«دیتر رمز»، الهام‌بخش و پدر معنوی طراحی محصولات اپل

19

چهارده سال از زمانی که اپل «آی‌مک» را به بازار فرستاد می‌گذرد، محصولی که که نقطه عطفی برای اپل بود. این محصول که از نظر طراحی جهشی برای اپل محسوب می‌شود، تحت نظارت نابغه طراحی اپل –جوناتان آیو– تولید شد.

جوناتان آیو

آیو که بسیار بر سادگی توأم با صادقانه بودن طراحی تأکید دارد، یکی از ستون‌های شرکت اپل است، بعد از فوت جابز، بسیار عقیده دارند که وجود او  باعث خواهد شد، این شرکت دست‌کم از نظر طراحی محصولات، افتی پیدا نکند. البته به اعتقاد خود او، نه‌تنها افتی در کار نیست، بلکه ما باید به زودی شاهد محصولاتی با طراحی‌های انقلابی‌تر هم باشیم.

جوناتان آیو
آیو

اگر از علاقه‌مندان اپل باشید، شاید خوانده باشید که آیو به تازگی لقب شوالیه را دریافت کرده است. اما چیزی که ممکن است ندانید این است که، آیو برای خود مرشد و الگویی دارد، طراحی که بعید است نام او را شنیده باشید، اما فلسفه طراحی او در تک‌تک طراحی‌های محصولات اپل یا رابط‌های کاربری اپل دیده می‌شود.

این مرد «دیتر رَمز» است، اگر نگاهی به طراحی او برای شرکت براون در دهه 50 و 60 میلادی بیندازید، می‌توانید حلول و بازسازی دوباره این طراحی‌ها را در محصولات اپل ببیند و کسی چه می‌داند، شاید بشود با بررسی ان محصول‌ها، حدس‌هایی در مورد محصولات آینده اپل هم زد.

دیتر رَمز
دیتر رمز

با دقت در محصولات قدیمی براون و محصولات اپل، متوجه می‌شویم که شباهت‌ها بیش از یک اتفاق ساده هستند، این شباهت‌ها در رنگ‌بندی، انتخاب مواد، شکل محصولات و مهم‌تر از همه در فلسفه طراحی دیده می‌شوند، اینکه طراحی باید در راستای عملکرد محصول باشد و حالت تصنعی به کالا ندهد و به عبارتی صادقانه بودن یک طراحی!

دیتر رمز که از او به عنوان الگوی آیو یاد کرد، در سال 1932 در آلمان به دنیا آمد، او در رشته معماری و طراحی داخلی در دانشگاه ویزنبادن تحصیل کرد، در سال 1953 فارغ‌التحصیل شد و بعد از مدتی کار برای یک شرکت معماری در سال 1955، در شرکت براون استخدام شد. در سال 1961 او ریاست بخش طراحی این شرکت را برعهده گرفت، سمتی که تا سال 1995 همچنان برعهده او بود.

و جالب است بدانید که خود آقای دیتر رمز در کارهایش تحت تأثیر پدربزرگ نجارش بود. رمز راهبردش را در طراحی به این صورت خلاصه می‌کند: کمتر و مختصرتر، اما بهتر!

او در سال‌های فعالیتش بسیار از محصولات خاطره‌انگیز را طراحی کرد، یکی از آنها یک دستگاه ضبط و پخش موسیقی به نام SK-4 بود که لقب جالب تابوت سفیدبرفی هم به آن داده بودند!

دستگاه ضبط ,پخش موسیقی, SK-4

محصول برتر دیگر او یک دستگاه پخش اسلاید بود:

دستگاه پخش اسلاید

رمز که یکی از تأثیرگذارترین طراحان قرن بیستم به شمار می‌آید در دهه پنجاه براون را به یک شرکت بسیار موفق در زمینه تولید محصولات خانگی تبدیل کرد. بسیاری از طراحی‌ها او از قهوه‌ساز و ماشین‌حساب گرفته تا رادیو و پخش‌کنند‌ه‌های صوتی تصویری برای نمایش در موزه‌ها قرار داده شده‌اند، یکی از این موزها، موزه MoMA نیویورک است.

فلسفه طراحی او ده اصل مهم دارد:

1- خلاقانه طراحی کنید.
2- با تکیه بر اصول زیبایی‌شناسی طراحی کنید.
3- یک طراحی خوب باید کار کردن با یک محصول را ساده کند.
4- یک طراحی خوب باید خودش با کاربر حرف بزند و نحوه استفاده از محصول را به کاربر نشان بدهد.
5- یک طراحی صنعتی، یک اثر هنری نیست و برای دکور خانه هم طراحی نمی‌شود، پس باید طراحی طبیعی باشد.

دیتر رمز

6- طراحی باید صادقانه باشد و نباید طوری باشد که خریدار با دیدن آن انتظاری از آن پیدا کند که واقعا عملی نشود.
7- یک طراحی خوب باید بتواند تازگی و جلوه خود را برای مدت‌ها حفظ کند. یک طراحی صنعتی به مانند طراحی‌ها مد و زیابیی نباید تاریخ مصرف کوتاهی داشته باشد.
8- هیچ چیز نباید به بخت و اقبال سپرده شود. در طراحی باید به کوچک‌ترین جزئیات هم دقت کرد و به این ترتیب به مصرف‌کننده احترام گذاشت.
9- یک طراحی خوب باید کمترین میزان مصرف منابع را داشته باشد و به محیط زیست احترام بگذارد. یک طراحی خوب حتی نباید آلودگی دیداری هم ایجاد کند.
10- تا حد امکان باید ساده و مختصر و مفید طراحی کرد.

در یک مستند دیدنی به نام Objectified، رمز در مصاحبه‌ای گفته است که اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که از اصول طراحی او تبعیت می‌کند.

این مستند را می‌توانید در دو قسمت تماشا کنید: + و +

دیتر رمز

اما بیایید در قسمت آخر پست نگاهی بیندازیم به شابهت‌های شگفت‌انگیزی که بین برخی از طراحی‌های رمز و محصولا سال‌های اخیر اپل وجود داشته است.

رادیوی T1000 براون و پاورمک G5

رادیوی T1000 ,براون , پاورمک G5

تلویزیون Atelier براون و آی‌مک 24

تلویزیون Atelier براون, آی‌مک 24

بدنه آلومینومی رادیوی براون

بدنه آلومینومی رادیوی براون

رادیوی جیبی T3 براون و آی‌پاد

رادیوی جیبی, T3 آی‌پاد

سیستم پخش صدای L60 براون و های فای آی‌پاد

سیستم پخش صدای L60

اسپیگر LE1 براون و آی‌مک

اسپیگر LE1

ماشین‌حساب ET66 براون و اپلکیشن ماشین‌حساب

ماشین‌حساب ET66 براون, اپلکیشن ماشین‌حساب

ساعت براون و رابط کاربری اپلکیشن آلارم در iOS

ساعت براون , رابط کاربری اپلکیشن آلارم , iOS

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
19 نظرات
  1. REZA می گوید

    انگار همه ی محصولات اپل کپی برداری از محصولات طراحی شده ی این اقا هستن.

  2. Behnam می گوید

    این براون چه چیزها که تولید نکرده! راستی این اقای رمزی هنوز زنده اند؟

  3. alirezayu می گوید

    Ina rooshoon mishe be google migan dozd ?!

  4. ناصر می گوید

    خیلی ممنونم به خاطر این مطلب. برای من به عنوان یک طراح خیلی مفید بوده.

  5. محمد.م می گوید

    این عکسا که تقریبا همشون کپی برابر اصل بودن!!!

  6. رهگذر سیزدهم می گوید

    اگه به عقل براون رسیده بود اینا رو پتنت کنه…

  7. نیما می گوید

    اگه زندگینامه ی استیو جابز رو خونده باشین ، میدونین که استیو جابز خیلی علاقه ی خاصی به طراحی محصولات شرکت براون داشت ، که در اون زمان هم همین آقای رمز طراح محصولات بوده… بعیدم نیستش اصلاً این مسئله!
    یه حرف خیلی معروف هست که میگه : “هنرمندان خوب کپی میکنند ، ولی هنرمندان عالی می دزدند! “

  8. رضا می گوید

    سایتتون عالیه.خسته نباشید.

  9. Rasoul می گوید

    واقعا طراحی چشم نوازی دارن!
    من دوست ندارم بگم کپی!!
    به این کار میگن الهام گرفتن! دیگران چرا نتونستن از این طراحی بکر و ساده الهام بگیرن و محصولاتی بی نظیر تولید کنند!؟
    واقها از دیدن اون دستگاه پخش اسلاید لذت بردم!!!
    حاضرم حتی به عنوان یک اثر هنری بخرمش بزارمش تو هال خونه!!
    آدم به شعف میاد هنچین چیزایی می بینه!
    گدست شما درد نکنه! به شخصه خیلی لذت بردم. ممنون.

  10. mohsen می گوید

    دکتر جون، همیشه شما منبع رو ذکر می کردید و من از کنارش رد می شدم، این دفعه که به منبع این نوشته احتیاج دارم، متاسفانه ذکر نشده.
    مرحمت فرمایید.
    شاداب و سرافراز باشید چون همیشه.

  11. masood می گوید

    سلام
    مدتیست وقایع اتفاقیه و بامزه ای را که در حین شغل شریف و کاذب دستفروشی در کنار پیاده روها برایمان رخ می دهد در وبلاگی به نام ” صاحب بساطات عدیده” بنویسیم.عدیده آن به این خاطر است که از لباس زیر و رو فروشی گرفته تا کتاب و محصولات فرهنگی را در رزومه کاریم دارم.یحتمل خوشتان می آید.اگر نیامد ضربدر قرمز رنگ اون گوشه بالا سمت راست را برای همین وقتها ساخته اند دیگر.
    http://www.saba000.blogfa.com

  12. saman می گوید

    چقدر طرح ها به هم نزدیکن
    مخصوصا رادیو جیبی و آی پاد

  13. hamed می گوید

    فوق العاده بود.

  14. امین می گوید

    این همه محصول زیبا برای براون طراحی کرد، حداقل یه لوگوی خوب هم کار می کرد که انقدر تو ذوق نزنه.

  15. milad1986 می گوید

    مطلب فوق العاده عالی است
    برای اونها که از طراحی صنعتی چیزی درک میکنند
    تشکر ویژه من برای همچین تحقیق جالب تا بدونیم اصول چقدر در طراحی صنعتی مهم است و با طراحی یک لباس خیلی فرق دارد

  16. milad1986 می گوید

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Rams
    http://www.digitalfilmtree.com/blog/2012/01/dieter-rams-industrial-designer/
    http://www.metrohippie.com/dieter-rams-top-10/
    از همه جالبتر دوربین زیر است
    http://28.media.tumblr.com/tumblr_lksl2gwMiJ1qjfk8po1_500.jpg
    قطرش را نصف کنید با یک آرم اپل !تا دوربین دیجیتالی اپل ساخته شود !!!

  17. milad1986 می گوید
  18. مهدی می گوید

    سلام ممنون واقعا بعضی از پست های شما بسیار حرفه ای تر از سایت های مدعی پیشرو بودن در زمنیه ی معرفی تکنولوژی امروز است .

  19. saeed می گوید

    سلام
    دکتر عالی بود ، پیشنهاد میکنم یک سر به لینک زیر بزنید :
    http://www.fuelyourproductdesign.com/icons-of-european-design/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5