آیا نقشه جاه‌طلبانه گوگل در زمینه گوشی‌های ماژولار، اپل و سامسونگ را به مخاطره خواهد انداخت؟

16

انتظار می‌رود که گوگل در ادامه سال میلادی جاری، سرانجام از گوشی موبایل اختصاصی خود رونمایی کند. برخی بر این گمانند که این گوشی انقلابی‌ترین گوشی‌ از سال 2007، یعنی از زمانی که اپل، آی‌فون را معرفی کرد، باشد.

البته همان طور که می‌دانید پیش از این گوگل با مشارکت سازندگان سخت‌افزار و گوشی، گوشی‌های نکسوس را با برند گوگل وارد بازار کرده بود، اما تا به حال پیش نیامده بود که از اغاز تا پایان ساخت یک گوشی، مستقیما زیر نظر خود گوگل باشد.

انتظار می‌رود که گوشی گوگل در ابتدا در دسترسی توسعه‌دهندگان قرار بگیرد و سپس در سال 2017، در دسترس همگان باشد.

پروژه گوگل برای ساخت گوشی‌های ماژولار، که موسوم به پروژه آرا Ara است، چیزی نیست که تضمینی برای موفقیت آن باشد، از یک سو ممکن است این قمار گوگل، منجر به یک ناکامی دراماتیک شود و از سوی دیگر در صورت موفقیت، بنیان بازار گوشی‌های هوسمند را خواهد لرزاند و تجارت اپل و سامسونگ را با خطر مواجه خواهد کرد.

نخستین بار در سال 2013 اعلام شد که چنین پروژه‌ای وجود دارد و سپس در سال 2014 به صورت عمومی در مورد آن صحبت شد. پیش از این انتظار داشتیم که در نیمه دوم سال میلادی پیش، عرضه این گوشی‌های ماژولار شروع شود، اما خبری نشد، تا جایی که برخی گمانه‌زنی کردند که ممکن است انتظارات بلندپروازانه نخست، عملی نبوده باشد و توقعات داخلی خود گوگل را هم برآورده نکرده باشد و بنابراین گوگل هیچگاه به صورت عمومی، محصولی بیرون ندهد.

6-24-2016 10-15-48 PM

در حقیقت گوگل این پروژه را تعدیل کرده است. نباید انتظار داشته باشید که گوشی‌های سری نخست پروژه آرا به کاربران اجازه نصب ماژول پردازشی یا ماژول صفحه نمایش دلخواه را بدهند، در عوض شما یک قاب یا فریم را خواهید اشت که می‌توانید روی آن ماژول‌های فرعی دلخواه مثل، دوربین، پروژکتور، حسگرهای فعالیت‌های ورزشی، کنترلرهای بازی و باتری‌های بزرگ را نصب کنید.

اندروید تا حد زیادی به خاطر باز گذاشتن دست کاربران در شخصی‌سازی نرم‌افزاری، توانست موفق شود و سیستم عامل 80 درصد گوشی‌های هوشمند دنیا شود. آیا حالا گوگل با یک امکان شخصی‌سازی سخت‌افزاری می‌خواهد این تجربه را در دنیای سخت‌افزار هم تکرار کند؟

اما آیا در وهله اول، کاربران به سردرگمی قالب پیشبینی برای انتخاب و نصب ماژول‌ها، غلبه خواهند کرد و به پروژه آرا روی خوش نشان خواهند داد؟ مهم‌تر از آن آیا گوگل واقعا می‌تواند کاری کند که علیرغم نصب ماژول‌های متنوع، هیچ خطا و باگی رخ ندهد؟ چیز مهم‌تر دیگر این است که خیلی از این ماژول‌ها با وجود اغواکننده بودن، خیلی گران خواهند بود و هر کاربری مسلما نمی‌تواند از عهده خرید آنها برآید.

اما یک لحظه تصور کنید که پروژه آرا موفق شود. در این صورت مردم به گوشی‌های دیگر، چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا باز هم سامسونگ یا اپل می‌توانند به فروش گوشی‌های های اند خود امیدوار باشند؟

هم اپل و هم گوگل، روی سود حاصل از فروش گوشی‌های خود، بسیار حساب باز کرده‌اند و کاملا به آن وابسته‌اند، تا حدی که دو سوم درآمد خام اپل و درصد بیشتری از سود این شرکت، کاملا ناشی از فروش آی‌فون است. به هم خوردن نظم بازار و سهم‌طلبی گوشی‌های ماژولار، حتما این شرکت‌ها را با خاطر مواجه خواهد کرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. دیجی کلاغ می گوید

    همینطوره 🙂

  2. آترین می گوید

    به نظر من ایده احمقانه ای هست. گوشی های هوشمند الان به تکامل خوبی رسیدن و نیازی نیست هر سال گوشی رو عوض کنیم. در ضمن این گوشی ها خیلی ضخیم و زشت هستند و شک دارم به جز چند تا گیگ کس دیگه ای سراغ این جور گوشی ها بره. الان اگر تغییری بخواد بوجود بیاد باید تویه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی باشه که بتونن سریعا بازار رو از گوشی های هوشمند به طرف خودشون بیارن.
    این گوگل هر از چند گاهی یه همچین پروژه هایی رو راه میندازه و بعد از چند وقت از اون قطع امید میکنه و کاملا اون رو رها میکنه. این وسط یه سری بدبخت میمونن که این ابزارها رو خریدن و هیچ کاربردی ندارن و فقط به درد یادگاری میخوره. اما اپل یا هیچوقت چیزی رو معرفی نمیکنه یا یانکه از موفقیت اون مطمئن باشه. اینجوری میدونی حداقل چیزی مثل ساعت اپل رو که خریدی پشتیبانی داره و قراره براش نرم افزار های بیشتری بیاد و به کارت میاد.

    1. نارنجی می گوید

      دوست عزیز!
      ای کاش با احتیاط بیشتری، به شرکتی با عظمت گوگل، به این شکل توهین می کردید.
      برای این که با نگاه دیگری به این موضوع نگاه کنید، چند نکته زیر خالی از لطف نیست:
      اولا: تفاوت اپل با گوگل؛ تفاوت دیدگاه است، و این که کدام دیدگاه جواب می‌دهد، بازار می‌گوید که هر دو موفق شده‌اند. بر خلاف اپل کمال‌گرا( که اپل حال حاضر از کمال‌گرایی زمان جابز فاصله گرفته‌است)، گوگل سعی دارد که محصولات متنوعی را به بازار ارائه کند، حتی در بعضی مواقع به عمد دو نسخه از یک محصول را به بازار می‌دهد تا با توجه به بازخوردی که از کاربران می‌گیرد، بتواند آن‌ها را بهینه کند.

      دوما: بزرگترین شکستی که رایج است و احتمالا شما هم به آن اشاره داشتید، گوگل گلس بوده، که در واقع به دلیل مسائل حریم شخصی، توسط مردم عادی پذیرفته نشد، و گرنه در حوزه‌های کاری هم اکنون در حال استفاده است و نسخه دوم آن هم در راه 🙂

      سوما: اگر پیگیر کنفرانس اخیر گوگل را بوده باشید، متوجه شده‌اید که اتفاقا تمرکز اصلی گوگل، بر روی هوش مصنوعی و در درجه پایین تر واقعیت مجازی است و در این زمینه همگام با سایر شرکت‌ها، پیشرفت های چشمگیری داشته است 🙂

      چهارما: نمونه‌های کنونی که از پروژه آرا می‌بینید، جنبه آزمایشگاهی دارند و قطعا برای عرضه تجاری، به زیبایی و نازکی آن‌ها نیز توجه می‌شود. همچنین حداقل در ایران که مردم به فکر جیب‌شان هم هستند، احتمالا از امکان به‌روز رسانی تدریجی و ارزان گوشی‌هایشان استقبال خواهند کرد. همچنین تشکل های محیط زیستی، با توجه به آسیب زیادی که استخراج مواد موجود در گوشی‌ها به طبیعت وارد می‌کند، قطعا از این پروژه حمایت خواهند کرد ^_^

  3. rezaorg می گوید

    دکتر دوباره استایل عوض کردی

  4. تشریفات عروسی می گوید

    ولی اگه بشه به نظر من که عالی میشه
    فکر کنید گوشی شما حکم کیس و مانیتور را خواهد داشت و شما می توانید تک تک قطعاتتون رو افزایش یا کاهش بدید!!!

  5. سیما می گوید

    1-زیبایی مینیمال سایت قابل تحسینه.
    2- واقعا قرار نیست دیگه حضور تبلیغات اونقدر پررنگ باشه یا این وضع موقتیه؟
    3- اون پایین لینکدونی دارین! هوراااااااااااااا
    4- دسته بندی مطالب مختصر شد، یه رویکرد مینیمال دیگه
    5- حالا منتظر مطالب عالی هستیم!
    6- خیلی موفق باشید. شما برای من نمونه آدمی هستید که منتظر نشده یکی دیگه بیاد و فانتزیش رو به واقعیت تبدیل کنه. شما الان رسانه دارید!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنونم از شما. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این روزهای من، پیدا کردن وقت آزاد برای نوشتن برای شماست. امیدوارم این مجال فراهم شود تا با فراغ بال انجام وظیفه کنم.

  6. هادی می گوید

    اندروید به خاطر مجانی بودنش سیستم‌ عامل 80 درصد موبایل‌های دنیا شد نه به خاطر قابلیت شخصی سازیش. اگر پولی بود، همین کاربران زبان به مزمتش به خاطر باز بودنش و قابلیت های فراوان و دست و پاگیریش می‌گشودند!

  7. نارنجی می گوید

    دکتر جان، در کنار متن‌های زیبایتان، قالب جدید بسیار خوب می درخشد 🙂

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنونم از لطف شما

  8. انلاین باشید می گوید

    جالبه . گوشی ال جی جی 5 هم خیلی ماژول های جالبی داری ولی خوب هزینش طوری نیست همه گان بتونن استفاده کنند .

  9. علی می گوید

    دکتر جان
    قالب جدید عالللللللللللللییییییییههه
    واقعا چشم نوازه!

  10. سعید امیرلو می گوید

    با سلام
    مطلب جالبی بود
    در ضمن قالب جدید هم بسیار عالی شده فقط ای کاش فوتر هم داشت و یه بخش هایی به فوتر اضافه می شد تا کامل می شد
    البته نظر شخصی بود آقای دکتر

  11. مسعود می گوید

    درسته که فن آوری ماژولار برای گوشی یه جور انقلاب به حساب میآد
    من واقعاً قبول دارم کار بزرگیه
    اما شرکت گوگل هم این رو نمیدونه هنوز که مهمترین عنصر توی طراحی یه وسیله، اینه که اون وسیله بتونه از پس کاری که باید، بر بیاد و هنوز گوگل توی نرم افزار مشکل داره، شما خودتون اندروید رو با آی او اس مقایسه کنید متوجه میشید که اندروید اصلاً جامد و مستحکم نیست، خیلی خیلی شکننده و لغزنده ست، و خیلی باگ داره و خیلی ضعیفه
    اینها به نظرم از انقلاب راه انداختن مهمتره
    چون اگه گوشی شما اندروید باشه، مهم نیست چقدر خوشگل یا انقلابی یا علمی باشه، مهم اینه که کاری ازش بر نمیآد

  12. کتاب صوتی می گوید

    ممنون از مطالب خوبی که در اختیارمون قرار دادید موفق باشید

  13. سندباد می گوید

    ممنون از سایت خوبه شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5