8.5 درصد کل مقاله‌های ویکی‌پدیا را یک مرد سوئدی نوشته است!

10

ما در طول زندگی‌مان به آدم‌های پرکار و خستگی‌ناپذیر زیادی برخورده‌ایم، اما یک مرد سوئدی به نام «سورکر جوهانسون»، در این میان یک استثنا است، او را به جرأت می‌توانیم پرکارترین نویسنده دنیا بدانیم.

او به طور داوطلبانه در 7 سال اخیر خود را وقف انتشار مقاله در ویکی‌پدیا کرده است. این مرد 53 ساله، بر اساس آمارگیر ویکی‌مدیا، مسئول انتشار 2.7 میلیون مقاله ویکی‌پدیا، یعنی حدود 8.5 درصد کل مقاله‌های این سایت است!البته یک سوم این مقاله‌ها به زبان سوئدی و بقیه آنها به زبان مادری همسرش، فیلیپینی است.

او در رشته‌های محتلفی مثل زبان‌شناسی، مهندسی شهری، اقتصاد و حتی فیزیک ذرات، تحصیلاتی دارد و از نظر ذهنی به یافتن منشأ چیزها علاقه دارد.

خب، مشخص است که هیچ انسانی نمی‌تواند حتی در صورت کار 24 ساعته، این همه مقاله منتشر کند، آقای جوهانسون مقاله‌ها را به کمک برنامه‌های کامپیوتری یا «بات»ها منتشر می‌کند. این مقاله‌ها به صورت خودکار مطالب را از منابع مختلف اینترنتی جمع‌آوری می‌کنند و پس از خلاصه کردن، به صورت مقالات مختلف منتشر می‌کنند.

7-16-2014 9-32-52 AM

البته ویکی‌پدیا قوانینی در مورد استفاده از «بات‌»ها دارد و منتقدان هم به خاطر اینکه این کار باعث کم شدن استفاده از نیروی ذهنی خلاق انسان‌ها و پایین آمدن سطح مقالات می‌شوند، میانه‌ای با این کار ندارند، با این همه آقای جوهانسون پشتکار زیادی دارد، طوری که در یک روز خوب، 10 هزار مدخل ویکی‌پدیا منتشر می‌کند!

کاری که او می‌کند این است که نخست پایگاه داده قابل اعتمادی ایجاد می‌کند، برای مقاله مورد نظر خود یک پوسته مناسب انتخاب می‌کند و مشخص می‌کند که هر مدخل باید چه عناوین کلی را شامل بشود، بعد برنامه‌های کامپیوتری کار خود را شروع می‌کنند و مقاله را کامل می‌کنند.

جوهانسون معتقد است که ویکی‌پدیا باید بتواند همه نوع اطلاعات در مورد هر چیزی دلخواه به کاربران بدهد و این کار بدون استفاده از «بات‌»ها ممکن نیست. ماه‌ها طول کشید تا او برنامه کامپیوتری اختصاصی خود را بنویسد.

منتقدان در مقابل، بر این باورند که جوهانسون بیشتر بر کمیت کار تمرکز کرده است تا کیفیت آن. بسیاری از مقاله‌های او، مثلا آنهایی که در مورد گیاهشناسی هستند، فقط اطلاعات مختصری در مورد تقسیم‌بندی یک گونه دارند.

7-16-2014 9-33-05 AM

ویکی‌پدیا یک فرهنگنامه مشارکتی است که توسط بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا اداره می‌شود. نویسندگان داوطلب تا حالا حدود 30 میلیون مقاله را به 287 زبان در ویکی‌پدیا نوشته‌اند.

بسیاری، مدخل‌هایی که «بات» او که موسوم به Lsjbot ایجاد می‌کند، کم‌ارزش می‌دانند، اما گاهی همین مدخل‌های بی‌ارزش هم به کار می‌آیند، مثلا در سال 2012 او به زبان سوئدی مقاله‌ای در مورد یک شهر 44 هزار نفری در فیلیپین ایجاد کرد. سال پیش همین شهر گرفتار گردبادی شد. از آنجا که مقاله این شهر قبلا در ویکی‌پدیا ایجاد شده بود و نقسه و اطلاعات آماری شهر درج شده بود، کار ویرایشگران بعدی آسان‌تر شده بود.

جوهانسون معتقد است که ویکی‌پدیا به صورت متوازن در مورد موضوعات مختلف مقاله منتشر نمی‌کند و کار او و افراد مشابه او باعث برقراری توازن می‌شود. مثلا در ویکی‌پدیا با اینکه 150 مقاله در مورد شخصیت‌های «ارباب حلقه‌ها» وجود دارد، کمتر از 10 مقاله در مورد افراد دخیل در جنگ ویتنام پیدا می‌شود.

منبع

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. senaps می گوید

    من خیلی روی ایده‌ی همچین باتی کار کردم که بتونه واسه ادم مطلب بنویسه( البته من واسه درج و انتشار مطلب توی فوروم های متعددی که عضو هستم میخواستم…)

    به نظرم مقالات ویکی پدیا همینه… یه سری مطلب که از سایت های دیگه برداشته میشه و با لینک به منبع، درج میشن…
    حالا اینکه چرا باید فرق بکنه که این مطالب رو یه ادم زده باشه یا یه بات فرق میکنه از نظر برخی، نمی‌دونم!! 🙂

    1. اهورا می گوید

      نیازی نیست دنبال چیزی بگردی که وجود داره! کافیه یه حساب در ویکی فا باز کنی و از کاربرهاش در ( البته صورت آشنایی با برنامه نویسی) در مورد ایجاد مقاله با ربات راهنمایی بخوایی*

      نمونه ایرانیش هم موجوده

      http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4_%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B3/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7_%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF_%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87_%D9%88_%D8%AD%D8%AC%D9%85_%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87

      گاهی به جای حرف باید عمل کرد مثل مفیدترین کاربرهای وب فارسی٬ کاربرهای ویکی‌فا

  2. vahid می گوید

    کاش بر و بچ ایرانی هم کمی تلاش کنن مقالات ایرانی هم بیشتر منتشر بشه…
    کاربران فیسبوک این همه زیاد ولی کاربران ویکی اینهمه کم
    تاسف برانگیزه

    1. ماندگار می گوید

      کاملا درسته.. ویکیپدیا در ایران با اقبال خیلی کمی روبرو شده!

  3. فرشاد می گوید

    به منبع درآمدشون اشاره نشده بود؟

  4. علي آقا می گوید

    یه بات خوب سراغ ندارین تا ما هم دست به کار بشیم؟!

  5. اهورا می گوید

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA

    برای علاقه‌مندان به کار با ربات در ساخت مقاله

  6. علی می گوید

    آقای دکتر ممنون از این پست جالب و همینطور مطالب مفید دیگر. راستی اگر کسی اطلاعات خوبی راجع به بات ها و نحوه کار با آنها دارد به اشتراک بگذارد که ما هم در جستجوی مقالات علمی از آن استفاده کنیم، این کار بسیار مفید خواهد بود.

  7. mina می گوید

    تشکر از این مقاله و از نویسندگان ویکی پدیا
    اما من نمی دونم چرا اساتید ما وقتی تحقیقی به ما می دن می گن از ویکی پدیا نباشه نمی دونم چه مشکلی با این ویکی پدیا دارند؟؟؟

    1. ح.ف می گوید

      دلیلش اینه که ویکی‌پدیا لقمه حاضر و آماده‌اس.
      تحقیق باید با جستجوی زیاد باشه و نه آماده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5