نروژ نخستین کشوری در دنیا خواهد شد که استفاده از رادیوی اف ام را کنار خواهد گذاشت

3

فناوری‌هایی که در یکی دو دهه اخیر در زندگی‌تان محو شده‌اند را به یاد بیاورید: تلگراف- فلپی‌ها، نوار کاست و VHS و …

در این میان استفاده از برخی فناوری‌ها هم کاهش یافته است، مثلا من آخرین باری که در منزل پرینت انجام داده‌ام را اصلا به یاد نمی‌آورم و پرینترم از روی میز کار به انباری خانه منتقل شده. چرا که با وجود تبلت، بیشترین استفاده من از پرینتر، از بین رفته: مطالعه مقاله‌های طولانی، وقتی پشت پی‌سی نیستم!

اما محو شدن فناوری‌های قدیمی در دهه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت و امروز خبری منتشر شده که حتی رادیوی FM هم در آستانه مرگ قرار گرفته است.

این سال‌های البته میزان استفاده ما از رادیو بسیار محدود شده است و شاید تنها مواقع گوش دادن ما به رادیو محدود به داخل خودرو باشد.

رادیوی FM سال‌ها برای ما مترادف بود با امکان گوش کردن به موسیقی با کیفیت خوب. رادیوی FM در سال 1933 در آمریکا اختراع شد، از آنجا که کیفیت صدای ناشی از مدوله‌سازی فرکانس از روش روتین مدوله‌سازی دامنه، خیلی بهتر بود، رادیوی FM خیلی زود محبوب شد و بیشتر از 60 سال است که محبوب جهانیان شده است.

اما فناوری دیجیتال، رادیوهای اینترنتی  و فناوری پخش صوت دیجیتال DAB، در حال پس زدن این فناوری خوب قدیمی هستند. طوری که امروز اعلام شد که از چهارشنبه این هفته، با متوقف شدن پخش FM‌ در یک شهر شمالی نروژ، روند توقف پخش FM در این کشور آغاز خواهد شد و تا پایان سال 2017، پخش FM کاملا متوقف خواهد شد.

کشورهای دیگر هم در حال پیوستن به این جریان هستند و برای مثال سوئیس اعلام کرده که تا سال 2020 پخش FM را متوقف خواهد کرد.

تصمیم متوقف کردن پخش FM ‌را پارلمان نروژ در سال 2011 تصویب کرد. به عبارت دیگر برخلاف تصمیم‌های گرفته شده در برخی کشورها، این تصمیم‌گیری آنی و تکانه‌ای و به خاطر تبعیت از یک مد نبوده است!

پارلمان این کشور برآورد کرده که هزینه رادیوی FM در کشور نروژ که مناطق کوهستانی قابل توجهی هم دارد، 8 برابر رادیوی دیجیتال است و می‌توان با تغییر از FM به DAB، پول صرفه‌جویی شده را صرف افزایش کیفیت برنامه‌ها کرد.

با این همه بیشتر شهروندان نروژی هنوز مخالف چنین کاری هستند و درصد موافقان و مخالفان این طرح به ترتیب 17 درصد در برابر 66 درصد است.

تخمین زده می‌شود که این تصمیم دارندگان 7.9 میلیون دستگاه رادیوی روتین را مجبور به تعویض رادیو بکند. در حال حاضر تنها 20 درصد خودروهای نروژ مجهز به رادیوی دارای فناوری پخش DAB هستند.

طبق برآورد منبع این مقاله هزینه یک آداپتور تبدیل FM به DAB، حدود 174 دلار است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. amir می گوید

    به نظر من یک بستر یا سیستم آنالوگ مستقل از اینترنت دیجیتال باید در هر کشوری باقی گذاشته بشه تا در مواقع بحران و از کارافتادگی سیستمهای شبکه دیجیتال بتوان با استفاده از اون بحران رو طی کرد .

  2. محمد می گوید

    یادش بخیر
    یه زمانی آهنگای هندی رو از رادیو ضبط میکردم و با اون همه پارازیتی که لابلاش بود گوش میکردم.
    یه دفعه هم که مچمو گرفتن فرار کردم آخه تو خونه ما گوش کردن به صدای آواز زن و موسیقی خارجی حکم محاربه رو داشت!

  3. شهاب الدین می گوید

    گوش دادن به رادیو حسی نوستالژیک میتونه داشته باشه. قطعاً رادیو های اینترنتی خیلی خشک و مصنوعی خواهند بود. لذت شنیدن نویز، حس خوبی به آدم میده. از طرفی مثلا در همین سوئیس که گفته تا ۲۰۲۰ میخواد اف ام رو جمع کنه، خیلی جاها دسترسی به برق و اینترنت ندارند. سوئیس یک کشور بیشتر روستایی هست و مناطقی ییلاقی در کوهستان ها هستند که خداروشکر برق کشی نشدند. لذت رادیو اونجا ها خیلی خوبه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5