یازده گجت جالب و شگفت‌انگیز جاسوسی در تاریخ سازمان سیا

10

درست است که فیلم‌های هالیوودی مثلا سری جیمز باند، در مورد ابزارها و ادوات همراه مأموران و جاسوس‌ها، غلو می‌کننند، اما نگاهی به موزه سازمان CIA در واشنگتن نشان می‌دهد که در طول تاریخ این سازمان واقعا از ابزارهای جالبی استفاده می‌کرده است.

تازه باید بدانید که از 20 هزار وسیله‌ای که CIA در زمان گذشته استفاده می‌کرده است، تنها 600 تای آنها از حالت محرمانه خارج شده‌اند و در موزه‌ای که مدیریت آن را «تونی هایلی» به عهده دارد، به نمایش گذاشته شده‌اند.

در اینجا مروری می‌کنیم بر 11 وسیله تاریخی استفاده شده توسط CIA:

1- پیپی که گیرنده امواج رادیوی داشت:

این پیپ در دهه 1960 مورد استفاده قرار می‌گرفت و یک گیرنده امواج رادیویی داشت. بعد از تبدیل امواج رادیویی به صوتی، وقتی مأمور CIA پیپ  را به لب می‌گذاشت، امواج صوتی از طریق استخوان آروازه زیرین، به گوش منتقل می‌شدند و شنیده می‌شدند.

2015-12-22_19-29-17

2- دوربینی که داخل یک پاکت سیگار جا می‌شد:

این دوربین ساخت شرکت Tessina، یک دوربین 35 میلیمتری کوچک بود. در دهه 1960، این دوربین، کوچک‌ترین دوربین دنیا محسوب می‌شد.

2015-12-22_19-29-46

3- کبوتر جاسوس!

در جریان جنگ جهانی دوم، این دوربین‌های کوچک را به کبوترها می‌بستند و بعد کبوترها را رها می‌کردند تا به طور خودکار سدها عکس گرفته بشود، به خاطر اینکه کبوترها در ارتفاع خیلی پایین می‌توانستند پرواز کنند، عکس‌های تهیه شده توسط آنها حاوی جزئیات دقیق‌تری نسبت به هواپیماهای جاسوسی بودند.

متأسفانه هنوز هم عکس‌های تهیه شده توسط کبوترها، از حالت طبقه‌بندی خارج نشده‌اند.

2015-12-22_19-31-12

4- سنجاقک جاسوس

در سر این سنجاقک یک میکروفن بسیار کوچک جا داده شده بود. با استفاده از یک دوربین بسیار کوچک این سنجاقک می‌توانست 60 ثانیه پرواز کند.

فناوری آن زمان اجازه نمی‌داد که حشره جاسوس قوی‌تری ساخته شود، طوری که یک باد با سرعت تنها چند کیلومتر در ساعت، کنترل از راه دور، این سنجاقک را مختل می‌کرد.

در دهه 1970 میلادی از این سنجاقک برای کاربردهای نظارتی استفاده می‌شد.

2015-12-22_19-31-39

5- تیرک یا میخ توخالی

برای اینکه نیازی به ملاقات رو در روی مأموران نباشد و خطر لو رفتن آنها، کمتر شود، اسناد و یا میکروفیلم‌ها را داخل این میخ یا تیرک‌های توخالی می‌نهادند و در زمین فرو می‌کردند تا مأمور بعدی، آن را پیدا کند.

2015-12-22_19-32-25

6- اخطاردهنده نزدیک شدن بیگانه‌ها

اینها تکه‌های گل سفت شده نیستند، در زمان جنگ سرد، حس‌گرهای حساس به لرزش را داخل این وسایل می‌گذاشتند، به محص نزدیک شدن یک فرد به حریم یک مکان امن خصوصی، آنها از طریق آنتی که داشتند، امواج هشدار را ارسال می‌کردند. آنها می‌توانستند از چند صد متر فاصله، نزدیک شدن بیگانه‌ها را تشخیص بدهند.

2015-12-22_19-34-14

7- آینه‌ای برای حفظ کدهای فشرده‌شده سری

رمزهای کوتاه را می‌توان حفظ کرد، اما وقتی نوبت به کاراکترهای رمزنگاری‌شده طولانی می‌رسید، باید جاسوس‌های وسیله‌ای برای حفظ ایمن آن می‌داشتند. بنابراین این آینه‌های کوچک ساخته شدند، که اگر صفحه آینه‌ای آنها فقط کمی به راست چرخانده می‌شد، در گوشه آینه، کدهای سری نمایش داده می‌شد.

2015-12-22_19-37-25

8- قطب‌نمایی به اندازه هسته زیتون

این قطب‌نمای کوچک، لنزی برای بزرگ‌نمایی صفحه کوچک‌اش داشت. بدنه‌اش آلومینیومی بود و در دهه 1950 مورد استفاده قرار می‌گرفت.

2015-12-22_19-38-38

9- روباتی به شکل ماهی: چارلی

در دهه 1990، CIA برای جمع‌آوری سیگنال‌های زیرسطحی در دریاها، از این روبات به شکل ماهی استفاده می‌کرد. این گربه‌ماهی میکروفنی در بدنه‌اش داشت، از راه دور کنترل می‌شد و سیستم حرکتی آن در دم آن بود.

2015-12-22_19-39-20

10- مته‌ای کوچک برای حفاری

این این مته‌ها برای حفر کردن سوراخ‌های کوگ در دیوارها و قرار دادن میکروفن استفاده می‌شد.

2015-12-22_19-39-46

11- سکه‌های توخالی

اینها مثل سکه‌های معمولی به نظر می‌رسیدند، اما میان‌تهی بودند و از آنها می‌شد برای پنهان کردن پیام‌های سری یا میکروفیلم‌ها استفاده کرد.

2015-12-22_19-40-15

و البته اگر فیلمی را که در دهه 60 خودمان از تلویزیون پخش شده بود، به یاد بیاورید، احتمالا این سکه‌های توخالی را به یاد می‌آورید. فیلم در مورد سقوط یک فروند هواپیماهای جاسوسی U2 در خاک روسیه ساخته شده بود. داخل همین سکه‌ میان‌تهی، سیانور برای ممکن کردن خودکشی خلبان هواپیما قرار داده شده بود. خلبان البته در واقع و در آن فیلم، خودکشی نکرد. (احتمالا این فیلم)

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    فکر می کنم نسخه موبایل سایت مشکلی پیدا کرده. پست به شکل ناقص و فقط با یه عکس و زیرش پستهای مرتبط نشون داده میشه .

  2. کاوه می گوید

    واقعا جالب بود. از همه جالب تر اون پیپ که گیرنده صوتی بود. همین الان هم تکنولوژی بالایی محسوب میشه.

  3. سید علی موسوی می گوید

    صد ها عکس * ?

  4. محمد صالح می گوید

    ممنون.

  5. Eshlagh می گوید

    سلام
    لطفآ منبعتونو اگه میشه در اختیارم بزارید ممنون میشم (فقط مطالب فنی!)

  6. طراحی وب سایت می گوید

    بسیار عالی بود ، ممنون بابت به اشتراک گذاری

  7. تصفیه آب می گوید

    بسیار عالی بود، ممنون بابت انتشار و به اشتراک گذاری

  8. اتاق نوزاد می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5