حقایقی در مورد کاهش وزن

10

تصور کنید که چند میلیون تومان پول برای سرمایه‌گذاری دارید. یکی از دوستان شما مصرانه از شما می‌خواهد که سهام بخرید، اما وقتی تحقیق و پرس و جو می‌کنید، متوجه می‌شوید که خرید سهام یک شرکت به خصوص، اگرچه در کوتاه مدت، سودهایی برایتان در بر دارد، اما 80 درصد کسانی که این کار را کرده‌اند، همه سرمایه اولیه خود را از دست داده‌اند.

خب، اگر متوجه این مطلب شوید، تصمیم شما ساده است: پولتان را نجات می‌دهید و سهام نمی‌خرید!

اما وقتی نوبت به کاهش وزن و رژیم غذایی می‌رسد، به نظر می‌رسد که همه علاقه بسیار زیادی به قمار روی دارایی‌های خودمان داریم. چرا؟

چون ثابت شده است که 80 درصد کسانی که با رژیم غذایی، وزن خود را کم می‌کنند، در نگه داشتن وزن مطلوب ناکام می‌مانند. با این همه 108 میلیون مرد و زن در آمریکا، میلیاردها از پول خود را که به سختی به دست آورده‌اند، صرف روش‌های کاهش وزن می‌کنند.

در واقع باید اذعان کرد که هر چه بیشتر در مورد کارایی رژیم گرفتن، تحقیق کنیم، بیشتر متوجه می‌شویم که ناکارآمدی آن می‌شویم.

چند وقت پیش گروهی از محققان UCLA ده شیوه رایج کاهش وزن را بررسی کردند و متوجه شدند، تنها یکی از آنها منجر به کاهش وزن می‌شود و جالب بود که در بیشتر مواقع رژیم گرفتن باعث، اضافه وزن هم می‌شد! و مهم‌تر از اینها، این رژیم‌ها تأثیر ملموسی هم روی سلامتی نداشت.

این بررسی‌ها نشان دادند که آن دسته‌ای هم که توانسته بودند، وزن خود را در حد مطلوب، ثابت نگاه دارند، در واقع استثناء بودند یا اصلا کسانی بودند که از ورش و دارو و تغییر پایدار سبک زندگی هم استفاده می‌کردند.

ویژگی‌ها افراد موفق در کاهش وزن در طولانی‌مدت

بررسی ده هزار نفر که توانسته بودند ظرف 4.5 سال، کاهش وزنی حدود 30 کیلوگرم را حفظ کنند، نشان داد که آنها این خصوصیات را دارند:

– 98 درصد آنها در چگونگی غذا خوردن تغییر ایجاد کرده بودند.

– 90 درصد آنها به صورت متوسط یک ساعت در روز ورزش می‌کردند.

– 78 درصد آنها هر روز صبحانه می‌خوردند.

– 75 درصد آنها دست‌کم یک بار در هفته خود را وزن می‌کردند.

– 62 درصد آنها کمتر از 10 ساعت در هفته، تلویزیون تماشا می‌کردند.

4-22-2014 9-05-48 AM

نتیجه:

برای کاهش وزن و مهم‌تر از آن حفظ وزن در حد مطلوب، باید عادات خود را تغییر بدهید.

– یک سری عادات و سبک‌های خوب زندگی در خود ایجاد کنید. مثل اجتناب همیشگی از خوردن نوشابه‌های گازدار، پرهیز از بی تحرکی‌های طولانی، انجام دادن کارها به صورت ایستاده.

– ایجاد این تغییرات و یا عادات باید ساده و گام به گام صورت بگیرد.

– محرک‌هایی برای عادات خوب، تعریف کنید و آنها را به نوعی برای خود شرطی کنید. توجه کنید که تنها داشتن انگیزه کافی نیست.

مثلا کاری کنید که عادت کنید بعد از خوردن شام، ذهن و بدنتان به 10 دقیقه پیاده‌روی عادت کند یا اینکه به صورت خودکار بعد از یک روز زیاده‌روی به کم خوردن و فعالیت بیشتر در روز بعد، عادت کنید.


و چیز مهم و اساسی دیگر در کاهش وزن این است که:

هیچ راه شاهانه یا میانبر خوبی برای کاهش وزن وجود ندارد.

کالری اضافه جمع جبری غذاهایی است که بیشتر خورده‌اید و کالری‌هایی که کمتر سوزانده‌اید.

هیچ غذای کالری‌سوز معجزه‌آسایی وجود ندارد، هیچ روش ورزشی ساده‌ای وجود ندارد که بدون عرق درآوردن، ناگهان مقدار زیادی از کالری‌های شما را بسوزاند.

برای کاهش وزن باید در حد معقولی، هر روز از مقدار مورد نیاز بدن خود، کمتر کالری دریافت کنید تا در طولانی‌مدت وزن کم کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. عماد می گوید

    از 115 کیلو به 95 رسیدم و راهم دقیقا همین بوده ورزش و تغییر در سبک زندگی کاملا موافقم

  2. سیاوش می گوید

    دکتر مجیدی عزیز
    در تمام سایتها، مجلات و خلاصه همه جا همیشه صحبت از کاهش وزن و لاغر شدن هست، اما به راستی چرا هیچگاه صحبت از افزایش وزن و چاقتر شدن نیست؟
    بنده فردی لاغر هستم و بیست سالی میباشد که از این موضوع رنج میبرم.
    مشکل با خوردن غذاهای بسیار حل نشد، دکترهای تغذیه هم کاری از پیش نبردند.
    نمیدانم چه کنم، تمام مطالب اینترنت را که میخوانم فقط به موضوع لاغر کردن میپردازند، باور بفرمایید عکس این مطلب هم دردآور هست یعنی بسیار لاغر باشیم و آرزوی چاق شدن، دنده های بنده به راحتی پیداست.
    از جنابعالی عاجزانه درخواست میکنم مطلب مفصلی در رابطه با چگونه چاق شدن اصولی بنگارید.
    سپاسگزارم

    1. A.a می گوید

      شما ذاتا اینطوری هستین چه بخورین و چه نخورین و همینطور ورزش کردن و نکردن تاثیری ندارد اندامتان همینطوری خواهد ماند نگران هم نباشید

    2. کارشناس تغذیه می گوید

      در بحث افزایش وزن موارد زیادی دخیل هستند و فقط با خوردن مشکل حل نمی شود.شما باید بدانید به لحاظ ژنتیک آدم لاغری هستید یا نه؟ آیا مشکل پرکاری تیروئید دارید یا نه، میزان فعالیت شما چقدر است، آیا به همان اندازه که غذا می خورید فعالیت دارید یا بیشتر و مسائل دیگر.در بسیاری از وب سایت ها نیز برای افزایش وزن مطلب هست.ما در خدمتیم

    3. ngc می گوید

      منم دقیقا همین مشکلو دارم!
      به نظرم چاق شدن سخت تر از لاغر شدنه…در واقع نخوردن راحت تر از خوردن در حدد مرگ برای چاق شدنه!تیروئیدم ندارم … فک کنم هرچی هست زیر سر این ژن هاست….حالا اگه اینطوری باشه ینی امیدی نیس!؟ 🙁 🙂

  3. امیرحسین می گوید

    ورزش و تغییر رژیم غذایی خیلی مهمه.
    میگن صبحانه رو با دوستت بخور.
    ناهار رو تنهایی بخور.
    شام رو با دشمنت بخور.
    باید تغییر رویه داد.

    1. مهدی می گوید

      یعنی این که بعد از شام حسابی با دوشمنت کتک کاری کن تا کالری ها بسوزه

  4. سونیا می گوید

    سلام، من از 95 کیلو به 70 کیلو رسیدم، درمعرض 8 ماه
    اما الان دیگه نمیتونم ادامه بدم، اشتهامم خیلی زیاد شده. لطفا کمک کنیید
    درضمن ناراحتی معده دارم و رژیمم تحت نظر دکتر تغذیه بوده

  5. سینا می گوید

    عالی بود این مطلب واقعا به من کمک کرد و امید رو برای من زنده کرد. بارها رژیم گرفتم و نتیجه نگرفتم و بهعد مدتی که رژیم قطع شد وزنم بیشترم میشد.

    با خط خط مطلب رو با وجودم حس میکنم … ممنون

  6. zahra tabrizy می گوید

    اولین نظری که دارم این هست که معمولا آدم های دارای اضافه وزن با مشکلات روحی هم دست و پنجه نرم می کنند. میگین نه! پس چرا خودشون رو قبول ندارن؟
    نکته دوم اینه که استرس و احساس گناه متابولیسم آدم رو پایین میاره. خوب نتیجه هم معلومه .
    سوم تحقیقات نشون داده که آدم ها اگر در محرومیت غذایی قرار بگیرن به خاطر برنامه هایی که از قبل در ژنتیک ماست میرن روی حالت قحطی و بیشتر چیزهایی میخورن رو ذخیره میکنند. این قابلیت قبلا خیلی به بقا کمک میکرده الان هم میکنه اما کمکی به کاهش وزن نمیکنه.

    اگر هم بخوام به کسانی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند توصیه ای بکنم میگم قبل از اینکه از یک دکتر تغذیه وقت بگیرند به یک مشاور و روانشناس خوب مراجعه کنند. خوندن کتاب “بدون اضافه وزن ” نوشته “کارن دارلینگ” ترجمه “گیتی خوشدل ” هم خالی از لطف نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5