چگونه رخ دادن یک آتشفشان در 200 سال پیش، روی جنبه‌های مختلف تمدن بشری تأثیر گذاشت؟

11

200 سال پیش، در آوریل سال 1815، یک انفجار بزرگ آتشفشانی رخ داد که قدرتمندترین و بزرگ‌ترین آتشفشانی است که بشر در همه زمان‌هایی که عادت به ثبت مستند تاریخ پیدا کرد، با آن مواجه شده است. این آتشفشان با تأثیر روی آب و هوای کره زمین، کشاورزی و بیماری‌های همه‌گیر، تأثیر زیادی روزی زندگی بشر گذاشت.

این آتشفشان در جایی رخ داد که در حال حاضر اندونزی نامیده می‌شود، در آن زمان این کشور، هنوز این نام را نداشت. آتشفشان مورد بحث در کوه تامبورا رخ داد و باعث مرگ دهه‌ها هزار نفر از مردم پیرامون‌اش شد. این کشته‌ها یا به صورت مستقیم در نتیجه گدازه و پرتابه‌های آتشفشان درگذشتند یا اینکه به صورت غیرمستقیم، در نتیجه قحطی متعاقب به خاکستر نشستن کشتزارها، جان سپردند.

آتشفشان فقط در پیرامون خود، مؤثر نبود. در واقع ابرهای عظیم حاصل از آن مسیر نور خورشید را در سراسر زمین تا حد زیادی، سد کرد و باعث 3 سال، سرد شدن کره زمین شد. تصور کنید که در ماه‌های تابستانی جولای و آگوست در سال 1816 در نیویورک، کولاک رخ می‌داد و در همین ماه‌ها کشتزارها در نیوانگلند، دچار یخ‌زدگی محصولات می‌شدند و لندن در کل تابستان شاهد تگرگ بود!

در واقع کل کشورها و جوامع کره زمین در این بازه زمانی، با موج‌هایی از قحطی، بیماری، ناآرامی‌های اجتماعی و رکود اقتصادی مواجه شدند.

یک دانشمند خبره در زمینه آتشفشان به نام کلایو اپنهایمر از دانشگاه کمبریج، احتمال رخداد آشتفشان مشابه را در 50 سال پیش روی ما، تنها 10 درصد برآورد می‌کند. این احتمال اندکی است، اما تصور کنید که اگر این حادثه تکرار شود، چه فاجعه‌‌‌های انسانی که رخ نخواهند داد.

در پیرامون کوه تامبورا در آن زمان جزیره کوچک سامباوا قرار داشت. کوه نوک‌تیز تامبورا حدود 4.8 کیلومتر ارتفاع داشت و ساکنان محلی آن را خانه خدایان می‌ِ‌پنداشتند. روستانشنینان در دامنه‌های این کوه، برنج و قهوه و فلفل می‌کاشتند.

درست به همین خاطر است که سال 1816 میلادی را سال بدون تابستان نام‌گذاری کرده‌اند. اما علاوه بر همه اینها، آتشفشان تامبورا، تأثیرات خود را در وادی هنر نقاشی و ادبیات هم گذاشت.

در دنیای نقاشی، ما شاهد تابلوهایی هستیم که آسمان مملو از تاریکی و ابرهای سیاه را نشان می‌دهد. جالب‌تر از آن ریزذرات پراکنده در جو، باعث ایجاد رنگ سرخ جالبی در هنگام طلوع خورشید می‌شدند که ما همین رنگ را در آثار نقاشی آن دوران می‌بینیم.

9-1-2015 8-55-03 AM 9-1-2015 8-52-31 AM 9-1-2015 8-52-00 AM

اما خیلی جالب است بدانید که اگر آتشفشان تامبورا رخ نمی‌داد، دنیای ادبیات و نیز سال‌ها بعد سینما و تلویزیون، شاید از ژانر خون‌آشام‌ها و فرانکشتاین محروم می‌شد!

در آن سال‌ها، مری شلی – خالق فرانکشتاین- 16 سالش بود. آب و هوای سرد او را واداشته بود که با خانواده‌اش به ویلایی در کنار دریاچه‌های سوئیس برود. آنها با سکنان محلی در داخل خانه،‌ آتش می‌افروختند و با تعریف کردن داستان‌های محلی در مورد اشباح، سر خود را گرم می‌کردند. دیگر نابغه ادبیات که در همین زمان در منطقه بود، لرد بایرون بود.

تحت تأثیر همین فضا و نقل‌ها بود که کمی بعد، مری شلی، شخصیت فرانکشتاین را آفرید و لرد بایرون هم داستان‌های مدرنی در مورد خون‌آشام‌ها را خلق کرد. شعر مشهور «تاریکی» بایرون هم با مضمون آخرالزمانی خود، وام‌دار همین شرایط است.

9-1-2015 8-48-52 AM

جنبه دیگر آتشفشان، رخ دادن همه‌گیرهای بیماری‌هاست. در سال 1817 بیماری وبا در هند شایع شد و با گسترش‌اش در سراسر دنیا، میلیون‌ها نفر را کشت.

متنی که خواندید، خلاصه مقاله جالب نیویورک تایمز در مورد آتشفشان تامبورا بود.

وقتی مقاله را می‌خواندم، به نظرم رسید که چقدر جالب می‌شد اگر در اسناد و خاطرات 200 سال پیش خودمان هم می‌توانستیم پژوهش و جستجویی عمیقی بکنیم تا دریابیم به صورت مشابه، در سال‌ها مقارن بت تاریخ رخ داد آتشفشان تامبورا، اوضاع و احوال کشور خودمان به چه ترتیب بوده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سال های جنگ ایران قاجاری و روسیه بوده،

  2. Ebi می گوید

    جالب بود…
    یک پزشک پست های کم حجم رو کاش زیاد تر کنه، بعضی از پست ها انقدر طولانی اند که خسته کننده میشن…….

  3. تاریخ جهان می گوید

    با درود و احترام
    متشکرم از مطالب خوبتون.زندگی ما انسان ها به شدت به هم وابسته است. اتفاقاتی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهند، از یکدیگر تاثیر پذیرفته و یا بر هم تاثیر می گذارند. شاید به همین خاطر است که تاکید می کنند یک محقق باید نگاهی کلی نگر داشته باشد و همه ی ابعاد و جوانب را بسنجد.

  4. m می گوید

    خوب است

  5. اشکان می گوید

    فوق العاده…لذت بردم…واقعا هر لحظه اتفاقاتی می افته که رو دنیا تاثیر دازه

  6. نسرین می گوید

    فوق العاده بود!

  7. علی می گوید

    سلام. دویست سال قبل مقارن با دوره حکومت سلسله قاجار و بطور دقیقتر پادشاهی فتحعلیشاه بوده. دوره ای که ایران وضعیت متلاطمی رو تجربه میکرده.

  8. زیتون می گوید

    مقلاه خیلی جالبی بود.
    یاد فیلم به یاد ماندنی و شاهکار آقای کریستوفر نولان افتادم به نام Interstellar که سال 2014 نمایش داده شد.در این فیلم هم کره زمین به خاطر همین ذرات گرد و غبار دیگر قابل سکونت نیست. دیدن این فیلم را به همه پیشنهاد می کنم.

  9. جلال نعیمی می گوید

    اقای مجیدی بخاطر مقاله و متن های جالبی که میگذارید نهایت تشکر رو دارم .

  10. من می گوید

    من

  11. مهدی می گوید

    اگر این امکان وجود داشت که چنین تحقیقاتی در کشور ما هم اتفاق می افتاد بسیار مقاله ی جذاب و خواندنی ای از آب در می آمد.اما اصولا بستر هرگونه کار تحقیقاتی و علمی در کشور ما وجود ندارد و جز در موارد خاص و با تکیه بر شکیبایی و هزینه های فردی این امکان وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5