حسگر وایرلس امواج مغزی ساخته شد

7

پژوهشگران دانشگاه براون، یک حسگر وایرلس و قابل شارژ ساخته‌اند که می‌تواند به مغز پیوند شود و امواج مغزی را به یک گیرنده خارج از بدن، ارسال کند.

این حسگر تا به حال با موفقیت روی میمون‌ها و خوک‌ها و آزمایش شده است و پیوند آن به مغز انسان می‌تواند یکی از آرزوهای دیرین ما یعنی کتنرل وسایل تنها با فکر، برآورده کند. این وسیله می‌تواند به آدم‌هایی که دست و پایشان قطع شده است، یا مشکلات نخاعی دارند و یا به بیماری‌های عصبی-حرکتی مثل پارکینسون مبتلا هستند، کمک کند.

چالش عمده این بود که سیستمی ایمن، کارا و بادوام ساخته شود. این وسیله می‌بایست کوچک باشد، با انرژی کم کار کند، نشتی نداشته باشد و بتواند دهه‌ها بدون خرابی کار کند.

حسگر وایرلس امواج مغزی

محققان نخست به تأمین انرژی وسیله فکر کردند و یک باتری لیتیومی انتخاب کردند که می‌توانست با یک بار شارژ، هفت ساعت مدام انرژی حسگر را تأمین کند. شارژ این باتری با یک منبع انرژی خارجی به صورت القایی انجام می‌شود و 2 ساعت طول می‌کشد. میزان انرژی مورد خیلی ناچیز است: چیزی در حد 100 میلی‌وات.

مشکل تکنیکی دیگر این بود که باتری هنگام شارژ شدن، گرم می‌شد و این چیزی نیست که ما وقتی حسگر را در مغز داشته باشیم، مطلوب باشد، پس محققان، یک سیستم خنک کننده با مایعات را هم به مجموعه اضافه کردند.

حسگر وایرلس امواج مغزی

قسمت رادیویی وسلیه، امواجی با فرکانس بین 3.2 تا 3.8 گیگاهرتز از خود خارج می‌کند، نرخ تبادل اطلاعات در حد 24 مگابیت در ثانیه است که برای ارسال اطلاعات 100 نورون کافی است.

الکترودی که امواج مغزی را می‌گیرد، به اندازه یک قرص است، ابعاد آن 56 در 42 در 9 میلیمتر است. همه قسمت‌های این حسگر در همین فضا گنجانده شده‌اند.

با تکمیل شدن این وسیله و اثبات ایمن بودن آن برای انسان، آدم‌های ناتوان به زودی خواهند توانست، با فکر کردن، دستور حرکات اشیا را بدهند.

حسگر وایرلس امواج مغزی

حتی در مرحله بعد، ممکن است، افرادی که بیمار هم نیستند، بتوانند از این حسگر استفاده کنند.

در نشریه Neural Engineering می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این وسیله پیدا کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    اگر قراره امواج مغزی رو بگیره دیگه چرا الکترود داره و در تماس مستقیم با مغز هست؟ مگه امواج مغزی در بیرون از مغز قابل دریافت نیستند؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      امواج مغزی برآیند سیگنال‌های الکترویکی سلول‌های مغزی هستند، وقتی الکترودی روی پوست سر گذاشته میشه، فقط یک همهمه را می‌شنوه، بنابراین اصلا فرامین حرکتی خاص به یک عضله یا تفکرات جزئی‌تر قابل تشخیص نیستند. برای اینکه بشه اینها را تشخیص داد، الکترود را باید بذارن داخل کاسه سر، در نزدیکی همون نورون‌های قشر حرکتی یا نورون‌های مسئول اعمال دیگر.

      1. فرشاد می گوید

        بسیار ممنون 🙂

      2. محمد می گوید

        با احترام
        همین الان هم الکترود های دستگاه Neurofeedback که در ایران هم برای بعضی از بیماری های استفاده میشوند روی پوست سر قرار می‌گیرند و بیمار با فکر کردن می‌تونه بازی کامپیوتری که در مانیتور نشون داده می‌شه رو کنترل کنه.
        این دستگاه ها معمولا از تعداد زیادی الکترود به همراه یک تقویت کننده امواج که اون هم اندازه بزرگی داره تشکیل شده.
        و خو مجتمع کردن همه اینها در یک اندازه مینیاتوری که در مغز کاشته میشه خیلی پیشرفت بزرگیه

  2. سینا می گوید

    اینو دقیقا کجای مغز میخوان بذارن؟

  3. shima می گوید

    dreams come true

    همیشه دوس داشتم منم بتونم تو این کارها که به کمک انسان ها میاد، سهمی داشته باشم!!
    ——————————-
    دکتر،
    خروجی فید یه مشکلی پیدا کرده
    بعضی وقتا عنوان پستی با مطلب پست دیگه match می شه و به شکل یه پست جدید میاد تو گوگل ریدر !

  4. پارسا می گوید

    من دقیقاً کپی همینو قبلاً ساختم کارم کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5