هفت دقیقه وحشت

7

طبق برنامه‌ها تا 30 دقیقه دیگر مریخ‌نورد کنجکاوی باید بر روی سطح مریخ فرود بیاید.  سلامت این فرود تضمین‌کننده تصویب بی‌مشکل بودجه مأموریت‌های بعدی است، شاید اگر این سفر منجر به شکست شود آرزوی همه ما برای اینکه روزی قدم بردشتن انسان را بر روی مریخ ببینیم، دور از دسترس شود و بسیاری از ماها این صحنه را در طول دوران زندگی خود نبینیم.

در «یک پزشک» بسیار دوست داشتیم، جریان این فرود را به صورت زنده، البته با دنبال کردن گزارشات متنی، برای شما گزارش کنیم. اما وضعیت ناپایدار اینترنت از صبح دیروز، مجبور به عقب‌نشینی ما شد. با این همه به صورت دیگری حتما شما را در جریان این مأموریت خواهیم گذاشت. پس حتما از ساعت 10 به بعد با یک پزشک همراه باشید.

به هر ترتیب شما اگر وضعیت اینترنت درست و درمانی دارید، می‌توانید به صورت زنده با دو کیفیت عادی و HD از طریق Ustream جریان فرود را دنبال کنید.

با این توضیح نوشته «علی عابدی» را در مورد فرود مریخ‌نورد کنجکاوی بخوانید:

پس از هشت و نیم ماه طی کردن چند میلیون مایل مسافت در فضای بین سیاره‌ای، پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین کاوشگری که تاکنون بشر به دنیایی دیگر ارسال کرده است در آستانه مرحله‌ای قرار گرفته است که شنیدن نام آن مو بر تن مهندسان ناسا سیخ می‌کند!

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا قرار است در ساعت 10:01 دقیقه به وقت ایران سطح مریخ را لمس کند. همچون دیگر فرودهای انجام شده بر سطح دنیاهای دیگر، موفقیت فرود نه‌تنها از پیش تضمین‌شده نیست بلکه با توجه پیچیدگی و بی‌سابقه بودن مراحل فرود، هیجان و استرس زیادی در میان علاقه‌مندان ایجاد کرده است.

پیتر تیزینگر مدیر پروژه می‌گوید: «فرود آوردن کنجکاوی بر روی مریخ که در اصل حدود 7 دقیقه به طول خواهد انجامید، حساس‌ترین بخش کل مأموریت آن است. برای آنکه این فرود با موفقیت انجام شود صدها رویداد به فواصل کمتر از چند ثانیه باید با موفقیت انجام شود که همگی آنها به صورت خودگردان توسط کاوشگر کنترل می‌شوند. ما تمام کارهایی را که فکر می‌کردیم می‌توانند به موفقیت فرود کمک کنند انجام داده‌ایم و انتظار داریم که فرود با موفقیت انجام شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. ریسک‌های بالایی در مقابل هستند. شکست هرکدام از این مانورها به معنای Game Over شدن کل مأموریت خواهد بود. ما همیشه از این ترس داریم که مرحله‌ای لازم بوده باشد و ما آن را پیش‌بینی نکرده باشیم.»

فرآیند فرود کنجکاوی بر روی مریخ در نوع خود سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فرودی است که ناسا در تاریخ کاوش رباتیک بین سیاره‌ای انجام داده است. هرچند که این فرود چالشی بسیار بزرگ است اما ما می‌توانیم به توانایی‌ها و عزم راسخ تیم هدایت‌گر پروژه به منظور فرود موفق اطمینان داشته باشیم.

برخلاف بسیاری دیگر از فرودهای انجام شده، فرود کنجکاوی بر روی مریخ بیش از آنکه شبیه به انداختن یک سنگ به درون مریخ باشد، همچون فرود آرام یک پر بر زمین خواهد بود چرا که استفاده از کیسه‌های هوا دیگر جوابگوی فرود یک تن محموله با ارزش نیست. کنجکاوی بزرگ است، چون قرار است معمای بزرگی را حل کند: آیا مریخ در زمان حال یا گذشته سکونت‌پذیر بوده است؟

مریخ نورد کنجکاوی
تمامی مراحل فرود کنجکاوی بر روی مریخ از جمله مراحل مربوط به جرثقیل آسمانی در اینجا قابل مشاهده است. دیدن این تصویر در نمای بزرگ‌تر.

در طی این فرآیند سرعت فرود مریخ‌نورد باید از 13 هزار مایل در ساعت به 5/1 مایل در ساعت کاهش یابد تا با موفقیت بر سطح مریخ بنشیند. اینچنین کاهش سرعت فوق‌العاده ای برای یک کاوشگر یک تنی نیازمند اجرای بسیار بسیار دقیق چندین مرحله حساس پیاپی است. بازیگران اصلی‌ نمایش استرس‌زا، یک سپر محافظت گرمایی تفتیده، یک چتر عظیم، 76 زبانه انفجاری و یک جرثقیل آسمانی است.

با هم به یاری تصاویر نگاهی به مراحل فرود کنجکاوی بر روی مریخ می‌اندازیم:

45 دقیقه پیش از نفوذ به جو مریخ، کنجکاوی که درون یک پوشش محافظتی قرار دارد وارد فاز ملاقات با مریخ می‌شود. به منظور کمک به هدایت درست، کاوشگر از فاصله ی 3522 کیلومتری مرکز مریخ وارد آن خواهد شد.

عکس مریخ,مریخ‌نورد کنجکاوی

مریخ نورد در حین ورود به جو مریخ درون یک پوشش محافظتی قرار دارد که این لاک از یک سپر محافظ گرمایی در جلو و سپر محافظ دیگری در عقب آن تشکیل شده است. پوشش محافظتی کنجکاوی با 4.5 متر عرض در نوع خود بزرگ‌ترین محافظی است که برای یک مأموریت به مقصد مریخ استفاده شده است.

آسمان مریخ,مریخ نورد

فاز ورود، نزول و فرود بر روی مریخ (EDL) با ورود مریخ‌نورد به جو مریخ در فاصله تقریبی 131 کیلومتری از دهانه گیل آغاز و هنگامی که مریخ نورد بر روی مریخ آرام گرفت پایان می‌یابد. با توجه به سیستم هدایتگر بسیار دقیق به کار رفته در کنجکاوی این مریخ نورد دقیق‌ترین فرود را بر سطح مریخ در بین تمامی مأموریت‌های ارسال شده به آن خواهد داشت. در طی مرحله اول این فاز، روشن شدن موتورهای پیشران روی پوشش محافظتی به تنظیم جهت ورود مریخ‌نورد به مریخ کمک خواهد کرد.

مریخ نورد,مریخ

فاز ورود، نزول و فرود کنجکاوی حدود 7 دقیقه به طول خواهد انجامید که مهندسان ناسا به آن عنوان «7 دقیقه وحشت» را اطلاق کرده‌اند. در طی این مدت مریخ‌نورد باید سرعت خود را از 21.240 کیلومتر در ساعت در بالای جو مریخ به وضعیت سکون در هنگامی که مریخ نورد بر روی مریخ فرود می‌آید برساند. همانطور که در تصویر می‌بینید در طی مراحل اولیه این فاز در بالای جو مریخ، جو مریخ باعث گرم شدن شدید سپر محافظ گرمایی مریخ نورد می‌شود و دمای آن خیلی زود به 2100 درجه سانتیگراد می‌رسد.

عکس مریخ,مریخ‌نورد کنجکاوی

از آنجایی که جو مریخ ضخامت کافی برای کند کردن سرعت مریخ نورد را ندارد، کنجکاوی از بزرگ‌ترین چتری که تاکنون برای فرود یک کاوشگر بر روی مریخ استفاده شده است، سود خواهد جست. این چتر 80 آویز دارد و 50 متر طول و 16 متر عرض دارد. این چتر طوری طراحی شده است تا سرعت 2.2 ماخ را در حالیکه کاوشگر در حال سفر درون جو مریخ است، تاب بیاورد. این چتر نیروی کشش بیش از 29500 کیلوگرم را تولید خواهد کرد. با باز شدن چتر سرعت مریخ نورد به 1450 کیلومتر در ساعت کاهش می یابد. در این هنگام ارتفاع مریخ نورد 11 کیلومتر است و هنگامیکه ارتفاع آن به 8 کیلومتر رسید، سپر گرمایی جلویی آن جدا می شود.

این چتر به سپر محافظ پشتی متصل است. در این تصویر سپر محافظ جلویی کنده شده و مریخ نورد کنجکاوی قابل مشاهده است. بخش فرود آورنده کاوشگر درون سپر محافظ پشتی قرار دارد و به گونه‌ای خارج خواهد شد که رادارهای آن بتواند ارتفاع و سرعت کاوشگر را اندازه‌گیری کند.

مریخ نورد,مریخ

در این تصویر نیز کنجکاوی همچنان به سپر محافظتی پشتی متصل است و سپر محافظتی جلویی آن جدا شده است. هنگامیکه ارتفاع مریخ نورد به 1.6 کیلومتر از سطح مریخ رسید، محافظ عقبی و چتر آن نیز جدا می‌شوند. سرعت مریخ نورد در آن هنگام به 290 کیلومتر در ساعت کاهش می یابد. در تمام مراحلی که سرعت مریخ نورد از حدود 1600 کیلومتر در ساعت به این مقدار کاهش یافت، نیرویی معادل 9 برابر شتاب گرانشی زمین به محموله وارد می‌شود.

چتر مریخ نورد,مریخ,کنجکاوی

بخش فرود آورنده با استفاده از سیستم‌های کاهش سرعت مبتنی بر موتورهای موشکی، مریخ نورد را به منظور فرود بر روی مریخ آماده می‌کند. بخش فرود آورنده از سیستم راداری سود می‌جوید که اطلاعاتی در مورد سرعت و ارتفاع مریخ‌نورد ارسال خواهد کرد. لحظاتی پس از آن، هنگامی که مریخ‌نورد به سطح مریخ نزدیک شد، این وسیله به آرامی مریخ‌نورد را به سطح مریخ خواهد رساند. در این مرحله بخش فرود آورنده با استفاده از 8 موتور موشک سرعت مریخ نورد را تا 2.75 کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

چتر مریخ نورد,مریخ,کنجکاوی

همانطور که اشاره شد کنجکاوی برای استفاده از سایر سیستم‌های فرود بسیار سنگین و بزرگ است. از همین رو کنجکاوی برای نشستن بر سطح مریخ از جرثقیل آسمانی استفاده خواهد کرد. این مرحله 12 ثانیه قبل از نشستن بر سطح مریخ آغاز می‌شود و در طی آن مریخ‌نورد روی چرخ‌هایش بر روی مریخ نشانده خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌کنید، 3 کابل نایلونی مریخ نورد را به بخش فرود آورنده‌اش متصل کرده و کابلی دیگر اتصال ارتباطی و تأمین نیرو را برقرار می‌کند. این کابل‌ها هنگامی که چرخ‌های مریخ‌نورد به سطح مریخ برسد تا 7.5 متر کشیده خواهند شد و و چند ثانیه پس از آن کابل‌ها از مریخ‌نورد جدا شده و بخش فرود آورنده به فاصله امنی رفته و بر روی سطح مریخ سقوط خواهد کرد.

عکس مریخ,مریخ‌نورد کنجکاوی

کنجکاوی در حالی که همچنان متصل به کابل‌ها است به سطح مریخ می‌رسد:

مریخ نورد,کنجکاوی,مریخ

پایان فرود بر مریخ. اکنون کابل‌های اتصال قطع شده و بخش فرود آورنده از مریخ‌نورد دور شده و در فاصله‌ای مطمئن بر روی مریخ سقوط خواهد کرد:

مریخ,مریخ نورد کنجکاوی

اکثر قریب به اتفاق رویدادهای بالا ظرف مدت هفت دقیقه روی خواهد داد. این در حالیست که تقریبا 14 دقیقه طول می‌کشد تا اولین سیگنال ارسال شده از سوی کاوشگر هنگام وارد شدن آن به جو مریخ به زمین برسد. و این یعنی هنگامی که ما سیگنال ورود مریخ‌نورد به جو مریخ را بر روی زمین دریافت کردیم، همه چیز در سیاره سرخ به پایان رسیده است. کنجکاوی یا با موفقیت فرود آمده یا همه چیز شکست خورده است.

شکست فرود کنجکاوی بر روی مریخ تأثیر زیادی در آینده کاوش‌های سیاره سرخ خواهد داشت. دولت آمریکا بودجه  بخش مریخ ناسا را از 587 میلیون دلار در امسال به 360 میلیون در سال آینده و نهایتا به 189 میلیون در سال 2015 کاهش داده است و این بدین معناست که اگر کنجکاوی نتواند بر روی مریخ فرود آید، تنها سفیر فعال ما در سطح مریخ تا مدت‌ها مریخ نورد فرصت خواهد بود که با توجه به اینکه 30 برابر مدت زمان پیش‌بینی شده اولیه بر روی مریخ فعالیت کرده است، هر آن احتمال از کار افتادنش می‌رود. تنها مأموریت قطعی پیش روی ناسا به مقصد مریخ، مدارگرد MAVEN است که سال آینده به منظور بررسی دقیق جو مریخ روانه آن خواهد شد. از طرفی مدیران ناسا امیدوارند با موفقیت کنجکاوی و اقبالِ عمومیِ احتمالی که با آن رو به رو خواهد شد، بتوانند نگاه سیاست‌مداران را بار دیگر به مریخ و پروژه‌های اکتشافی آن جلب کنند و بخش‌هایی از بودجه از دست رفته را بازگردانند.

مهندسان ناسا از هم‌اکنون نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند. شما چطور؟

شما می‌توانید در قالب یک ویدئوی هیجان‌آور همه توضیحات بالا را ببینید:

دیدن این ویدئو در یوتیوب دانلود با کیفیت 360Pدانلود با کیفیت 480P

اگر برای دیدن ویدئوها مشکل داشتید، می‌توانید از نرم‌افزار VLC Media Player استفاده کنید.

دست آخر توصیه می‌کنم، سری به اینجا به سایت GiaPan بزنید تا یک عکس پانورامای بسیار جالب از اتاق مانیتورینگ مریخ‌نورد را ببینید. این عکس دیروز گرفته شده است، این اتاق در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا در ساختمان 230 قرار دارد. در این عکس می‌توانید آنقدر زوم کنید تا چهره هر مهندس ناسا را ببیند، نامش را ببینید و با سِمَت‌اش آشنا شوید.

مهندسان ناسا,ناسا

پیش از این پوریا ناظمی، گفتگویی با دارا صباحی، از مهندسان ارشد ماموریت کنجکاوی، انجام داده بود، در این عکس «بابک فردوسی» -مهندس سیستم آزمایشگاه پیشرانش جت- دیده می‌شود. (چپ)

بابک فردوسی,مهندس فردوسی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. کیان می گوید

    4 دقیقه و 35 ثانیه تا فرود روی سطح مریخ مونده
    خیلی هیجان انگیزه
    یه سیاره اونورتر، ربات دست ساز بشر..

  2. احمد می گوید

    من همین الان خوشحالی مهندسان رو از اینترنت دیدم .برام خیلی هیجان انگیز بود.خیلی وقت بود منتظر این لحظه بودم.

  3. محسن می گوید

    خوب به سلامتی کنجکاوی فرود موفقی داشت. امیدوارم کل ماموریتش هم با موفقیت انجام بشه.

  4. فرشاد می گوید

    نمیدونم باید به حضور چندین دانشمند ایرانی در تیم ناسا افتخار کنم یا حسرت بخورم…

  5. farid می گوید

    سلام…ویدیویی که برای دانلود گذاشتید ایراد داره….لطفا بررسی کنید

  6. نیما می گوید

    خیلی ممنون دکتر
    عاشق اینگونه اخبار و مطالب هستم که با جزئیات نسائل رو باز میکنه
    دستت درد نکنه

  7. اسماعیل می گوید

    سلام مطالبتون بی نظیرن خدا قوت
    افتخار می کنیم که مهندسایی مثل بابک فردوسی و فیروز نادری و… داخل ناسا کار می کنن واقعا دمشون گرم
    پاینده باد ایران و ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5