IBM کوچک‌ترین فیلم دنیا را ساخت، فیلمی که هنرپیشه‌هایش اتم‌ها هستند: فیلم «پسرک و اتمش» را حتما ببینید!

6

تصویر زیر نمایی از کوچک‌ترین فیلم دنیا است، فیلمی که نامش درکتاب‌های رکوردهای جهانی گینس هم ثبت شده است. نام این فیلم «یک پسر و اتمش» است.

05-01-2013 05-19-26 PM

نه! هیچ غلوی در نام فیلم در کار نیست، یکی از هنرپیشه‌های این فیلم وافعا یک اتم است!

در این فیلم 60 ثانیه‌ای یک پسر که خودش از تعدادی اتم ساخته شده است، با توپی که یک اتم بیش نیست، مواجه می‌شود و آن را پرتاب می‌کند، سپس روی تور کوچک بالا و پایین می‌جهد و توپ را به آسمان می‌اندازد، توپ منفجر می‌شود و شعار و نشان شرکت سازنده این فیلم یعنی IBM ظاهر می‌شود.

دانشمندان آزمایشگاه پژوهشی Almaden در سن خوزه کالیفرنیا راه‌هایی برای دستکاری و حرکت دادن این اتم‌ها یافته‌اند، بدون این تکنیک‌ها ساختن این فیلم ممکن نمی‌شد.

یکی از ابزارهای آنها برای این کار یک وسیله به وزن دو تن به نام میکروسکوپ تونلی اسکن‌کننده بود، این وسیله در دمای 268 درجه زیر صفر کار می‌کند.

05-01-2013 05-15-08 PM

ساخت این میکروسکوپ در دنیای فیزیک و نانوتکنولوژی آنقدر مهم بود که دو محقق IBM به نام‌های گرد بینیگ Gerd Binnig و هنریخ رورر Heinrich Rohrer به خاطر طراحی این میکروسکوپ برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1986 شدند.

05-01-2013 05-03-19 PM

این فیلم با دشواری فروان و به صورت فریم به فریم ساخته شد. کل صحنه فیلمبرداری یک صفحه مسی به مساحت یک تمبر پستی بود. پژوهشگران به کمک یک سوزن بسیار کوچک که به کمک کامپیوتر حرکت می‌کرد و هر بار یک نانومتر یعنی یک میلیاردیم متر حرکت می‌کرد، اتم‌ها را حرکت می‌دادند تا این فیلم را بسازند. در اینجا مدلی از نوک این سوزه و یک اتم را می‌بینید:

05-01-2013 05-14-29 PM

این فیلم کلا 242 فریم دارد و برای ساخت آن از دو میکروسکوپ تونلی اسکن‌کننده استفاده شده است. اتم‌ها به یاری این میکروسکوپ‌ها 100 میلیون بار بزرگ‌تر شدند.

05-01-2013 05-12-37 PM

البته محققان قبل از ساختن این فیلم شگفتی‌آور تجارب و شیطنت‌های دیگری هم انجام داده بودند، مثلا یک بار آنها فضاپیمای مشهور سریال پیشتازان فضا را با اتم‌ها ساخته بودند، فضاپیمایی که تنها  ارتفاع آن فقط یک نانومتر بود!

05-01-2013 05-02-58 PM

در سال 1989 هم محققان با ردیف کردن 35 اتم زنون نام شرکت IBM را نوشته بودند.

05-01-2013 05-05-17 PM

اما هدف اصلی دانشمندان از این آزمایشات چه بود، هدف آنها راهی برای استمرار قانون مور بود، حدود ۴۰ سال قبل، گوردون مور (از بنیانگذاران شرکت اینتل)، به مناسبت سالگرد انتشار مجلّهٔ الکترانیکز مقاله‌ای دربارهٔ آیندهٔ صنعت نیمه‌رساناها به رشتهٔ تحریر درآورد و اظهار کرد که هر 18 تا 24 ماه اندازه ترانزیستورهای روی تراشه‌ها به مدد پیشرفت فناوری کمتر و کمتر می‌شود و به نصف تقلیل می‌یابد، همین مسئله در مورد میزان فضای مورد نیاز برای ذخیره کردن بیت‌های اطلاعاتی هم رخ می‌دهد. اما مشخص است که محدودیت‌های فیزیکی سرانجام به جایی می‌رسند که تداوم قانون مور را ناممکن می‌کنند.

در حال حاضر  برای ذخیره کردن یک بیت اطلاعاتی یک میلیون اتم نیاز است، در صورتی که تحقیقات اینچنینی این نوید را می‌دهند که در آینده نزدیک برای ذخیره کردن یک بیت اطلاعاتی تنها 12 اتم مورد نیاز باشد!

اگر میزان فشردهسازی صورت بگیرد، شاید بشود همه فیلم‌های ساخته شده را روی یک آی‌فون ذخیره کرد.


در پایان نوبت می‌رسد به تماشای فیلمی که این همه در موردش صحبت کردیم:

فیلم یک پسر و اتمش را می‌توانید در یوتیوب ببینید یا از اینجا دانلود کنید.

در ضمن می‌توانید به یک ویدئوی کوتاه در مورد نحوه ساخته شدن این فیلم هم توجه کنید: یوتیوب، دانلود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. behnam می گوید

    تا جاییکه میدونم صفر کلوین -273 درجه سلسیوس، کمتری ن دمایی هست که میشه بهش رسید. چطور میکروسکوپ الکترونی در -450 درجه کار میکنه؟ لطفا اصلاح شود

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      درجه را به فارنهایت نوشته بودم که اصلاح شد.

  2. Marilyn می گوید

    شرکت ای بی ام با بیش از صد سال اقتدار همیشه کارهای جالب انجام میداده، از شطرنج با مرد شماره یک تا فیلم …

  3. کاوه می گوید

    شرکت IBM با ساختن این فیلم تسلط خودش رو به فناوری به همه نشون داده. به نظرم ساخت این فیلم به اندازه نوشتن کلمه IBM با اتمها در سال 1989 میلادی زیبا و شگفت انگیزه.

  4. سعید می گوید

    یه سوال دارم
    این اتم ها روی چه سطحی هستند که از اتم تشکیل نشده ؟

    وقتی اون اتم ها رو مثلا همون پسرک رو 1 میلیون بار بزرگ کردند
    صفحه پشتش هم باید 1 میلیون بار بزرگ بشه دیگه ؟
    پس باید اون سطح هم به صورت اتمی و دون دون دیده بشه!!!

    تا حالا IBM هر کاری کزده خیلی خوب بود ولی این ویدیو
    به نظر من یک دروغه یا شوخیه

    1. فرشاد می گوید

      قطر اتم‌های جسمی که بستر اتم‌های در حال نمایش هستند از حساسیت تعریف شده برای میکروسکوپ تونلی کمتر هستند به خاطر همین از اونها نمونه برداری نمیشه و تنها اتم‌های اصلی که قطر بیشتری دارند توسط دستگاه قابل تشخیص هستند. قطر اتم هم بسته به نوع عنصر بکار رفته به تعداد نوترون‌ها و پروتون‌های موجود در هسته، و تعداد الکترونها و تعداد مدارهایی که الکترونها به دور هسته در گردش هستند وابسته هست. مثلاً اگر حساسیت دستگاه برای تشخیص عناصر با عدد اتمی مثلاً 40 به بالا تنظیم شده باشه، عنصر مس با عدد اتمی 29 میتونه بستر مناسبی برای آرایش اتم‌های عنصر زنون با عدد اتمی 54 باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.