آناتومی یک «کنجکاوی»

3

در لحظه انتشار این پست، 8 ساعت و 40 دقیقه تا فرود مریخ‌نورد کنجکاوی باقی مانده است، در این پست قدری ساختمان کنجکاوی را بررسی می‌کنیم. در پست بعدی که صبح فردا در فاصله دو ساعت از فرود، منتشر خواهد شد، ابزارهای علمی کنجکاوی را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دانست که مأموریت‌های محول شده به این مریخ‌نورد چیست.

حامد همائی راد: در ادامه‌ مباحث مربوط به آشنایی با مریخ‌نورد «کنجکاوی» قصد داریم نگاهی بیندازیم به آناتومی و اجزای تشکیل دهنده‌ این غول 900 کیلویی که 2.5 میلیارد دلار برای طراحی، ساخت و نشاندنش روی مریخ هزینه صرف شده است.

مریخ ,دشت مریخ,کوه‌های مریخ

منبع نیرو:
نیروی لازم برای مریخ‌نورد توسط یک مولد گرما-الکتریکیِ ایزوتروپی (RTG) تامین می‌شود که در آن گرمای بدست آمده از واپاشی هسته‌ای پلوتونیم تبدیل به نیروی الکتریکی و جریان برق می‌گردد. انتظار می‌رود این باتری اتمی -که دارای 4.8 کیلوگرم پلوتونیم ‌238 است- بتواند انرژی لازم برای فعالیت حداقل 687 روز زمینی را برای مریخ‌نورد فراهم آورد.

ارتباطات مخابراتی:
مریخ‌نورد کنجکاوی دارای سه آنتن ارتباطی با قابلیت ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بسیار بالا (UHF) است (حدود 400 مگاهرتز). این آنتن‌ها می‌توانند مستقیما با زمین در ارتباط باشند ولی ترجیح داده می‌شود در بیشتر موارد این ارتباط به واسطه‌ی مدارپیماهای مریخ (Odyssey و Reconnaissance) صورت بپذیرد. آنتن‌ها خود دارای قابلیت چرخش هستند تا در صورت نیاز در مسیر مناسب جهت ایجاد ارتباط قرار بگیرند؛ این امکان از آن‌ جهت اهمیت دارد که انرژی اضافی جهت حرکت دادن خودِ مریخ‌نورد برای ایجاد ارتباط رادیویی مصرف نمی‌شود.

دوربین‌ها:
مجموعا 17 «چشم» در بدنه‌ کنجکاوی جاسازی شده‌اند. 6 دوربین در حرکت و مسیریابی به کار گرفته می‌شوند و 4 تا برای اکتشافات این مریخ‌نورد. هر یک از دوربین‌ها بنا به کاربرد خاص خود دارای مجموعه لنزهایی ویژه است.

مریخ نورد,مریخ

چهار جُفت دوربین بنام Hazcams در قسمت پایینی جلو و عقب بدنه‌ مریخ‌نورد وجود دارند و با نرم‌افزار مخصوصی کنترل می‌شوند که بصورت اتوماتیک از برخورد مریخ‌نورد با موانع احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورد. زاویه‌ دید هر یک از این دوربین‌های 3-بُعدیِ سیاه و سفید حدود 120 درجه است.

دو جُفت دوربین Navcams که در قسمت سر و گردن مریخ‌نورد قرار گرفته‌اند، وظیفه‌ی تهیه‌ی تصاویر پانوراما و 3-بُعدیِ سیاه و سفید از محیط را دارند. هر یک از این دوربین‌ها 45 درجه را تحت پوشش قرار می‌دهد تا مهندسان بتوانند با کمک تصاویر تهیه شده توسط آن‌ها‌ مسیر حرکت مریخ‌نورد را تعیین کنند.

چهار دوربین اکتشافی به نام‌های MastCam (یک جُفت)، ChemCam و MAHLI مریخ‌نورد را در اکتشافات سطح مریخ یاری خواهند کرد.

جُفت دوربینِ MastCam که دارای لنزی نسبتا قوی با قدرت زوم بالاست، قادر است تصاویری با رزولوشن 1200 در1600 و ویدیوهایی رنگی با کیفیت 720p و 10 فریم در ثانیه از سطح مریخ تهیه نماید. این جُفت دوربین کنار هم عملکردی مانند دو چشم انسان دارند.

دوربین دیگری به نام ChemCam با ایجاد وتاباندن پرتویی لیزری، ناحیه‌ای کوچکتر از 1 میلی‌متر از سنگ یا خاک مورد بررسی را بخار کرده و به حالت پلاسما (یونی) درمی‌آورد و عناصر تشکیل دهنده‌ی پلاسما توسط طیف‌سنج موجود در مجموعه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دوربین MAHLI نیز که روی بازویی روباتیکی قرار دارد با تهیه‌ی تصاویر میکروسکوپیک اجازه می‌دهد مطالعات زمین‌شناسی روی سطوح کانی‌ها و سنگ‌های مریخ با دقتی بیشتر از یک تار موی انسان انجام پذیرد!

دوربین آخر موجود در مریخ‌نورد MARDI است که با بافر داخلی 8 گیگابایتی خود تصاویر و ویدیوهایی با کیفت بسیار بالا و رنگ‌بندی RGB (مانند آنچه که چشم انسان در سطح مریخ می‌تواند ببیند) تهیه می‌کند. داده‌های تهیه شده توسط این دوربین است که کمک خواهند کرد مشخص شود مریخ‌نورد کنجکاوی دقیقا در چه محلی فرود آمده است.

دوربین کنجکاوی ,دشت مریخ,کوه‌های مریخ,کنجکاوی

سخت‌افزار و نرم‌افزار کنترلی:
سیستم کامپیوتری مریخ‌نورد توسط سیستم‌عاملی بنام VxWorks کنترل می‌شود که از نوع سیستم‌‌عامل‌های بی‌درنگ است (در این سیستم‌ها زمان پاسخ باید سریع و تضمین شده باشد و ضروریست سیستم در زمانی مشخص حتما پاسخ مورد نظر را بدهد).

برخلاف انسان‌ها و حیوانات، مغز کنترلی مریخ‌نورد کنجکاوی در بدنه‌ آن تعبیه شده است و حسگرها، موتورهای کنترلی و دیگر اجزای مریخ‌نورد از طریق خطوط ارتباطی (Bus) با آن در تماس‌اند و فرامین را دریافت و اجرا می‌کنند.

حافظه‌ای 256 مگابایتی از نوع DRAM به همراه یک حافظه‌ی فلش 2 گیگابایتی -که هر دو قابلیت شناسایی و تصحیح خطا دارند- و همچنین یک حافظه‌ EEPROM 256 کیلوبایتی در سیستم کامپیوتری مریخ‌نورد جاسازی شده‌اند که دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر محیط‌هایی با تشعشعات بالا هستند و در صورت بروز مشکلی ناخواسته و یا خاموش شدن سیستم، اطلاعات روی آن‌ها از بین نمی‌رود.

وضعیت سلامت مریخ‌نورد دائما توسط سیستم کامپیوتری بررسی شده و هرگونه وضعیت غیرعادی که در اثر تغییرات دما و یا عوامل خارجی یا داخلی رخ داده باشد گزارش می‌شود. این مانیتورینگ دائم در واقع همان چیزی است که مریخ‌نورد را در طول ماموریت زنده و سرپا نگه می‌دارد.

فعالیت‌هایی همچون عکس‌برداری، حرکت در جهتی خاص و… در مریخ‌نورد از طریق رشته دستورهایی انجام می‌پذیرد که توسط سیگنال‌های رادیویی از زمین برای آن فرستاده می‌شوند. جالب است بدانید که مریخ‌نورد دارای دو سیستم کنترل کامپیوتری است که تنها یکی فعال بوده و در صورت بروز مشکل برای آن، سیستم دیگر به کار افتاده و ماموریت را ادامه خواهد داد.

بازو و دست:
طبیعتا مریخ‌نورد باید به بازویی رباتیک مجهز باشد که اجازه می‌دهد برای نمونه‌برداری به نمونه‌ها نزدیک شده و آن‌ها را توسط دست رباتیک بردارد. بازوی رباتیک تعبیه شده در کنجکاوی، شباهت زیادی به ساختار بازوی انسان دارد و متشکل از 3 مفصل به مانند شانه، آرنج و مچ است.

بازوی کنجکاوی,مریخ نورد

چرخ‌ها:
مریخ‌نورد کنجکاوی دارای 6 چرخ است که هریک موتوری مجزا دارند. همچنین دو چرخ جلویی و دو چرخ عقبی در آن مجهز به موتور چرخشی نیز شده‌اند که اجازه می‌دهد مریخ‌نورد درجا 360 درجه دور بزند و به راحتی مسیرهای منحنی‌وار را طی نماید.

چرخ کنجکاوی,مریخ نورد

سرعت نهایی مریخ‌نورد کنجکاوی در یک زمین سخت و هموار حدود 4 سانتی‌متر در ثانیه است. همان‌طور که در تصویر پیداست، چرخ‌های کنجکاوی بسیار بزرگتر از مریخ‌نوردهای پیشین طراحی شده‌اند.

منابع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. میلاد ریحانی می گوید

    فوق العاده بود دکتر مجیدی.

  2. شهین می گوید

    یک ساعت پیش فرود مریخ نورد کنجکاوی رو دیدم . چه لحظه لذت بخشی بود به خصوص برای سازمان فضایی. و خدایا سپاس به خاطر این همه توانایی و نیرویی که به بشر دادی . واقعا عجب لحظه ای بود.

  3. سروش سپهر می گوید

    نکته جالب در مورد چرخ ها، اثریه که روی خاک مریخ می ذارن که هم به درد تخمین مسافت طی شده می خوره و هم کد مورس jpl رو نقش می کنه روی خاک مریخ.
    یکی از هیجان انگیز ترین فکر ها برای من اون موقعیه که مریخ مسکونی بشه و باقی مونده این ماموریت ها به عنوان اثر تاریخی در بیاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5