دانشمندان حروف جدیدی به کتاب خلقت اضافه کردند- ساختن DNA ‌مصنوعی برای خلق شکل جدیدی از حیات

2

تلاش بی‌پایان دانشمندان در جهت مطالعه و ویرایش و تغییر مولکول حیات یا DNA همچنان ادامه دارد. در انتهای سال 2016، دانشمندان با استفاده از یک قیچی و ویرایشگر ژن موسوم به نام CRISPR، برای نخستین بار تلاش کردند با تغییر ژنوم بیماران مبتلا به سرطان در جهت بهبودی آنها تلاش کنند و حالا بر اساس اخبار جدید، آنها توانسته‌اند که با استفاده از DNA مصنوعی، شکل جدیدی از حیات را بسازند.

در تحول جدید آنها میکروبی به نام «ای کولای» را با DNA مصنوعی در آزمایشگاه ساخته‌اند که قادر به تولید به پروتئین خاصی است که کاربرد دارویی دارد. نتایج این تحقیق به تازگی در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

DNA مولکول بزرگی از اسیدهای نوکلئیک است که حاوی دستورالعمل‌های ژنتیکی برای همه جانداران است. علیرغم تنوع بسیار زیاد اشکال حیات روی کره زمین، الفبای استفاده شده در DNA، شامل فقط 4 حرف است. DNA شامل تنها 4 باز مولکولی آدنین، گوانین ، سیتوزین و تیمین است. آدنین با تیمین و نیز سیتوزین با گوانین با اتصالات هیدروژنی متصل می‌شود و از این طریق مارپیچ مضاعف حیات ساخته می‌شود.

اما دانشمندان برای نخستین بار موفق شده‌اند که بازهای جدیدی به «حروف قبلی حیات» بیفزایند، آنها نام دو حرف جدید را X و Y نهاده‌اند. به این ترتیب میکروب «ای کولای» تازه تولید شده به جای 4 باز آلی، حاوی 6 باز نوکلئوتیدی است.

نویسندگان مقاله ادعا می‌کنند که کار آنها نخستین گم عملی در جهت ساختن موجوداتی با ویژگی‌های واقعا متفاوت است.

البته افتحار خلق نخستین موجود زنده با DNA مضنوعی به مؤسسه پژوهشی Scripps می‌رسد که سه پال پیش این کار را انجام داد. اما این موجود به سرعت می‌مرد و نمی‌توانست به صورت منظم بازهای ژنتیکی خود را به نسل‌های جدید خود منتقل کند. اما «ای کولای» جدید، یک موجود نیمه‌صناعی است که می‌تواند مانند یک موجود عادی، تقسیم سلولی کند.

البته باید خاطرنشان کنیم که اجزای X و Y در DNA «ای کولای» جدید، فعلا عملکردی نیستند، یعنی علیرغم حضور در DNA و منتقل شدن به فرزندان «ای کولای»، عملکرد ژنتیکی خاصی ندارند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. ص می گوید

    آقای مجیدی فکر کنم درباره ی 23andme بتوانید مقاله ی جالبی بنویسید یا حتی اگر ممکن است می توان سفارش آزمایش دی آن ای آن را داد و تجربه ی خود را به خوانندگان منتقل کرد.

  2. محمد می گوید

    شاید بشه به این صورت راحت تر انقلاب سایبورگی رو انجام داد. مثلا ایده هایی عملی و تکنیکی که برای ایجاد خیلی خیلی زیاد شکلهای زندگی، سریعتر و راحت تر انجام بشن. فکرشو بکن مثلا چه گروه از آدمها میتونن ایجاد بشن :

    -خانواده برنامه نویسان دومغز سه دست !
    کاربرد: (دو مغز برای فکر بهتر و دست سوم برای رسوندن نوشیدنی و خوراکی به بدن!) البته ممکنه این گونه ایجاد شده تنها طلب باشن چون با یه مغز اضافی نیازی به همکاری و مشاوره با دیگران نیست و با دست سوم و نیازی به کمک خواستن از دیگران برای چایی و آب و غذا نیست..!

    -خانواده سه مثانه ای ها!
    کاربرد: برای اقامت 24 ساعته بیشتر پشت سیستم! 🙂 احتمالا این تکامل برای گونه نر این جاندار! پیش بیاد..!

    -خانواده شایعه پراکنان بی مخ..!
    کاربرد: کاربرد خاصی نداره. احتمالا یه گونه اضافیه چون همین الانشم گونه بشدت تکامل یافته جان سخت این موجود وجود داره که حتی موقع ریزش آوار هم نسلش پابرجاست..! بهرحال همیشه کدنویسی ژنتیکی هم خوب کار نمیکنه و گونه های بی کاربرد رو تحویل جامعه میده!

    -خانواده مختلسان بدون اختلاط..!
    کاربرد: خودمم نمیدونم چیه ولی یه روزی به یاری دانش کشف میشه!

    به امید سلامتی و خوشحالی و دل خوش همه:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5