اپل در تلاش برای مایکروسافت شدن، مایکروسافت در تحول برای اپلی شدن!

1

چیزی جالب و خنده‌دار در رقابت دیرینه اپل و مایکروسافت در حال شکل‌گیری است: هر کدام از شرکت‌های اپل و مایکروسافت دوست دارند بتوانند محصولاتی شبیه دیگری ارائه بدهند. اما هر کدام برای رسیدن به این هدف، مسیر متفاوتی را طی می‌کنند.

از اپل شروع کنیم. این شرکت با داشتن اپ استور، محبوب‌ترین و پردرآمد‌ترین پلتفرم را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. اما در حین حال با آی‌پد پروی 10.5 اینچی و نیز سیستم عامل جدید iOS 11 دوست دارد ویژگی‌هایی را ارائه دهد که تبلت‌هایش را بیشتر شبیه پی‌سی‌های ویندوزی کند.

در آن سو شرکت مایکروسافت، بیشتر از 5 سال است که خط تولید سرفیس خود را راه انداخته، محصولی که هم می‌خواهد مک باشد و هم ویژگی‌های آی‌پد را داشته باشد. مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز 10 S خود، در نظر دارد که یک ویندوز استور، شبیه به اپ استور داشته باشد.

البته هدف غایی هر دو شرکت یک چیز است: اینکه پلتفرم انتخابی برای آدم‌های خلاق باشند. در این دو مسیر هر کدام از این شرکت‌ها آنقدر نگران برتری‌ها و ویژگی‌های حریف هستند که به صورت واضح و معناداری در محصولات خود ویژگی‌های رقیب را راه داده‌اند.

اما کدام یک از این شرکت‌ها، زودتر از این دوره گذار، عبور می‌کنند؟

اپل در تلاش برای مایکروسافتی شدن

اپل بارها گفته است که دوست دارد آی‌پد را تبدیل به آینده رایانش کند. یعنی دوست دارد تبلت سبک و باکیفیت‌اش فقط برای مصرف محتوا استفاده نشود، بلکه برای همه کارهای سنگیتنتر مثلا محتواسازی، نویسندگی جدی و اجرای کارهای اداری یا پژوهشی هم مورد استفاده قرار بگیرد. آی‌پد پرو هم دقیقا برای رسیدن به این هدف عرضه شد.

اپلیکیشن‌ها نسبت به برنامه‌های سنتی برتری‌هایی دارند. مثلا مشتری‌ها خیلی راحت‌تر آنها را به‌روز می‌کنند. توسعه‌دهنده‌ها هم وقتی می‌بینند اپ استوری وجود دارد که درآمد آنها را تضمین می‌کند، بیشتر به این سو متمایل می‌شوند. اپل هم این وسط حدود 30 درصد پول پرداختی برای اپ‌ها را صاحب می‌شود و بقیه را به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد.

اپل دوست دارد که آی‌پد یک مک لمسی تمام‌عیار باشد. آی‌پد گرچه از همان جلسه نخست معرفی توسط استیو جابز، به عنوان محصولی بین گوشی آی‌فون و مک معرفی شد، اما به زودی به آن به عنوان محصولی نگریسته شد که بتواند یک مک واقعی هم باشد.

اما مشکل تا حالا این بوده که واقعا با آی‌پد خیلی از کارهای مک یا پی‌سی را نمی‌شد کرد. مثلا تا حالا چندکارگی یا مالتی‌تسکینگ و جابجایی فایل بین اپ‌های مختلف در آی‌پد خیلی مشکل بوده. اپ‌ها هم فقط کارهای سبک برنامه‌های همتایشان را می‌توانستند انجام بدهند. از اپ‌ها ویرایشگر متن گرفته تا ویرایشگرها ویدئو یا عکس.

بنابراین بین رؤیای اپل و واقعیت همیشه شکاف بزرگی وجود داشت. اما با iOS 11، اپل در نظر دارد این شکاف را کاهش بدهد. حالا دیگر در آی‌پد یک داک خیلی خوب و نیز یک سیستم مدیریت فایل دارید. حالا می‌توانید عکس یا متن درگ اند دراپ کنید و کارهایتان خیلی ساده می‌شود.

برای اینکه ببینیم اپل واقعا در این راه موفق شده و کاربرها را توانسته قانع کند که برای کارهای جدی‌تر از آی‌پد استفاده کنند به گمان من یکی دو سالی صبر کنیم و آمارها فروش و کاربری‌ها را تحلیل کنیم. برای مثال خود من باید ببینم که می‌توانم خودم را قانع کنم که دست‌کم در سفرها یک آی‌پد پرو با کیبورد همراه ببرم و با آن وبلاگ بنویسم! یا اینکه همچنان یک پی سی را برای نوشتن ترجیح خواهم داد.

مایکروسافت در تلاش برای اپل شدن

در آن سو ما مایکروسافتی را داریم که همیشه از اینکه نمی‌توانسته محصولات سخت‌افزاری محبوبی مستقلا بسازد که به عالی‌ترین شیوه ممکن سیستم عاملش را اجرا کنند، نگران و ناراحت بوده.

با محصولی هیبریدی سرفیس این شرکت تلاش کرد که یک تبلت/لپ‌تاپ ویندوزی های اند و دلخواه را ارئه بدهد. این شرکت به تازگی سرفیس لپ تاپ را ارائه کرده که دانش‌آموزان و دانشجویان را هدف گرفته است.

برتری بزرگ مایکروسافت، همان پاشنه آشیل آی‌پد است: سرفیس‌ها می‌توانند نسخه‌های کامل ویندوز 10 را اجرا کنند و کاربر می‌تواند نسخه‌ها کامل برنامه‌های دسکتاپ را با آنها اجرا کند: از مرورگر کروم گرفته تا گیم‌های دلخواه.

از سوی دیگر نقطه ضعف مایکروسافت، نقطه قوت اپل است: ویندوز استور خیلی کوچک‌تر از اپ استور اپل است. شاید خیلی‌ها از سرفیس بدشان نیاید، اما وقتی می‌بینید که برنامه‌های ویندوزی مشابه اپلیکیشن‌های محبوب در ویندوز استور پیدا نمی‌شود، درنگ می‌کنند.

کلا توسعه‌دهنده‌ها با توجه به بزرگی فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید و اپل، روی خوشی به ویندوز استور نشان نداده‌اند و بعید است در آینده نزدیک، این روند تغییر کند.

راهبردی که مایکروسافت برای مقابله با این روند داشته این بوده که با ویندوز 10 S ترتیبی بدهد فقط برنامه‌های ویندوز استور قابل نصب رو سیستم باشد. البته خود مایکروسافت دوست ندارد بگوید هدف اصلی عرصه این نسخه ویندوز این بوده و در کنار این مطلب اشاره می‌کند که ویندوز 10S پرفرومانس بهتری دارد و شارژ باتری کمتری استفاده می‌کند.

سخن پایانی

تلاش مایکروسافت و اپل، مسلما فاصله بین تبلت و لپر تاپ را کم خواهند کرد. نتیجه نهایی این دو شرکت برای کپی کردن هم، باعث خواهد شد که ما پی‌سی‌های نزدیک‌تر به آی‌پد و آی‌پدهای نزدیک‌تر به پی‌‌سی‌ها را داشته باشیم.

اما به باور من به خاطر زاویه دید و نگرش‌های متفاوت این شرکت، علیرغم ورود اندیشه‌های تازه به هر دو شرکت، اپل همچنان اپل باقی خواهد ماند و مایکروسافت، مایکروسافت!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. بهروز کریمی می گوید

    ممنون، قیاس جالبی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5