در مورد انیمیشن کوتاه Paperman: برنده اسکار امسال

19

دقایقی پیش Paperman برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شد، به همین خاطر نگاهی داریم به این انیمیشن زیبا:

جان کاهرز (John Kahrs) کارگردان انیمیشن کوتاه مردکاغذی (Paperman) به دیدی کامل از آن‌چه می‌خواست بسازد دست یافته بود. تنها یک مشکل وجود داشت. تکنولوژی مورد نیاز برای این کار هنوز وجود نداشت.

یک فیلم پیکسار به خودی خود چیز قشنگی است. با گذشت زمانی طولانی و اکنون که دیگر جذابیت فناوری سه‌بعدی به کار رفته در داستان اسباب‌بازی‌ها کهنه شده است، هنرمندان تکنیک‌های‌شان را تغییر داده‌اند. به همین دلیل است که Up می‌تواند ما را به گریه بیاندازد. اما در این دنیاهای پر از رنگ و طیفی که توسط ماشین‌ها خلق می‌شوند، ما چیزی از آن جادوی قدیمی دیزنی را کم داشتیم. همان حس و حال و ظرافت باورنکردنی خطوطی که با دست کشیده می‌شدند. جان کاهرز با خود فکر کرد: «آیا راهی نیست که بتوان هنر دست هنرمندان را دوباره به کار گرفت»

 Paperman

در آن زمان او بر روی استوری‌بوردهای انیمیشن مردکاغذی کار می‌کرد. چیزی که اکنون به نامزد اسکار 2013 در رشته انیمیشن کوتاه تبدیل شده است. این فیلم قرار بود به یک «داستان جن و پری در فضای شهری تبدیل شود، آن هم در دنیایی پر از رنگ و سایه». قرار بود بهترین فناوری‌های CG (گرافیک کامپیوتری) نظیر نوردهی سرتاسری (Global Illumination) و فیزیک نور را به همه نشان دهد. اما ایده‌ای دیگر نیز در ذهن او رشد می‌کرد. در زمان کار کردن روی انیمیشن سه‌بعدی Tangled به همراه انیماتور افسانه‌ای گلن کین (Glen Keane انیماتور نمونه‌های مشهوری چون پری دریایی کوچولو یا دیو و دلبر) کاهرز دیده بود که کین چگونه روی انیمشین‌های تولید شده توسط کامپیوتر اسکیس می‌زند. نرم‌افزار‌ها به کین اجازه می‌دادند که شخصیت‌ها و فیگورهای سه‌بعدی را به کمک ضربه‌های قلم‌اش تغییر دهد، اما در نهایت خط‌های زیبای او در میان فرآیندهای کامپیوتری گم می‌شدند. و این دور ریختن چیزی بسیار ارزشمند بود.

در اواخر مراحل تهیه استوری‌بورد، برداشت و تصور کین از انیمیشن مردکاغذی از نو شکل گرفت. چه می‌شد اگر این فیلم ترکیبی از دو سبک سنتی و جدید انیمیشن را به نمایش می‌گذاشت؟ چه می‌شد اگر هم‌زمان هم سه‌بعدی و هم دوبعدی باشد؟

بخشی از انیمیشن کوتاه  Paperman

او به دنبال راه‌حلی برای عملی کردن این ایده بود و تنها جایی که می‌توانست راه‌حلی را برای آن جست‌و‌جو کند دپارتمان تحقیق و توسعه دیزنی بود. شانس زمانی به او روی آورد که با مهندس نرم‌افزار برایان وایت (Brian White) آشنا شد. وایت از قبل بر روی نرم‌افزار انیمیشن‌سازی جدیدی به نام Meander کار می‌کرد که حوزه تخصصی آن میان‌یابی دوبعدی (2D Interpolation) بود.  این کار به معنای یافتن فاصله‌ها و شکاف‌ها در خطوط ترسیم شده دستی است. با کمی تغییر و بهینه‌سازی این نرم‌افزار ممکن بود مفید واقع شود.

کین می‌گوید: «شما می‌شنوید که مردم از نوآوری حرف می‌زنند. نوآوری معمولا محصول یک نیاز است. نیاز ما در این مورد این بود که می‌خواستیم بدانیم چگونه می‌توانیم یک لایه از انیمیشن کامپیوتر داشته باشیم که خطوط دستی را بر روی آن ترسیم کنیم.»

درنهایت Meander ثابت کرد که از پس این کار بر می‌آید. امروزه یک انیماتور می‌تواند چهره‌ای اخم‌آلود را روی دست یک کاراکتر در یک فریم ترسیم کند و چندین فریم بعدتر یک لبخند به جای آن بکشد. Meander می هواند هم موقعیت آن دست را در فضای سه‌بعدی تعیین و ردگیری کند و هم فریم‌های خالی در این میان را پر کرده و اخم را به لبخند تبدیل کند. اما بیشتر تاکید کین بر روی دست‌کاری حس و حال این خطوط بود. در انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی خطوط بیرونی شخصیت‌ها اثری دارند که به اصطلاح جوشیدن یا boiling نامیده می‌شود. همان تغییرات جزیی و تفاوت‌های ریزی که در میان فریم‌های مختلف وجود دارد و ناشی از ترسیم دستی خطوط است. این تفاوت‌های اندک بسیار مهم هستند. بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه زیبایی‌شناسی یک انیمیشن.

کین می‌گوید: «این بخشی از دست انسان است. این همان جزییات ریزی است که می‌توانستیم به دلخواه خودمان از آن‌ها استفاده کنیم.»

ظرف چند ماه بعدی و طی آزمایش‌های اولیه گروه آن‌ها توانست دو شات آزمایشی را به وجود بیاورند که برای ادامه کار بسیار حیاتی بودند. قدم بعدی برگزاری نشستی با جان لستر و سایر اعضای استودیوی دیزنی و عرضه این محصول به آن‌ها بود.

کین می‌گوید: «فکر می‌کنم جان کمی مشکوک بود. او فرد باهوشی است. او تمام این افکت‌های نقاشی را دید. تردید او این بود که آیا این کارها به مانعی بر سر راه داستان گویی انیمیشن تبدیل خواهند شد یا باعث می‌شوند که شما در دنیای آن‌ها غرق شوید و به روایت داستان شخصیت‌ها کمک می‌کنند؟ زمانی که او این شات‌های آزمایشی را دید، همه اهالی دیزنی اعتراف کردند که با یک کار ابتدایی و مبتذل معمولی روبرو نیستند.»

ویدیوی کوتاه مصاحبه با کارگردان این فیلم و نمایش نحوه کار Meander را می‌توانید در این آدرس ببینید. در گالری زیر هم فریم‌هایی از این انیمیشن قابل مشاهده است.

به یقین مردکاغذی جزء تاثیرگذارترین انیمیشن‌هایی است که دیده یا خواهیم دید. این فیلم سنت‌های قدیمی را با زیبایی‌شناسی مدرن ترکیب می‌کند. این فیلم اوج ترکیب فناوری‌های سه‌بعدی ملموس و هنر دست انسان با قلم و کاغذ است. و در یک چرخش شاعرانه در دنیای فناوری، این انیماتورهای دوبعدی بودند که تاش‌های نهایی را یر روی  تک تک فریم‌های مردکاغذی اعمال کردند. همان خط‌های زیبایی که مدت‌ها پیش فرآیند انیمیشن را آغاز کردند، اکنون آن را به پایان خواهد برد.

شما می‌توانید این انیمیشن را از اینجا دانلود کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
19 نظرات
  1. نيما می گوید

    چقدر کوتاه و زیبا
    صحبت از عشق و دوستی
    همیشه زیباست کاش ما هم می تونستیم راحت دربارش صحبت کنیم و بسازیم

  2. حامد می گوید

    سلام .اگر تگ سایت Vimeo را روی این صفحه قرار دهید بقیه می توانند بدون دانلود فیلم نگاه کنند
    https://vimeo.com/60252254
    Vimeoویدئو هایش روی سایت فیلتر نیست ولی آدرس فیلتر است
    یک بررسی بفرمایید

  3. حامد می گوید

    “یک فیلم پیکسار به خودی خود چیز قشنگی است.”
    موافق نیستم. نمونش Brave که یکی از مزخرفترین کارهای پیکساره و به ناحق اسکار امسال رو فقط به خاطر نام پیکسار کسب کرد در حالیکه انیمیشن های به مراتب بهتری هم وجود داشتند. اگر به سایتهای نقد فیلم هم مراجعه کنید اکثر کاربران از این انتخاب ناراضی هستند. البته آکادمی از این سوتیها زیاد داده و چندان چیز عجیبی نیست.

    1. حامد می گوید

      سلام حامد جان
      خب دیزنی به نوعی همیشه پیشتاز بوده در انیمیشن سازی ، با انیمیشن paperman ثابت کرد ، هنوز هم پیشتازه در این زمینه!
      شاید brave حقش نبوده اسکار بگیره ، ولی اثر دیگر دیزنی یعنی رالف خرابکار مستحق جایزه بوده! که خودش شایستگی دیزنی را نشون میده، گرچه ، به نوعی حق رالف پایمال شد …

      بسیار از دیدن، paperman لذت بردم، چند بار پشت هم دیدمش
      ممنون برای توجه به این انیمیشن کوتاه و مقاله تون

      1. دکتر کتابفروش می گوید

        موافق نیستم تو میگی اگه انگشت دست راستت زخم بشه و بعد انگشت دست چپت رو چسب بزنی خیلی هم کار اشتباهی نکردی نه؟!

        1. حامد می گوید

          من نگفتم اشتباهی نشده!! اتفاقن گفتم ، حق رالف خرابکار ضایع شده!
          اون دوستمون گفت : پیکسار که سازنده ی انیمیشن شجاع بوده، به ناحق برده ! که منم قبول دارم ، ولی چیزی از ارزشهاش کم نمیشه، در هر صورت پیکسار هم زیر مجموعه ی دیزنیه ، شاید شجاع انیمیشن فوق العاده ای نبوده، ولی رالف فوق العاده خوب بوده ، و این نشون دهنده ی حرکت رو به جلوی دیزنیه ، همانطور که مرد کاغذی هم یکی از محصولات خوب این کمپانی در سال 2012 بود

          1. دکتر کتابفروش می گوید

            حامد جان “خیلی هم کار اشتباهی نکردی” به این معنی نیست که تو کار اشتباهی کردی برعکس یعنی توکار درستی انجام دادی با درصدی از اشتباه

  4. علی می گوید

    من این کارتون رو چند وقت پیش دیده بود.
    هیچ تکنیکی توجه‌م رو جلب نکرد. و جز حس نوستالژیکی که یهم دست داد هیچ چیز جالبی توش ندیدم.

    البته داستان رو نمیشه به پای گرافیک گذاشت. ممکنه یک نفر عاشق داستان این کارتون بشه و یک نفر از داستان خوشش نیاد.

    ولی در مورد گرفیک، چیز خاصی که نشان دهنده ظرافت و پیچیدگی کار هنری باشه ندیدم

  5. baran می گوید

    فوق العاده زیبا بود…سپاسگزارم

  6. ZigOoL می گوید

    از دیدن انیمیشنی که لینکش رو گذاشته بودید لذت بردم ، تنها نکته ش که اذیت کرد این بود که آخرش کات شده بود . انیمیشن و موسیقی یهو تموم میشه . باید لینک کاملتری ازش گذاشته شه .
    ممنون 🙂

  7. مهرداد می گوید

    عجب انیمیشن زیبایی. دوست دارم موقع پیشنهاد ازدواج به بهانه تست فیلم تو فبلت عشق آینده ام، اینو بهش نشون بدم!

  8. یاشار یشمی می گوید

    والا بنده ی حقیر هم از تکنیک کار به شدت راضی بودم. اما دو مشکل اساسی داشتم:‌
    اولین مشکلم در «داستانی» بود که روایت می شد. داستان سیر منطقی ای نداشت.کاش سیر «تصمیم گیری موشک ها» بهتر پرداخت می شد. نه این که انقدر تخت و «مقوایی» بیان شود.

    دومین مشکلم پیرامون فضا سازی بود. اثر تکلیف خودش را با «فانتزی بودن»، «رئال بودن»‌ و یا «رئال جادویی بودن»‌ روشن نکرده است. در حالی که اگر می توانست مرز خودش را روشن کند؛ قطعن به یکی از بهترین انیمیشین های کوتاه تبدیل می شد.

    1. دکتر کتابفروش می گوید

      منم اتفاقا یه همچین نظری داشتم ولی خوب به خوبی ایشون نمی تونستم توضیح بدم!
      در واقع توضیح من این جوری بود: آخرش خیلی ماست بود!
      ممنون آقای شریف پور یا آقای مجیدی بابت لینک!

  9. مش غلام حسین می گوید

    خیلی کلیشه ای و آب دوغ خیاری بود ، ایده شم که که کپی از یه تبلیغ بود . تنها نکته مثبت نور پردازی قشنگش بود . البته هالیوود کلا جدیدا خیلی کلیشه ای شده . در کل شما هم سعی کن سریع جو زده نشی .

  10. حاج مسعود می گوید

    1- با نظر جناب یاشار یشمی راجبه معلق بودن فیلم بین فانتزی، رئال، و سورئال موافقم. ضعفه بزرگیه که نتونسته یه خط واحد رو دنبال کنه.

    2- جناب حامد، انیمیشن شجاع درسته در مقابل رالف ویرانگر هیچ شانسی نداشت. ولی “در جای خودش” زیباست و سزاوار مزخزف نامیده شدن نیست.

    3- نکته آخر که کمتر کسی میدونه، اینه که ایده این انیمیشن کپی هست! سالها پیش یه فیلم تبلیغاتی دیدم که ماجراش دقیقا همین رد و بدل پیغام از دو پنجره بین دو نفر بود. با این تفاوت که دخترک هم پیغام نشون میداد. که نهایتا در ملاقات مشخص میشه که جفتشون کر و لال هستند. از ایده این انیمیشن فوق‌العاده شاهکارتر بود. ولی سازنده هیچ اشاره‌ای به اقتباسش از اون فیلم نکرده و همه فکر میکنن ایده خودش بوده. اگه لینک فیلم مذکور رو یافتم، براتون میذارم.

  11. razi می گوید

    دانلود نمییییییییییییییییی شه

  12. محمدحسین می گوید

    لینک دانلود ارور 404 میده، هم الآن هم هفته پیش اینجور بود. حذف شده؟

  13. شقایق می گوید

    قابل دانلود نیست آقای دکتر. گویا پاک شده. لطفا پیگیری کنید. مرسی

  14. حامد می گوید

    ما نمیتوانیم این انیمیشن را از اونجا دانلود کنیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5