چرا اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی برای جوانان شناخته شده؟

8

شبکه‌های اجتماعی در صورتی کاربرد درست و پرنامه‌ریزی برای پیشگیری از اتلاف وقت، ابزارهای توانمندی برای ارتباط با دوستان و نیز خبررسانی سریع به جامعه هستند، اما آن سوی سکه این شبکه‌های اجتماعی، چیز خوبی نیست و می‌تواند ذهن کاربران را تنبل کند، آنها را از مطالعه ژرف بازدارد، ابزار انتشار اخبار کاذب و نقل قول‌های غیردقیق شود و یا حتی محیطی برای خودنمایی‌های بی‌دلیل شود.

اما جالب است بدانید که مطابق نتایج بررسی‌هایی که انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا کرده، مشخص شده که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت روانی حوانان است و اسنپ‌چت در مقام دوم قرار گرفته.

عمده مشکل به خاطر چیزی به نام FOMO ایجاد می‌شود که من در «یک پزشک»، پیش‌تر در مورد آن نوشته بودم.  FOMO مخفف هراس از دست دادن مطالب ( fear of missing out) است.

کاربرانی که روزانه بیشتر از 2 ساعت در شبکه‌های اجتماعی باشند، بیشتر احتمال دارد این مشکل را داشته باشند. FOMO باعث بهداشت روانی پایین و علایم افسردگی و اضطراب می‌شود.

شمایی که مدام بین اینستاگرام و تلگرام می‌چرخید و مدام در تلاش هستید که همه عکس‌های دوستان خود را ببینید و مطالبشان را بخوانید FOMO دارید.

اینستاگرام مشکل دیگری هم دارد:

بیشتر کاربران اینستاگرام دوست دارند که خود را خوشبخت‌تر و شادتر و سرخوش‌تر از چیزی که هستند بنمایانند. فیدهای بسیاری از دوستان خود را مرور کنید. می‌بینید که به روایت اینستاگرام آنها مدام در حال صرف بهترین غذاهای دستپخت خودشان یا رستوران‌های شیک هستند، به سفرهای گران می‌روند و با چهره‌ای شاد و پاکیزه عکس سلفی می‌اندازند.

گرچه شما چون دقیقا همان عادت دوستان خود را دارید و در ضمیر ناخودآگاه خود می‌دانید که دوستان شما هم مثل خودتان ساعات طولانی کار خسته‌کننده و دشواری‌های زندگی را دارند، اما مشاهده عکس‌های آنها، می‌تواند حس تأسف، دریغ، افسردگی، مقایسه و حتی حسادت را در شما برانگیزد.

پژوهشگران با هدف ارزیابی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی جنبه‌های مختلف سلامت روانی، پرسشنامه‌ای را بین 1500 شهروند بریتانیایی بین 14 تا 24 سال توزیع کردند.

نتایج تحلیل همین پرسشنامه مشخص کرد که اینستاگرام بدترین اثرات رو روی کاربران می‌گذارد، مثلا باعث می‌شود که خودانگاره منفی نسبت به شکل بدنشان پیدا کنند، خوابشان مختل شود و هراس چک نکردن عکس‌ها دنبال‌شونده‌هایشان را داشته باشند.

اسنپ‌چت کمتر از اینستاگرام حس تنهایی برمی‌انگیزد، اما از نظر مختل کردن خواب و FOMO بدتر است.

شبکه‌های اجتماعی مثل تمام ابزارهای دست ما، جنبه‌های مثبت و منفی را در کنار هم دارند. از سویی می‌توانند هویت مثبت کاربران و توانایی خودابرازی آنها را بهتر کنند و از سوی دیگر مشکلات ذکر شده در بالا را سبب شوند.

در واقع این ما هستیم که شبکه‌های اجتماعی خوب یا بد می‌کنیم، نه آنها ما را!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    و البته در ایران تلگرام رتبه دوم (شاید هم اول) رو داره.

  2. حدیث می گوید

    دقیقا
    من کاملا این رو حس کردم، از زمان ارکات که خسته شدم و در امتحانات کابل مودم دیال آپ را کندم و گذاشتم انباری تا امتحاناتم را بدهم و بعد از آن یادم می آید وقتی همه در فیس بوک بودند و در سنی بودیم که هر کس راهی جداگانه می رفت: شغلی پیدا می کرد، کنکور ارشد قبول میشد و یا خارج می رفت، و من در حال کنکور و سعی بود کار سخت بود و من به همین دلیل عضو فیس بوک نشدم
    حضور زیاد در تلگرام را هم به شکل ایجاد توقع غیر منطقی در افراد برای پاسخگویی رایگان و 24 ساعته به سوالات علمی و مشکلات فنی یا حتی همزبانی وقت و بی وقت دیدم.
    و جالب اینکه متوجه شدم عادت اشتباه من که وقتی خسته می شدم به تلگرام سر می زدم باعث خسته تر شدن می شد و هرچه بیشتر سر بزنی بیشتر می خواهی سر بزنی ( ترس دور افتادن از افراد) و هرچه کمتر بروی دیگر دلت نمی خواد بروی و از یک سال پیش فقط ماهی یک بار یا تنها بعد از دورهمی های دوستانه که عکس های یادگاری را می فرستند سر می زنم.
    فوق العاده لذت بخش است برای هر قرار حدود 500-600 پیام رد و بدل می شود که بدون خواندن این همه تنها در نهایت با یک اس ام اس یا دایرکت نتیجه ی نهایی را یکی از دوستانم اطلاع می دهد.
    و در نهایت به نظرم اینستاگرام بهترین رسانه شد، طبیعتا نه برای دیدن غذای افراد یا استوری های الکی، بلکه برای بحث معرفی کالا یا خدمات ( یعنی صفحه برای کارهای تولیدی و هنری) چرا که به هرحال وجود هزاران چشم درجایی فرصت هم هست و وب سایت یا فیدها این کارایی را ندارند. یک بار که یک بلیط اضافه داشتم در کمتر از چند دقیقه توانستم آن را به کسی هدیه کنم که باطل نشود.

  3. حدیث می گوید

    “در واقع این ما هستیم که شبکه‌های اجتماعی خوب یا بد می‌کنیم، نه آنها ما را!”
    و در این مورد یک مطلب داشتید که چه طور از اینستاگرام برای درس خواندن استفاده کنیم
    به طور مشابهی می شود به شکل یک دانشگاه برای دیدن کارهای خوب تصویرسازی، عکاسی و موشن گرافیک و … ازش استفاده کرد.

  4. امین می گوید

    شبکه های اجتماعی به جز برای معرفی و تبلیغ محصول، بسیار مضر هستند و باعث تشتت شعور می شوند.

  5. علی صادقی می گوید

    به نظر من چون اینستاگرام یک متن باز است و همه چی بدون هیچ کنترلی به اشتراک گذاشته میشه تصاویر و مطالب هرز زیادی دارد کنترل تلگرام راحتر و بهتر از اینستاگرام است

  6. zhilevan می گوید

    مرسی. نتایج جالبی بود.
    خیلی ها این مشکل رو دارن. البته خود من یکی که گاها دوستان رو نقد کردم که وقتی یه جایی میرن یا یه رستوران میرن رگبار عکس راه نندازن و اگه فالوشون کردم بیشتر به این خاطر از احوالشون جویا باشم نه اینکه غذا و منظره ببینم .

  7. رضا می گوید

    خب تو ایران که ما چاره دیگه ای نداریم! این تنها شبکه اجتماعیه که بهش دسترسی داریم! 🙁

  8. هایک ویژن می گوید

    من موندم فیسبوک بدبخت چی مشکلی داشت فیلترش کردن، اینستاگرام هم که برای فیسبوکه!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5