گوگل، چگونه می‌خواهد به حل معضل تغییر آب و هوای زمین کمک کند؟

12

به احتمال زیاد، خبر کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب و هوا را که در کپنهاگ در حال برگزاری است، خوانده‌اید. روز پنج‌شنبه هفته قبل، نوبت به شرکت گوگل رسید تا فناوری تازه‌اش را در این اجلاس معرفی کند، فناوری‌ای که به دانشمندان کمک می کند به صورت آنلاین میزان تخریب جنگل‌ها را در سطح جهان مورد ارزیابی قرار دهند. گوگلی‌ها امیدوارند، این فناوری به توقف تخریب سریع جنگل‌ها کمک کند.

به اعتقاد کارشناسان، حفاظت از جنگل‌ها، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین شیوه کاهش دی‌اکسید کربن در جو و تغییرات آب و هوا است.

اما مسلما تا زمانی که هر کشور نتواند میزان تخریب جنگل‌های خود را به درستی ارزیابی کند، قادر به برنامه‌ریزی درست در این زمینه نخواهد بود. متأسفانه بسیاری از کشورها از فناوری لازم برخوردار نیستند. به همین خاطر گوگل در تلاش است که با کمک دانشمندان، دولت‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی، این مشکل را حل کند.

گوگل به یاری تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار دارد می‌تواند کمک زیادی به حل مسئله کند. مثلا در این تصاویر گوگل ارث، می‌توانید فرایند تخریب جنگل‌ها را در منطقه روندونیای برزیل از سال 1975 تا 2001 به وضوح ببینید.

اما، ارزیابی میزان تخریب بدون استفاده از یک نرم‌افزار مناسب که آمار دقیقی در مورد شتاب تخریب در تک تک مناطق بدهد، عملی نیست. خوشبختانه این نرم‌افزار هم طراحی شده است.

ولی باز هم یک مشکل دیگر باقی می‌ماند که حل آن در جهان امروز فقط از عمده گوگل و با استفاده از یک فناوری داغ برمی‌آید:

دانشمندان کشورهای در حال توسعه به تصاویر ماهواره‌ای دقیق، نرم‌افزار مناسب و همچنین سیستم‌های قوی برای پردازش اطلاعات دسترسی ندارند. پس چگونه می‌توان اطلاعات مهم را به آنها رساند؟

راه حل این مسئله استفاده از فناوری‌ای به نام رایانش ابری یا Cloud Computing‌ است. در این فناوری، ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات و اجرای برنامه‌ها در سطح سرورهای مرکزی انجام می‌شوند و کاربران، از طریق اینترنت، نتایج آنالیزها را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر لازم نیست که هر کاربر، همه حجم اطلاعات خام روی هارد خود داشته باشد، یا عملا برنامه پیچیده تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای را در اختیار داشته باشد و یا از سیستم‌هایی با پردازشگرهای گران‌قیمت برای تحلیل اطلاعات استفاده کند، همه این کارها در سطح سرور انجام می‌شوند.

گوگل می خواهد با Google Cloud ‌به یاری دانشمندان اقیلم‌شناس بیاید و پتابایت‌ها اطلاعات آب و هوایی را به کمک این پلت‌فرم برایشان آنالیز کند.


نقاط قرمز نشاندهنده تخریب پوشش جنگلی در 30 سال اخیرند.

به طور خلاصه گوگل با استفاده از رایانش ابری، با دانشمندان امکان می‌دهد به راحتی و با هزینه کم و همچنین با حفظ موازین امنیتی در عین شفافیت، به سرعت به پردازش یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر آب و هوا یعنی تخریب جنگل‌ها بپردازند.

گوگل این فناوری را به رایگان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. این فناوری فعلا به صورت آزمایشی دردسترس تعداد کمی از کاربران است.

اصل مقاله در وبلاگ رسمی گوگل


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. safzav می گوید

    سلام

    لطفا این مطلب را بخوانید:
    http://safzav.wordpress.com/2008/12/05/climate-change/
    درباره اشتباه ترجمه ای است که متاسفانه مصطلح است و در نوشته شما نیز هست.

    از مطلبتان لذت بردم 🙂

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنونم. من هم احساس می‌کردم آب و هوا معادل کاملا دقیقی نیست.

  2. اردلان می گوید

    با سلام
    بدون شک وبلاگ “یک پزشک” بهترین و حرفه ای ترین وبلاگ بوجود آمده توسط یک ایرانیست
    اگر بنده کاره ای در سازمان های دولتی بودم ، شما را بهترین وبلاگنویس و وبلاگتان را بهترین وبلاگ ایران انتخاب میکردم
    واقعا ممنون از این همه تلاش شما
    واقعا صحبتهایتان زیبا و حرفه ای است
    موفق باشید

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      از لطفتون ممنونم.

      1. اردلان می گوید

        جناب مجیدی عزیز ، اگر امکان دارد بخش “درباره من” را پُر کنید ، خیلی علاقه دارم که با شما بیشتر آشنا بشوم

  3. م می گوید

    ممنون علیرضا جان. کار تو و زحماتت در وبلاگستان فارسی کم نظیر است.

  4. ص ت می گوید

    تصویر گوگل ارث در سال 1975 یعنی 34 سال پیش!
    جالب است که تنها چند سال از عمر گوگل ارث می گذرد، احتمالا تصویر فوق را از ناسا یا یک جای دیگری گرفته باشند.
    ممنون. به تازگی وبلاگ خیلی سریع آپ دیت می شود. چند وقت بود که به این سرعت کار نمی کردی آقای دکتر!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      اگر به تصویر دقت کنید، تصاویر متعلق به گوگل ارث هستند. گوگل ارث گرچه تنها چندین سال است که به راه افتاده، اما لزوما از تصاویر ماهواره‌ای سال‌های اخیر استفاده نمی‌کند و به عکس‌های با قدمت بیشتر هم دسترسی دارد.

      1. ص ت می گوید

        والا ما هم همین را گفتیم 🙂

  5. آخشیگان می گوید

    مطلب بسیار جالبی بود. چطور می شود از این تکنولوژی بهره برداری کرد؟ من خبرهای زیادی خوانده ام که مردم با استفاده از گوگل ایرث مثلا آثار باستانی کشف کرده اند و یا کشتی نوح.
    دوستی میگفت که منجمان آماتور ایرانی با همین تصاویر یک دهانه برخوردی ناشی از شهاب سنگ را که خیلی قدیمی است در سیستان و بلوچستان پیدا کرده اند.

    این موضوعات نشان میدهد که اطلاعات وقتی در دسترس همه باشد سیل دانایی همه نادانیها و ناامیدیها را با خود خواهد برد.

    پیروز باشید هم شما و هم دوستان گوگلی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5