطلاعیه فوری”” :
    در پی اتفاقات اخیر و اسید پاشی ، متاسفانه راه برخورد با قربانیان هنوز بین مردم جا نیوفتاده و افرادی به جای کمک بدتر موجب آسیب های جدی به قربانیان میشوند ؛ به خاطر داشته باشید*** آب راه مقابله با اسید پاشی نیست***
    اسید هایی که پاشیده میشود اسید های غلیظی بوده که به شدت با آب واکنش گرمازا میدهند.متأسفانه مردم به اشتباه روی قربانی اسید آب میریزند که نه تنها موجب بهبودی نیست بلکه به شدت آسیب های جبران ناپذیری به مصدوم وارد میکند و بدتر واکنش اسید را قوی تر میکند.
    ****بهترین راه مقابله با قربانیان اسید پاشی فقط جوش شیرین(بی کربنات سدیم) است و حتی اگر جوش شیرین موجود نبود ، شیر بهترین راه حل بعد از آن است****
    لطفاً جدی بگیرید.به جای این همه لوازم آرایش و وسایل غیر ضروری ، یه قوطی جوش شیرین تو کیفتون بزارید.اگر همه این کار رو انجام دهند ، اگه برای کسی در اطرافتان این اتفاق بیوفتد میتوان واقعا از فاجعه جلوگیری کرد و به جای سوختگی های درجه ٢

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      با توجه به چیزهایی که گفتیم قطعا این نظر اشتباه است. به علاوه فرض کنید که جوش شیرین درمان بهتر باشد، در این صورت عملا در صحنه حادثه چطور باید آن را تهیه کرد؟ دوم اینه چطور می‌توانید آن را به صورت ایمن رو همه نقاط سر و صورت و گردن یک مصدوم پخش کنید؟
      از نقطه نظر دیگر جوش شیرین قطعا با اسیدها واکنش گرمازا می‌دهد، می‌توانید خودتان یک بار تست کنید.

  39. پروا می گوید

    سلام.خیلی نکات آموزنده ای آموزش داده شد ممنون

  40. هدی می گوید

    سلام ممنون از اینکه مطلب به این مهمی را در اختیار ما قرار دادید

  41. صحرا می گوید

    سلام دکتر مجیدی عزیز
    من مطالبتون رو از فیدخوان Inoreader میخونم، این مطلب رو هم در گوگل پلاس و هم در فیدر بالا خونده بودم، امروز در روزنامه ایران صفحه 13 ویژه نامه شوک دیدم چاپ شده، البته بدون اسم، یک مقداری هم کوتاه شده بود. خواستم بهتون اطلاع بدم . اگر خودتون نویسنده اش بودین که هیچ، اگرنه حقتون دوستم که اطلاع بدم مطلبتون بدون اسم اونجا چاپ شده.
    ممنون از مطالب عالی و به روزتون.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      بله، قطعا خودم نوشته بودمش. انگیزه‌اش هم این بود که در وایبر دیدم مطلب اشتباهی نوشته شده در مورد برخورد با سوختگی، دیگر درنگ رو جایز ندونستم و مطلب را منتشر کردم.

      1. صحرا می گوید

        خب پس خدا رو شکر.
        چون بدون اسم چاپ شده بود گفتم شاید باز یکی زحمت کشیده و کپی پیست کرده و مطلب آماده شما رو چاپ زده 🙂

        1. علیرضا مجیدی می گوید

          خب من تصور کردم که شما پرسیده‌اید، مطلب را در وبلاگ خودم نوشته‌ام یا نه. که پاسخم آری بود.
          ولی کسی برای انتشار نسخه کاغذی در روزنامه از من اجازه نگرفته بود.
          جالب است که گاهی مطلبی در سایت منتشر می‌کنم و پس از کپی شدنش، افرادی پیدا می‌شوند که می‌پرسند چرا مطلب را من کپی کرده‌ام!

  42. سیامک می گوید

    بخش پیشگیرهای اجتماعی خیلی خوب بود. ولی درمورد نهادن چشم مصدوم در آب، آیا باعث نمیشه چشم در محلول آب و اسید قرار داشته باشه و آسیب برسونه؟ آیا همون ریختن آب جاری روی چشم بهتر نیست؟

    1. مهیار می گوید

      ببینید دوستان مطالبی که در متون رفرانس پزشکی نوشته میشه برا هرکلمه اش چندین و چند مقاله قوی باید باشه و به اصطلاح evidence base هستش یعنی اگه چیزی نوشته قبلا در کارآزمایی های بالینی مستقیم اثرش مشاهده شده بنابر این بدون نگرانی فقط به اونها عمل کنید چون کل دنیا همین کار رو میکنه.

  43. kia می گوید

    سایتتون خیلی مفید بود ولی یه سوال دارم
    آب باعث نمیشه که شدت سوختگی بشتر بشه؟؟؟مگه آب با اسید واکنش نشون نمیده؟؟

  44. سعیده می گوید

    ممنون تو وایبر برا منم پیام آمد که سوختگی اسید و با جوش شیرین و شیر بشورین نمیدونم این راسته یا اون

  45. محمدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، ممنونم از راهنمایی و اطلاعاتی که به مردم میدی انشاالله همیشه در تمام مراحل زندگی و شغلتون موفق و پیروز باشی

  46. شقايق می گوید

    مرسی

  47. شقايق می گوید

    مرسی ممنون

  48. مائده می گوید

    خب من دنبال یه منبع مفید بودم
    مرسی که به خوبی راهنمایی کردین
    متاسفانه راهنمایی مناسب دیگری در رسانه های دیگر ندیدم

  49. هاجر می گوید

    خیلی خوب و آموزنده. سپاس

  50. M, a می گوید

    ممنونم، خیلی مفید بود
    امیدوارم برای هیچ شخصی این مسئله پیش نیاد..

  51. فیروزی می گوید

    سلام
    خیلی اموزنده بود
    کاش تو تلوزیون هم اموزش داده بشه
    تا همه یاد بگیرن

  52. دكتر بهفر می گوید

    با سلام به دوستان، بزشک هستم، میبینم که علیرغم توضیحات همکارانم باز شبهه وجود داره و اظهار نظرهای غیر بزشکی میشه که فقط شرایط رو بدتر میکنه، اب و فقط وفقط اب فراوان جاری به مدت 20 تا 30 دقیقه، سایر دوستانی که روشهای دیکر رو توصیه میکنند ایا میتونن مسىولیت بدترشدن شرایط اسیب دیدکان را ببذیرند، جقدر خوبه اجازه بدید در مورد درمان بیماران فقط بزشکان اظهار نظر کنند، به خاطر اینکه بدون اطلاعات بزشکی کافی نظر دادن، بازی کردن با سلامتی افراد هستش، با تشکر

  53. نیما می گوید

    با تشکر از اقای دکتر وسایر افراد تحصیل کرده که مطالب ارزشمندی جهت حفظ سلامتی همنوعان خود ایراد نمودند اگر خدای نکرده طفلی یا شخصی بدون اطلاع مقداری اسید اشتباها خوردچه اقدامات ایمنی میتوانیم انجام بدهیم

  54. جواد مرعشي می گوید

    فقط آب روان با ملایمت و تداوم و ارامش
    لباسها را با هر وسیله ای باید پاره کرد یا اگر امکان داشت بارامی در آورده شود.
    چشم در الویت است با أب معدنی در فروشگاهها میشود بآرامی شستشو داد
    معمولأ اب در همه جا وجود دارد
    نگران دیده شدن بدن مجروح نباشید سلامت فرد اسیب دیده ولطمه روانی خورده مهمترین مسأله است در ان شرایط چطور میشود به این افکار منحرف بهایی داد ؟
    شما را به انسانیت قسم بس است
    چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید

  55. مسلم ازهری می گوید

    اشتباه نکنید.
    اگر اسید به داخل چشم نفوذ کند باید با آب شستوشوی داد در غیر اینصورت ابتدا باید با جاذب های خشک مثل کاغذ و یا پارچه، اسید را از روی بدن مصدوم پاک کرد و سپس با آب و ترجیحا سرم اب نمک پوست مصدوم را تا رسیدن به بیمارستان مرطوب نگه داشت

    http://s5.picofile.com/file/8149364150/Acid_Burn.pdf.html

  56. پویان می گوید

    واقعا ازاطلاع رسانی ممنون.بجای وای وآخ گفتن آموزش دادن برای مقابله باچنین شرایطی عقلانی ترین کار است.

  57. توفیق می گوید

    به هیچ عنوان کرم یا پماد یا هیج چربی دیگری روی محل سوختگی شیمیایی نمالید فقط آب نسبتا سرد و مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه و دور کردن زیورآلات و لباس آلوده محلول رقیق بیکربنات نیز موثر بر سوختگی ناشی از اسید پاشی است سالین نرمال هم اگر در دسترس باشد خوب است . لازم است بسرعت به مرکز درمان مراجعه شود و طی مراجعه تا می توانید شستشو را ادامه دهید ولی همزمان روی موضع دستمال یا دست یا گاز نکشید تا پوست آزرده تر نشود سعی شود مصدوم را به عدم انقباض عضلات صورت تشویق کنید تا لایه های عمقی تر متاثر نشود و یا در میان چروکهای ایجاد شده ناشی از درد و فریاد وی قطرات اسید محبوس نشود چشمها در آب باز و بسته شود و همزمان آب بصورت جریانی از چشمها عبور کند

  58. متین می گوید

    سلام.مفید بود. ولی اگر اسید سولفوریک روی بدن ریخته بشه به هیچ عنوان نباید آب ریخت. باعث سوختگی شدید میشه.. اونوقت باید چه کار کرد ؟ بعدشم وقتی همچین اتفاقی میفته باید از کجا بدونیم چه اسیدی ریخته که تشخیص بدیم از چه روشی خنثی کنیم ؟

  59. بهراد می گوید

    متین جان دلبندم چندین بار تکرار شد.چون ما اطلاع دقیقی از نوع و غلظت ماده اسیدی یا قلیایی نداریم تمام پزشکان توصیه به شستشوی با اب رو دارن.چون فقط اب هستش که میتونه تقریبا در تمام موارد کمک کننده باشه.و اینکه اب میتونه به شدت تاثیر اسید کمک کنه درسته ولی در صورتیکه اسید و اب در یک محل ساکن باشند. ولی در مواقع سوختگی با اسید اب فقط حکم یک حلال قوی و یک منتقل کننده فوق قوی رو ایفا میکنه.که به سرعت اسید رو در خود حل و در حجم زیاد با خود حمل میکنه و از سطح پوست بدن مصدوم خارج میکنه و از صدمات بیشتر جلوگیری میکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5