رپورتاژ: چگونه عینک آفتابی مناسبی را برای خرید انتخاب کنیم؟

در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا در مورد عینک آفتابی و نحوه خرید آن بیشتر بدانید. در پایان شما خواهید توانست به صورت آگاهانه اقدام به خرید عینک دلخواه خود کنید. مطالبی که در این مطلب در مورد انواع عینک از جمله عینک ریبن  ارائه خواهد شد شامل عناوین، یو وی UV به معنای محافظت در برابر اشعه فرا بنفش، انداره فریم، جنس فریم، جنس عدسی، ته رنگ لنز یا همان عدسی خواهیم پرداخت. عینک آفتابی نه تنها یک وسیله برای زیبایی ظاهر می باشد، بلکه وسیله با کارکرد مهمتر بوده و آن محافظت از چشم در برابر اشعات مضر نور آفتاب است. پس بهتر است در خرید آن دقت لازم را داشته باشید. انتخاب عینک آفتابی مناسب علاوه بر مشکلات انتخاب جنس و کیفیت، با سختی بزرگتری همراه است، و آن هم انتخاب بهترین شکل فریم می باشد که با صورت و سیمای شما ست شود. به کمک این راهنما خواهید توانست بهترین عینک را از هم از لحاظ جنس و هم از لحاظ شکل انتخاب کنید.

بخش اول: UV (محافظت در برابر اشعه فرا بنفش)

گرچه هیچ راهی برای انکار وجود اشعات مضر نور آفتاب وجود ندارد، اما شما میتوانید با کمک عینک آفتابی های استاندارد در زمانی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستید از این اشعات فرابنفش رهایی یابید. عینک آفتابی های دارای شیشه UV400 جلوی نفوذ نور ماوراء بنفش را به چشمان گرفته و در شرایط نور مستقیم باعث کاهش خطر آسیب به چشم خواهد شد. عینک آفتابی برای مردم در طول فعالیت هایی مانند ورزش های برفی و یا اسکی، به دلیل در معرض بودن سطح بالای اشعه ماورای بنفش نور (UV) ضروری است، و همچنین ورزش های آبی یا رانندگی در روز نیاز به استفاده از عینک دودی استاندارد خواهد بود. هنگام خرید عینک آفتابی، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن دقت کنید حفاظت کامل و 100% از اشعه ماوراء بنفش (UV) است. حتی اگر خورشید هزاران کیلومتر از ما فاصله داشته باشد، اشعه ماوراء بنفش (UV) ساطع شده از آن می تواند یک عامل در ایجاد انواع بیماری چشمی مانند آب مروارید و… باشد.

دو نوع اشعه UV وجود دارد:

1- اشعه UVB، این اشعه فوق العاده شدید و علت اصلی آفتاب سوختگی و سرطان هستن، و می تواند بسیار خطرناک برای چشم باشد. میزان این اشعه در طول سال متفاوت است، و در ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر ماه های تابستان فوق العاده قوی است. این زمان از سال به دلیل زاویه انحراف محوری زمین از خورشید اشعه بیشتر متمرکز است. تاثیر این اشعه روی سوزاندن پوست یا آسیب به چشم در طول سال است.

2- اشعه UVA، این اشعه، 95% از اشعه UV رسیده به سطح زمین است. این اشعه در طول سال تغییر نمیکند، گرچه شدت آن بسیار کمتر است ولی بین 30 تا 50 درصد شایع تر از اشعه UVB هستند. مطالعات اخیر در مورد این اشعه تاثیر آن را در بیماری هایی نظیر پیری، سرطان پوست و نوع خاصی از آب مروارید ناشان داده است.

بخش دوم: اندازه مناسب فریم برای خرید عینک آفتابی

وقتی اقدام به خرید عینک دودی جدید میکنید، اولین چیزی که به آن توجه باید شود اندازه چهره یا صورت است. برای تشخیص اندازه مناسب قاب عینک آفتابی برای چهره های کوچکتر باید از نزدیک به آینه نگاه شود، و برای چهره های بزرگتر از دور به آینه نگاه کنید. البته اندازه قاب به موارد استفاده و کاربرد عینک دودی هم دارد، مثلا برای ورزش های زمستانی باید عینک آفتابی بزرگ انتخاب شود که تمام قسمت های چشم و اطراف آن را بپوشاند.این قانون کلی بوده و دقت کنید با مقدار پوشش دهی لنزها اشتباه نشود. اندازه فریم چشم، قسمت بالای دماغک عینک، و طول دسته عینک این موارد اغلب به عنوان متغیرهای یک فریم مناسب مهم هستند.
– اندازه فریم چشم: این اندازه گیری افقی از لبه خارج عینک به لبه داخل از لنز است. معمولا عرض ها بین 40-62 میلی متر می باشد.

– اندازه بالای دماغک(حجم پل): منظور فاصله بین دو لنز است که بر روی بینی قرار میگیرد. و عرض آن معمولا  14-24 میلی متر است.

– طول دسته عینک: طول دسته همچنین به عنوان قطعه بازوی یا قطعه گوش شناخته شده است. طول آن عبارتند از 120-150 میلی متر.

بخش سوم: جنس فریم عینک

انتخاب جنس قاب یکی از موارد مهم در خرید عینک دودی است. و دقت در انتخاب آن یک نقش بزرگ در آسایش، ایمنی و قابلیت های آن ایفا میکند. انتخاب جنس های مختلف فریم تحت عوامل گوناگونی است مثل سبک و شمایل فریم، قیمت فریم و مزایا و معایب دیگر…
جنس فلز: فلزی یکی از رایج مواد در ساخت فریم عینک آفتابی است که با توجه به انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، و سهولت تنظیم استفاده می شود. فریم فلزی معمولا گران تر است، و دوام کمتری دارد و برای ورزش مناسب نیست.
جنس پلاستیک: این نوع فریم مناسب فعالیت های ورزشی است. قاب پلاستیکی در برابر نوسانات درجه حرارت بسیار مقاوم است، و فوق العاده انعطاف پذیر باقی می ماند، از طرفی قادر به حفظ سفتی مورد نیاز برای ایمنی لنز می باشد. قاب پلاستیکی قیمت پایینتر، سبک و همچنین قوی تری از فریم های فلزی سنتی دارد. قاب های پلاستیکی به طور کلی ارزان ترین فریم در دسترس هستند. و اگر قیمت در خردی شما مهم است این جنس می تواند یک گزینه عالی برای انتخاب عینک آفتابی شما باشد.
جنس تتانیوم: به طور کلی ساخت و تولید عینک آفتابی، مخصوصا عینک های ریبن از جنس تتانیوم پایان یافته است.
جنس پلی کربنات:  این جنس همه کاره است، یک پلاستیک سخت و مقاوم در برابر ضربه، این جنس می تواند در بسیاری از ورزش ها استفاده شود و ایمنی عینک را افزایش داده است. با دوام و سختی که دارد زیاد انعطاف پذیر نیست. اگر میخواهید یک عینک آفتابی ویژه کودک و بچه گانه بگیرید، جنس پلی کربنات یک انتخاب مناسب است، و میتواند در برابر ضربات و فشارها مقاومت کند.

بخش چهارم: جنس عدسی

عدسی شیشه ای: این نوع لنزها دارای استاندارد زیادی برای دید هستند. آنها بسیار با دوام و مقاوم در برابر خط و خش هستند. مزایای اصلی لنز شیشه ای دارای سطح بالایی از اعوجاج در دید و همچنین مقاومت زیاد در برابر خراش هستند. قیمت آنها گرانتر از عدسی های دیگر بوده و میتواند برای فعالیت های ورزشی خطرناک باشد.
عدسی پلی کربنات: این لنز ها پلاستیکی هستند، و بهترین جنس برای افرادی که میخواهند در سرما استفاده کنند و بخار نخواهد گرفت. لنزهای پلی کربنات از یک ماده شبیه به شیشه جلو هواپیما ساخته شده و تقریبا غیر قابل خراب شدن هستند. پلی کربنات سبک و مقاوم در برابر خراش (ضد خش) است و سطح بالایی از شفافیت دید را ارائه می دهد. همچنینی 50 برابر مقاوم تر از عدسی های شیشه ای است. تنها معایب آن کمی مقاومت آن در برابر خراش پایین تر از عدسی شیشه ای است. ولی دید آن به خوبی عدسی های شیشه ای در این  مدل عینک های آفتابی می باشد.
عدسی پلی اورتال: این نوع عدسی واقعا کیفیت بالایی دارد. و دارای ترکیبی از مزایاس عدسی های شیشه ای و پلی کربنات است. پلی اورتال بهترین انتهاب برای کسی است که میتواند هزینه زیادی برای آن کند. یک ماده پلیمری پیشرفته که مزایای آن عبارتند از مقاومت در برابر ضربه شدید، شفافیت نوری برتر و دارای وزن فوق سبک.
عدسی های رنگی: این لنز ها برای عینک آفتابی های ارزان استفاده شده و مناسب عینک های گاه به گاه یا مد هستند. و عیب اصلی آن این است که مقاومت و تا حدودی شفافیت دید در آن محدود خواهد شد.

بخش پنجم: ته رنگ عدسی عینک آفتابی مردانه و زنانه

رنگ های مختلف لنز علاوه بر عملکرد لنز در شرایط نوری مختلف، به افزایش حفاظت در برابر اشعه UV کمک نمی‌کند. رنگ های مختلف لنز آرایه ای برای دیدن چشم ها می باشد. رنگ های خاص مناسب با فعالیت و شرایط خاص تفریحی و … می باشد.

بخش ششم: خصوصیات لنز و عدسی عینک آفتابی

لنز پلاریزه: این نوع عدسی ها زمانی که نور منعکس شده از سطوح مسطح مانند آب، برف، شیشه، شن و ماسه و یا پیاده رو ها را منعکس خواهد کرد و مانع بازتاب به چشم خواهد شد. این تابش ها خیره کننده و بسیار شدید است و پتانسیل آن را دارت تا باعث افزایش تحریک چشم، خستگی چشم و در برخی موارد محدود شدن دید دارد. این لینز ها به ویژه برای ورزش های آبی، دوچرخه سواری و رانندگی که در آن گرایش به درجه بالایی از تابش خیره کننده و منعکس کننده وجود دارد مناسب است، اما آنها حفاظت در برابر اشعه UV را انجام نمیدهند.
لنز فتوکرومیک: لنز فتوکرومیک به طور خودکار اقدام به تنظیم میزان شدت نور برای محافظت از چشم شما در یک محدوده وسیع از شرایط تابش خواهد کرد. این عدسی در واقع کمی تیره در شرایط نور شدید خواهد شد، و همچنین کمی روشن تر در زمان نور کم مانند سایه خواهد شد. روند فتوکرومیک کند بوده و فورا اتفاق نمی افتد.
لنز های سایه روشن: این عدسی ها از بالا به پایین رنگی هستند، به طوری که بالای لنز تاریک تر است. این نو عدسی مناسب رانندگی هستند. زیرا این مدل عینک آفتابی زنانه و مردانه مانع نفوذ نور خورشید از بالای سر شده و از طریق قسمت پایین لنز میتوانید داشبورد خود را به وضوح ببینید.

جمع بندی: چه عدسی های پلاستیکی و چه عدسی های شیشه ای توان این را دارند که تا حدی اشعه ماورا بنفش را جذب کنند، ولی جذب UV توسط لنز عینک با اضافه نمودن موادی شیمیایی به ماده اصلی لنز و یا پوشاندن لنز با ماده ای مخصوص افزایش داده میشود. برخی افراد به ابتلا به بیماریهای چشمی ناشی از UV دارند. مبتلایان به بیماریهای مخصوص لازم است حتما در شرایط بیرون از خانه همواره از عینک آفتابی های مخصوص تجویز شده توسط پزشک استفاده کنند. برای ورزش های زمستانی پیشنهاد میشود علاوه بر عینک از ماسک های مخصوص صورت استفاده کنید. بلک ماسک یکی از ماسک های مناسب میباشد که علاوه بر خاصیت های ضد جوش خود میتوان در ورزش هایی مانند اسکی از آن به عنوان حفاظ استفاده کرد. ولی پیشنهاد میشود از ماسک های با رنگ روشن به همراه عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

مناسب ترین عینک آفتابی مدل هایی میباشند که عدسی آنها 100% اشعه UV را جذب کرده و کیفیت اپتیکی مناسب را داشته و همچنین مقاومت بالایی را دارا باشند تا در پیاده روی یا ورزش های مختلف در مقابل خط و خش و ضربات احتمالی مقاوم باشند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

نظرات بسته شده است.