«آنا جارویس»، پایه‌گذار روز مادر در آمریکا

1

تا به خاطر می‌آوریم روز مادر برای همه‌مان یادآور جشن‌ها و هدیه‌ها و کارت‌های تبریک است، اما روز مادر در آمریکا، زمانی مجالی برای شادی و سپاسگزاری صرف از مادران نبود، این روز زمانی در آمریکا به مادران داغدار سربازان کشته شده در جنگ‌های داخلی، مهلتی می‌داد تا خاطرات پسران از دست‌رفته‌شان را یه یاد بیاورند و برای صلح کار کنند.

در نخستین سال‌های دهه 1850، یک فعال امور زنام در «وست ویرجینیا»؛ به نام «اَن ریوس جارویس»، باشگاه‌هایی با نام فعالیت‌های روز مادر تأسیس کرد، کار زنانی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کردند این بود که شرایط بهداشتی را ارتقا دهند، از میزان مرگ و میر شیرخواران کمک کنند، از آلودگی شیرهای توزیعی کم کنند. در زمان جنگ داخلی آمریکا که بین سال‌های 1861 تا 1865 در جریان بود، کار این زنان، کمک به سربازان مجروج هر دو منطقه شمال و جنوب آمریکا بود.

بعد از جنگ، جارویس و دیگر زنان پیک‌نیک‌های روز دوستی مادران را راه انداختند، هدف از این پیک‌نیک‌ها این بود که برای کمک به صلح، دشمنان سابق را به هم نزدیک کند. یکی از زن‌های فعال در این میان در سال 1870، به نام «جولیا وارد هاو»، بیانیه روز مادر را در سال 1870 منتشر کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، در این بیانیه خواسته شده بود که زنان نقش سیاسی فعال‌تری برای ترویج صلح به عهده بگیرند.

اما دختر جارویس، به مراتب در برقراری روز مادر نقش مؤثرتری داشت: با تلاش‌های «آنا جارویس»، بعد از مرگ مادرش، روز مادر در شهرها و ایالت‌های زیادی برگزار شد تا اینکه سرانجام رئیس جمهور آمریکا در ان زمان -وودرو ویلسون- به صورت رسمی دومین یکشتبه ماه می را از سال 1914، روز مادر اعلام کرد.

آنا جارویس,روز مادر در آمریکا

اما جالب است بدانید که بعد از مدتی آنا جارویس از تجاری شدن روز مادر برآشفت، او که می‌دید این روز مبدل به روزی برای فروش انبوه گل و شیرینی و کارت تبریک شده است، این بار تصمیم گرفت این روند را تغییر بدهد و این روز را به ریشه‌های اصلی خود برگرداند.

او سازمان بین‌المللی روز مادر را تأسیس کرد و سعی کرد با اعمال تحریم‌ها یا قوانینی یا حتی با معترض شدن به بانوی اول آمریکا -النور روزولت- که از روز مادر برای جمع کردن کمک‌های خیریه استفاده می‌کرد، روز مادر را به روال اصلی خود برگرداند.

او بعدها حتی تهاجمی‌تر رفتار کرد و حتی می‌خواست جلوی فروش گل‌های میخک توسط گروه «مادران جنگ آمریکا» را بگیرد، کاری که باعث شد به جرم ایجاد اخلال در مراسم صلح، بازداشت شود.

تلاش‌های او مدتی پیش از زمان مرگش در 84 سالگی در سال 1948 ادامه پیدا کرد. در زمان مرگ او در فقر کامل در حالی که به فراموشی مبتلا شده بود در آسایشگاهی درگذشت.

در آمریکا در روز مادر در سال 2012، 18.6 میلیارد دلار صرف خرید هدیه‌ها شد، به طور متوسط هر فرد بالغ آمریکایی در این روز بیشتر از 152 دلار صرف خرید هدیه می‌کند. 66 درصد آمریکایی‌ها در این روز به مادرشان گل می‌دهند، 30 درصد هم درصدد برمی‌آیند جواهری برای مادرانشان تهیه کنند.

75 میلیون آمریکایی در این روز، خارج خانه غذا صرف می‌کنند، از این حیث روز مادر، پرطرفدارترین روز برای غذا خوردن در رستوران‌هاست.

در این روز، بعد از کریسمس و روز ولنت- این بیشترین تعداد کارت تبریک فروخته می‌شود. آنا جارویس زمانی گفته بود که خریدن کارت تبریک چاپی به معنی آن است که شما آنقدر تنبل هستید که نمی‌خواهید با دستخط خودتان چیزی برای کسی بنویسید که بیشتر از هر فرد دیگر در دنیا به فکرتان بوده است.

در ویکی‌پدیا می‌توانید مطالب خوبی در مورد روز مادر در کشورها و مناطق مختلف دنیا بخوانید.

منبع: نشنال جئوگرافیک


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. یک پزشک دیگر می گوید

    مطلب خیلی خوبی بود. دستتون درد نکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5