15 شرکتی که نوآوری را راهبری کرده و می‌کنند – قسمت اول

7

تاریخ صنعت و فناوری سرشار از داستان شرکت‌هایی است که زمانی بر موج‌های نوآوری سوار بودند و بعد به سختی زمین خورده و نابود شدند. برخی نظیر Wang یا Digital Equipment یا Palm سال‌ها بر اسب مراد سوار بودند و برخی نظیر Pets.com به خاطر سو مدیریت به سرعت نابود شدند.

اما تعداد شرکت‌هایی که توانسته‌اند از طوفان حوادث سالم بیرون آمده و دوباره و دوباره نوآوری را به نمایش بگذارند محدود است. سایت معتبر آرس‌تکنیکا به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس‌اش، ابتدا در مقاله‌ای به بررسی سه شرکت بزرگ و تاثیرگذار در دنیای کنونی (توییتر، آماززون و اسپیس ایکس) پرداخت که خواندن آن را به همه علاقه‌مندان فناوری توصیه می‌کنیم. پس از آن و در مقاله‌ای که ترجمه خلاصه‌شده آن را در ادامه (و البته در چند قسمت) مطالعه خواهید کرد، آرس به بررسی 15 شرکتی پرداخته است که توانسته‌اند بر موج‌های مختلف فناوری در عرصه‌‌های گوناگون سوار شده و همچنان کسب‌وکار و نوآوری خود را حفظ کنند. این فهرست هم شامل شرکت‌هایی کهنسال است که عمرشان به بیش از 150 سال می‌رسد و هم شرکت‌های جوانی را معرفی می‌کند که تنها 15 سال عمر دارند.

نام برخی از آن‌ها برای همه ما آشنا است، اما برخی نیز بی هیچ سر و صدایی روند خلاقیت و نوآوری خویش راادامه داده‌اند. شرکت‌هایی که (به ترتیب سن) در این فهرست آورده شده‌اند، در واقع پیشتازان نوآوری و راهبران بازار در حوزه فناوری هستند.


Corning Glass: استارت‌آپی 162 ساله

شرکت‌های زیادی نیستند که بتوانند ادعا کنند که ریشه‌های‌شان به اواسط سده نوزدهم باز می‌گردد و Corning یکی از آن‌ها است. شرکتی که محصولش یعنی شیشه‌های مشهور گوریلا گلس در بیش از یک میلیارد دستگاه قابل‌حمل استفاده شده‌اند، در سال 1851 در سامرویل ایالت ماساچوست تاسیس شد و کمی بعدتر به ویلیامزبورگ بروکلین نقل مکان کرد.

شرکت نوآور

کورنینگ در آخرین گزارش سالانه‌اش اعلام کرده است که با توجه به استفاده روزافزون از گوریلا گلس برای پوشش صفحه نمایش تبلت‌ها و تلفن‌های همراه، در سال 2013 انتظار رشدی دو رقمی را در بازار این شیشه‌ها خواهد داشت. سود این شرکت از سال 2008 تا 2012 برابر 15 میلیارد دلار بوده است.

ممکن است ما به سادگی اهمیت این شیشه‌های نشکن را از یاد ببریم، اما بدون آن‌ها تبلت‌ها و گوشی‌های ما بسیار آسیب‌پذیرتر بودند! کورنینگ مدت‌ها شیشه جلوی اتومبیل و شیشه‌هایی برای لنز دوربین‌ها می‌ساخت. حتی شیشه‌های ضد حرارت پیرکس هم از محصولات این شرکت است. اولین فیبر نوری با تلفات اندک (low-loss) را حدود 40 سال پیش معرفی کرده بود. اکنون نیز طیف وسیعی از فیبرهای نوری مورد نیاز برای کاربردهای مختلف شبکه (از کابل‌های زیردریایی گرفته تا پروژه‌های Fiber-to-Home) تولید می‌کند و حتی اگر تلفن همراه هم نداشته باشید محصولاتش را بسیاری جاها مثلا تلویزیون‌تان می‌توانید ببینید.

آخرین نسخه گوریلا گلس (نسخه سوم) که در ژانویه 2013 معرفی شد از فرو بردن جام‌های شیشه در حمامی از یون پتاسیم به دست می‌آید. بد نیست که بدانید این شیشه‌ها که تقریبا در غالب تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود تنها یک پنجم فروش کورنینگ (17 درصد فروش سال 2012) را تشکیل می‌دهند.

سال گذشته کورنینگ از آخرین نوآوری‌اش که Willow Glass نامیده می‌شود پرده برداشت. شیشه‌ای به ضخامت یک برگ کاغذ (100 میکرن) که به سادگی می‌توان آن را لوله کرد! با نگاهی به گوشی‌هایی نظیر HTC OneX و Galaxy Nexus سامسونگ با سطوح خمیده نگاه کنیم، احتمال می‌دهیم که به زودی شاهد همه‌گیری این شیشه‌های جدید باشیم.

جنرال الکتریک: نخستین غول فناوری

در دنیای کنونی ما بعید است میراثی به اهمیت و عظمت میراث ادیسون یافت شود. بله از جنرال الکتریک حرف می‌زنیم که در سال 1892 توسط توماس آلوا ادیسون بنیان‌گذارده شد. ادیسون جنرال الکتریک را تاسیس کرد تا تاکیدی باشد بر رشد و توسعه روزافزون فرصت‌هایی که در دل کسب‌وکار نوپای الکتریسیته بوجود می‌آمدند. در سال 1895 GE به تولید ترانسفورمرهای 800 کیلوواتی و بزرگ‌ترین لوکوموتیوهای آن زمان (با وزن 90 تن) می‌پرداخت.

ge

GE در اسکینکتادی (Schenectady) نیویورک پا گرفت، جایی که هنوز هم میزبان دفتر مرکزی شرکت است و برای نخستین بار در ایالات متحده لابراتوارهایی را راه‌اندازی کرد که تنها به تحقیقات علمی اختصاص داشتند. در همین لابراتوارها بود که GE نخستین فن‌های برقی، نخستین تستر برقی (D-12)، نخستین گاز برقی (Hotpoint) و نخستین کشتی با نیروی محرکه برقی (USS Jupiter) را اختراع و عرضه کرد. اولین لامپ یا تیوپ خلا که مگنترون (Magnetron) نامیده می‌شد نیز توسط GE اختراع شد. این لامپ‌ها بعدتر به پایه صنایع میکروویو تبدیل شدند. و تمام این‌ها تا قبل از سال 1920 اتفاق افتاده بود!

البته کار GE مسلما چیزی بسیار فراتر از تولید لوازم آشپزخانه بود! لامپ‌های خلا بعدها پایه‌های سیستم‌های رادار را در جنگ جهانی دوم تشکیل دادند. در سال 1918 GE یک آلترناتور 200 کیلوواتی ساخت که نخستین سیستم رادیویی ماورابحار (trans-oceanic) را فعال می‌کرد. در سال 1927 نخستین برنامه‌های تلویزیون‌های خانگی از ایستگاه رادیویی GE پخش شدند. این شرکت بخش پلاستیک‌هایش را در سال 1930 افتتاح کرده و در سال 1940 سیلیکون را ابداع کرد! GE بود که نخستین موتور جت آمریکایی یعنی I-A را طراحی کرد که هواپیمای Bell XP-59 را به پیش می‌راند.

البته تاریخچه این شرکت همیشه هم ان‌طور درخشان و تحسین برانگیز نبوده است. این شرکت در زمان فعالیتش در زمینه انرژی هسته‌ای با مناقشات زیادی روبرو شد. در سال 1976 سه نفر از دانشمندانش در اعتراض به عدم اعتراف شرکت به وجود مشکلاتی در طراحی رآکتورهای Mark 1، شرکت را ترک کردند. این همان رآکتوری بود که فاجعه فوکوشیما را در سال 2011 رقم زد. درگیر شدن GE در روند تحقیق و تولید سلاح‌های هسته‌ای باعث شد که برخی مشتریان در دهه‌های 80 و 90 میلادی خرید لامپ‌های این شرکت را بایکوت کنند. شرکت در سال 1992 از این جریان کناره گرفت.

در سال‌های اخیر GE در بسیاری از حوزه‌های پژوهش‌های علمی وارد شده است. Mars Observer را در سال 92 ساخته و به تعمیر ایستگاه فضایی بین‌المللی هم کمک کرده است. GE هنوز هم فناوری‌های تولید نور را توسعه می‌دهد و آخرین محصولش در این زمینه نوعی از لامپ‌های LED است که نسبت به لامپ‌های معمولی 77 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و عمری 2 ساله دارند.

IBM: از کارت پانچ‌ها تا واتسون

نام هیچ شرکتی در دنیای فناوری مانند IBM شناخته شده و افسانه‌ای نیست. این شرکت که یکصدمین سال تاسیس‌اش را در سال 2011 جشن گرفت، در طول بیش از یک سده فعالیتش تقریبا بر همه چیز تاثیر گذاشته است! سیستم تامین اجتماعی یا Social Security که در سال 1935 به راه افتاد تنها به مدد ماشین‌های کارت پانچ IBM ممکن شد. مین‌فریم‌هایی که در دهه 60 میلادی بازار محاسبات را قبضه کرده یودند توسط IBM تولید شدند. موشک ساترن 5 که انسان را به ماه رساند، توسط کامپیوترهای IBM هدایت می‌شد و انقلاب PCهای دسکتاپ به کمک IBM (و البته مایکروسافت و پردازنده‌های سازگار با اینتل) به پیروزی رسید.

ibm

شاید دامنه فعالیت‌های این شرکت به وسعت جنرال الکتریک نباشد، اما تقریبا در همه چیز اندکی وارد شده است: سخت‌افزار، نرم‌افزار و از همه مهم‌تر خدمات. IBM اکنون گستردگی فراوانی دارد. یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های شاخص صنعتی داو جونز است و با حضور عملیاتی در 6 کشور به درآمد خالص سالیانه 17 میلیارد دلار دست پیدا می‌کند. لوگوی این شرکت در دنیای نام‌های اختصاری شرکت‌های فناوری محور دنیا همچنان پایدار و شناخته شده می‌درخشد و نام مستعار آن «آبی بزرگ» دهه‌هاست که بی‌تغییر مانده است.

کسب‌وکار PC این شرکت تنها یکی از بخش کوچکی از فعالیت‌های گشترده این شرکت را در بر می‌گیرد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین پیمان‌کاران دولت آمریکا است، کامپیوتر را به صورت یک‌جا یا به شکل قطعات مجزا تولید می‌کند و ابرکامپیوترهایش که به نمادهایی از قدرت پردازشی تبدیل شده‌اند، مسایل پیچیده محاسباتی را حل کرده و انسان را در شطرنج و بازی جئوپاردی شکست می‌دهند.

البته یکی از سودآورترین فعالیت‌های این شرکت ارایه سرویس یا خدمات است. IBM Global Services در حال حاضر خدماتی از مشاوره گرفته تا پیاده‌سازی تمام و کمال یک دپارتمان IT در سازمان‌های بزرگ را ارایه می‌دهد.


 در قسمت بعد با دو شرکت دیگر آشنا خواهید شد که شاید نام‌شان آوازه‌ای مانند IBM و GE نداشته باشد، اما به لحاظ نوآور بودن و خلاقیت و همچنین تاثیرشان بر دنیای کنونی ما دست کمی از شرکت‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم ندارند.

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    تشکر بخاطر این پست خوب
    نمیدونستم کورنینگ انقدر شرکت بزرگیه. فکر میکردم تخصصش فقط مربوط به شیشه لوازم پورتابل میشه!

  2. ara می گوید

    هیچی ل.ه.م نمیشه، من شیفته ی کار کلی جانسن هستم، اگه بیست سال بیشتر زنده بود علم طراحی هواپیما رو یه قرن بیشتر جلو میبرد 🙁

  3. رسول چراغی می گوید

    خب “ایران خودرو” که از انتظار هیچ کس دور نیست را توی همین پست اول ذکر میکردید…

  4. ستار . م می گوید

    درود بر شما
    پست بسیار خوبی بود.منتظر قسمت بعدی هم هستم.

  5. فرخ می گوید

    ممنون.این جور پست هارو فقط در یک پزشک می توان پیدا کرد!

  6. سوران می گوید

    بسیار جالب

  7. Ehsan می گوید

    یکی‌ دیگر از محصولات انحصاری کورنینگ، نوع خاصی‌ از شیشه با نام تجاری ویکور می‌باشد که به عنوان لایه واسط بین دو محلول یونی‌ متفاوت قرار گرفته و ضمن ایجاد رسانایی الکتریکی، مانع از اختلاط یونی‌ دو محلول میشود.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vycor

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5