پنج دلیل برای این‌که سال 2013 را سال خوبی برای «واقعیت افزوده» بدانیم

1

هرچند واقعیت افزوده (AR یا Augmented Reality) ممکن است مفهومی آینده‌نگرانه به نظر برسد، اما در سال 2013 به «واقعیتی» در زندگی ما تبدیل خواهد شد. این فناوری نوظهور با تقویت و بهینه‌سازی چیزهایی که حواس ما دریافت می‌کنند، مرز میان واقعیت و خروجی‌های کامپیوترها را از میان بر می‌دارد.

اگر با مفهوم واقعیت افزوده آشنایی ندارید، بهتر است، پیش از خواندن این مقاله به نوشته‌های قبلی یک پزشک در این مورد مراجعه کنید.

به نظر می‌رسد که سال آینده سال واقعیت‌های افزوده باشد. ما 5 دلیل برای این ادعا داریم:

1- عینک‌ها می‌آیند: چه عینک گوگل را در نظر بگیریم و چه ویدیوهای مفهومی نظیر Sight، این فناوری تا رسیدن به دیدی مانند ترمیناتور راه زیادی در پیش دارد. اما امسال چند شرکت گام‌های بزرگی در راستای تکمیل این فناوری برداشته‌اند. مثلا پاییز امسال شرکت Vuzix در کنفرانس سالانه InsideAR از نمونه اولیه monocular AR خود پرده‌برداری کرد که برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است. در CES شرکت Innovega نمونه اولیه لنزهای چشمی با واقعیت افزوده را رونمایی کرد و اکنون در پی گرفتن مجوزهای FDA برای عرضه رسمی آن به بازار است. و بالاخره محققان دانشگاه واشینگتن توانستند با موفقیت یک پیکسل را روی چشم به نمایش درآورند. هرچند روی چشم یک خرگوش!

در همین حین خرده‌فروش‌هایی نظیر Oakley، بازی‌سازانی نظیر Valve نیز در کنار اپل و مایکروسافت به رقابت ثبت پتنت‌های مرتبط با واقعیت افزوده وارد شده‌اند. اما عجله زیادی نداشته باشید. واقعیت این است که به نظر می‌رسد واقعیت‌های افزوده پوشیدنی با قیمت‌های مناسب تا سال 2014 به بازار عرضه نخواهند شد.

augmented-reality-glasses

2- تلفن‌های هوشمند به واقعیت افزوده مجهز خواهند شد: هرچند به این زودی به ابزارهای پوشیدنی با قیمت مناسب دست نخواهیم یافت، اما انتظار می‌رود OEMها، سازندگان گوشی‌ها و خدمات‌دهدگان مخابرات به یک‌پارچه‌سازی واقعیت افزوده، نمایش بصری اطلاعات و کارایی بالای دوربین‌ها در نسل بعدی تلفن‌های هوشمند روی بیاورند. درواقع این روند مدتی است که آغاز شده است!

نوکیا این «غول سابق تازه در حال رشد» به تازگی اپی با نام City Lens را به همراه گوشی‌های لومیا عرضه کرده است. سازنده انگلیسی تراشه‌ها یعنی ARM نیز مدت‌هاست که فناوری‌های AR را تعقیب می‌کند. نشانه‌هایی از توانایی و بهینه‌سازی‌های خاص این معماری در حوزه واقعیت افزوده را می‌توان در گوشی‌های گلکسی S3 و Note سامسونگ مشاهده کرد. البته تلفونیکا را هم با آن تلاش فوق‌العاده برای ارایه تبلیغات مبتنی بر AR روی کل شبکه شرکت O2، نباید فراموش کنیم.

nokia-city-lens-video

3- موقعیت جغرافیایی: برای اینکه یک اپلیکیشن واقعیت افزوده بتواند کار کند، نخست باید محل کاربر با دقت مشخص شود. تعیین موقعیت تا به حال بیشتر به کمک GPS و یا تعیین فاصله کاربر از دکل‌های مخابراتی صورت می‌گرفت.

با همین شیوه بود که برنامه‌هایی نظیر Junaio و Layar سروصدای زیادی در دنیای فناوری ایجاد کردند. این دو برنامه «کانال‌ها» و «لایه‌ها»یی برای مسیریابی را ارایه می‌کردند که در آن‌ها بیلبوردهایی در افق ظاهر شده و اطلاعاتی را درباره محیط اطراف در اختیار شما قرار می‌دادند.

اما انتظار می‌رود که در سال 2013 شاهد عرضه نسل بعدی این برنامه‌های مبتنی بر GPS باشیم که نه تنها داده‌هایی از سنسورهای گوشی (مثلا ژیروسکوپ) و دوربین، بلکه سایر فناوری‌های موبایل نظیر NFC را نیز در تجربه کاربری دخالت دهند.

شرکت‌هایی نظیر Hover مدت‌ها است که عمیقا با تولید و تعبیه نقشه‌های سه بعدی واقعیت افزوده از محیط‌های شهری درگیر شده‌اند. شرکت Metaio توانسته است با موفقیت الگوریتم‌هایی را برای «قاپ زدن» این اطلاعات از کلاود توسعه دهد و آطلاعات حاصل از آن را کاملا با دنیای واقعی تطبیق دهد. در سال 2013 باید منتظر واقعیت افزوده بیشتری روی نقشه‌ها و محیط شهری باشیم.

4- مرگ اپ‌های ناکارآمد: ممکن است تا به حال شرکت‌هایی برای بازاریابی از واقعیت افزوده در قالب اپ‌هایی با کیفیت خیلی پایین استفاده کرده باشند، اما دوره این کار به سر آمده و ما باید در سال 2013 منتظر حرکت برندهای تجاری مختلف به سمت اپ‌های بهتر، قدرتمندتر و سریع‌تر باشیم.

اپ کاتالوگ محصولات IKEA در سال 2013 به سیستم نمایش واقعیت افزوده‌ای مجهز بود که مبلمان را به صورت سه بعدی نشان داده و ویدیوها و محتوای دیجیتال مربوط به آن‌ها را در اختیار کاربر می‌گذاشت. این اپ با این‌که در جولای منتشر شده است، در سال 2012 بیشترین میزان دانلود را در میان اپ‌های برندهای تجاری مختلف داشته است. به توجه به چنین موفقیت‌هایی سایر شرکت‌ها هم مدیریت کل چرخه حیات (Lifecycle) محصولاتشان با استفاده از AR را آغاز خواهند کرد. شرکت «میتسوبیشی الکتریک» با اپ MeViewAR که واحدهای گرمایشی، سرمایشی ساخت شرکت را در دنیای واقعی به نمایش می‌گذارد، همین کار را کرده است. این شرکت فاز جدید برنامه‌هایش برای 2013 را نیز آغاز کرده است و تلاش دارد دستورالعمل‌های نگهداری و تعمیر سه بعدی را برای تکنسین‌های بخش خدماتش به نمایش درآورد.

ikea41

5- تولد اپلیکیشن‌های قدرتمند وسوسه‌کننده: ذات واقعیت افزوده طوری است که توسعه آن را دشوار و کاربرد آن را محدود می‌کند، بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شاهد تولید اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ای باشیم که مثل اپلیکیشن‌های محبوبی مانند یوتیوب یا Evernote همه جا و همه وقت بشود از آنها استفاده کرد و محبوبیتی عمومی داشته باشند.

اما شاید در سال 2013 اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ای تولید شوند که محبوبیت به مراتب بیشتری داشته باشند، مثلا چند وقت پیش یک اپلیکیشن واقعیت مجازی بر اساس بازی «انگری بردز» به صورت غیررسمی انتشار یافت که بسیار محبوب از آب درآمد.

angrybirdsar-e1348609085919

مثال‌های خوب بسیاری وجود دارند. مواردی نظیر JengAR که محتوای سه بعدی را بدون نیاز به یک تصویر چاپ شده، مستقیما در خود محیط درج می‌کند.

انتظار می‌رود بازی‌های بیشتری در سال 2013 به این نوع تجربه کاربری روی آورده و کاربرانشان را به کشف محیط پیرامون‌شان تهییج کنند. اما اپ جادویی که این صنعت می‌تواند انتظارش را بکشد، مستقیما به AR وابستگی ندارد. ساخت محتوای سه بعدی کاری دشوار، زمان‌بر و پرهزینه است و ممکن است به مانعی بر سر راه گسترش تجربه AR تبدیل شود. واقعیت افزوده به اپی نیاز دارد که به سادگی محتوای سه بعدی را تولید کرده و آن را به فرمت‌های پشتیبانی شده تبدیل کند. تصور کنید که اپ «یک چیزی بکش» با iMovie ادغام شود، آن هم در فضای سه بعدی!

(منبع)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. رضا می گوید

    سلام ممنون از پست خوبتون
    جالب بود برام اون نسخه AR انگری بردز مال شرکت پنداره که یک شرکت ایرانیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5