آیا می‌توان توفان‌های بزرگ را با بمب‌های هسته‌ای متوقف کرد؟

4

بشر از دیرباز علاقه داشت که آب و هوا را به سود خود کنترل کند، چنین امیدی هم در آیین‌های جادویی و هم در مذاهب و رسوم تمدن‌های مختلف راه یافته‌اند، هندی‌ها، بومی‌های آمریکا، وایکینگ‌ها، یونانی‌ها و حتی ایرانی‌ها چنین سودایی را داشته‌اند.

تعداد فیلم‌هایی که در مورد فجایع آب و هوایی ساخته‌ شده‌اند، بسیار زیاد است و بازتابی از نگرانی همیشگی هستند که ما داریم، فیلم‌هایی مثل NYC: Tornado Terror، The Perfect Storm، Tornado، Twister ، 2012 The Day After Tomorrow.

در آثار تخیلی هم گاه به نوشته‌های برمی‌خوریم که در آنها اشاره شده است که انسان موفق به کنترل آب و هوای زمین شده است. البته کنترل آب و هوا حتی در تخیل و اندیشه نویسندگان تخیلی هم روندی دشوار می‌نماید، طوری که برخی حتی در آثار تخیلی‌شان هم از راه میانبری استفاده می‌کنند.

برای مثال ایزاک آسیموف در سری کتاب‌های بنیاد یا در سه کتاب غارهای پولادین، خورشید عریان و روبات‌های سپیده‌دم اشاره می‌کند که انسان آینده ساکن شهرهایی در زیر گنبدهای بسیار بزرگی است، شهرهایی که آب و هوای آنها بسیار با دقت کنترل می‌شود.

توفان‌های بزرگی مثل توفان «سندی» خسارات زیادی به بار می‌آورند و زندگی‌ها بسیاری را می‌گیرند، بنابراین گاهی این سؤال در ذهنمان ایجاد می‌شود که آیا علم می‌تواند راهی برای متوقف کردن این توفان‌ها پیدا کند یا نه.

یک ایده عجیب که این است که با یک بمب هسته‌ای توفان را مطیع کنیم، اگر بشود بمبی را درست در بالای موج طوفان منفجر کرد، جریان بزرگی از هوای خنک‌تر به قلب توفان رخنه می‌کند و ممکن است جریان همرفتی یا convection را در توفان متوقف کند.

متأسفانه این ایده که نخستین بار در دهه 1960 میلادی مطرح شد، عملی نیست، مشکل عمده میزان انرژی مورد نیاز برای چنین دخالتی است.

یک توفان، انرژی خود را از آب گرم اقیانوس و فرایند متراکم شدن بخار آب به قطرات باران، به دست می‌آورد. این حرارات هوای مجاورش را گرم می‌کند که به نوبه خود باعث تبخیر آب بیشتر و بعد متراکم شدن این بخار می‌شود و به همین ترتیب این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

یک توفان بزرگ، هنگامی که کاملا شکل گرفته باشد، حدود 50 ترا وات انرژی دارد، فقط یک درصد این انرژی به باد تبدیل می‌شود،‌حرارتی که آزاد می‌شود معادل انفجار یک بمب هسته‌ای 10 مگا تونی در هر 20 دقیقه است! جالب است بدانید که همه نوع بشر در سال 2011، کل مصرف انرژی‌شان به میزان یک سوم انرژی یک توفان متوسط است! بنابراین همان طور که نمی‌شود یک خودرو را با ضربه یک پر خنثی کرد، یک توفان را هم نمی‌شود با یک بمب از کار انداخت. به علاوه این احتمال وجود دارد که انفجار یک بمب حتی باعث افزودن بر ذخیره انرژی گرمایی یک توفان هم بشود و آن را قدرتمندتر هم بکند.

حالا ممکن است این سؤال در ذهن متبادر شود که آیا نمی‌شود قبل از اینکه توفان اینقدر قدرتمند شود، در زمان مناسب انفجار را انجام داد؟ باید گفت که این کار هم غیر ممکن است، چون هر سال حدود 80 اختلال عمده آب و هوا بر فراز اقیانوس ایجاد می‌شود که فقط 5 تا از آنها به توفان تبدیل می‌شوند. هیچ راه عملی برای اینکه بتوان تعیین کرد کدام یک از این اختلالات به توفان تبدیل می‌شوند، وجود ندارد. به علاوه همین اختلالات هم حدود 10 درصد یک توفان انرژی دارند و از کار انداختن آنها هم ساده نیست.

در پایان باید به نکته‌ دیگری هم توجه کنیم، یک بمب هسته‌ای چه بر روی یک توفان اثر داشته باشد یا نه، این خطر را ایجاد می‌کند یک توفان رادیواکتیو ایجاد شود!

بنابراین فعلا باید امکان استفاده از یک بمب هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌جویانه از ذهن دور کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. Mehrdad می گوید

    بنابراین همان طور که نمی‌شود _یک خودرو را با ضربه یک پر خنثی_ کرد، یک توفان را هم نمی‌شود با یک بمب از کار انداخت.

    خودرو رو نگه میدارن یا خنثی میکنن :دی

  2. پژمان می گوید

    فقط یک دونه استفاده صلح جویانه هست که میشه ازش کرد اونم اینه که در یکی از برنامه های ناسا ، که هدفش از بین بردن تهدید زمین توسط سیارک ها و شهاب سنگ هاست … از بمب اتمی و موشک برای ضزبه زدن و تغییر مسیر جرم آسمانی استفاده شود …. درست کانند ضربه ای که با توپ بیلیارد میزنند ..
    البته این هم در حد پیشنهاد و ایده اولیه هست ….

    1. پدرام می گوید

      این راه که بدتره باعث میشه خورد خورد بشه جرم آسمانی و چند جای زمین رو بمبارون کنه !!

  3. شیما می گوید

    سلام دکتر

    تیتر خبر رو که خوندم بلافاصله رفتم به فیلمی در دوران کودکیم!!
    دقیقا یادم نیس؛
    خیلی گنگه
    اما یادمه که یه چیزی (فکرکنم آتش سوزی) رو می خواستن با انفجار جلوشو بگیرند

    برم یه گوگلی بکنم…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5