چرا لازم است ما هم مثل روسیه، کارزار عکس «سلفی» ایمن به راه بیندازیم؟!

3

دو سال پیش، وزیر کشور روسیه، به نقل از روزنامه ایزوستیا، اعلام کرد که کارزاری برای هشدار به حوانان، برای پرهیز از گرفتن سلفی در موقعیت‌های خطرناک، ترتیب داده است.

به همین خاطر پوستری طراحی شد که در آن انواع سناریوهای خطرناکی که مشاهده شده بود جوانان در آن شرایط سلفی می‌گیرند، به صورت شماتیک نشان داده شده بود و خواسته شده که از سلفی گرفتن در آن شرایط پرهیز شود.

در روزهای نوروز امسال در ایران هم سلفی گرفتن، باعث مرگ‌های قابل توجهی در ایران شد:

  • چهار نفر بر اثر بی‌احتیاطی در کنار رودخانه دشت پلنگ شهرستان دشتی طعمه سیل شدند و درگذشتند. این چهار نفر جهت گرفتن تصاویر سلفی وارد حریم رودخانه شده بودند که با شدت گرفتن آب رودخانه و خالی شدن زیرپای این افراد، ابتدا دو نفر به درون رودخانه سقوط کرده که در تلاش دو نفر دیگر برای نجات جان غرق شدگان، این دو نفر نیز غرق شدند.
  • همچنین جوان 26 ساله اهل شهرستان قروه قربانی عکس سلفی بر اثر سقوط به آبشار شد.

اینها فقط دو نمونه از قربانی‌های سلفی در ایران هستند. سپتامبر سال میلادی پیش، اعلام شد که تنها در طی 2.5 سال، 127 مورد مرگ به خاطر سلفی در دنیا رخ داده است. جالب است که 60 درصد این قربانی‌ها هندی بوده‌اند! البته پیداست که این امار تنها بخشی از حوادث مربوط به سلفی‌گیری هستند.

در گوگل اگر با کلیدواژه‌های مناسب جستجو کنید، انواع مرگ در داخل ایران به خاطر گرفتن سلفی را پیدا می‌کنید.

تصور نکنید که مرگ به خاطر سلفی، همیشه در مناطق خارج شهر، مثلا در کنار دره‌ها و رودها رخ داده است. خیر! مثلا مرداد سال پیش اعلام شد که در گلسار رشت، پسر 16 ساله‌ای قصد گرفتن سلفی در کنار یک پست کوچک برق را داشته، اما دچار برق‌گرفتگی و نهایتا مرگ شده است!

تازه‌ترین خبر مرگ به خاطر سلقی و شاید دقیق‌تر باشم بنویسم پخش زنده در اینستاگرام را امروز خواندم. یک پسر سیاهپوست 13 ساله، حین پخش زنده در اینستاگرام، ظاهرا هوس ژست با اسلحه به سرش می‌زند و ناخواسته خودش، هدف گلوله قرار می‌گیرد. دست‌کم 10 تا 15 نفر در آن زمان به صورت زنده، مرگ این پسر را در اینستاگرام مشاهده کردند. (منبع)

حالا سؤال اینجاست که چرا دولت‌هایی که صدها بار خطرهای بالقوه فضاهای مجازی را گوشزد می‌کنند، در مورد سلفی گرفتن هشداری نمی‌دهند؟!

گرچه بی‌احتیاطی در هنگام گرفتن سلفی، شاید چیزی باشد که تصور کنیم، کمی رعایت احتیاط و منطق از آن پیشگیری می‌کند، اما گاهی هم لازم است به صورت سیستماتیک وارد شد و به صورت دقیق‌تری به موضوع پرداخت.

ساده‌ترین راهکار برای این امر، چاپ پوسترهای مناسب و نصب آن در مناطقی است که احتمال بی‌احتیاطی مسافران زیاد است.

دومین مورد این است که گوشزد شود که سلفی گرفتن در کنار جاده، رودخانه، دره‌ها، خطوط راه آهن، حین رانندگی واقعا کاری است که تا جایی که می‌شود باید از آن پرهیز کرد.

مورد بعد این است که همه خطرات سلفی گرفتن به صورت خاص یا گرفتن عکس و ارسال آنها به شبکه‌های اجتماعی، مرگ و زیان جانی نیست.

باید به کودکان و نوجوانان هشدار داد که مراقب حریم خصوصی خود باشند و در محیط مجازی سهل‌انگاری نکنند و مراقب مجرمان اینترنتی باشند. گرفتن عکس و افشای موقعیت زندگی و قرارهای بی‌هدف، چیزی است که این روزها، چنان که افتد و دانی زیاد در اینترنت رخ می‌دهند.

برخی‌ها که به دلایلی ترجیح می‌دهند هویت مجازی در شبکه‌های اجتماعی اختیار کنند، گاهی با احتیاطی و سلفی گرفتن در موقعیت شناخته‌شده، باعث می‌شوند که خطراتی متوجه آنها شود.

همچنین کارمندان ادارات و شرکت‌ها هم، گاهی آستانه احتیاطشان پایین می‌آید و عکس/نوشته‌های انتقادی یا کنایه‌آمیزی منتشر می‌کنند و تصورش را هم نمی‌کنند که چه کسانی با نام مستعار ممکن است دنبال‌کننده آنها باشند!

اما یک نکته کلیدی که عموم ما به آن بی توجه هستیم این است که در سفرها و اوقات خوش، نباید گرفتن سلفی و عکس، محور فعالیت‌ها ما باشد و خوشی‌های ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد. گرفتن چند عکس محدود در هنگام بازدید از یک مکان یا منطقه طبیعی زیبا منطقی است، اما وقتی شما اصرار دارید که از متر به متر بناهایی که می‌بینید عکس بگیرید و در کنار آنها سلفی بگیرید، دیگر سفر خودتان را تبدیل به یک فعالیت مشقت‌بار برای خود و همراهانتان و نیز دیگر مسافران کرده‌اید، به این قیمت که چند لایک بیشتر هنگام اشتراک عکس‌ها دریافت کنید.

اما خودمانیم، چرا ما عادت پیدا کرده‌ایم که اینقدر سلفی تأییدی خوشبختی بگیریم؟ منظورم چیست؟!

به نظر می‌رسد که ما در اینستاگرام و فیس‌بوک و تلگرام، بیش از آنکه ذاتا در پی اشتراک لحظات خود باشیم، دوست داریم بگوییم که چقدر خوشبخت و سرمست از زندگی هستیم!

دلیل دردناک این امر با کمی چاشنی بدبینی و کمی غلو این است که در سایر لحظات آنچنان که دوست داریم، خوشبخت نیستیم. وقتی که ما در طول سال، بیشتر دقایق عمر خود را صرف کارهایی می‌کنیم که دوستشان نداریم (مثلا کارهای خسته‌کننده اداری)، بدیهی است که به هنگام سفر یا هنگام حضور در یک رستوران خوب، به این فکر می‌کنیم که لااقل برای فریب خودمان، عکس‌های بیشتر از لحظات اندک شادی‌مان بگیریم.

چنین چیزی بد نیست و شاید برای تلطیف زندگی خوب باشد، اما به گمان باید تا حدی تعدیل شود.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. غزل می گوید

    موضوع سلفی گرفتن اکنون در تمامی کشورهایی که به مردم آن به دوربین و یا گوشی هوشمند دسترسی دارند به یکی از پرطرفدارترین روش های عکاسی تبدیل شده است.سلفی گرفتن در برخی موارد ممکن است با خطرات جدی و حتی مرگ شخص سلفی گیر تمام شود. در نموداری که در شبکه های اجتماعی مربوط به آمار سال 2014 منتشر شده اسپلیت، از لحاظ گرفتن سلفی، هندی ها در مقام نخست، مردم روسیه در مقام دوم و مردم ایالات متحده در مقام سوم قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5