تلفن‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها و افراد بی‌خانمان

0

بسیار پیش می‌آید که وقتی ما در زندگی با مشکلاتی روبرو می‌شویم و حال و روز خوشی نداریم با نوشتن درباره آن در شبکه‌های اجتماعی کمک بگیریم و همدردی دیگران را دریافت کنیم، در بُعدی دیگر، در بعضی از کشورها گوشی‌های موبایل برای افراد بی‌خانمان در حکم وسیله‌ای حیاتی هستند که آنها را با گروه‌های کمک‌کار متصل می‌کنند و یا برایشان شغل و سرپناه فراهم می‌کنند و آنها را از تنهایی درمی‌آورند.

زمانی را به خاطر می‌آورم که در کاریکاتورها افراد فقیری به تصویر کشیده می‌شدند که موبایل دارند و در عین حال گدایی هم می‌کنند، ‌در آن زمان داشتن گوشی موبایل نشانه‌ای از دارا بودن بود و بنابراین داشتنش نشانه‌ای از درغگویی فرد ظاهرا فقیری بود که قصد جلب ترحم همگانی را داشت، اما این روزها دیگر داشتن یک گوشی هوشمند یک چیز تجملی و ناسازگار برای افراد بی‌خانمان نیست.

به این ترتیب گوشی‌های هوشمند مبدل به وسیله‌ای برای ارتباط افراد فقیر با دیگر اقشار جامعه و ابراز وجودشان شده‌اند، «آرت جیپسون» از دانشگاه دیتون در تحقیقی مستند کرده است که چگونه افراد بی‌خانمان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در پی کسب تساوی حقوق، به دست آوردن عزت و احترام و بهبود وضعیت‌شان هستند.

شبکه‌های اجتماعی از این دید، وسیله‌ای برای تعامل افراد بی خانمان با دیگر مردم شده‌اند، بدون اینکه قضاوتی در مورد آنها صورت بگیرد، در شبکه‌های اجتماعی هیچ کس به خاطر اینکه فردی دیروز حمام نکرده و بوی بد می‌دهد، مورد تحقیر قرار نمی‌گیرد.

از این دید فیس‌بوک خود در حکم جامعه‌ای است که عضویت را به روی هیچ کسی نمی‌بندد و بی خانمان‌ها با ورود و فعالیت در آن حس متعلق بودن به جامعه را پیدا می‌کنند.

بی‌خانمان‌ها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی شبکه‌های حمایتی تشکیل می‌دهند، شبکه‌هایی که به آنها در یافتن وعده غذایی رایگان بعدی و جای گرم برای سر کردن شب‌های سرد کمک می‌کند. با اطلاعات شبکه‌های اجتماعی نوجوان‌های خیابان‌گرد می‌توانند از خیابان‌های خطرناک اجتناب کنند، بر اساس نتایج یک تحقیق 62 درصد نوجوان‌های بی‌خانمان در آمریکا دسترسی به گوشی موبایل دارند. این نوجوان‌ها از انجا که نسبت به دیگر بی‌خانمان‌ها به میزان کمتری دچار مشکلات روانی یا سوء مصرف مواد مخدر هستند، شانس بیشتری برای تغییر زندگی خود و نجات پیدا کردن دارند.

جالب است بدانید که بی‌خانمان وبلاگ‌نویس هم وجود دارند، درصدی از بی‌خانمان‌ها هم با استفاده از هشتگ‌های خاص در توییتر در مورد مسائل خاص خود می‌نویسند، فرد خَیری به نام «مارک هورواث» در توییتر در مورد مسائل این قشر با نام کاربری @hardlynormal می‌نویسد، او خود را وقف کمک به افراد بی‌خانمان کرده است، 16 هزار نفر در توییتر او را دنبال می‌کنند:

او به تازگی سایت WeAreVisible.com را هم درست کرده است که جای خوبی برای افرادی است که تازه بی‌خانمان شده‌اند و آشنایی خوبی با فناوری موبایل ندارند، این سایت به آنها کمک می‌کند که حضوری آنلاین داشته باشند. این سایت ایده خوبی دارد و درست کردن کلون این سایت به فارسی به درد همه اقشار جامعه ما خواهد خورد!

اکانت‌های توییتر و سایت‌های مشابه، همگی حاوی اطلاعات و لینک‌هایی به منابع مالی، فرصت‌های شغلی هستند.

دولت آمریکا هم متوجه شده است که از اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند برای یاری رساندن به افراد بی‌خانمان کمک کند، در این راستا یک جایزه  برای طراحی بهترین اپلیکیشن‌های گوشی موبایل یا تبلت در قالب پروژه‌های به نام Project REACH در نظر گرفته شده است. این اپلیکیشن‌ها می‌باید به افراد بی‌خانمان در دسترسی به نزدیک‌ترین منبع برای گرفتن غذا، دسترسی به سرپناه، مشاوره حقوقی، خدمات بهداشتی و پزشکی و یا سرویس‌های استخدامی کمک کنند.

به هر یک از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی که به مرحله نهایی برسند، 10 هزار دلار و به اپلیکیشن برتر 25 هزار دلار داده می‌شود.

جالب است بدانید که ایده این کار را جان بون جووی (بله! اشتباه نخواندید همان خواننده مشهور) به رئیس بخش فناوری کاخ سفید پیشنهاد داده بود!

برای نمونه می‌توانید اپلیکیشنی به نام اختصاری Hero که مخفف Homeless Ending Resource Organizer را ببینید.

اما شمایی که اصلا نمی‌توانید خودتان را جای یک آدم فقیر و بی‌خانمان بگذارید، بد نیست بازی IBeg را ببینید، خالقان این گیم از این طریق خواسته‌اند شرایط یک آدم بی‌خانمان را برای شما بازسازی کنید، شما در این بازی یک آدم بی‌خانمان در دنیای پیکسلی می‌شوید و باید در به در دنبال غذا و سرپناه در گرما و سرما باشید، جلب ترحم کنید، در خیابان گیتار بزنید، کار کیند و از خطرات اجتناب کنید. این بازی در بهار 2013 برای iOS و اندروید در دسترس خواهد بود و سازندگانش امید دارند از طریق این بازی کمک‌هایی برای نهادهای خیریه جمع‌آوری کنند.

بد نیست، مطلبی را که 3 سال پیش هم نوشتم بخوانید:
بی‌خانمان‌های آمریکایی و اینترنت: دسترسی به اینترنت به مثابه بندی از بندهای حقوق بشر

منابع: + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.