بانوی آیکون‌ساز اپل

12

سال‌های زیادی است که آنچنان به استفاده از رابط گرافیکی پی‌سی‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌ها خو کرده‌ایم که این نوع رابط گرافیکی به نظرمان کاملا بدیهی و طبیعی می‌آید و تاریخ را فراموش می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که تا پیش از سال 1984، شیوه تعامل ما با کامپیوترها بسیار متفاوت از امروز بود:

گرافیک

اما ما چگونه از آنجا به رابط‌های گرافیکی نوینی مثل آنچه در ‌آی‌پد می‌بینیم، رسیدیم؟

ipad

مک اولین کامپیوتری نبود که یک دسکتاپ مجازی با فایل‌ها و فولدرها را جایگزین خطوط فرمان و مکان‌نماهای چشمک‌زن کرد، شالوده اصلی رابط کاربری‌ای که در آن آیکون‌ها، ماوس و گرافیک مفهوم داشته باشد، توسط «داگلاس سی انجلبارت» از مؤسسه تحقیقاتی استنفورد بنا نهاده شد.

داگلاس سی انجلبارت

روز 9 دسامبر سال 1968، روزی مهم در تاریخ کامپیوتر است، در این روز انجلبارت و 17 پژوهشگر دیگر، در طی یک نمایش ویدئویی 90 دقیقه‌ای در سانسفرانسیسکو، حاصل شش سال کار خود را ارائه کردند، هزار دانشمند حرفه‌ای علوم کامپیوتر شاهد این نمایش بودند.

انجلبارت، در سال 1963 پروتایپ ماوس را با همکاری «بیل انگلیش» ساخته بود، البته در سال 1952، در جریان یک پروژه سری نظامی هم نمونه اولیه‌ای از ماوس، توسط فرد لانگ‌استاف و کانیون تایلور ساخته شده بود، اما به خاطر ماهیت مخفیانه برنامه، این اختراع، ثبت نشده بود. تا اینکه انگلبارت، 11 سال بعد به صورت مستقل، مجددا  پروتایپ ماوس را ساخت.

انجلبارت در سال 1968، در نمایشی که در بالا به آن اشاره کردم، علاوه بر کاربرد ماوس، یک سری فناوری و مفاهیم انقلابی دیگر را هم معرفی کرد، چیزهایی مثل کنفرانس ویدئویی یا تله‌کنفرانس، فرامتن یا هایپرتکست، ویرایشگر متنی، هایپرمدیا، آدرس‌دهی شی‌ءگرا، لینک‌دهی پویا به فایل‌ها، ویرایش بی‌درنگ مشارکتی و…

چیزهایی که او در این نمایش ویدئویی، ارائه کرد، آنقدر مهم بودند که سال‌ها بعد یک روزنامه‌نگار به نام استیفن لوی در کتابی در مورد مکینتاش، این نمایش را «مادر همه دموها» لقب داد.

این ویدئوها را می‌توانید در یوتیوب یا در اینجا ببینید.

بقیه داستان را شاید بدانید:

این ایده در دهه هفتاد میلادی توسط Xerox PARC به صورت یک رابط گرافیکی، تعریف مجدد شد. در سال ۱۹۷۹ تعدادی از مهندسان اپل به رهبری جابز 24 ساله از این شرکت بازدید کردند و از این رابط کاربری الهام گرفتند. جابز تنها بعد از 10 دقیقه، متقاعد شده بود که همه کامپیوترهای آینده باید از چنین سیستمی استفاده کنند.

خود زیراکس ایده‌اش را در سال 1981 با معرفی ورک‌استیشن زیراکس استار پی گرفت، سیستمی که هزینه نصب آن 75 هزار دلار بود، چیزی حدود دو برابر بهای یک خودروی نو در آن سال‌ها!

 ورک‌استیشن زیراکس استار

اینجا بود که نبوغ جابز به کار آمد، او پیشبینی کرد که یک رابط کاربری گرافیکی در صورت عرضه با قیمت مناسب به هنرمندان، موسیقی‌دان‌ها، نویسندگان و صاحبان سایر ایده‌های خلاق، یعنی کسانی که نیاز به کامپیوتر دارند اما از رابط کاربری مبتنی بر خطوط فرمان را سر درنمی‌آورند، می‌تواند با موفقیت زیادی همراه شود.

اپل پس از آمیختن این الهام با داشته‌های خودشان، پنج سال بعد اپل مکینتاش را معرفی کرد. اندکی بعد هم، در سال ۱۹۸۵، مایکروسافت، نخستین نسخه ویندوز را معرفی کرد.

اما رابط گرافیکی مک چگونه طراحی شد، چه کسانی عملا نخستین آیکون‌ها و فونت‌های آن را طراحی کردند؟

یکی از نخستین هنرمندانی که توسط اپل برای طراحی رابط گرافیکی‌اش استخدام شد بانویی به نام سوزان کار Susan Kare بود.

سوزان کار

او در سال 1954 در نیویورک به دنیا آمد، در سال 1978 دکترای هنر از دانشگاه نیویورک گرفت، در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد، او توسط یکی از دوستان دوران دبیرستانش -اندی هرتزفلد- که در آن زمان معمار نرم‌افزار سیستم عامل مک بود به اپل فراخوانده شد.

سوزان کار و اندی

مسئولیت ابتدایی او این بود که فونت‌های دیجیتال جدیدی طراحی کند، در آن زمان فونت‌های ظاهر خوبی نداشتند، مثلا یک I و یک حرف M، یک عرض داشتند، اما جابز آن فونت‌ها را دوست نداشت، او که زمانی در کلاس‌های خوشنویسی هم شرکت کرده بود، دنبال چیز بهتری بود.

اینجا بود که «کار» فونتی با عرض متناسب برای حروف طراحی کرد که اجازه می‌داد واژه‌ها روی صفحات مک‌ها به زیبایی صفحات کتاب دیده شوند، یکی از مشهوترین فونت‌هایی که توسط او طراحی شد، فونت شیکاگو بود که سال‌ها در سیستم عامل مک مورد استفاده قرار می‌گرفت، نسخه‌های اولیه آی‌پاد هم از این فونت استفاده می‌کردند. بر سایر فونت‌های طراحی شده، نام‌های متنوعی که از نام ایستگاه‌های قطار فیلادلفیا (رزمونت، آردمور) و نام شهرهای بزرگ دنیا (ژنو، نیویورک) گرفته شده بود، گذاشته شد.

فونت شیکاگو

اما مسئولیت دیگر کار، طراحی آیکون‌ها بود، در آن زمان هنوز برنامه‌ای برای طراحی آیکون نوشته نشده بود، به همین خاطر «کار» به فروشگاه دانشگاه هنر در پالو آلتو رفت و یک دفترچه طراحی 2.5 نیم دلاری خرید تا با استفاده از آن ایده‌هایش را روی کاغذ بیاورد. هر خانه در این دفترچه معادل یک پیکسل روی صفحه کامپیوتر بود.

طراحی‌هایی که او در این دفترچه انجام داد، نمونه عالی از طراحی‌های کاربرپسند بودند. به تعدادی از آنها نگاه می‌کنیم:

طراحی آیکون paste:

طراحی آیکون paste

طراحی خلاقانه آیکون paintbrush ، طوری که رنگ روی قلم‌مو نمایان باشد:

paintbrush

آیکون cut به صورت قیچی طراحی شد:

cut

زمانی که جابز یکی از سخنان مشهورش را بر زبان آوزد: «بهتر است آدم دزد دریایی باشد تا اینکه به ارتش ملحق شود»، کار به فکر طراحی آیکون خطر افتاد:

 آیکون خطر

طراحی آیکون لوگوی اپل:

آیکون لوگوی اپل

آیکونی که برای دستورالعمل برنانه‌نویسی jump طراحی کرد:

jump

آیکون debug:

debug

آیکون‌ها او به سادگی با کاربر حرف می‌زدند و نیازی به زور زدن برای فهم چیزی که آیکون می‌خواهد به آن اشاره کند، نبود:

آیکون صوتی

مفهومی دوستانه‌تر از فناوری، مک خندان:

مک خندان

ما هنوز هم میراث «کار» را در دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌هامان می‌بینیم:

سطل زباله سیستم

کار با اپل، البته فقط قسمتی از فعالیت‌های «کار» بود، او بعد از کار با اپل، مدتی کارمند شرکت NeXT بود،  آیکون‌ها را هم برای ویندوز و OS/2 شرکت IBM طراحی کرد. deck مجازی در بازی Solitaire کار اوست.

Solitaire

بعضی از آیکون‌های از جمله آیکون Notepad یا آیکون‌های کنترل پنل ویندوز تا ویندوز XP مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

او البته فقط با شرکت‌های فناوری کار نکرده است، و کارهایی را هم برای موزه هنرهای مدرن نیویورک ایجاد کرده است.

سوزان کار

کاربران بی‌شمار فیس‌بوک شاید ندانند که طراحی آیکون‌های هدیه، شام آیکون کیک جشن تولد، گل رز، گوی‌های دیسکو، حلقه‌های نامزدی، همه توسط «کار» انجام شده بودند. عواید حاصل از این هدیه‌های مجازی مدتی به بنیاد خیریه‌ای داده می‌شد که صرف مبارزه با سرطان سینه می‌شد.

کتابی با هنوان آیکون‌های سوزان کار، توسط خود او منتشر شده است ، کار سایتی برای فروش پرینت‌های امضا شده آیکون‌هایش هم دارد.

سوزان کار

یک ویدئو در مورد سوزان کار را می‌توانید در اینجا ببینید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. میر توحید می گوید

    تشکر، مطالبی که در خصوص یک فرآیند باشند، همیشه برام جالب هستند. آشنایی با اشخاص پشت پرده، همیشه برام جذاب بوده و هست.

  2. مجتبى می گوید

    بسیار جالب بود، ممنون.
    آقاى مجیدى لینکى که در پستهای مشابه آمده (بانوى زیباى من) فیلتر است.

  3. مهدی بردبار می گوید

    چه جالب
    مثل همیشه مطلبی نوشتین که فقط ذهن خلاق شما بهش فکر می کنه

  4. امیر اخوان می گوید

    به شدت پست زیبا و جالبی بود … ممنون 🙂

  5. jimmyheller می گوید

    بسیار خوب و عالی..

  6. emir می گوید

    جالب بود و عالی

  7. saman می گوید

    مطلب خوبی بود

  8. aliehsan33 می گوید

    و باز هم ممنون جناب مجیدی ، کسانی که همیشه پشت پرده کار کردند و به بشریت خدمت کردند اما در این زمان نامی از آنها برده نمیشود.

  9. Saeid می گوید

    اگر اپل نبود معلوم نیست الان میتونستیم اینقدر با pc هامون راحت باشیم من که فکر نمی کنم

  10. rezasaz می گوید

    جناب مجیدی متن کلی غلط تایپی داره

  11. fazel می گوید

    Pezeshk-e Aziz,

    I surprised when I saw Susan got her PhD in 1975 when she was 21 years old!! Then I double checked, I noticed she got her PhD in 1978 at age of 24 which is reasonable. I know you translate some of your post, but it’s worthy to double check.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Kare

    thanks

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنونم از شما. اصلاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5