تا سال 2017، فیس‌بوک 80 درصد کاربران خود را از دست خواهد داد!

14

شبکه‌های اجتماعی، چیزهای ساده‌ای نیستند و در دنیا محققانی وجود دارند که شبکه‌های اجتماعی را از ابعاد مختلف مثلا از نظر دانش رسانه، آمار، ریاضیات، تبلیغات، اقتصاد مورد بررسی قرار می‌دهند.

برای بررسی نحوه رشد و شتاب همه‌گیر شدن استفاده از یک شبکه اجتماعی می‌شود از مدل‌های مختلفی استفاده کرد، در این میان در مورد فیس‌بوک چه می‌شود گفت؟ آیا روزی فرامی‌رسد که همه عضو فیس‌بوک باشند؟ یا اینکه شتاب توسعه این شبکه اجتماعی کند خواهد شد؟

فیس‌بوک به زودی یعنی دقیقا در 4 فوریه، دهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، فیس‌بوک در این مدت غول‌هایی مثل مای‌اسپیس و Bebo را زمین زده است و خیلی‌ها را هم دررؤیای رسیدن به جایگاهش، ناکام گذاشته است.

اما دو نفر از پژوهشگران دانشگاه پرینستون یعنی جان کانارلا و جاشوآ اسپچلر، معتقدند که امپراتوری فیس‌بوک تا 3 سال دیگر فرو خواهد ریخت  و 80 درصد کاربران، ترکش خواهند کرد!

این دو محقق منحنی‌های رشد این شبکه را تقریبا مشابه شیوه شیوع بیماری‌های واگیر می‌دانند و تصور می‌کنند که همان گونه که طاعون یا آنفلوآنزا به سرعت منتشر می‌شود و در یک نقطه سرانجام کنترل می‌شود، فیس‌بوک هم دچار چنین سرنوشتی خواهد شد.

1-23-2014 8-42-08 PM

آنها البته از دید «رسانه»، پیدایش این ایمنی گروهی یا زوال بیماری‌زایی را توضیح نداده‌اند و پژوهش آنها متکی بر میزان جستجوی کلیدواژه فیس‌بوک در گوگل است. آنها متوجه شده‌اند که از دسامبر سال 2012 به این طرف، میزان جستجوی فیس‌بوک کم شده است.

البته می‌شود استدلال کرد که میزان استفاده از اپلیکیشن‌های فیس‌بوک بالا رفته است و به تناسب کاهش میزان کاربران دسکتاپی فیس‌بوکع میزان جستجو هم کشده است، اما باید در نظر داشت که مدیر بخش اقتصادی فیس‌بوک -دیویید ابرسمن- هم کاهش کاربران فیس‌بوک را در سه ماه اخیر تأیید کرده است، کاهش کاربران خصوصا میان نوجوان‌ها محسوس بوده است.

بعضی‌ها شاید با این پیشبینی مخالف باشند، اما باید نظر این دسته را به سرنوشت مای‌اسپیس جلب کنیم:

مای‌اسپیس در سال 2003 تأسیس شد، این شبکه اجتماعی در سال 2007، سیصد میلیون کاربر داشت و آنقدر باارزش به نظر می‌رسید که روپرت مورداک آن را به مبلغ 580 میلیون دلار خرید، در سال 2006، مای‌اسپیس یک قرارداد 900 میلیون دلاری با گوگل برای نمایش تبلیغات بست، حتی زمانی ارزش آن 12 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. اما این دوران شکوه، خیلی زود به سرآمد، طوری که سرانجام تنها به مبلغ 35 میلیون دلار فروخته شد.

البته افول مای‌اسپیس و اوج‌گیری فیس‌بوک از دید تکنیکی دلایل دیگری هم داشت، زاکربرگ، سیاست‌های توسعه‌ای هوشمندانه‌ای مثل دسترسی به API سایت برای توسعه‌دهندگان دیگر داشت و خیلی خوب توانست این شبکه اجتماعی را مسری کند، در مقابل مای‌اسپیس مدت‌ها دچار یک ایستایی شد.

1-23-2014 8-41-45 PM

اما حالا از دید شخصی تا حدودی همین ایستایی در خود فیس‌بوک قابل مشاهده است، گمان من این است که این شبکه جذابیت خود را برای دو گروه از کاربران از دست داده است:

1- کاربران حرفه‌ای، آنهایی که به دنبال محتوای پردازش‌شده اجتماعی هستند و نه سرک کشیدن در پروفایل‌های دیگران.

2- نوجوان‌ها، انبوهی از اپلیکیشن‌های دیگر تمرکز نوجوان‌ها را روی فیس‌بوک کم کرده است، اپلیکیشن‌های که حتی جذاب‌تر از فیس‌بوک می‌نمایند.

در عین حال برای دسته دیگری مشکلات امنیتی همیشگی این شبکه، باعث دلسردی تدریجی شده است. به هر حال باید چند سال دیگر منتظر بمانیم تا ببینیم حق با کیست!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. داشاکل می گوید

    فیس بوک تمام تلاشش رو میکنه تا کاربرها هر چه بیشتر با صدها آیتم مختلف روی این سایت درگیر بشن و مدت بیشتری روی سایت بمونن. صدها میلیون «نفر ساعت» در روز، این چیزیه که از صدها میلون نفر روزانه کم میشه و به فیس بوک اضافه میشه.

  2. هادی می گوید

    سلام دکتر جان

    به نظرم (کمی تخصص دارم در مورد مقاله ذکر شده) کار خیلی عجیبی انجام نشده بود و پیش‌بینی شون با استفاده از مدلی که ارایه داده بودند خیلی ساده انگارانه می باشد.

    البته این مقاله هنوز جایی هم چاپ نشده است که بعید هم هست جای به درد خوری چاپ بشود.

    البته خیلی از خبرگزاریها هم روش کار کردند ولی از اون خبرای اول آوریلی هست بیشتر:)

  3. فرشاد می گوید

    من گوپاس رو ترجیح میدم ولی متاسفانه هنوز در ایران خوب ازش استقبال نشده (یا خوشبختانه! بخاطر در امان موندن از پیج‌های جفنگ! 😛 )
    یک دلیل فرار نوجوانها از فیسبوک عضو شدن والدین اونها در فیسبوک، و احتمالاً زیر زره‌بین قرار گرفتن رفتار نوجوان توسط والدین در فیسبوک هست.

  4. مجید صالح پور می گوید

    البته افراد زیادی از این نوع نظریه های بی خود میدن، پایه امپراطوری فیسبوک بسیار محکم تر از این حرف ها هست!

    1. revo می گوید

      یه جوری میگید امپزاطوری…. چی بگم ! ویروس و بیماریه به نظر من هم خوب مقایسه اش کردن ولی این وسط از بین بردنش با آنتی بیوتیک نبوده و باکتریهای دیگه دارن از بینش میبرن مثل اینستاگرام و ویچت. متوسط روزی 4 ساعت تو نتم ولی باز از این فیس بوک و آتاشغالا بدم میاد. موافق فیلتر هم نیستم چون معتقدم شدیدا به محبوبیتشون تو ایران افزوده. کار فیس بوکیا شده سر کشید تو پروفایل دیگران ( آغا خوب گفتی انصافا) و گفتن حرفهایی یا گذاشتن مطالب و عکسهایی از خودشون که اگه خونوادشون بفهمن مثل من حالشون ازشون به هم میخوره! اینم شد استفاده ملت ما از فیس بوک. حداقل فیلتر نبود خیلی اوضاعش بهتر بود و به این مفتضحی نبود.

  5. هرکی می گوید

    دلم خنک شد دوست دارم این فیسبوک هر چه زودتر بارو بندیلشو جمع کنه

    1. revo می گوید

      آخ گفتی. یارو رفته بود خواستگاری بابای دختره گفته من اهل پرس و جو و این مسخره بازیا نیستم بیا یوزر پسورد فیس بوکتو بزن ببینم !

  6. reza می گوید

    یکی از علت ها میتونه اپ های بی شمار پیام رسان باشه

  7. علی می گوید

    به نظرم به صورت شهودی هم میشه این رو حس کرد:
    در یک دوره ای، یک موج راه افتاد و اصطلاحا “فیسبوکی” شدن مد شد. خیلی ها نه به خاطر Networking، بلکه به خاطر این مد شدن و داشتن وجهه up to date اومدن و عضوش شدن (در ایران و جهان)، بدیهیه که حالا با مد شدن شبکه های دیگه و دمده شدن فیسبوک، اون رو ترک کنن، با این تفاوت که این رفتارشون، قبلا کاربران حرفه ای تر رو هم از فیسبوک کوچانده بود … .
    در ضمن، دوستانی که این پژوهش رو بی اعتبار میدونن، لازمه به بررسی‌های آماری که منتشر شده هم مراجعه کنند. نمونه‌اش نتایجی بود که مربوط به بریتانیا بوده و نشون میداد عضویت نوجوانان در فیسبوک، نرخ رشد منفی داره و در اصل داره کم میشه.

  8. Javad-ht می گوید

    شاید خیلی هم بی ربط نباشه این تحلیل ها.
    اینکه فیس بوک میاد اینستاگرام رو به قیمت 1 میلیارد دلار میخره مطمئنا بی علت نیست.
    شاید اونا هم همین رو دیدن که سعی در گسترش کارشون دارن و نمیخوان همه تمرکز رو روی فیس بوک بزارن.
    به نظر من شبکه های اجتماعی در آینده بیشتر به سمت تخصصی شدن پیش میرن تا یه جای عمومی مثل فیس بوک باشن.
    مردم با توجه به علایقی که دارن یه شبکه اجتماعی رو انتخاب میکنن.
    هیچ وقت هم هیچ چیزی امپراطوری مطلق نبوده و بعد مدتی افول کرده و فیس بوک هم مستثنی نیست!

  9. mojtaba می گوید

    خبر داغیه . ایشالا روزی برسه که ایرانی ها اینقد وقت شون رو الکی پای پی های چرت نزارن . والا

  10. ds می گوید

    اینجا منظور از “ترک کردن” چی بوده؟حذف اکانت یا غیرفعال بودن؟ که البته غیرفعال بودن رو باید تعریف کرد

  11. احمد می گوید

    یکی از افتخاراتم اینه که هیچوقت دم به تله فیسبوک ندادم. خیلی خوشحالم که اکثر بچه های 1 پزشک کشته مرده فیسبوک نیستند.

  12. رزا می گوید

    در مورد ایران صدق نمی کنه !ف ب 10 ساله میشه اما واسه اکثر ا که 2010-2011 عضو شدن نه.با وجود دهها راه ارتباطی بهتر هنوزم پرچم یاهو بالاه …خب دیگه ما ایرانیم وفاداریمون از سر محدودیته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5