حریم خصوصی در دنیای آنلاین-بخش اول: چه چیزهایی را باید مخفی نگه داریم؟

10

در چند وقت اخیر با اتفاقاتی نظیر پریسم و غیره، نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی افراد در دنیای دیجیتال، بویژه در فعالیت‌های آنلاین بسیار بیشتر شده است. اما واقعیت این است که نقش خود ما هم در این زمینه کم نیست. بسیاری از ما هنوز با فناوری‌ها و ابزارهایی که می‌توانند به ما در حفظ این حریم کمک کنند، آشنا نیستیم. EFF (سرنام Electronic Frontier Foundation)‌ سازمانی است که هدف آن مبارزه برای پاس‌داشت و محافظت از آزادی‌های اساسی انسان در دنیای دیجیتال است. این بنیاد هدفش را با شرکت در دعاوی حقوقی، تبلیغات برای افزایش آگاهی‌های عمومی و حتی تولید ابزارهای امنیتی دیجیتال دنبال می‌کند.

SsecurityCover

در این مجموعه مقاله‌ها EFF به معرفی ابزارهایی می‌پردازد که می‌توانند ما را از تبعات این پایش گسترده آنلاین دور نگاه دارند. مطالب این پست‌ها در واقع ترجمه‌ای از این مطلب است که به دلیل طولانی بودن مطلب اصلی، آن را در چند پست مجزا منتشر خواهیم کرد.

چه چیزهایی را باید مخفی نگه داریم

راه‌های زیادی برای جاسوسی الکترونیک وجود دارد و در عین حال بسیاری از جنبه‌های ارتباطات هم هستند که ممکن است بخواهیم آن‌ها را خصوصی نگه داریم. چشم‌انداز حریم خصوصی آنلاین ممکن است به شدت ناامید کننده به نظر برسد، چرا که هر ابزار فناورانه‌ای که به کار ببریم تنها نوع خاصی از تهدیدهای جاسوسی را پوشش می‌دهد.

به عنوان مثال بیشتر مرورگرها حالتی به نام «مرور خصوصی» یا Private Browsing دارند که باعث می‌شود هیچ سابقه‌ای از وب‌گردی شما در یک نشست خاص روی کامپیوترتان ذخیره نشود. [در اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس کافی است درست بعد از باز شدن مرورگر Ctrl و Shift و P را با هم فشار دهید] به این ترتیب افراد دیگری که به سیستم شما دسترسی دارند هیچ اطلاعاتی از وب‌گردی شما به دست نخواهند آورد. اما این کار هیچ تاثیری بر امنیت داده‌هایی که با اینترنت مبادله می‌کنید ندارد و مثلا اگر ISP شما بخواهد ببیند که به کجا سر می‌زنید هیچ مانعی بر سر راهش وجود نخواهد داشت.

Safari Private Browsing

به شکلی مشابه، تنظیمات امنیتی که در فیس‌بوک یا گوگل انجام می‌دهید مانع از نمایش برخی داده‌ها برای شما یا دوستان‌تان می‌شود. اما در سطح فنی هیچ کاری برای ممانعت از دسترسی خود گوگل یا فیس‌بوک به اطلاعاتی که از طریق سایت‌های‌شان مبادله می‌کنید، انجام نمی‌دهد.

حتی زمانی که از رمزنگاری استفاده می‌کنید، باید میان رمزنگاری ارتباطات (بین شما و مثلا سایت جیمیل یا کریر مخابراتی) و رمزنگاری داده‌ها (میان شما و گیرنده اطلاعات یا تماس) تفاوت قایل شوید. دسترسی به ایمیل‌ها از طریق یک اتصال امن HTTPS نمونه‌ای از مورد اول است. به کمک این روش مثلا ISP شما یا افرادی که از وای‌فای‌تان استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به ایمیل‌های شما دسترسی داشته باشند. استفاده از ابزارهای رمزنگاری ایمیل مثلا PGP نمونه‌ای از مورد دوم است. این فناوری کمک می‌کند که حتی خود سرویس‌دهنده ایمیل شما هم نتواند ایمیل‌های شما را بخواند.

https
همان طور که بعدا در بخش دوم توضیح خواهیم داد، استفاده از رمزنگاری ارتباطات برای جلوگیری از دسترسی اپراتورهای شبکه به داده‌ها بسیار ساده است. اما به کار بردن رمزنگاری داده‌ها در کل طول مسیر تا گیرنده (برای این‌که واسطه‌های میان راه مانند سرویس‌دهنده‌های ایمیل و چت نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند) به کار بیشتری نیاز دارد. و آخر از همه این‌که مخفی کردن این موضوع که ارتباطی میان دو نفر صورت گرفته است کار بسیار دشواری است. به عبارتی مخفی کردن محتوای ایمیل و چت‌های‌تان بسیار ساده‌تر از مخفی کردن نفس برقراری تماس توسط شما با یکی از دوستان‌تان است.

encryption

در آخر هم ممکن است بخواهید موقعیت فیزیکی‌تان را هنگام برقراری تماس مخفی نگه دارید. ISPها و بیشتر سایت‌های اینترنتی که با آن‌ها تعامل دارید، به صورت پیش‌فرض آدرس IP‌ شما را ذخیره می‌کنند. به کمک این IP می‌توان مشخص کرد که شما از کجا به اینترنت متصل شده‌اید. این اطلاعات به سرویس‌دهندگان اجازه می‌دهد که درکی کلی از موقعیت شما داشته باشند و حتی بتوانند اطلاعاتی را از این داده‌ها استخراج کنند. مثلا این‌که چه کسانی در یک بازه زمانی خاص با شما در یک مکان بوده‌اند.

Geolocation

در ادامه این مجموعه پست‌ها به برخی گزینه‌ها برای افزایش کاربرد رمزنگاری اشاره خواهیم کرد. این ترفندها باعث خواهند شد که محتوای ارتباطات آنلاین شما از دسترس دیگران در امان بماند. همان‌طور که در بخش دوم خواهیم گفت، تمام این تمهیدها نیز نمی‌توانند از شما در برابر تمام انواع جاسوسی محافظت کنند، اما استفاده از این سیستم‌های رمزنگاری معمول و ابتدایی به افزایش امنیت حریم خصوصی شما کمک خواهد کرد. پس در قسمت بعدی هم با ما باشید.

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. usef می گوید

    عالی.
    منتظر پستهای بعدی هستیم.

  2. سید عماد رضوی می گوید

    تا به اینجا که هیچی. ولی منتظریم. بهتر نبود اول یه تعریف کلی در مورد حریم خصوصی ارائه می دادید ؟ چون من به شخصه نمی دونم که آواتار یه کاربر توی یه سایت کاملا باز (نه با دسترسی محدود مثلا) جزو حریم خصوصی کاربر محسوب میشه یا نه و آیا مثلا میشه این آواتار رو دریافت کرد و توی وب پخش کرد یا خیر.

    و همچنین اگه توی یه پست به انواع روش های هک و گستردگی مقوله ی هک در همه ی زمینه ها اشاره ای می کردید تا شاید بتونید تعدادی رو به این واقعیت که روی صفحه ی لغزانی قرار گرفتیم که هر لحظه ممکنه برای هر کسی بشکنه آشنا کنید ؟

  3. فردی از این افراد می گوید

    این بود صفرو یک؟؟؟؟؟؟ قرار نبود فیلم باشه اگه می خواهد متنی باشه صفرو یکو تعطیل کنید

    1. Mehrdad می گوید

      شما یه سر به صفحه home یک پزشک بزن – پست “صفر و یک” شماره یک :
      http://1pezeshk.com/archives/2013/07/sefroyek-show-number-01.html

  4. محمد می گوید

    به نظرم در آینده چیزی به اسم حریم خصوصی وجود نخواهد داشت
    شاید الآن دولت ها این امکان رو داشته باشند که شخصی ترین اطلاعات رو در مورد هر کسی که می خواند داشته باشند اما به مرور زمان افراد عادی هم این امکان رو پیدا می کنند.
    یه جورایی سبک زندگی به کلی عوض خواهد شد.
    از کاربران اگر کسی هست که فیلم،کتاب یا مقاله ای در این مورد دیده خوشحال میشم به من هم معرفی کنه

  5. فرشاد می گوید

    هرچقدر هم که حواسمون جمع باشه امنیت یک چیز نسبی هست. امنیت صد درصد تو دنیای کامپیوتر وجود نداره، ولی میتونیم با احتیاط و سیاست بیشتر درصدش رو بسته به نیازمون بالا ببریم.

  6. دانیار می گوید

    مطلب بسیار خوبی بود آقای دکتر.
    هر از گاهی در فیسبوک شاهد پستهایی هستیم که اشخاص بسیاری، از دوستان خود درخواست می‌کنند با انجام پاره‌ای تنظیمات، سعی در حفظ حریم خصوصی دیگران داشته باشند که با توجه به سواد کم بنده، هیچ کدام از این درخواستها و روشهای پیشنهادی بر پایه و اصول علمی نیست و صرفاً از بی ‌آگاهی کاربران فیسبوک ناشی میشه.
    بنابراین پیشنهاد می‌کنم در ادامه همین مطالب بسیار خوبی که تهیه می‌کنید، یک پست اختصاصی برای امنیت اطلاعات در فیسبوک هم آماده کنید و نظرات تخصصی خودتون را اعلام فرمایید.

  7. مسعود می گوید

    من از اینترن مخابرات استفاده میکنم وقتی از وی پی ان استفاده میکنم از سایت هایی که فیلتر هستتند نمی تونم چیزی دانلود کنم آیا کسی می تونه کمک کنه؟

    1. Mehrdad می گوید

      دانلود منیجر — تنظیمات — پروکسی/ساکس/کانکشن — اونجا آیدی ، پورت ، یوزر و پسورد رو وارد کن – پایان

    2. فرشاد می گوید

      اگه از نظر جناب دکتر اشکالی نداره:
      اکثر vpn های موجود در حال حاضر جعلی هستند! و فقط facebook و چند سایت ساده دیگه رو میشه باهاشون باز کرد. با توجه به اینکه امروزه شاهد این هستیم که خانواده‌ها بزرگترین دلیلشون برای استفاده از خدمات اینترنتی فیسبوک هست، این vpn ها رو بوجود آوردند که سرور اونها در داخل کشور هست. این vpn ها با سیاست حفظ مشتری برای ISP ها ساخته شده و توسط افراد به ظاهر خیرخوا اینترنت (!) و سایت‌های اینترنتی (که جالبه خود اونها برای موجه ارایه دادن موضوع فیلتر هستند!) به فروش میرسه! وگرنه پورت پروتوکل L2TP ، PPTP و … به دلایلی که نیاز به توضیح نداره برای همیشه از شاه‌راه های اصلی اتصال اینترنت ایران به جهان بسته شده.
      ابزارهای آشنای دیگه‌ای برای این کار وجود داره که فک نکنم بتونم اینجا عنوان کنم، ولی vpn دیگه راهش نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5