برنامه «دیپ مایند» گوگل موفق شد یک پیروزی تاریخی در یک بازی تختهای دشوار، مقابل یک بازیکن حرفهای کسب کند
«گو، یکی از قدیمیترین بازیهای تختهای تاریخ بشری است. این بازی که به صورت دونفره انجام میشود، علیرغم قوانین سادهای که دارد راهبردهای (استراتژیهای) پیچیدهای را میطلبد. بازی به این صورت انجام میگیرد که دو بازیکن به نوبت مهرههای سیاه و سفید خود را در خانههای صفحه بازی که یک شبکه ۱۹ در ۱۹ مربعی است، قرار میدهند. وقتی مهرههای روی صفحه قرار گرفت، نمیتوان آن را حرکت داد مگر اینکه با مهرههای رنگ مخالف به طور کامل محاصره شود. هدف بازی تصاحب سطح بیشتر از زمین بازی توسظ مهرهها است.
این بازی در شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است هرچند که رفتهرفته در سطح جهانی هم محبوب میشود.» (+)
در حالی که از زمان پیروزی کامپیوتر مقابل بازیکنهای حرفهای شطرنج، سالهای زیادی سپری شده است، طراحی الگوریتم و برنامهای که بتواند در بازی «گو» هم انسان را به چالش بکشد، بسیار دشوارتر بود. اما سرانجام گوگل با کار روی شبکههای کامپیوتری شبهعصبی، یادگیری ژرف و ماشینی توانست، به موفیت بزرگی برسد و برنامهای به نام «آلفا گو» را آماده کند.
آلفا گو موفق شده است در نخستین بازی از پنج بازی ترتیبشده با یک بازیکم زیردست بازی گو به نام لی سی دول، به یک پیروزی تاریخی برسد و این در شرایطی بود که بیش از 28 دقیقه زمان بازی برایش باقی مانده بود. جایزه این بازی یک میلیون دلار است.
لی بعد بز بازی گفت که انتظار این سطح از مهارت را از برنامه نداشت. در مقابل دمیس هاسابیس -مدیر برنامه- اعلام کرد که برای مهارتهای لی سی دول احترام قائل است و رقابت بین او و برنامه کامپیوتری خیلی شدید بود و بازیکن انسانی توانست برنامه آلفا گو را به سطح محدودیتهایش نزدیک کند.
مطلب فوق العاده ای بود
لی سدول چون خیلی مهارت داشته باخته اگه یه بازیکن آماتور باش بازی می کرد آلفاگو قاطی می کرد می سوخت