هنر ظریفِ تلاش کردن و شکست خوردن!

6

فرانک مجیدی: بیایید تصور کنیم که به یک عادت خوب روزانه پایبند شده‌ایم مثلاً ورزش روزانه. در حالی‌که صبح زود برای ورزش بیرون می‌رویم، احساس فضل و برتری شدیدی به ما دست می‌دهد که چطور ممکن است مردم این‌قدر در انجام چنین عادت مفیدی تنبلی کنند و از آن بدشان بیاید. ما این‌طور درباره‌ی مردم مردم قضاوت می‌کنیم، چرا که روزهای نخست خودمان را که شروع به ورزش کردیم و از آن متنفر بودیم، از یاد برده‌ایم.

ورزش کردن، مانند هر عادت خوب دیگری، در ابتدای راه عذاب‌آور است. باید در آن ممارست و استقامت داشت تا کم‌کم با آن کنار آمد و بعد کم‌کم خودبخود در آن خوب می‌شویم و روش مناسب‌مان را خواهیم یافت. سئوال این است که چطور باید بر این عذاب‌آور بودنِ عادت خوبِ تازه غلبه کرد و با کاستی‌ها کنار آمد تا کم‌کم در آن مهارت پیدا کنیم؟

پاسخ در کنجکاوتر بودن در مفهوم «بد بودن در کاری» است. یک اصطلاح نظامی هست که می‌گوید شکستت را در آغوش بگیر» و در آن حقیقتی نهفته است. اگر آغوش بگشاییم و به شکست خوردن در کاری خوشامد بگوییم، درباره‌اش کنجکاوانه‌تر برخورد کنیم و نگاهی نزدیک‌تر به پدیده‌ی شکست داشته‌باشیم، می‌بینیم که هنوز زندگی ادامه دارد و ما چیزهای فراونی آموخته‌ایم و بزرگ‌تر شده‌ایم.

در این نوشته به برخوردهایی می‌پردازیم که بهتر است در مواقعی از این دست، با چنین دیدگاهی برخورد نماییم.

9-21-2015 1-08-51 AM

همزمان با این‌که شروع به یادگیری کاری می‌کنیم، باید آماده‌ی زمانی باشیم که به‌خاطر شکست‌های اولیه دچار ناامیدی می‌گردیم. شروع به یک کار جدید می‌تواند بسیار دشوار گیج‌کننده و پر از نقص باشد. درباره‌ی عادات خوبی که مربوط به سلامتی هستند (مانند ورزش کردن و استفاده از غذاهای سالم) مثل این است که از منطقه‌ی آسایش خودمان خارج شده‌ایم و مایل هستیم دوباره درون آن بخزیم.

حالا اجازه دهید برگردیم به این احساس سرخوردگی و یا هر احساس ناخوشایندی که درون ما به وجود آمده‌است: گیج شدن، بی قراری، خستگی، احساس بدی که درباره‌ی خود و توانایی مان پیدا کرده ایم و تمایل به کنار گذاشتن آن کار یا عادت.

در این زمان بهتر است به احساسات‌مان توجه کنیم و به‌جای آن که ان ها را نفی یا سرکوب نماییم، درباره‌شان به دقت فکر کنیم و اجازه دهیم در ما باقی بمانند تا کاملاً درک شان کنیم. خوب کنکاش‌شان کنیم، به آن‌ها فضایی برای خودنمایی دهیم.

حالا نوبت کنجکاوی درباره‌ی این احساسات است: این‌که چطور حس می‌شوند؟ معنای وجودشان چیست؟ نباید درباره‌شان قضاوت کنیم. به‌جای آن‌که به خودمان بگوییم ما از آن‌ها چیز زیادی نمی‌دانیم، سعی کنیم بهتر درک‌شان کنیم. باید درباره‌ی تمام جزئیات احساس شکست با خودمان روراست باشیم، نه آن که فکر کنیم ما این احساس را قبلاً هم می‌شناختیم و نباید حالا درباره‌اش فکر کنیم!

9-21-2015 1-03-20 AM

باید یاد بگیریم که با مرور این کار، تا آن‌جایی که ممکن است با احتمال شکست و احساسات ناشی از آن، کنار بیاییم. همین روند به‌ظاهر ساده، در عمل پیچیدگی‌های فراوانی دارد و در طول عمل کردن طبق این دیدگاه چیزهای فراوانی می‌اموزیم و در آن هم چند بار شکست می خوریم. اشکالی ندارد! این طبیعی است.

باید به خاطر داشته‌باشیم تنها زمانی که شکست را بپذیریم و با آن کنار بیاییم، می‌توانیم در هر کاری موفق شویم. بالاخره در هر کاری که شکست خورده‌ایم، به شرط تسلیم نشدن، موفق خواهیم شد و علاقمند شدن به موفقیتی که یافته‌ایم و ارزشی که پیروزیِ بعد از شکست برای ما می یابد، ارزش این مقاومت را دارد!

وقتی این روند را با موفقیت پشت سر بگذاریم، خواهیم دید که یافتن مهارت در چالشِ کسب یک مهارت یا عادت مفید، آن عادت را به قلمروِ منطقه‌ی آسایش ما اضافه خواهد کرد. وقتی این موضوع برای ما عادی شد، نوبت چالش‌ها و شکست‌های تازه می‌رسد. این‌طور است که زندگی با تکرار مکررات در راه‌های تازه، ادامه خواهد یافت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. amir می گوید

    در مورد اینکه آدم تلاش میکنه و بعد دو نتیجه و اتفاق همزمان پیش میاد و مثلا بهتر رو انتخاب میکنی و شکست میخورید مطلبی نیست؟
    ساده ترین مثلام اینکه من نه ماه بیکار بودم بعد از نه ماه ناگهان همزمان دو تا از دوستانم در یک نیم روز دو کار متفاوت به من پیشنهاد دادن و من مثلا بهتر رو انتخاب کردم ولی نشد.
    همیشه در مسائل مهم این اتفاق میوفته مثل موج میمونه صبر میکنی صبر می کنی تلاش میکنی موج در یک لحظه میاد و میره چند اتفاق میوفته و دوباره تا مدتها هیچ.

  2. kashefi می گوید

    عالی بود ممنون

  3. کامبوچا می گوید

    خوب بود

  4. رامین می گوید

    مهارت در کسب مهارت چقدر جالب !!

  5. امین می گوید

    مقالاتی که جدیدا در خصوص موفقیت , شکست و راه های رسیدن به موفقیت در یک پزشک گذاشته میشه چقدر به دغدغه های فکری من نزدیکن و من پاسخ بسیاری از سوالاتمو تو این مقالات پیدا کردم

  6. Arezoo می گوید

    خیلی کوتاه بود…ولی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5