یافته جدید دانشمندان: آه کشیدن، همیشه به خاطر غم و اندوه نیست، بلکه یک نقش مهم در حفظ ظرفیت تنفسی هم دارد!

0

شاید این سناریو برای شما هم پیش آمده باشد:

در شرایط معمول با دوستی جایی نشسته‌اید و ناغافل، در حالی که مشکل یا اندوهی ندارید، آهی می‌کشید. دوستتان که البته مقداری هم کنجکاوی بیش از حد دارد، متوجه این آه ناگهانی شما می‌شود، شما را خطاب قرار می‌دهد و می‌پرسد که آیا مشکلی دارید؟ چرا اینقدر افسرده هستید؟

شما هم اصلا از این کنجکاوی دوستتان خوشتان نمی‌آید. ممکن هم هست در آن لحظه برای خودتان مشتبه شود که نکند، ناخودآگاه افسرده‌ای دارید!


خب، خبر تازه ممکن است دیدگاه ما را نسبت به داستان تکراری دگرگون کند:

دانشمندان کالیفرنیایی متوجه شده‌اند که آه کشیدن، فقط نشانه غم، افسردگی یا ناامیدی نیست، بلکه یک رفلکس محافظتی برای حفظ عملکرد ریه‌ها هم محسوب می‌شود.

در واقع یک سیستم کنترلی در مغز باعث می‌شود که هر انسانی در هر ساعت 10- 12 بار آه بکشد، حتی اگر آنها مثلا نگران هزینه‌های زندگی روزمره، مشکلات عاطفی یا آینده کشورشان نباشند!

این دانشمندان مقاله خود را در شماره جدید مجله معتبر نیچر به چاپ رسانده‌اند. بر این اساس خوشه کوچکی از سلول‌های عصبی در ساقه مغز، یعنی همان جایی که باعث تنظیم تعداد تنفس، خواب و ضربان قلب می‌شوند، باعث می‌شوند که ما با روند منظمی آه بکشیم.

با این کار، حبابچه‌های خیلی کوچک هوا در ریه، که ممکن است در هنگان نشستن و عدم فعالیت به تدریج روی هم بخوابند، پر از هوا می‌شوند و به این ترتیب ظرفیت پذیرش هوای ریه حفظ می‌شود.

2016-02-09_18-11-14

پس نورون‌های ساقه مغز،‌ نه‌تنها تعداد تنفس را تنظیم می‌کنند، بلکه الگو و نوع تنفس را هم مشخص می‌کنند. هر نوع تنفسی، برای خودش، سلول‌های تنظیم‌کننده عصبی خاصی دارد، مثلا یک گروه از این سلول‌ها باعث می‌شوند شما به صورت معمول تنفس کنید و گروه دیگری باعث خمیازه، عطسه، سرفه یا آه کشیدن می‌شوند.

کلید اولیه رسیدن به چنین یافته‌ای، بررسی الگوی تنفش بیماران بستری دچار مشکلات مزمن ریوی بود. سپس دانشمندان تحقیق خود را متوجه موش‌ها کردند و دریافتند که در این جانداران حدود 200 نورون در ساقه مغز، وظیفه تولید آه را دارند!

دانشمندان دریافتند که از این سلول‌ها، دو نوع ماده شیمیایی پپتیدی آزاد می‌شود که این ماده که یک میانجی عصبی است، به نوبه خود، با تأثیر بر نورون‌های دیگر باعث آه کشیدن می‌شود. پپتیدهای مشابهی در انسان هم وجود دارند.

حالا جالب‌تر است که که با ایجاد وقفه یا بلوک کردن همین پپتیدها می‌شود، جلوی آه کشیدن را گرفت. در آزمایش روی موش، دانشمندان متوجه شدند که اگر یکی از این پپتیدها را بلوک کنند، تعداد آه‌ها، نصف می‌شود، و اگر هر دو پپتید را بلوک کنند، آه کشیدن کلا متوقف می‌شود.

اوه! شاید روزی کسی دارویی بسازد که بتواند جلوی آه کشیدن افراد غمگین را هم بگیرد!


بنابراین همه آه‌ها، آه‌های عاطفی نیستند. بعد از این قبل از قضاوت در مورد آه کشیدن دوستان خود، قدری تأمل کنید و بعد کنجکاوی کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5