طول مصرف داروهای ضدافسردگی و دوره درمانی افسردگی چقدر است؟

6

طول دوره درمانی که در آن یک بیمار مبتلا به افسردگی باید دارو استفاده کند، دغدغه عمده خیلی‌ها هم در شروع درمان و هم پس از آن است.

اصولا به خصوص در کشورهایی مثل ایران که هنوز هم بیماری‌های روانپزشکی و مصرف دارو برای آنها، یک تابو است و می‌تواند مایه شرم باشد، خیلی‌ها از ترس اینکه به دارو عادت کنند و به آن وابسته شوند، دوره درمانی‌شان را شروع نمی‌کنند.

آمارها نشان می‌دهند که در سال 2013؛ حدود 11 درصد زن‌ها و 6 درصد مردها در انگلیس، تحت درمان با بیماری‌های ضدافسردگی بودند که چیزی حدود 5.4 میلیون نفر می‌شود.

انجمن سلطنتی روانپزشکی انگلیس اظهار می‌کند که داروهای ضدافسردگی به معنی واقعی کلمه اعتیادآور نیستند، یعنی لازم نیست به خاطر عادت کردن بدن به آنها به تدریج در همه بیماران دوز آنها افزایش پیدا کند و بیماران دچار عوارض بعد از ترک هم نمی‌شوند. اما تحقیق دیگری توسط این انجمن نشان می‌دهد که 63 درصد بیماران تحت درمان با این داروها، دچار نشانه‌های قطع دارو یا withdrawal می‌شوند که بیشتر بعد از قطع داروهای ضد افسردگی دسته SSRI (مانند فلوکستین) رخ می‌دهد. اتقاقا این دسته بیشتر از سایر دسته‌های دارویی در درمان افسردگی استفاده می‌شوند.

این علایم شامل اینها هستند: ناراحتی‌های گوارشی، علایم شبیه آنفلوآنزا، اضطراب، گیجی، کابوس دیدن و احساس شوک‌های الکتریکی در سر.

این علایم می‌توانند تا 2 ماه طول بکشند. پس یک وابستگی بدنی یا روانی به دارو تا حدی می‌تواند وجود داشته باشد.

مطابق یک پژوهش که در سال 2008 در فنلاند انجام شده بود، از حدود 260 هزار شخصی که تحت درمان با داروهای ضدافسردگی قرار گرفته بودند، 5 سال بعد، هنوز 45 درصد همچنان داروها را استفاده می‌کردند.

حالا سؤال این است که چه زمانی داروهای ضد افسردگی را می‌توان قطع کرد؟

واقعیت این است که مسلما پاسخ واحدی به این سؤال نمی‌توان داد و این مورد بستگی به هر بیمار، طول مدت افسردگی و شدت علایم افسردگی دارد.

یک نکته در قطع داروهای ضدافسردگی این است که هیچگاه نباید خودسرانه و به صورت ناگهانی قطع شوند. اگر پزشک صلاح دانشت که داروها قطع شوند، قطع آنها باید به صورت تدریجی با کم کردن دوز یا اصطلاحا taper آنها در طی 4 تا 6 هفته انجام شود.

به صورت کلی روانپزشکان توصیه می‌کنند که بیماران افسرده، 6 ماه تا یک سال بعد از احساس بهبودی، همچنان به مصرف داروهای ادامه دهند.

پاسخ بیمار به درمان باید سه هفته بعد از شروع دارو و سپس در فواصل 3 تا 6 ماهه توسط روانپزشک بررسی شود.

پزشکان هم علایم ترک دارو را با برگشت افسردگی اشتباه نگیرند و از بیم بازگشت علایم افسردگی بی‌جهت، دوباره داروها را شروع نکنند. چنین چیزی می‌تواند یک عمر بیماران را وادار به مصرف دارو کند.

اگر علایم خیلی سریع بعد از قطع دارو رخ بدهند و خیلی سریع بعد از شروع دوباره دارو برطرف شوند، به احتمال زیاد، علایم ایجاد شده به خاطر قطع دارو بوده‌اند و نه بازگشت خود افسردگی.

به عنوان یک نکته جانبی، قطع دارو در شروع تابستان، بهتر از سایر اوقات سال مثلا وسط زمستان است.

منبع: گاردین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. حسین می گوید

    ممنون آقای دکتر، بسیار کاربردی و عالی بود

  2. علی می گوید

    تا الان 16 سال میگذره و باید هر روز بخورم ولی مشخص شده که چی باید بخورم

  3. بجان می گوید

    الان ده سال است میگذرد اما نتوانستم قطع کنم

  4. بجان می گوید

    خدا ده سال تمام از داروی ضد افسردگی استفاده هرگز نتونستم قطع کنم اگه کسی راه کاری برای قطع کردنش می دونه بگه استفاده کنم

    1. رضا می گوید

      سلام . فقط می تونم بگم ادامه بدید . مسیر درست درمان شناخت درمانی(روان درمانی) و دارو به همراه ورزش است .موفق باشید

  5. بجان می گوید

    ده سال از داروی ضد افسردگی استفاده کردم. وهرگز نتونستم قطع کنم از کسی را هکاری دارد بگو ما هم استفاده کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5