معرفی کتاب: حکومت نظامی: تردید بین ماندن یا گریز، عشق یا مبارزه

0

امروز به دعوت ناشران و نویسندگان و کتابفروشی‌های سراسر کشور، مراسم کتابگردی برگزار شد. عادتی که امیدواریم تکرار آن و برخورد بوی کتاب با عامه مردم، به تدریج باعث آشتی همه با کتاب و کتابخوانی شود. هر چند که بر این باورم که کتابخوان شدن به همین آسانی‌ها نیست و بین کتابگردی تا عاشق شدن، فاصله زیادی است. نمی‌توان تصور کرد که کسی که در کودکی مادرش برایش کتاب نخوانده باشد، کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف را امتحان نکرده باشد، پی به سلیقه خاص خود نبرده باشد یا فاقد تخیل و استعداد درک معنای از ورای واژگان باشد، حتی با زیست 24 ساعته در جوار یک کتابفروشی مدرن و زیبا هم کتابخوان شود. اما در عین حال معتقدم که اگر نمی‌توان شب را به سپیده رساند، دست‌کم می‌شود با این کارها شمعی در دل تاریکی برافروخت.

به مناسبت همین رویداد کتابگردی بر آن شدم که یک کتاب خوب را به شما معرفی کنم: کتابی به نام حکومت نظامی، اثر خوسه دونوسو که نشر نی با ترجمه استاد عبدالله کوثری منتشر کرده است.

[mks_separator style=”solid” height=”2″]

حالا دیگه میتونی هر چی رو که بخوای، بنویسی. این همون کشوری نیست که آرزوش رو داشتی؟

ولی درایمن، این همون آلمان فدرالی ست که شما هنرمندها می‌خواستین؟ چیزی برای نوشتن باقی مونده؟

مردم دیگه ایمان ندارن، همین طور عشق. این هم جمهوری فدرال با آزادی حقیقی.

دیالوگ قسمتی از فیلم زندگی دیگران

[mks_separator style=”solid” height=”2″]

تبعید و جدایی، بار عاطفی زیادی به هنرمند، فعال سیاسی و اجتماعی یا نویسندگان تحمیل می‌کند و اتفاقا دست‌مایه برخی از آثار فاخر ادبی  آمریکای لاتین هم شده است.

خوزه دونوسو، نویسنده کتاب حکومت نظامی، در سال 1980، پس از 15 سال زندگی در اروپا به شیلی بازگشت و مقیم سانتیاگو شد.

شخصیت اصلی داستان او، خواننده‌ای تخیلی به نام مانونگو ورا است، او که در سابقه خود ترانه‌هایی اعتراضی هم دارد، پس از 13 سال زندگی در پاریس، قصد بازگشت به شیلی را دارد. او که دچار بحران میان‌سالی شده و وزوزگوش یا تینیتوس سخت آزارش می‌دهد، تردید فراوان دارد.

در هواپیما کسی این سؤال را می‌پرسد: تحت حومت دیکتاتوری، چه احساسی خواهی داشت؟

حکومت نظامی، در واقع بیان تلاش یک مرد برای یافتن ریشه‌هایش و پرتره‌ای از شیلی در دهه دوم دیکتاتوری نظامی‌ها، یعنی زمانی است که هنوز کسی نمی‌داند چطور می‌توان کشور را رهانید.

«ورا»ی داستان، در واقع تا حدی ملهم از ویکتور خارا -خواننده انقلابی شیلیایی- است. او البته چند روز بعد از کودتا علیه آلنده، اعدام شد. اما اینجا، ورا آمیزه‌ای از خارایی است که حکومت وجود آنها را نمی‌تابید و هنرمندانی که با تنزیل درجه روحی و صرف‌نظر کردن از توانایی‌های هنری، به نوعی تحمل می‌شدند.

حکومت نظامی، شیوه‌های را که سیاست، در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کند و آنها را تخریب می‌کند، بررسی می‌کند.

دونوسو، مانند تعداد دیگری از آثارش، لازم نبوده، واقعا چیزی را از آغاز بیافریند، کافی بوده چیزهایی را که عملا از جامعه خود می‌شنیده را در نظر آورد و چند کاراکتر تخیلی و حقیقی را وارد ماجرا کند.

بهانه بازگشت ورا به کشور، فوت همسر پابلو نرودا است. داستان در یک بازه 24 ساعتی بعد از فوت بیوه نرودا رخ می‌دهد.

کتاب را می‌شود به چند قسمت تقسیم کرد، وقایع گردهمایی عمومی به مناسبت فوت همسر نرودا، گردهمایی که چپ‌ها و حکومتی‌ها، هر یک می‌خواهند صاحب‌اش شوند. در بخش دوم، ما داستان آشنایی ورا با جودیت توره را می‌خوانیم، انقلابی سابقی که دختر یکی از خانواده‌های الیگارشیک قدرتمند شیلی هم هست. ورا باید چه کند؟ آیا با عشق‌ورزی با یک مهره سوخته که بعد از دستگیری و شکنجه و تبعید، از دست رفته، به نوعی مثل او شود؟ …

دونوسو این کتاب را در سال 1985 نوشت، یعنی زمانی که هنوز آرزوی مردم برای رسیدن به دموکراسی، در حد یک خواب و خیال بود.

11-17-2016-11-32-38-pm

کتاب دارای مفاهیم قابل تعمق بسیاری است:

هنرمند متعهد در دوره دشواری خودکامگی بین تبعید خودخواسته و ماندن کدام را باید برگزید؟ آن هم با در نظر گرفتن اینکه هم تبعید و هم ماندن، با مکانیسم‌های متفاوت می‌توانند از هنرمند آدم دیگری بسازند و او را از آرمان‌هایش دور کنند. هنرمندی که نه پای رفتن دارد و نه تاب ماندن، چه باید بکند؟
او البته می‌تواند ماندن را انتخاب کند تا مدتی محدود دلش را به هنر انتزاعی خوش کند. اما ماه عسل این دلدادگی، کوتاه است، چرا که هنرمند، نویسنده و مخاطب، مخاطب می‌خواهد و مخاطب هم بسیاری اوقات آشکارگویی می‌خواهند و نه در تلمیح سخن گفتن را دارد.
انتخاب دیگر او در صورت ماندن در وطن می‌تواند خواستن هنر برای هنر و نه هنر متعهد اجتماعی باشد، اما آیا تمامیت‌خواهان حتی اینگونه هنرورزی را تحمل می‌کنند؟

تبعید خودخواسته و دل کندن از ریشه‌ها، انتخاب بعدی است. انتخابی که دشواری‌های خاص خودش را دارد، چرا که هنرمند به این ترتیب از منبع ایده‌هایش محروم می‌شود و از سوی دیگر باید برای قشر ناهمگونی از مخاطبان، بسیار مبتذل شود تا لقمه نانی به چنگ آورد.

اختیار کردن انزوا و در پیش گرفتن یک زندگی نامربوط به هنر، انتخاب بعدی است. انتخابی که پابرجا ماندن بر آن، چندان آسان نیست.

و اینها تازه دشواری‌های هنرمند در دوره دشواری خودکامگی است. او نمی‌داند که به صورت متناقضی در دوره رهایی، سرخورده‌تر می‌شود، چون در همه این سال‌ها، فشار و خفقان بوده است که شیوه هنرورزی و نویسندگی انتزاعی و در پرده را در او پرورده است و سبک ادبی خاصی برای او ایجاد کرده است. او یکسره از ایده‌های سال‌های قبل، تهی می‌شود و به ناگاه مانند قهرمان فیلم زندگی دیگران -گئورک درایمن- در جامعه خود، خود را تنها و غریب می‌یابد.

[mks_separator style=”solid” height=”2″]

کتاب حکومت نظامی در 472 صفحه با بهای 30 هزار تومان توسط نشر نی منتشر شده است.

11-17-2016-11-31-16-pm

خرید آنلاین این کتاب از نشر نی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5