آیا مایکل فلپس مبتلا به سندرم مارفان است؟!

16

بعد از پستی که روز قبل درباره مایکل فلپس نوشتم، مطالب جالب دیگری هم درباره او خواندم که بد ندیدم که آنها را هم در وبلاگ منعکس کنم.

همانطور که نوشتم فیزیک بدنی مایکل فلپس کاملا برای ورزش شنا مناسب است، اما ویژگی‌های همین فیزیک مناسب باعث شده است که برخی شک کنند که فلپس مبتلا به یک اختلال نادر ژنتیکی به نام سندرم مارفان است و به طرز متناقضی با استفاده از ویژگی‌هایی بدنی ناشی از همین سندرم، بر ورزشکاران دیگر برتری می‌یابد.

سندرم مارفان یک اختلال ژنتیکی بسیار نادر است که بافت همبند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سندرم مارفان ناشی از موتاسیون ژن FBN1 روی کروموزوم 15 است، این ژن گلیکوپروتئینی به نام «فیبریلین 1» را کد می‌کند که جزئی از ماتریکس خارج سلولی محسوب می‌شود.

خصوصیات ظاهری فلپس که منطبق با اختلال ژنتیکی سندرم مارفان هستند، شامل این موارد هستند:

– فاصله بین انگشتان دو دست فلپس در حالت گشاده بیشتر از طول قامت اوست. (200 سانتیمتر در برابر 190 سانتیمتر)
– انگشتان دست و پای باریک و بلند
– اندام‌های فوقانی بلند (دست‌های بلندتر از پاها)
– جناغ سینه برآمده pectus carinatum
– مفاصل با انعطاف‌پذیری بالا
– صورت باریک و کشیده
– چانه کوچک
– نامنظم بودن دندان‌ها

نخستین بار سندرم مارفان در سال 1896، توسط یک پزشک فرانسوی به نام آنتونی مارفان، توصیف شد. این بیماری علاوه بر سیستم اسکلتی بر قلب و عروق و چشم‌ها هم اثر می‌گذارد.

مارفان، یک اختلال اتوزوم غالب است،‌ اگر شخصی مبتلا به مارفان باشد، فرزندش به احتمال 50 درصد به این اختلال مبتلا می‌شود. البته از هر 4 نفری که مارفان دارد، یکی والدین بیمار ندارد و بیماری وی ناشی از یک جهش ژنی است.

جدی‌تری عارضه قلبی عروقی مارفان، اتساع ریشه آئورت است. این اتساع ناشی از ضعف جدار آئورت است و حتی می‌تواند منجر به پاره شدن آئورت هم بشود.

مارفان می‌تواند روی دریچه میترال (دریچه بین بطن و دهلیز چپ) هم اثر بگذارد و موجب پرولاپس یا پس زده شدن خون از محل این دریچه شود.

مارفان موجب یک سریع اختلال چشمی هم می‌شود که شاخص‌ترین آنها دررفتگی عدسی چشم است.

مارفان مردها و زن‌ها را به صورت یکسان درگیر می‌کند، از هر 10 هزار آمریکایی یکی مبتلا به سندرم مارفان است.

اما برمی‌گردیم به بحث اصلی این پست: آیا فلپس واقعا سندرم مارفان دارد؟!

این روزها سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی این بحث را شروع کرده‌اند. حتی در سایت ویکی‌پدیا در مدخل سندرم مارفان، فلپس به عنوان یکی از اشخاص مشهوری نام برده شده که مبتلا به این سندرم است.

خود مایکل فلپس در کتابش با عنوان Beneath the Surface، در این مورد نوشته است. جستجویی در این کتاب با استفاده از سرویس کتاب گوگل، ما را درست به صفحه‌ای می‌برد که فلپس در این مورد توضیح داده است.

فلپس توضیح داده است که روزی در هنگام تمرینات، دچار تپش قلب شد و به توصیه مربی‌اش به پزشک مراجعه کرد،با توجه به ویژگی‌ها ظاهری فلپس و تپش قلب، از او یک EKG (نوار قلب) گرفته شد که طبیعی بود، از آن زمان به بعد، فلپس سالانه در بیمارستان جان هاپکینز مورد معاینات دوره‌ای قرار می‌گیرد و وضعیت سلامت ریشه آئورتش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البته باید توجه داشت که تنها با اتکا به ویژگی‌ها ظاهری اسکلتی نمی‌توان با قطعیت گفت که شخصی مبتلا به این سندرم است، یک سری معیار تشخیصی برای سندرم مارفان وجود دارد. این معیارهای تشخیصی را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

با توجه به این معیارها و ضوابط تشخیصی، فلپس معیارهای لازم تشخیصی برای سندرم مارفان را ندارد و نمی‌توان گفت که مبتلا به این سندرم است. البته در عین حال نمی‌توان با قطعیت گفت که فلپس، سندرم مارفان ندارد، چرا که ممکن است در آینده یکی از علایم شاخص بیماری مثل مشکل عدسی چشم یا اتساع ریشه آئورت را بروز دهد یا ممکن است در تست ژنتیکی، ژن FBN1 جهش‌یافته در او پیدا شود.

می‌توان گفت که با توجه به همین استدلال است که فلپس معاینه دوره‌ای می‌شود و وضعیت ریشه آئورتش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دوپینگ ژنتیکی: از سال 2001 کمسیون پزشکی کمیته بین‌الملی المپیک، متوجه امکان استفاده از علم ژنتیک به منظور دوپینگ شد و قوانینی از این لحاظ وضع کرد. آژانس ضد دوپینگ جهانی، دوپینگ ژنتیکی را اینگونه معرفی می‌کند: هر گونه استفاده غیردرمانی از سلول‌ها، ژن‌ها یا اجزای ژنتیکی یا روش‌های تغییر تظاهر ژن به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران.

آیا در آینده شاهد استفاده از روش‌های ژنتیکی برای تربیت «ابر انسان‌ها» خواهیم بود؟!

اما مورد مایکل فلپس، فارغ از جنجال رسانه‌ای حول و حوش آن، یک درس جالب دیگر هم دارد: اهمیت معاینات پزشکی حتی در مورد ورزشکارانی که آنها را سالم و بدون نقص می‌پنداریم. چه کسی تصور می‌کرد که معاینات دوره‌ای حتی در مورد برترین ورزشکار تاریخ المپیک هم این اندازه مهم و حیاتی باشد؟!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. عرفان می گوید

    یک سندرم باید همه علامت‌ها را نشان بدهد؟
    مثلا من فقط دو مورد از موارد ظاهری این سندرم را ندارم (بلند‌تر بودن دست نسبت به پا و انعطاف زیاد مفاصل) بقیه‌اش را کاملا در خوردم می‌بینم! خصوصا مورد اول و آخر.
    :-؟

  2. علیرضا می گوید

    نه، در مورد سندرم مارفان اگه شخص از نظر خانوادگی سابقه مثبت داشته باشه، یا ژن FBN1 را داشته باشه، بایست باید یک معیار ماژور را داشته باشه، در غیر این صورت باید دو معیار ماژور را داشته باشه، فلپس حتی معیار سیستم اسکلتی را به صورت کامل نداره. البته وبلاگ‌هایی که من دیدم موضوع را از نظر پزشکی با این دقت بررسی نکرده بودن و صرف داشتن ظاهر یک شخص مبتلا به مارفان را معادل داشتن مارفان گرفته بودن.

  3. رضا می گوید

    فلپس عاقبت به رویای خودش رسید و به هشتمین طلای المپیک چین رو بدست آورد.
    اگر فلپس یک کشور بود در رده بندی مدالها سومین کشور می شد.

  4. مارفان!!؟ می گوید

    دکتر جان من به جز دندانهای نا منظم و احتمالا جناغ بر آمده، بقیه خصوصیات رو دارم. خصوصیاتی که توی عکس نوشته شده رو هم دارم (چربی خیلی کم و عضلات کاراتر). پس دو تا از معیار های ماژور رو دارم دیگه؟ خودم فکر میکردم بعضیهاش به خاطر ورزش باشه، چون کمی زود شروع کردم.
    حالا باید چکار کرد؟! فقط مراقبت؟ باید منتظر بشم آئورتم پاره بشه؟ یا چشمم در بیاد؟ مشکل دیگه ای که پیش نمیاد؟ 😀

  5. علیرضا می گوید

    معیارهای تشخیصی را در اون صفحه‌ای که بهش لینک دادم ببینین، نه اون عکس. اون عکس فقط خصوصیات بدنی فلپس را نشون می‌ده. اگه کسی همه خصوصیان اسکلتی مارفان را داشته باشه، فقط یه معیارش را داره. تازه اگه به جدول اون صفحه مراجعه کنین، می‌بینین که برای داشتن شرایط اسکلتی مارفان هم شرط و شروط گذاشتن. پس نگران مارفان نباشین!

  6. مهدی می گوید

    سلام اقای دکتر
    من چندین ساله که پرولاپس دریچه میترال دارم.سه سال پیش هم اکو کردم دکتری که اکو کرد نظرش یه پرولاپس تیپیک میترال بود.امسال به توصیه پزشک دوباره اکو کردم.خانم دکتری که اکو کرد گفتش علاوه بر پرولاپس میترال مقداری هم دریچه آئورت پرولاپس داره علاوه بر اون قطر ریشه آئورت زیاد شده(4.1 سانتیمتر) یه چیزایی هم درباره مارفان گفت.البته من بعضی از خصوصیات اسکلتی رو دارم ولی بیشترشو ندارم.چند تا سوال از شما دارم:
    1- قطر طبیعی ریشه آئورت چقدره؟
    2-پزشک خودمون وقتی نتیجه رو دید گفت موردی نیست باید هرساله اکو بگیری.اگه مارفان باشه نباید داروهایی مثل پریندوپریل که جلوی رشد ریشه آئورت رو میگره مصرف کرد؟
    3- آیا آزمایشگاههای ژنتیک ایران میتوونند تشخیص بدند شخصی مارفان(ژنnbf1) داره یا نه؟
    با تشکر از توجه شما

  7. علی می گوید

    من عاشق مایکل فلپس هستم

  8. علی می گوید

    کاشکی مایکل فلپس انصراف نده

  9. فاطمه می گوید

    سلام دکتر
    من 28 ساله هستم و تمامی علائم گفته شده مارفان رادارم هروز از نظر هوشی ضعیف تر و از نظر حرکتی با مشکل بیشتری روبرو میشم در قسمت ران پا احساس خواب رفتگی و مور مور گذرا دارم صبح بعد از بیدار شدن در کف پاهایم صدای تق تق استخوانهای خورد را دارم هم پرولاپس وهم علائم چشمی همراه با درد چشم راست و ترکیب بندی اسکلت بدنم هم با علائم گفته شده همخوانی دارند خواهشا من را نیز راهنمایی کنید

  10. سحر می گوید

    سلام
    من عاشق کسی هستم که مبتلا به سندروم مارفانه
    چندماه پیش برادرش توی سن30سالگی فوت شد
    پدرش هم توی سن23سالگی از بین رفت
    من چیکار باید کنم دارم دیوونه میشم الان29سالشه و یک دوره هم عمل انجام داده.نبایدباهاش ازدواج کنم؟
    امیدبه زندگی خیلی بالایی داره

  11. s می گوید

    سلام من سندرم مارفان دارم بیشترین مشکلی ک دارم وزن کممه دوس دارم وزن اضافه کنم خواهش میکنم ی راهی بهم پیشنهاد بدین این مساله داره واقعا توزندگی شخصی من مشکل ایجاد میکنه سپاس

  12. s می گوید

    سلام من سندرم مارفان دارم مشکلی ک واقعا اذیتم میکنه لاغری زیاده دوس دارم وزن اضافه کنم توروخدا ی راهی بهم پیشنهاد کنین واقغا حیاتیه سپاس

  13. الهه می گوید

    سلام دوست دارم بدونم ایا انجمنی برای افراد مبتلا به سندروم مارفان وجود دارد که از طریق ان بتوان با سایر افراد مبتلا به این بیماری ارتباط برقرار کرد

  14. niko می گوید

    salam mikhastam bedonam faseleye tabieiye 2 ta dast az ham chand barabare ghad bayad bashe?.

  15. حمید می گوید

    شک نکنید مارفان داره من خودم مارفان هستم اما به نظر من کسی که با مارفان چنین افتخاراتی بیاره باید از هر مدال طلایی که گرفته دوتا دیگه بهش داد. بیماری مارفان بسیار خطرناک و کشنده هست و هر حرکت نابجا ریسک

    1. سحر می گوید

      سلام. من 31 سالمه تورو خدا انقد ادمو نترسونید من4ساله فهمیدم مارفان دارم مثل خوره افتاده به جونم هرشب تو گوگل درموردش سرچ میکنم. هر چیز جدیدی که میخونم بیشتر غصه وگریم میگیره ویعنی چی بشدت کشندست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5