دانشمندان موفق به ساختن مغزهای انسان در ابعاد مینیاتوری شدند

4

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در تازه‌ترین شماره مجله نیچر منتشر شده است، دانشمندان اتریشی در پژوهشگاه فناوری زیستی مولکولی موفق شده‌اند، مغزهایی انسان را البته در ابعاد خیلی کوچک بسازند.

این مغزها به اندازه یک نخود هستند و تقریبا به اندازه مغز یک جنین در نه هفتگی تکامل یافته‌اند و قادر به تفکر هم نیستند.

دانشمندان برای ساختن این مغزها از از سلول‌های بنیادی جنینی یا سلول‌های بالغ پوست استفاده کردند و آنها را به بخشی از جنین که به مغز و نخاع تبدیل می‌شود (نورواکتودرم) تبدیل کردند.

آنها این ساختار را را در قطراتی از ژل قرار دادند که تا ژل به عنوان یک داربست عمل کند و سلول‌ها در این واکنشگر زیستی، قادر به رشد باشند و با مواد مغذی، تغذیه شوند.

سلول‌ها در حین رشد، خودشان را سازمان دادند و به بخش‌هایی از مغز مثل قشر مغز، شبکیه و به صورت نادر به هیپوکامپ تبدیل شدند، این بخش آخر در فرایند یادگیری، نقش مهمی دارد.

مغزهای 4 میلیمتری ایجاد شده، تقریبا با مغزهای جنین‌های نه هفته‌ای، تطابق دارند.

08-29-2013 09-20-58 AM

این مغزها، را می‌شود یک سال زنده نگاه داشت، در این زمان، آنها رشد بیشتری نمی‌کنند. کاربرد این مغزها در مدل‌سازی تکامل مغز و مطالعه عوامل دخیل در نقایض تکاملی است.

شیزوفرنی و اوتیسم، اختلالات مغزی شایعی هستند، آنها بیشتر در بالغین خود را بروز می‌دهند، اما تصور می‌شود که نقصی که باعث ایجاد این دو بیماری می‌شود در زمان تکامل مغز، حادث می‌شود.

به علاوه با این شیوه جدید، دیگر دانشمندان لازم نیست برای مطالعه مغز، روی مغز موش‌ها کار کنند و می‌توانند روی بافت حقیقی مغز انسان کار کنند.

گرچه این مغزهای کوچک، به پیچیدیگی یک مغز تکامل‌یافته نیستند و مثلا بخش‌های مختلف آن با هم ارتباطی ندارند، اما همین مغزهای مینیاتوری، گام نخست در راه مطالعه اختلالات تکاملی مغز محسوب می‌شوند.

گروه پژوهشی در نخستین قدم، شروع به بررسی بیماری میکروسفالی با استفاده از این مغزها کرده است، در میکروسفالی، مغز از حالت طبیعی بسیار کوچک‌تر است.

در حال حاضر، از نظر اخلاقی، تولید و کار روی این مغزهای کوچک مشکلی ندارد و دانشمندان هم فعلا تمایلی به ساختن مغزهای بزرگ‌تر ندارند. این توده سلولی هیچگونه هوشیاری یا واکنش به محیط پیرامون ندارد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. بهنام می گوید

    عجب…………
    یاد فیلم ماتریکس افتادم

  2. Afshin می گوید

    امیدوارم در پیشگیری یا درمان بیماریها موثر باشه.
    دکتر این هیپوکامپ همون هیپوتالاموسه؟

  3. مصطفی می گوید

    فکرشو بکن یه روز یه سوپر مغز بسازن وصلش کنن به سرور های گوگل! هوشمنده هوشمند!

    1. فرشاد می گوید

      سرورهای گوگل خودشون در حال حاضر یک سوپر مغز هستند! ما کاربران فقط از بخش کوچکی از اون بهره‌مند هستیم و سازمان‌ها و شرکت‌های خاص هستند که از اون نهایت استفاده رو میبرند. مستند Google and the World Brain رو ببینید حتماً.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5