مروری کوتاه بر کتابخوان کیندل

65

چندی پیش در «یک پزشک» در مورد همایش آمازون و معرفی کیندل‌های جدید برایتان نوشته بودم، برخی از خواننده‌ها با ایمیل و کامنت کنجکاوی کرده بودند و سؤالاتی را مطرح کرده بودند، چون خودم کیندل ندارم، صلاح دانستم برای پاسخ به برخی سؤالات خوانندگان از تجربه کاربری یکی از نویسنده‌های مهمان، استفاده کنیم:

نویسنده مهمان نیما وزیری: حدود دو هفته پیش یک کتابخوان Kindle 3, Wi-Fi خریدم. در این پست سعی‌ می‌کنم تجربه شخصی‌ خودم را از کار با آن بنویسم و همچنین اطلاعات اولیه را در اختیار خوانندگان بگذارم.

چرا کتاب خوان الکترونیک؟
به نظر می‌‌آید بهترین انتخاب‌ها برای خواندن کتاب در قالب فایل، تبلت و یا کتابخوان الکترونیک باشد. قبل از خرید توانستم با کمی‌ جستجو، مطلب زیادی در مورد مزیت‌های هر کدام پیدا کنم. در مجموع سبکی، شارژ باطری طولانی‌تر، استفاده از جوهر الکترونیک و قیمت ارزان‌تر، مهم‌ترین مزیت‌های یک کتابخوان نسبت به تبلت به حساب می‌‌آید. از طرف دیگر اغلب کتابخوان‌ها تنها یک وسیله با صفحه سیاه و سفید برای خواندن هستند و معمولا امکان هیچ کار دیگری مثل اجرای برنامه و بازی، استفاده کامل از اینترنت و … را ندارند. در حقیقت مسأله تفاوت قیمت بیش از همه دلیل گرایش من به سمت خرید کتابخوان شد.

چرا کیندل؟
تقریبا تمام سایت‌های مرور کتابخوان‌ها، کیندل و نوک را بهترین گزینه‌ها می‌دانند (مثلا اینجا). در نهایت به دلیل پشتیبانی‌ گسترده‌تر از قالب‌های مختلف فایل و پشتیبانی‌ از چند قالب فایل‌های صوتی تصمیم به خرید کیندل گرفتم.

خرید از آمازون: متاسفانه تنها امکان خرید کیندل بصورت آنلاین و از طریق سایت آمازون است (البته نه در ایران). متاسفانه در زمان خرید هنوز نسل چهارم کیندل معرفی نشده بود، بنابر این تصمیم به خرید یک کیندل از نسل سوم (3rd Generation یا بطور مختصر 3G) با امکان اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi گرفتم. اگر به سایت آمازون مراجعه کنید دو قیمت برای این محصول مشاهده می‌کنید: ۱۳۹ دلار و ۹۹ دلار (Special Offer). من هم طبیعتاً مورد دوم را انتخاب کردم و تا مرحله وارد کردن شماره کارت اعتباری پیش رفتم که با این پیام مواجه شدم: متاسفانه این گزینه محدود به کشور آمریکا می‌باشد (من در تایوان زندگی‌ می‌کنم). شما برای خرید این محصول باید ۱۳۹ دلار پرداخت کنید. ظاهراً چاره‌ای نبود و من مورد ۱۳۹ دلار را انتخاب کردم که با هزینه حمل و مالیات در نهایت ۱۶۹ دلار تمام شد. ضمن اینکه امکان خرید هیچ محصول جانبی هم (مثل کاور) برای من مقدور نشد.

تقریبا ۵ روز بعد محصول به دستم رسید. ولی‌ با کامل تعجب بدون شارژر! با کمی‌ جستجو متوجه شدم این مساله محدود به من نیست و کلا فروش کیندل خارج از ایالت متحده بدون شارژر است (البته این مورد مشمول ایران نمیشود، چرا که ظاهراً فروش کیندل در ایران از طریق شرکت‌های واسطه است). خوشبختانه شارژر کیندل مشابه شارژرهای USB استاندارد است. مثلا من از شارژر تبلت گلکسی همسرم استفاده می‌کنم. ضمن اینکه امکان شارژ با کامپیوتر هم وجود دارد (البته در مدت زمانی‌ بسیار طولانی‌تر).

کار با کیندل: همان گونه که در تصویر مشخص است، کیندل۳ دارای صفحه کلید کوچکی است. کار با آن راحت است و با کمک کلید چهار جهته می‌توان روی متن حرکت کرد. تغییر صفحه توسط کلید‌های جانبی انجام میشود. تعامل ورق زدن مانند کتابخوان‌های تاچ را ندارد، ولی‌ مناسب است. پورت‌های ارتباطی‌، شامل   USB و خروجی‌ صدا و همچنین ولوم صدا و کلید پاور در زیر است. کیفیت بدنه مناسب بوده و بسیار کم لک اثر انگشت را نشان می‌دهد. کیندل استحکام مناسبی نیز دارد. حداقل در برابر حملات دختر یک ساله من تا به حال مقاومت کرده است!

تصویر در کیندل، به دلیل استفاده از جوهر الکترونیک مات بوده و در بلند مدت چشم را خسته نمی‌کند. ولی‌ فکر می‌کنم در این مورد کمی‌ بزرگ‌نمایی شده است. چرا که من با تبلت گلکسی هم کتاب می‌خوانم. اگر از تصویر زمینه مناسب استفاده شود و کمی‌ هم نور را کم کنید، تفاوت چندانی با تصویر در کیندل ندارد. البته در محیطی با نور زیاد عملا خوندان با تبلت امکان‌پذیر نیست، ولی‌ کیندل عالی‌ جواب میدهد. برعکس در محیط تاریک استفاده از کیندل ممکن نیست.

امکان پخش موسیقی، همزمان با خواندن در کیندل وجود دارد. صدا مونو بوده و کیفیت مناسبی (ولی‌ نه عالی‌) دارد. یکی‌ از مزایای بزرگ کتابخوان‌ها امکان استفاده طولانی‌مدت از آنها با یک بار شارژ باطری است. با خاموش کردن Wi-Fi می‌توان روزها از کیندل استفاده کرد. برای مثل من در طول دو هفته اخیر تنها یک بار دستگاه را شارژ کرده‌ام. مزیت دیگر سبکی است (۲۴۱ گرم). این مزیت بعلاوه تعبیه مناسب کلید‌ها امکان مطالعه به مدت طولانی تنها با یک دست را می‌دهد.

پشتیبانی‌ از فایلها: قالب اصلی‌ فایل‌ها در کیندل AZW است. به علاوه می‌توان با آن بطور مستقیم فایل‌هایPDF ،MOBI ،PRC ،TXT و HTML را باز کرد. فایل‌های تصویری مهم مثلBMP ،JPG و GIF و صوتی مهم مثل MP3 هم پشتیبانی‌ میشود. با داشتن کیندل یک ایمیل اختصاصی در سایت آمازون به شما تعلق می‌گیرد. با کمک آن میتوانید فایل‌های دیگر مثل DOC را بفرستید. آمازون پس از تبدیل آنها به قالب ,AZW فایل را از طریق اینترنت (که با Wi-Fi می‌توان به آن وصل شد) مجانی‌ به کیندل شما ارسال می‌کند.

انتقال فایل: انتقال فایل به کیندل به دو صورت امکان پذیر است. با استفاده از پورت USB می‌توان کیندل را به کامپیوتر متصل کرد (مانند موبایل با تبلت). روش دوم با استفاده از اینترنت است.

در تمام فایل‌هایAZW ،MOBI و PDF امکان استفاده همزمان از دیکشنری وجود دارد. کافی‌ است روی کلمه مورد نظر بروید تا معنی‌ از ظاهر شود. البته دیکشنری‌ها انگلیسی به انگلیسی است و من تا به حال دیکشنری انگلیسی به فارسی برای کیندل پیدا نکرده‌ام. البته این قابلیت در کتاب‌های اسکن شده با تایپ کلمه مورد نظر قابل استفاده است.

بزرگ نمایی صفحه، بزرگ کردن فونت (فقط MOBI و AZW) چرخش صفحه، پر‌رنگ و کم رنگ کردن نوشته‌ها و چند تنظیم دیگر خوندان با کیندل را راحت می‌کند. این تنظیمات بخصوص هنگام خواندان فایل‌های PDF بسیار مفید است. فن آوری Text-to-Speech نیز میتواند کتاب را برای شما بخواند (فقط MOBI و AZW).

امکان اتصال به اینترنت هم وجود دارد، ولی‌ در محیطی‌ سیاه و سفید و با سرعت بارگزاری پایین. بنابراین جز در مورد ضروری چندان جذابیتی ندارد. بازی‌‌های ساده نیز مانند سودوکو و پازل برای کیندل وجود دارد اما اگر ساکن ایالت متحده باشید (البته امکان دانلود غیر قانونی وجود دارد).

زبان فارسی: کیندل تمام PDF های فارسی را پشتیبانی‌ می‌کند (هم فایل‌های اسکن شده و هم بر مبنای فونت). متنهای فارسی کاملا مرتب نمایش داده میشوند (راست به چپ بودن، اندازه فونت، بودن کلمات فارسی و انگلیسی در یک خط و …). اما امکان تبدیل متن فارسی به MOBI یا AZW وجود ندارد.

نکته ۱: متن بالا نظر شخصی‌ اینجانب است و الزاماً کامل یا صحیح نمی‌باشد.
نکته ۲: خرید من قبل از معرفی‌ کیندل تاچ انجام شده است.

پی‌نوشت: از آقای وزیری باری نوشتن این پست ممنونیم، امیدوارم واقعا آنقدر شوق مطالعه در جامعه ما زیاد شود که دیدن کتاب به صورت عام و کتابخوان به صورت خاض در دست مردم، چیزی معمول شود.

در مورد کیندل نکات و مطالب مهمی دیگری هم وجود دارد که به برخی از آنها در اینجا اشاره می‌کنم و مابقی را به زودی در یک پست تکمیلی برایتان خواهم نوشت:

نشانه گذاری و حاشیه‌نویسی: خیلی از ماها عادت داریم که هنگام مطالعه زیر جملات مهم خط بکشیم یا با ماژیک فسفری، عبارت‌های مهم را های‌لایت کنیم، شما می‌توانید همین کار را با کیندل انجام بدهید.

به اشتراک گذاشتن صفحات مهم: با اشتراک گذاشتن صفحات مورد علاقه خود بر روی Facebook و Twitter می‌توانید دوستان ، خانواده و سایر خوانندگان را در جریان کتابهای مورد علاقه خود بگذارید .

های‌لایت‌های محبوب: بارها شده که ما کتابی را در دست گرفته‌ایم و در خلوت خود مطالعه کرده‌ایم و تحت تأثیر صفحات خاص یا مضامین نهفته در جملاتی از آن یا زیبایی ادبی برخی از عباراتش قرار گرفته‌ایم، اما در این مواقع نتوانسته‌این این حس و حال خود را به اشتراک بگذاریم.
کیندل می‌کوشد که خواندن کتاب را به یک روند اجتماعی تبدیل کند، به این صورت که اطلاعات مربوط به های‌لایت شدن یک کتاب را جمع‌آوری می‌کند و در صورتی که صحه یا جملات خاصی، زیاد های‌لایت شده باشند، آن قسمت‌ها را به صورت های‌لایت‌های محبوب نمایش می‌دهد.

در ضمن بد نیست، برای دوستانی که کنجکاوند حدود قیمت‌ها را در ایران بدانند، قیمت کیندل را بنویسم:

تا جایی که می‌دانم فعلا در ایران سه مدل کیندل بیشتر قابل تهیه است، قیمت کیندل وای فای با صفحه نمایش شش اینچی، حدود 370 تومان، قیمت کنیدل 3G که باز هم صفحه نمایش شش اینچی دارد، حدود 430 تومان و قیمت کنیدل DX که صفحه نمایش 9.7 اینچی با وضوح بالاتر دارد، حدود 700 تومان است.
با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که قیمت تمام‌شده کیندل برای ما، حدود 80 درصد بیشتر از قیمتی است که یک کاربر خارجی با احتساب هزینه مالیات و پست، می‌پردازد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
65 نظرات
  1. پوریا می گوید

    سلام،ممنون،از مطلب خوبتون
    اشکل تایپی دارین:( از آقای وزیری” باری” نوشتن این پست ممنونیم)
    برای=باری

  2. دکتر کیوان می گوید

    با تشکر از دو نویسنده این متن. بسیا عالی بود.
    1. آقای دکتر همونطور که میدونید خیلی از کتاب های پزشکی با فرمت chm به صورت غیر قانونی قابل دانلود هست. من واقعا 4-5 سالی هست دیگه کتاب نمی خرم و نیازم رو به این طریق حل میکنم. میخواستم بدونم میشه با این کتاب خوان ها CHM رو هم خوند.

    2. آدم زورش میاد 80% پول زور بده. شما راه حلی برای ماکه داخل ایران هستیم دارید؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      من کیندل ندارم. ولی تصور نمی‌کنم از CHM پشتیبانی کنه. من با گلکسی تبم کتابهای با فرمت CHM را راحت می‌خونم. آی‌پد هم باید بتونه این فرمت را بخونه.

      1. احمد می گوید

        من ایپد دارم ولی فرمت سی اچ ام روساپورت نمی کنه مگر اینکه اپ سی اچ ام رو که پولی هست خریداری کرده و نصب نمایید.

    2. نیما وزیری می گوید

      کیندل CHM را پشتیبانی‌ نمیکند. ولی‌ یک گروه چینی‌ یک سیستم عمل جدید برای کیندل نوشته است. شاید با نصب آن بشه، ولی‌ هنوز وقت نکردم امتحان کنم.

    3. علی می گوید

      چرا خودت رو عذاب می دی CHM رو به PDF تبدیل و بعد استفاده کن

    4. سینا قاسمی می گوید

      شما که دکتری پول برای کتاب ندی، ما دیگه چی بگیم. آغای عزیز این کاری که شما می کنی دزدیه. پول نویسنده و ناشر رو بده بعد کتاب بخون.

  3. محمد می گوید

    مطلب خیلی خیلی مفیدی بود. من از وقتی آمازون تبلت های جدیدش رو معرفی کرده شدیدا به خرید یکی علاقه مند شدم. امید وارم وقتی وارد بازار شد یک مقاله دقیقا مثل این پست، در موردش بنویسید چون پیدا کردن مشخصات این چیزها توی اینترنت خیلی ساده‌است ولی یه مطلب که از دید شخصی کتابخوان رو بررسی کرده باشه خیلی مفید تره. واقعا بخاطر مطلب خوبتون تشکر می کنم.
    همینطور نوشتن قیمت ها در ایران هم خیلی مفیده. حتما به این کار ادامه بدید.

  4. Reza می گوید

    از مقاله خوبتون ممنونم من خیلی اهل کتاب خوندن هستم(البته نسبت به میانگین مطالعه یک ایرانی! ) من برای مطالعه از آیپد ۲ استفاده میکنم چند تا نکته به نظرم رسید که جهت مقایسه (با توجه به توضیحات شما) عرض میکنم..صفحه نمایش بزرگ و مناسب و ساپورت فونت فارسی و پشتیبانی از اکثر فرمتهای رایج جزو نکات مشترک در هردو هست. مزیت خیلی مهم آیپد امکان مطالعه در نور کم و تاریک هست که فرمودید کیندل این امکان رو نداره که به نظر من خیلی مهمه چون من خودم اکثرا شب و تو تخت موقع خواب مطالعه میکنم.با استفاده از برنامه ای مثل goodreader در آیپد امکانات اضافه از قبیل  های لایت کردن با ماژیک فسفری (در ۵ رنگ) و امکان به اشتراک گذاری و افزودن نت و حاشیه و دسترسی مستقیم به اینترنت و دانلود کتاب و…. رو در اختیار خواهید داشت .برنامه های دیگه هم از قبیل کتاب خوان صوتی و….. و حتی اپلیکیشن رایگان کیندل وجود دارند که عملا آیپد رو تبدیل به کیندل میکنند!! همچنین میتوانید با نصب برنامه لوتوس از سیدیا یک دیکشنری انگلیسی به فارسی هم داشته باشید و رو هر کلمه که انگشت رو نگه دارید ترجمه رو نمایش بده که کیندل این امکان رو نداره در عوض دوام بیشتر باتری و سبکتر بودن از برتریهای کیندل به حساب میاد.به نظر من با قیمتی که کیندل در ایران داره صرف با آیپد هست(۷۰۰ تومن کیندل dx در حالی که با پرداخت ۱۵۰ تومن اضافه آیپد ۲ میتونید بخرید) و گذشته از اون غیر از یک کتاب خوان شما یک تبلت رو در دست دارید . سپاسگذارم 

  5. WAHID می گوید

    من همیشه برای خوندن کتاب آرزوی یه کتاب خوان دیجیتال رو داشتم. ولی برای رسیدم به آرزوم 3 تا مشکل عمده دارم.
    1. نبودم نسخه ی الکترونیک کتاب های فارسی. اونهایی هم که هستن اولا بیشتر اوقات کیفیت خوبی ندارن و اسکن شده هستن دوما به صورت غیر قانونی اسکن شدن!
    2. پشتیبانی کاملی از زبان فارسی نمی شه و برای من فقط برای مطالعه های تخصصی به کار میاد که …
    3. قیمتون یه خورده برای جیب فعلی من زیاده! البته ارزش داره ولی با توجه رو 2 مورد قبلی اولویتش پایین میاد!

    توضیحات خوبی بود ممنون.

  6. میثم می گوید

    سلام
    اول باید تشکر کنم
    من چند وقتی هست که با این سایت اشنا شدم
    اطلاعات زیادی از این سایت کسب کردم
    ولی نمیدونم چرا انقدر دوستان نسبت به غلط های املایی حساسند
    این یه اتفاق کاملا طبیعیه…چیزی که برای همه ما وقتی تایپ میکنیم پیش میاد
    من تو اکثر پست ها این مساله رو دیدم
    البته این دقت دوستان هم نشون میده
    موفق باشید

  7. رضا می گوید

    در صورت امکان از نحوه نمایش فایل PDF فارسی تصویری قرار بدید.

    آیا در فایل PDF فارسی بر مبنای فونت، امکان بزرگ و کوچک کردن متن وجود داره؟ آیا ترتیب جملات بهم نمی ریزه؟

    آیا در متن فارسی که کلمات انگلیسی هم در وسط جمله قرار داره، متن بهم نمی ریزه؟

    با تشکر

    1. نیما وزیری می گوید

      فونت را در PDF نمی‌توان بزرگ و کوچک کرد، تنها امکان Zoom وجود دارد. ترکیب انگلیسی‌ و فارسی هم درست کار می‌کند.

  8. آرش می گوید

    خیلی مفید بود. همیشه دلم میخواست در مورد کیندل بدونم. واقعا ممنون

  9. احمد ک می گوید

    جان به جان شدیم اخرش نفهمیدیم چی بخریم ازکجا بخریم و….دوساله علاف یه کتابخوانم .کنس نیستم ولی اخر تو را بخدا یکی تولید میکنه میفروشه یکصدوشصت تومان . بعد تو مملکت ما میشه هشتصد و وشصت تومان . و……………………………………………..

    1. narges می گوید

      salam
      manam chand mah 2nbale yek ketabkhan migardam…
      yeki mige ipad, yeki mige tablet, yeki mige kindle…
      vaghean nemdunam chi begiram!!

  10. علیرضا می گوید

    مطلب خیلی عالی بود.
    اما پیشنهاد من Galaxy Tab 7.7 هست. یه تبلت قدرتمند با نمایشگر عالی، دوام باتری خوب و مهمتر از همه وزن کم. سایزش هم به نظر من خیلی مناسب هست. مشکل ترجمه، فونت فارسی و سایر مشکلات کتاب خوان ها رو هم نداره.

  11. مهمان می گوید

    با تشکر ازمطبتون
    من خودم از کتابهام با دوربین دیچیتال عکس میگیرم و به صورت پی دی اف در میارم و روی لب تابم با برنامه نیترو پی دی اف و یا ادوب اکروبات حاشیه نویسی و یا نت مینویسم که فونت فارسی رو هم ساپورت میکنه
    میخوام سوال کنم این امکان در برنامه های کیندل و یا ای پد هم وجود داره
    و ایا این برنامه ها پولی هستند و یا نه و اگه پولی هستند مثل نیترو و ادوب کرک شده اونها در بازار وجود داره یا نه
    اگه از دوستان در مورد نرم افزارهای کتابخوان رو اندروییدهای موبایل و گلکسی تب هم اطلاعی دارند که امکان ویرایش متن داره ممنون میشم اطلاع کسب کنم

    1. نیما وزیری می گوید

      برای فایل‌های PDF امکان ٔنت نویسی،‌های لایت کردن و بوک مارک گذاشتن وجود دارد ولی‌ به دلایلی که من نمیدونم گاهی‌ های لایت کردن درست کار نمیکند.

    2. کتیبه سپید می گوید

      سلام. برای اندروید نرم افزار های ezPDF reader و foxit هستن که قابلیت حاشیه نویسی فایل PDF رو دارن. برای اسکن با دوربین تبلت یا موبایل (در اندروید) هم می تونین از genius scan استفاده کنین.

  12. دکتر ریتالین می گوید

    سلام. مرسی از مطلب خوبتون.
    من هم چند وقتیه که به شدت وسوسه شدم تا یه کتابخوان الکترونیکی بخرم. یه ماهی هم هست که کارم شده مطالعه و مقایسه مدلها و برندهای مختلف.
    نتیجه تحقیقاتم رو می گم شاید به درد دیگران بخوره:
    به نظر من سونی گزینه بهتریه. دو مدل PRS-950 که هفت اینچیه (تنها هفت اینچی بازار) و مدلی که اخیرا معرفی شده و تازه اومده توی بازار دنیا (و نه ایران) یعنی مدل شش اینچی PRS-T1.
    دلایلم هم ایناست:
    1- فرمت اصلی کتابهای الکترونیکی EPUB هستش که کیندل نمی تونه بخونه اما سونی می خونه. توی اینترنت بسیاری از کتابها رو می شه به فرمت درست کتابخوانها یعنی Epub پیدا کرد و وارد دستگاه کردشون.
    2- سونی غیر از دیکشنری پیش فرض یعنی انگلیسی، ده تا دیکشنری به زبانهای دیگه هم داره (غیر از فارسی البته) که خیلی برای کسایی که می خوان کتابهای غیر انگلیسی بخونن می خوره (تا جایی که می دونم بقیه کتابخونها فقط همون انگلیسی رو دارند).
    3- کیندل بیشتر برای کتابخون های آمریکایی ساخته شده و قیمت و امکاناتش هم برای اونها بهینه شده. کیندلهایی که می یان ایران و حتی اروپا بسیار گرونتر از دستگاه های با برند دیگه به فروش می رند.
    4- آمازون کلا در خرید کتاب سخت گیری خیلی زیادی می کنه و شما اجازه خرید کتاب رو در خارج از آمریکا (حداقل به راحتی) ندارید.
    5- به شخصه یه کتابخوان با صفحه لمسی رو ترجیح می دم که نیاز نباشه دست رو با موقعیت خاصی روی دکمه نگه داشت و خسته کرد. البته کیندل فایر هم که اخیرا معرفی شده صفحه لمسی خوبی داره.

    با این همه متاسفانه باید بگم چون هنوز این کتابخون ها فراگیر نشدند (حتی تو اروپا هم به راحتی گیر نمی یان) قیمتشون بالاست و نمی تونند به همه نیازهای کسانی مثل من (که زندگیشون با ایبوک می گذره) پاسخ بدند.
    من با دیدن قیمتهای داخل ایران فعلا دست نگه داشتم تا در اولین سفر ببینم می تونم از اروپا یه سونی گیر بیارم یا نه؟

  13. بهمن می گوید

    سلام
    با سپاس از مطلب خوب و مفیدتون، می خواستم خواهش کنم در مورد انتقال فایل به کیندل از طریق اینترنت توضیح بیشتری ارائه کنید. مثلا من شنیده ام که هر دستگاه کیندل دارای یک ایمیل اختصاصی هست که می توان به آن ایمیل فرستاد. اما نمی دانم دانلود کردن این ایمیل (با حجم فایل حدود 2-3 مگابایت) چقدر زمان می برد. با فرض دسترسی دارنده کیندل به اینترنت وای فای.

  14. آرسام ١٣٩٠ می گوید

    دوست وهم کار گرامی سلام
    حدود یه ماهه که من وجناب دکتر ریتالین داریم واسه خرید یه بوک ریدر خوب سایت های موجود را زیر و رو میکنیم واز قضا به نتائج مشابهی نیز رسیده ایم
    با توجه به این که اکثرفایلهای فارسی موجود اسکن کتب و جزوات تایپی دانشگاهیست تنها ریدر مناسب کاربر ان إیرانی سونی t1/prsاست که فایل های PDF را بخوبی هندل کرده وبرنامه توانمند PDF reflowکار را ساده طرده وبا وزن ١۶٨ گرامی ودیزاین فوق العاده زیبا در سه رنگ منحصر بفرد است
    من پنجشنبه گذشته آنرا بهمراه کاور چراغدار بسیا زیبا یش إز آمازون به قیمت ۴٠٠ هزار خریدم و الان داره إز امریکا میاد إمارات واز اونجا میاد به آدرسم

    1. علیرضا می گوید

      من به شدت خرید کتابخوان را دنبال می کنم .لطفا اگر ممکن شد بعد از رسیدن این محصول تجربیات خود را از کار با این کتابخوان در اختیار علاقمندان قرار دهید.

    2. احمد می گوید

      من در المان هستم و الان مدل جدیدتر سونی امده و نمی دانم که با زبان فارسی چگونه کار میکند ولی من از کارشناس سونی پرسیدم گفت که هر زبان که بخواهی میشه اگر کسی در این زمینه تجربه داره بگه الان t2 به بازار آمده

      احمد المان

  15. سجاد می گوید

    من امسال در نمایشگاه کتاب تهران مدل مارک ایگل eagle را به قیمت 140 تومان خریدم و در کاتالوگش نوشته که با هر بار شارژمطالعه 3000 صفحه مطلب امکان پذیر هست در صورتی که من بعد از مطالعه شاید به زور 100 صفحه پی دی اف اوریجینال که راحت بالا میاد و اسکن شده نیست ارور کم بودن شارژ باتری میده و اعصابم خورد میکنه اصلا نمیتونم بیرون ببرمش تو اتوبوس ماشین و ….استفاده کنم چون باتریش زود خالی میشه متاسفانه فقط تو خونه میتونم همزمان با شارژ شدن تو پریز برق استفاده کنم و این نتیجه تبلیغات 3000 صفحه ای کتاب خوان دیجیتال بود !!!!تازه از اکثر فرمت های دیگه که نوشته پشتیبانی میکنه همه فونت ها و جمله ها را با کمال تعجب با حروف چینی نشون میده و فرمت صوتی که میخواهی اجرا کنی حرفش رو نزن چون باتری کم میاره چیزی شاید حدود 20 دقیقه با صدای متوسط به پایین .. فرمت وب و دایویکس را پخش میکنه ولی کو باتری قوی به نظر من گران بودن کیندل و یا کتاب خوان های درجه یک علاوه بر امکانات جانبی اضافی که داره گران بودنش به خاطر باتری خوبش هست البته دوست من در کامنت های قبلی ذکر کردند تو سایت امازون این قیمت هست و تو ایران 700 تومان ولی ما هر جوری بود 140 تومان دادیم و متاسفانه این مارک های بنجل داره نصیب ما ایرانی ها میشه تا کی پول دوبله و سوبله بدیم و جنس درجه سه بگیریم ظلمه به خدا من نیاز داشتم و دارم به این کالا برای خواندن ایبوک زبان اصلی ولی باطریش خیلی زود خالی میشه من متاسفم برای سایت هایی که تو اینترنت تبلیغ این ایبوک ریدر های درجه دو و سه را میکنند و واقعیت را نمیگند اول یه سایتی که (kar…………comمن رو ترغیب کرد از اصفهان بیام تهران و اولش برم مجتمع علاالدین و بعد نمایشگاه کتاب تهران بخرم فروشنده گفت 3000 صفحه شارژ میکنه ولی 100 صفحه هم کار نمیده در حالت خوش بینانه البته تمام نکات نگهداریش را رعایت کردم و اینقدر ناشی نیستم که به باتریش اسیب زده باشم دوستان…… درد دل زیاد دارم ولی مجال نوشتن نیست و تو این رودخونه گل الود همه دارند کلاه سر هم میذارند متاسفم..تازه دارم به این فکر میکنم اینو بذارم یجا و هر ماه پولی کنار بذارم تا 700 تومان کیندل رو بخرم اما بخدا ظلمه که اینقدر گرون بدن چیزی که درجه یکش 170 دلاره ……..

  16. علیرضا می گوید

    من بالاخره یه کیندل وای فای از یک شرکت یک تماس خریدم تازه به دستم رسیده ولی تمامی مطالب آقای وزیری رو تایید می کنم قیمتش هم نسبتا مناسب است 289 تومن .اگه یه جایی برای تبادل تجربیات کیندل دار ها باشه خیلی خوبه .خصوصا آقای وزیری که تجربه بیشتری دارند پیشقدم شوند کار بسیار شایسته ای است

    1. سپیده می گوید

      سلام.میشه شماره اون شرکتی که ایبوک ریدرتون رو خریردید برام ایمیل کنید؟ممنون میشم واقا بهش نیاز دارم
      eastern_art_queen@yahoo.com

  17. مجتبی می گوید

    آقا من یه سوال دارم اگه لطف کنید جواب بدید ممنون می شم. ما ایرانیا خوب به اون صورت اهل خرید ای بوک نیستیم، می خوام بدونم این PDF هایی که ما رو کامپیوترامون داریم رو میشه راحت رو کیندل کپی کردو خوند یا باید همیشه تبدیل کنی به فرمتای مناسب؟ اگه تبدیل لازمه راحت انجام میشه و PDF به هم نمیریزه؟ من می خوام واسه پدر خانمم هدیه بگیرم، می خوام بدونم واسه سیستم ایرانی جواب می ده یا نه؟
    و اگه کیندل جواب نمیده، اون مدل سونی که آرسام عزیز گفتن آیا با این سیستم کپی PDF جواب میده یا نه؟ ممنون.

  18. گروه مروارید می گوید

    با سلام

    دوست عزیز بهترین گزینه برای خواندن فایل های PDF فقط و فقط سونی هست. و مطمئنا انتخاب آخر هم سونی تی1 هست که اخرین مدل ارائه شده توسط سونی است.
    فقط کسی که با سونی کار کرده باشد و تجربه مطالعه با آن را داشته باشد، ارزش سونی را واقعا می داند.

  19. گروه مروارید می گوید

    دوست عزیز الان بهترین گزینه برای مطالعه فایل های PDF فقط و فقط سونی تی1 هست. واقعا یک ریدر بسیار کارا و به دردبخور هست. فقط کسی ارزش ریدرهای سونی را بهتر می داند که مطالعه با آن را تجربه کرده باشد. واقعا ریدر فقط سونی. چون امکانات بسیار جالبی برای هندل فایل های PDFداره که هیچ ریدری تو دنیا نداره.

  20. بهناز می گوید

    من دیروز رفتم بازار کامپیوتر ایران تا ای بوک بخرم. وقتی قیمت ای بوک ریدر آمازون کیندلو دیدم برق از سرم پرید! 457000 تومان! برای من دانشجو خیلی زیاده، تازه مگه مشتری های ای بوک ریدر کیا هستن؟ دانشجو ها، نویسنده ها، خبرنگارها و همه کسانی که به نوعی با کتاب و کار فرهنگی سر و کار دارن ولی پول ندارن! خیلی ناراحت شدم. اومدم تو سایت آمازون یه مدل ای بوک ریدر پیدا کردم به قیمت 11 دلار، قیمت های دیگه هم بود 39 دلار، 79 دلار و … اولا اینکه ایران تو لیست آمازون برای سفارش خرید نبود ثانیا اگرم بود نمی دونستم هزینه پستش چقدر می شه. خلاصه بدجوری پکرم از دیروز. ای بوک ریدر وسیله تجملی ای نیست چرا من نباید بتونم یکیشو داشته باشم؟

  21. حمید می گوید

    دوستان دو ایراد به کیندل وارد است اول اینکه مرورگر آن بصورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند دیگر اینکه فایل های pdf را با calibre به azw تبدیل کرد که فایل های قفل شده DRM کانورت نمیشوند یا اینکه ممک است حروف فارسی بهم بریزد . میگویند در آندروید 4 مشکل پشتیبانی از زبان فارسی حل شده و پیشنهاد من جهت بوک ریدر یا تبلت آندرویدی ورژن 4 آن میباشد حال یک بوک ریدر یا تبلت آندروید 4 در حد 200 الی 400 دلار را چه پیشنهاد میکنید نگویید آی پد یا گلگسی که قیمت آنها غیر متعارف است

  22. yashar.qorbaney@gmail.com می گوید

    انتخاب کتابخوان رو اینقدر سخت نکنین خیلی راحت:
    1.اگه بیشتر از 5 ساعت مطالعه میکنین
    2.اگر اولویت تون کتاب های درسی انگلیسی (که گیر نمیاد و گرونه
    1 تومن فقط کیندل دی ایکس بخرین (حتی اگر 80% گرونتر باشه بخدا پول خودشو 2 ماهه در میاره)
    در غیر اینصورت یه پرینتر سه کاره 200 تومن (اینم خوبه 3 ساله به من حال داده)
    از پیدا شدن کتابتونم نترسین هر روزه ملیون ها ادم با مرام توی سایتهای تورنت کتاب هایی که خریدن بین دیگران پخش میکنن بعضی ها از تعصب نشر علم سال ها دارن همون کتابهایی که خریدن یا دانلود کردن شر میکنن .

    1. kiarash می گوید

      valllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllla

  23. احمد می گوید

    خوشم اومد.

  24. مرداد می گوید

    عالی بود

  25. نادر پاشائی می گوید

    با سلام
    من مدل کیندل تاچWiFiبا ظرفیت 4 گیگ را دارم ( حدود 3 گیگش قابل استفاده است )تا حال دو بار از طرف شرکت سازنده آپدیت شده و کیفیتش فوق العاده است.
    آن را از طریق شرکت یک تماس و بصورت آنلاین تهیه کرده ام.یک کاور چراغدار ویژه کیندل هم که جداگانه فروخته میشود از طریق همان شرکت خریداری نموده ام.این کاور بسیار به درد میخورد و در محیطهای تاریک امکان خواندن را فراهم می کند.همه امکاناتی را که دوست عزیزمان ذکر کرده داراست.سایز فایلهای پی دی اف فارسی را بزرگ میکند.( دو انگشت را همزمان در وسط صفحه گذاشته و انگشت ها را روی صفحه باز کنید)اما این بزرگ کردن حوصله براست و باید پس از خواندن یک صفحه دوباره آن را کوچک کرده و به صفحه بعدی رفته و داستان بزرگ کردن سایز را دوباره تکرار کرد(کار با آن به راحتی آیپد و گالاکسی نت نیست).بهترین روش برای خواندن کتابهای فارسی تبدیل آنها به وورد و ویرایش آن و یا بزرگ کردن سایز آن با نرم افزارهای کامپیوتری است ( من نرم افزاری پیدا نکردم که در این مورد با فایلهای فارسی{فونت عربی-فارسی} مشکلی نداشته باشد).
    کار با فایلهای انگلیسی راحت است.کافی است نرم افزار رایگان Mobipocket Creatorرا دانلود و فایلهای خود را به آن تبدیل کرده و به کتابخوان خود انتقال دهید.در پایان خاطرنشان میکنم که این وسیله فقط به درد کسانی می خورد که اهل مطالعه هستند و می توانند ساعتها بدون خستگی چشم بوسیله آن کتابهای دردسترس و مورد علاقه الکترونیکی خود را مطالعه نمایند.حتی ظهور کلمات در صفحه آن به مراتب روشنتر و جالبتر از کتابهای معمولی است. وای فای آن به درد آپدیت آن و استفاده از دیکشنریهای آنلاین میخورد و کاربرد دیگری ندارد.دیکشنری داخلی آفلاین آن بیشتر به درد متون انگلیسی میخورد و انگلیسی به انگلیسی است.

  26. narges می گوید

    سلام. شما نوشتین که “در محیط تاریک استفاده از کیندل ممکن نیست”. یعنی اگر چراغ اتاق خاموش باشه. و یا در مسافت طولانی در شب توی ماشین امکان استفاده وجود نداره و صفحه ش پیدا نیست؟؟؟

    1. فرزین می گوید

      دارای جوهر الکترونیکه و مثل تلویزیون نور بازتاب نمیکنه و برای مطالعه به نور از خارج نیاز داره

  27. پویا می گوید

    تفاوت اساسی بین تبلت و کتابخوان وقتی متوجه می شی که روزی 4-5 ساغت بخوای کتاب بخونی اونوقته که به قدرت کتابخوان پی می بری تبلت یک وسیله چند منظوره است که می شه باهاش کتابم خوند

    اصلا مقایشه کتابخوان و تبلت غلطه

    تبلت باید با یک smart phone یا هر دستگاه پرتابل چند منظوره دیگه مقایسه کرد نه کتابخوان

    توی کتابخوان ها هم فقط آمازون کیندل

  28. احسان می گوید

    دستتون درد نکنه مفید بود..موفق باشید

  29. ابوالفضل می گوید

    سلام من فایل pdf رو از طریق کامبیوتر انتقال دادم اما با این ارور مواجه شدم:this pdf cannot be opened due to embedded features not yet supported by kindle.

  30. iman khaghani far می گوید

    سلام دوستان.
    پس از تلاش های فراوان برای تبدیل pdf فارسی به کتاب کیندل تلاش های فراوانی کردم تا خودم این نرم افزار رو بسازم.

    خوب حالا نرم افزار آماده استفاده است.

    از اینجا دانلود کنید
    http://www.persiankindle.imanfar.com/downloads/PersianPDFConverterV1.zip

    اگه جاوا روی رایانتون نصب باشه فقط کافیه فایل رو آنزیپ کنید و نرم افزار رو باز کنید و فایل هاتونو تبدیل به html یا مستقیما به کیندل بفرستید.

    لطفا نظراتتون و سوال هاتونو بپرسید

  31. SAEED می گوید

    با تشکر از معرفی ایبوک ریدر کیندل آمازون .
    شرکت کمان رایانه میرداماد اولین و تنها وارد کننده رسمی ایبوک ریدر های سونی و آمازون در ایران میباشد .
    تلفن های تماس شرکت :
    88193457-88193458-88193459-88788096-88788096-88670319
    http://WWW.KAMANCOMPUTER.COM

    1. ali می گوید

      دوستان عزیز کتابخوان کیندل حداقل به درد pdf فارسی نمیخوره- مرتب باید از زوم برای بزرگ کردن استفاده کرد و این خسته کنندست
      پولتون رو دور نریزید

  32. فریبا می گوید

    سلام دوستان
    من بعد از کلی تحقیق و راضی کردن خودم برای انتخاب بین تبلت و ایبوک ریدر , بالاخره به کیندل گرفتم , خیلی خوشحال بودم که دغدغه های من مثل امکان های لایت , نوت گذاری و … رو پوشش میده ولی مشکل اینجاست که 6 اینچ است و اگر بخوام به فرمت mobi در آرم فایلهای pdf رو , فایغلها کامل منتقل نمیشه و به شکا نامطلوبی

  33. تشک بادی می گوید

    سلام
    ممنون از مطلبتون
    می خواستم ببینم قابلیت اتصال به اینترنت هم دارد؟؟ برای دانلود کتاب؟؟

  34. Oracle می گوید

    من اگه بخام چیزی بخرم همین کیندل رو انتخاب می کنم. فقط و فقط هم به خاطر اینکه چون با جوهر الکترونیکی کار میکنه دیگه واسه چشم ضرر نداره. چون زیاد کتاب الکترونیکی میخونم، همیشه بزرگترین مشکلم اذیت شدن چشم هست. بقیه وسایل مث آیپد، مانیتور یا هرچیز دیگه چون نور پس زمینه دارن به چشم آسیب میرسونن، ولی کیندل نه!

  35. استخر بادی می گوید

    عالیییییییییییی

  36. رامین می گوید

    مرسی بابت مطلب مفیدتون هر کتابی که بصورت دیجیتال خوانده شود یک درخت از بریده شدن و تبدیل شدن به کاغذ نجات پیدا می کند. امیدوارم روزی دیگر کتاب کاغذی تولید نشود و این ملزم به این است که راهی برای حمایت از صاحب اثر پیدا شود.

  37. ست پوش می گوید

    سایت بسیار خوبی دارید اسمی هم که انتخاب کردید خییلی خوب تو ذهن می مونه

  38. Irene می گوید

    مرسی از بلاگ خوبتون که اینقدر مطالب خوب داره!

  39. وکیل می گوید

    فقط باید تشکر کنم که اطلاعات خوبی را جمع آوری و منتشر می کنید دستتون درد نکند

  40. zhila می گوید

    با تشکر از اینکه تجربیات تون رو در اختیار سایرین می ذارین

  41. گروسی می گوید

    دوستان عزیز!همگی قبول داریم که کتاب الکترونیک نقش مهمی دارددرکاهش مصرف کاغذ وجلوگیری ازبریدن درختان.باتمام اینها هنوز هیچ رسانه ای جایگاه کتاب کاغذی رابرای ثبت اندیشه های بشرپیدا نکرده واحتمالا نیز پیدا نخواهدکرد!توجه داشته باشید که کتاب کاغذی هیچکدام از مشکلاتی را که دوستان برشمردند ندارد و جالب اینجاست که هراندازه هم که تلاش کرده اند تا مزایای کتاب کاغذی رادر کتابخوانهای الکترونیک بکارگیرند تا حدزیادی ناکام مانده اند! سالانه درکشورما میلیونها تن کاغذ دور ریخته میشود یاصرف چاپ کتابهایی میگردد که ارزش یکبار دیدن هم ندارند تاچه رسد به خواندن!آرزوی تندرستی دارم برای همه کتاب دوستان وکتاب بازها وکتاب خوانهای عزیز.

  42. عباس طعیمی عچرش می گوید

    سلام من ایبوک ریدر آمازون کیندل دارم میخواستم روش کانکت شدن به وای فای برای من ارسال کنید.مشخصات اون چهار گیگ دو رنگ هست

  43. نازنین می گوید

    من کیندل دارم ولی کیبورد فارسی نداره چیکار کنم ؟و اینک نور صفحش کمه چطوری زیاد کنم؟

  44. دیزل ژنراتور می گوید

    نور صفحش خوب نیست

  45. noro می گوید

    با سلام

    هر کی مشکل تبدیل داره برید به این سایت

    http://convertpdf.ir

    مراجعه کنید با هزینه کم براتون pdf فارسی رو به ورد تبدیل میکنه

  46. یادگیری زبان انگلیسی می گوید

    واقعاً کتابخوندن باهاش لذت بخشه
    ممنون از محتوای مفیدتون

  47. داود می گوید

    با درود
    ازمطالب بالا استفاده کردم و بسیار تشکر میکنم . بنده برای خواندن کتابهای ممنوعه و نایاب به اجبار ازتبلت 9 اینج استفاده میکنم اما بدلیل اشکال در دید خیلی زود چشمهایم خسته و اذیت میشود به همین دلیل ازآشنایی درخواست کرده ام که برایم یک کیندل پیپروایتنسل هشتم را ازآمریکاباخودش بیاورد وتادوهفته دیگرهم بدستم میرسد . نمیدانم چی ازآب دربیاد احتمالا از مدلی که دکتر فرمودندنسل سوم است باید بهتر باشد در هرحال اگرهمه چیزاوکی بود درهمین جا اطلاع رسانی خواهم کرد . شاد و تندرست باشید .

    1. اصغر می گوید

      سلام. چی شد آقا داود گرفتی؟ بگو برامون چطوره

      دوستان بالاخره نتیجه چی شد؟ من اگه بخوام همیشه کتاب مطالعه کنم و همچنین از مجلاتی مثل NewYork Times و Wall Street Journal صفحات خبری و مقالاتشون رو بخونم باید کدوم رو بگیرم؟ iPad یا کتابخوان Sony PRS-T2 یا کیندل؟

  48. وحیده می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی ممنونم بابت اطلاعات کاملی که در اختیار افراد کم اطلاع مثل من میذارین
    ولی میخواستم ببینم ، وسیله ایم هست که بشه باهاش فیلم دید ولی نور پس زمینه نداشته باشه .
    راستش من خیلی فیلم آموزشی دارم ولی چشمام از نور تبلت و… خیلی اذیت میشه
    پیشاپیش بابت راهنماییتون تشکر میکنم

  49. امنه می گوید

    سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم ، من از طریق usbفایل ریختم تو کیندلم ولی نمیدونم از کجا باید پیداش کنم . تازه خریدم و اشنایی ندارم . اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5