کارآزمایی ژوپیتر، نتایج و حرف و حدیث‌ها

5

امروز دیدم که در تلویزیون هم به صورت زیرنویس و هم به صورت پخش خبر، در مورد سودمندی داروهای موسوم به استاتین در پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، مطالبی منتشر شده ، اصلا خبر تازه‌ای نبود و با خودم گفتم که طبق معمول یک چیز مسلم پزشکی، به عنوان آخرین یافته در حال پخش از تلویزیون است یا اینکه خبر به صورت ناقص پخش شده است. حدس دوم درست بود.

خبر و مطلب اصلی را با جستجویی در NEJM و سایت WebMD پیدا کردم:

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از داروهای پایین‌آورنده کلسترول موسم به استاتین‌ها استفاده می‌کنند ولی یافته‌های جدید یک مطالعه نشان می دهند که یکی از داروهای این دسته به نام Crestor می‌تواند حتی به کسانی که سطح طبیعی کلسترول هم دارند در پیشگیری از حوادث قلبی عروقی کمک کنند.

نیمی از موارد انفارکتوس میوکارد در بیمارانی اتفاق می‌افند که سطح طبیعی LDL ( لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد) دارند. پژوهشگران متوجه شده‌اند که اندازه‌گیری یک شاخص زیستی نشان‌دهنده التهاب به نام CRP، می‌تواند به صورت مستقل پیش‌بینی‌کننده احتمال بروز حوادث قبلی آینده باشد. از سوی دیگر، استاتین‌ها می‌توانند ‌اندازه CRP را هم پایین بیاورند.

کارآزمایی‌ای موسوم به کارآزمایی «ژوپیتر» مطرح می‌کند که در کسانی که سطح کلسترول طبیعی دارند، اما سطح CRP شان بالاست، استفاده از استاتین می‌تواند سودمند باشد.

ژوپیتر اسم بی‌مسمایی به نظر می‌رسد، ولی در واقع مخفف این عبارت بلند است: Justification for the Use of Statins in Prevention: an Intervention Trial Evaluating Rosuvastatin!

در کارآزمایی ژوپیتر، 17802 مرد و زن سالم که سطح کلستورل طبیعی داشتند ولی اندازه CRP آنها بیشتر از حد طبیعی بود، شرکت داده شدند. این مردان و زنان به دو دسته تقسیم شدند، به یک دسته روزانه 20 میلی‌گرم داروی «روسوواستاتین» rosuvastatin یا Crestor داده شد و به دسته دیگر دارونما داده شد.

سپس این جمعیت برای مدت چند سال (به طور متوسط 1.9 سال) مورد پیگیری قرار گرفتند تا معلوم شود که آیا دسته‌ای که روسوواستاتین استفاده کرده‌اند، نسبت به دسته‌ای که دارونما به آنها داده شده است، بهره‌ای برده‌اند یا نه.

معلوم شد که در دسته‌ای که روسوواستاتین استفاده کرده بودند، میزان بروز حوادث قلبی عروقی نصف دسته دیگر است. در عین حال در دسته‌ای که روسوواتاتین استفاده کرده بودند، احتمال بروز دیابت کمی بالاتر بود ولی میوپاتی افزایش معنی‌داری نشان نمی‌داد.

چنین نتیجه‌ای می‌تواند رویکرد پزشکان را در استفاده از استاتین‌ها و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی عوض کند، چرا که مطرح می‌کند که باید در بیماران با کلسترول طبیعی اما CRP بالا، از استاتین استفاده کرد.

اما نباید در مورد تفسیر نتایج این کارآزمایی شتاب‌زده عمل کرد، من در جستجویی که انجام دادم، مطلبی پیدا نکردم که در آن اشاره شده باشد، سایر استاتین‌ها هم مثل روسوواستاتین اثربخشی مثبت دارند، از سوی دیگر روسوواستاتین داروی نسبتا گران‌قیمتی است، بیماری که از روسوواستاتین استفاده می‌کند، باید سالی 1250 دلار بپردازد، به علاوه باید هزینه تست‌های آزمایشگاهی جانبی مثل تست‌های کبدی سالانه، اندازه‌گیری کلسترول و CRP را هم بر هزینه‌ها افزود. باید دید که هزینه چنین درمانی در مقایسه با سودمندی‌ پیشگیرانه‌اش توجیه اقتصادی دارد یا خیر.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. dr faust می گوید

    تو اخبار امشب شبکه abc با یک دکتر در این زمینه صحبت می کرد که اون دکتر می گفت حتی میشه از داروهای جنریک حاوی استاتین استفاده کرد. اسپانسر این تحقیق همون شرکت تولید کننده Crestor بوده است.

  2. رويا می گوید

    سلام و خسته نباشید. من همیشه از خواندن مطالب مفید، جالب و متنوع شما لذت میبرم. جالب تر این است که اصلا اصراری برای گذاشتن کامنت از طرف خوانندگان ندارید. من هم معتقدم وبلاگ خوب با کامنت یا بدون کامنت ارزش خودش را دارد.

  3. اصلان می گوید

    سلام
    من تحت مذاوا با آتورو وستاتین ، لوزار و متورال هستم . آیا تغییر دارو به روسو وستاتین میتواند مفید باشد؟

  4. منتديات می گوید

    ممنون بابت معرفی این سایت جالب ، در بلاگ نیوز لینک داده شد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5