یک عکس و سه مدعی: چه کسی پرتره زمین را گرفت؟

10

عکس‌های تاریخی و شاخصی که با یک نگاه برای همیشه در ذهنمان نقش می‌بندند زیادند، ما گاهی فریفته زیبایی خود عکس می‌شویم، گاهی ذهنمان بیشتر متوجه مضمون عکس می‌شود و به محیط و زمان و فضایی که عکس در آن گرفته شده است، توجه می‌کنیم. در این بین خیلی کم پیش می‌آید که به داستان گرفته شده یک عکس توجه کنیم.

در یک پزشک، پست‌های پراکنده‌ای را به عکس اختصاص داده‌ام. سه پست تقلب کوچک عکاس جنگ و The Tank Man، جستجوی بی‌نتیجه سوژه مشهور عکس و عشق در بلوای تیانانمن را در این بین خیلی دوست دارم.

در این نوشته، می‌خواهم داستان یک عکس مشهور دیگر را برایتان روایت کنم، عکسی که پیش از این فکر می‌کردم که با وجود زیبا بودن، عکسی معمولی است!

عکس کره زمین

این عکس شاخص را شما به احتمال زیاد صدها بار، شاید هم هزاران بار دیده‌اید، این عکس در تبلیغات خودروها، پرچم روز زمین، روی تی‌شرت‌ها، تمبرهای پستی، روجلد کتاب‌ها، بیلبوردها، پدهای ماوس‌های کامپیوتر و روی هر سطح دیگری که فکرش را بکنید، کار شده است. این عکس، حتی صفحه فیس‌بوک خود را دارد. در آرشیو ناسا، این عکس با کد AS17-148-22727 طبقه‌بندی شده است ولی معمولا آن را تحت عنوان عکس مرمر آبی می‌شناسیم.

چهل سال از زمانی که این عکس گرفته شده می‌گذرد، با این وجود مطمئن نیستیم که چه کسی این عکس را گرفته است.

اما واقعا چه چیزهایی این عکس را شاخص کرده است؟

این عکس، اولین عکسی است که زمین را به صورت یک دایره کامل نشان می‌دهد آن هم در حالی که همه سطح زمین در آن، روشن است و جالب است بدانید که تنها عکس کاملی از کره زمین است که توسط یک انسان گرفته شده است.

برای اینکه بتوان چنین عکسی را از زمین گرفت، فاصله؛ باید دست‌کم دوازده هزار مایل باشد، تا به حال تنها 24 انسان، این قدر از زمین فاصله گرفته‌اند! این 24 نفر، سرنشینان 9 مأموریت‌های آپولو بین سال 1967 تا 1972 بودند. از این بین، تنها سه نفرشان، کره زمین را به صورت کامل در نور روز دیدند.

داشتن چنین فاصله‌ای از زمین هم، تضمینی برای گرفتن چنین عکسی نیست، چون عکاس فضانورد، باید در پنجره باریکی بین زمین و خورشید قرار داشته باشد، طوری که همه دایره زمین، روشن باشد وگرنه او می‌تواند عکسی بگیرد که تنها، قسمتی از آن روشن است و مسلما تأثیرگذاری عکس مرمر آبی را نخواهد داشت.

اما در هفتم دسامبر سال 1972، ناسا تصمیم گرفت با موشک ساترن 5، آخرین مأموریت از مجموعه مأموریت‌های آپولو را انجام بدهد. این مأموریت برای نخستین بار شب‌هنگام انجام شد.

سه فضانورد این مأموریت اینها بودند: یوجین سرنان (فرمانده آپولو 17)، هاریسون (جک) اشمیت (خلبان قسمت ماه‌نشین آپولو) و ران ایوانس (خلبان قسمت فرماندهی سفینه). قسمت اصلی فرماندهی، زمانی که قسمت ماه‌نشین روی ماه می‌نشست، در مدار ماه باقی می‌ماند.

اما بعد از مشهور شدن مرمر آبی، هر سه این فضانوردان ادعا کردند که خودشان این عکس را گرفته‌اند!

در پنج مأموریت قبلی آپولو، فرمانده مأموریت می‌توانست انتخاب کند که چه کسانی را با خود به هماره ببرد، اما زمانی که مأموریت آخر انجام شد قوانین تغییر کرد، به همین خاطر جک اشمیت که یه فضانورد -دانشمند بود و جغرافی‌دان تحصیل‌کرده هاروارد بود، به نوعی تحمیل شد. فضانوردان دیگر، پذیرش خوبی نسبت به این دانشمند -فضانوردها نداشتند.

در شش ساعت اول، فضانوردان به شدت مشغول بودند. در مأموریت‌های ماه، سفینه دو بار زمین را دور می‌زد تا شتاب لازم برای حرکت به سوی ماه را پیدا کند، این دو دور گردش، حدود سه ساعت طول می‌کشید. زمانی که موشک بوستر برای ترک مدار زمین، آتش شد، آنها مجددا در سمت روشن زمین قرار گرفتند. در این زمان فضانوردان کارهای بسیار مهم و حساسی را انجام می‌داند و اصلا از آنها خواسته نشده بود که به عکاسی بپردازند و فرصتی هم برای نگاه کردن به زمین از پنجره نداشتند.

اما بعد از پنج ساعت، یکی از فضانوردان به پنجره نگاه کرد و منظره‌ای که دید مشتاقش کرد که تنها دوربین Hasselblad را بردارد و چهار عکس بگیرد، او عکس‌ها را با فاصله یک دقیقه گرفت و میزان نوردهی را بعد از عکس اول تغییر داد. عکس دوم از همه واضح‌تر و بهتر شد و همان عکس مشهور بالای این نوشته است. عکاس، بعد از گرفتن عکس‌ها چیزی به همکاران خود نگفت و تا هفته‌ها هم هیچ اشاره‌ای به عکس نشد.

ده روز بعد، زمانی که آنها به سلامت به زمین برگشتند و عکس در لابراتوار ساختمان شماره هشت مرکز فضایی جانسون مورد بررسی قرار گرفت. یک تکنسین عکس به نام دیک آندروود، ناگهان این نکته را کشف کرد که این عکس نخستین عکس کاملی از زمین است که در آن همه زمین روشن است. در اینجا بود که نگاه‌ها به سمت این عکس جلب شد و این عکس در صفحه نخست همه روزنامه‌ها چاپ شد.

زمانی که عکس گرفته شد، زمان تغییر فصل بود، قطب جنوب با ابرهای سفید پوشیده شده بود و منظره ابرهای سفید چرخان بر روی اقیانوس‌های آبی، قسمت سبز آفریفا و صحراهای عربستان، در کنار هم عکس را زیبا کرده بودند. زمین با این اوضاف در میان تاریکی مطلق خودنمایی می‌کرد. این عکس یک پرتره بی‌نظیر جهان زنده بود.

البته از آنجا که عکس را عکاسی در شرایط بی‌وزنی گرفته بود، که هیچ تصوری از بالا و پایین نداشت، در عکس اصلی، قطب جنوب در بالا بود، اما در زمان چاپ عکس، مطابق انتظار ما عکس چرخانده شد و قطب جنوب در پایین قرار داده شد. این عکس زمانی گرفته شده بود که سفینه آپولو 17، 28 هزار مایل از زمین فاصله داشت، در آن زمان هر سه فضاورد کارهای زیادی برای انجام دادن داشتند.

اما بعد از مشهور شدن عکس، هر سه فضانورد با قاطعیت گفتند که خودشان عکس را شکار کرده‌اند. البته از آنجا که طبق قوانین ناسا، همه دست‌آوردهای فضایی مأموریت‌های ناسا در مالکیت سازمان قرار می‌گیرد، هیچ مالکیت شخصی برای این سه متصور نبود. ران ایوانس در سال 1990 بدون پس گرفتن ادعایش درگدذشت و با وجود گذشت چهل سال، هنوز سرنان و اشمیت، ادعا می‌کنند که خودشان این عکس را گرفته‌اند.


سرنان (چپ) در کنار اشمیت

سال 2002، در سی‌امین سال پرواز آپولو 17، جیمز کامرون -فیلمساز مشهور هالیوود- در لس آنجلس حامی مالی یک مراسم گرامیداشت این مأموریت شد. در این مراسم، ضیافت شامی هم در یکی از ساختمان‌های هالیوود برگزار شد، اما سرنان و اشمیت در این مراسم هم از دیدار هم اجتناب کردند.

صاحب‌نظران معتقدند که احتمال اینکه اشمیت این عکس را گرفته باشد بیشتر است، چون او کار کمتری نسبت به دو نفر دیگر داشت. فرمانده سرنان در آن زمان سرش خیلی شلوغ بود. به علاوه اشیت به سبب اینکه یک دانشمند بود و اصولا برای مشاهده آموزش دیده بود، احتمال بیشتری دارد که مشتاق به عکس گرفتن شده باشد.

اشمیت سال‌ها بعد یک سناتور کنگره آمریکا شد، سرنان را هم البته اگر مفتخر به گرفتن این عکس مشهور نباشد، لاقل می‌تواند بی‌مدعی یک لقب دیگر را تا سال‌های سال یدک بکشد: آخرین کسی که تا حال حاضر روی ماه قدم برداشته است.

منبع: آتلانتیک


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. سامان حسینی می گوید

    شاید خواندن این مقاله هم خالی از لطف نباشد.

    http://www.akkasee.com/articles/12676/

  2. پویا می گوید

    جالب بود. من هم بارها این عکس رو دیده بودم و تا به حال به تاریخچه اش فکر نکرده بودم. ولی واقعا از دو تا دانشمند بعیده که اینقدر دروغگو باشند.

  3. هامون می گوید

    سر عکس با هم دعواشون شد دانشمندای گنده! بسیار جالب بود.

  4. امین می گوید

    امان از حرص و طمع

  5. مسعود زمانی می گوید

    مطلب جذابی بود… ممنون دکتر مجیدی عزیز
    توی فیلم “An Inconvenient Truth” یه جاییش هست که یه عکس نشون میده از کره زمین بدون ابر که نتیجه کنار هم قرار دادن صدها مجزا بود… خیلی عکس زیبایی بود… ولی این یکی بدلیل طبیعی بودن هنوز فوق العاده هست…

  6. آی رایت می گوید

    خیلی جالب بود ، ممنون از ارائه این مطلب موشکافانه .

    موفق باشید

  7. نیما می گوید

    چه داستانی داشت
    تا به حال نمی دونستم این مورد رو
    بارها این عکس رو دیده بودم

  8. مسلم نورانی می گوید

    مطلب جالبی بود.
    تشکر از گردآورنده.

  9. مصطفی می گوید

    آقای مجیدی! یه سوال ازتون دارم. خواهش میکنم اول تحقیق کنید بعد نظر منو تایید نکنید! شما باور میکنید که آمریکایی ها روی ماه راه رفتند؟
    مقاله ای موجود هست که اثبات علمی میکنه که این حرف یه جوک بزرگ تبلیغاتی بیشتر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5