آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد

3

آخرین هواپیمای کنکورد مافوق صوت فعال، بعد از اینکه 13 سال غیرفعال روی باند فرودگاه بریستول فیلتون بود، راهی یک آشبانه هواپیمای ویژه شد که بخشی از موزه هوافضای بریستول محسوب می‌شود. اواخر امسال درهای این بخش از موزه بر روی عموم گشوده خواهد شد.

این هواپیمای کنکورد آلفا فاکس‌تروت نام داشت و نه‌تنها آخرین کنکوردی بود که ساخته شده بود، بلکه آخرین کنکوردی بود که در سال 1979، به خدمت گرفته شده بود و نیز در سال 2003، آخرین کنکوردی هم بود که پرواز کرد.

این هواپیما از امروز راهی موزه 19 میلیون دلاری‌اش می‌شود. این هواپیما یکی از 18 کنکورد باقی‌مانده‌ای بود که حالا خانه ابدی برای خود پیدا می‌کند.

در دهه 1960، زمانی که شرکت انگلیسی- فرانسوی BAC and Sud Aviation این هواپیما را طراحی می‌کرد و می‌ساخت، این پروژه شکوه و جلوه‌ای به اندازه پروژه آپولو را داشت.

نخستین مدل آزمایشی کنکورد در سال 1969 ساخته شد و نخستین کنکورد عملیاتی در سال 1976 راهی بازار شد.

این هواپیما می‌توانست دوبرابر سرعت صوت یعنی دو ماخ، معادل 2180 کیلومتر در ساعت پرواز کند و 128 مسافر را با رفاهی در حد پرواز «فرست کلس» به مقصد برساند.

تصور می‌شد که کنکورد آغاز انقلاب پرواز فراصوت باشد، اما به زودی هزینه‌های بالای آن، از جمله هزینه سوخت و مقررات زیست محیطی که پرواز فراصوت آن را تنها در مسیرهای خاص بین‌قاره‌ای مجاز می‌کرد، باعث شد که این رؤیا دست‌نیافتنی شود.

در کل، 20 کنکورد ساخته شد که 14 تا از آنها در خطوط هوایی فرانسه و بریتانیا به کار گرفته شدند. این 14 هواپیما سفارش دولتی بودند و در خطوط ملی به کار گرفته شدند.

علیرغم این مسائل کنکوردها واقعا هواپیماهای محبوبی در نزد مردم بودند و تا سال 2003 مشغول خدمت بودند. اما حادثه 11 سپتامبر و کم شدن پرواز مردم به خاطر هراس‌های متعاقب آن و یک سانحه آتش‌سوزی کنکورد در پرواز شماره 203 در بیرون فرودگاه شارل دو گل در سال 2000، سرانجام باعث رسیدن زمان بازنشستگی کنکوردها شد.

هواپیمای کنکورد آلفا فاکس‌تروت، بیستمین و آخرین کنکوردی که ساخته شده بود. این هواپیما از آوریل سال 1979 به خدمت گرفته شده بود و در تاریخ 26 نوامبر سال 2003، آخرین پرواز خود را انجام داد.

در دهه 1350 مذاکراتی برای خرید کنکورد توسط ایران و استفاده از آن در خطوط هوایی ایران انجام شد که دگرگونی‌های سیاسی این دهه، باعث شد این امر هرگز رخ ندهد و نه‌تنها کنکورد، بلکه هیچ هواپیمای مسافربری دست‌اول دیگر تا همین اواخر و دوران پسابرجام نتواند توسط ایران خریداری شود.

در این پست «یک پزشک» می‌توانید عکس‌های کمتر دیده‌شده‌ای از خط تولید کنکورد در دهه 1960 را مرور کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. محمد می گوید

    عکس روی جلد مجله دانشمند هواپیما رو مثل یه آدم دماغ دراز سر به زیر با چشمای درشت سیاه غمگین نشون میده!
    حتی لبخند کوتاه ژوکوندی هم زیر بدنه ش مشخصه!
    نمیدونم چقد اتفاقی یا برنامه ریزی شده بوده ولی انگار یه نقاش طراحش بوده 🙂

  2. احسان می گوید

    رفت پیش پیکان 🙂

  3. کافه خبر می گوید

    این عکس آخری چقدر باحاله
    در کل ظاهرش که میگه یه غول بازنشسته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5