پهپادهای حامل کوکایین

4

امیرحسین نکویی:

این روزها پهپادها توجه زیادی را به خودشان جذب کرده‌اند. فوریه سال جاری میلادی، دبی شاهد برگزاری جشنواره پهپادها بود و همانطور که شنیده‌اید، ‌پلیس امارات در دبی از پهدادها برای کنترل و مانیتور کردن ترافیک و رسیدگی به تصادفات استفاده می کند.

اوضاع در دیگر نقاط جهان اما با سرعت بیشتری در حال اتفاق است. هم‌اکنون در کشورهایی نظیر ایالات متحده و ‌انگلیس قوانین سفت و سختی برای پرواز درون یا همان پهپاد‌ها وضع شده است. بعضی از مردم مخالف این قوانین هستند و به نظر آن‌ها این قوانین بی مورد و دست و پاگیرند و جلوی پیشرفت این تکنولوژی نوپا و هیجان انگیز را می‌گیرند. اما باید بدانیم که همین الان که شما در حال مطالعه این متن هستید، ‌پهپاد‌های کارتل‌های مواد مخدر مکزیک حاوی مت آمفتامین سعی می‌کنند از مرز عبور کرده و محموله‌های خود را تحویل مشتریان آمریکایی خود بدهند.

بعد از خبرهای سال ۲۰۱۴ که گفته می‌شد مواد مخدر غیر قانونی به وسیله‌ی پهپاد ها به داخل زندان‌ها فرستاده می‌شود،‌ و یا مافیای روسیه با پهپادهای دست ساز خود سیگار به داخل کشورشان وارد قاچاق می‌کنند،‌ جدیداً اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد، کارتل‌های مکزیکی راه جدیدی برای فعالیت‌ها و تحویل محموله‌های خود پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید که کسی که این مسآله را گزارش کرده ،‌یک وکیل متخصص در امور پهپادهاست و در بلاگ خود نوشته که به زودی شاهد همه‌گیر شدن استفاده از پهپاد‌ها در بین قاچاقچیان مواد مخدر خواهیم بود.

7-29-2015 9-01-10 AM

تعجب‌آور نیست که قاچاقچیان از این روش جدید، به جای استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک یا زیردریایی‌های حامل مواد، استفاده می‌کنند. پهپادها به لحاظ هزینه-اثربخشی برایشان بسیار عملی‌تر و درعین حال دارای ریسک کمتری هستند. متخصصان امنیت پرنده‌های بدون سرنشین (UAV: Unmanned aerial vehicle) معتقدند که این روش، روشی کاملاً عملی است و قطعاً معضل بزرگی در آینده برای مبارزه با مواد مخدر خواهد بود. کارتل‌ها در زمینه‌ی استفاده از فناوری بسیار انعطاف‌پذیرند و با توجه به اینکه دسترسی به پهپاد ها روز به روز بیشتر می‌شود،‌ باید این سؤال را پرسید که آیا می‌توان تدابیری اندیشید که این روش جدید و جذاب را برای آن هزینه‌بر کند؟

قاچاقچیان در تولید این پهپادهای دست‌ساز حامل مواد،‌ از کارگران خط تولید کارخانه‌های هواپیماسازی بهره می‌گیرند. مثلاً یکی از کارگاه‌های سرهم‌بندی پهپاد در ایالت سانتافه مکزیک،‌ نزدیک کارخانه معروف هواپیماسازی بامباردیر Bombardier شناسایی شده است. در این کارگاه‌ها پهپاد‌هایی ساخته می‌شود که اولاً سبک وزن باشند و راحت قابل جابجایی بوده، و از طرفی غیر قابل ردیابی توسط رادار باشند و آنقدر مستحکم باشند که بتوانند محموله‌ی مورد نظر را جابجا کنند.

با وجود این، سایت  Americas Postگزارش کرده که مقامات این فعالیت‌ها را زیر نظر دارند. اداره امنیت عمومی کشور مکزیک هم سال‌ها قبل اعلام کرده که کارتل‌ها سعی دارند با هواپیماهای کوچک بدون سرنشین،‌ به داخل ایالات متحده کوکایین قاچاق کنند. یکی از مقامات این اداره گفته که این پرنده‌های حامل مواد در هر سفر می‌توانند تا ۱۰۰ کیلوگرم کوکایین با خود حمل کنند. به گفته ی وی،‌ هر کیلو کوکایین که در کلمبیا ۱۷۰۰ دلار و در مکزیک ۸۰۰۰ دلار قیمت دارد،‌در آمریکا ۳۰۰۰۰ دلار به فروش می رسد،‌ بنابراین در صورتی که یک پرواز موفق توسط پهپاد کارتل انجام شود، سودی معادل ۲ میلیون دلار به ازای یک سفر پهپاد برای کارتل در بر خواهد داشت!

چند ماه قبل پلیس تیجوانا(شهری در مرز مکزیک-آمریکا که رواج مواد مخدر در آن نسبتاً زیاد است)، پهپادی را که حامل ۱۰ کیلوگرم کریستال مت آمفتامین را که سقوط کرده بود پیدا کرد.

7-29-2015 8-57-35 AM

بنابراین مبارزه با مواد مخدر سال‌هاست که وارد جبهه‌ی جدیدی شده است. مشکل کنونی پلیس این است که هیچ ایده‌ای مبنی بر مبدأ و اپراتور این قبیل پهپادها ندارند. در مورد پهپاد سقوط کرده در تیجوانا، پلیس تیجوانا در صفحه ی فیس‌بوک خود نوشت که درون پیدا شده، یک درون معمولی به قیمت ۱۴۰۰ دلار بوده که در حالت عادی به GPS مجهز نیست اما می‌توان روی آن کار گذاشت، که در این مورد همین اتفاق افتاده بود و به وسیله‌ی پرواز خودکار طوری برنامه‌ریزی شده بود که به مکانی مشخص برود، محموله‌ای ضمیمه‌ی آن شود، و سپس به جای دیگری، قاعدتاً برای تحویل به مشتری، پرواز کند.

این تکنیک به قاطر کور یا Blinded Mule معروف است که فرد کافی است دستگاه را تنظیم کند و تمام! بدون اینکه شناسایی شود( بعضی از دستگاه‌های پرواز خودکار قابلیت ذخیره‌ی سابقه و مسیر پرواز را دارند و بعضی ندارند. نکته ی جالب اینکه همین مسأله می‌تواند نزاع عمومی بعدی در حوزه ی حریم خصوصی افراد باشد:‌ آیا آمار و اطلاعات پرواز باید رمزنگاری شود؟ آیا FAA یا سازمان هواپیمایی آمریکا باید بتوانند به اطلاعات پرواز پهپاد شما و اینکه آن را کجا‌ها پرواز داده‌اید دسترسی داشته باشند یا نه؟!

این روز‌ها بعضی محققان گفته‌اند که اطلاعات منتقل شده بین کنترل کننده‌ی پهپاد و خود آن حتماً باید رمزنگاری شوند. چرا که هکر‌ها می‌توانند سیگنال‌ها را هک کرده و پهپاد شما را به کنترل خودشان در بیاورند، کما اینکه این اتفاق – البته تحت شرایط کنترل شده و جهت نشان دادن خطر بالقوه – آنجام شده است.

تصور این را بکنید که عملیات تروریستی که با یک پهپاد ربایی می‌شود انجام داد چقدر متنوع و هولناک است. ممکن است دور از ذهن باشد، اما اینکه یک پهپاد یا ارتشی از صدها پهپاد، به خاطر مقاصد شوم تروریستی در مسیر پروازی یک فرودگاه شلوغ به پرواز در بیاید، از نظر تئوریک کاملاً عملی است.

باید با واقعیت‌ها روبرو شد. مانند هر گجت دیگری در ابتدای معرفی(گوشی‌های هوشمند، عینک گوگل و بقیه گجت های پوشیدنی)، قبل از اینکه پهپاد‌های دور برد برای استفاده عموم آزاد شود، ابتدا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و هم‌زمان قوانین دقیقی برای جلوگیری از استفاده نامناسب از آن‌ها وضع شود. در غیر این صورت عواقب این هیجان زدگی متوجه خود ما خواهد بود، همانطور که سال‌های سال بعد از معرفی اولین گوشی‌های هوشمند، هنوز در همه جای دنیا شاهد استفاده غیر منطقی و آسیب زننده‌ی آن‌ها در خود و دیگران هستیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. امیر می گوید

    بسیار جالب بود!

  2. mehdi می گوید

    قاچاقچی ها در استفاده از تکنولوژی معمولا جلوتر از افراد عادی جامعه هستند.!!

  3. کایبا می گوید

    میترسم این خبر آموزشی باشه برای قاچاقچیان داخل

  4. پوری یا می گوید

    نکته جالب قضیه اینجاس که استقبال صنف خلافکاران و سوداگران مواد مخدر از تکنولوژی و بکار بردن اون در سیستم کاریشون خصوصا در یکی از مهمترین قسمت های این نوع مشاغل یعنی حمل و نقل و تحویل بسیار قابل تامله!
    تصور کلی از افرادی که به سمت این نوع تجارت و خلاف میرن شاید افرادی باشه که در زندگی دچار سختی ها و محدودیت ها در آموزش و رفاه و بطور کلی افرادی که سطح مناسبی از تحصیلات، سواد و فرهنگ منطبق با جامعه خود برخوردار نیستند، که در نتیجه این افراد شخصیت هایی محافظه کار و غیر منعطف در مقابل تغییرات هستند. (شاید مافیای سالهای پیش) ولی چیزی ک باتوجه به این متن نتیجه میگیریم اینکه بسیار استقال میکنن از تغییرات و بکار بستنن تکنولوژی در کسب و کارشون که این دو نکته رو نشون میده اینکه افراد مشغول در این کار در وهله اول جوان هستند، دوم اینکه تحصیل کرده و باسواد هستند. بالاخره استفاده از تکنولوژی های نوپا خصصوا در این زمینه که ریسک بسیار بالایی داره نیاز به شناخت داره که لازمی همت برای بدست آوردن این شناخت حداقل تحصلات و سواد هست. شاید فراگیری این نوع مشاغل و درصد سودهی تصاعدی اون براحتی منطق افراد رو تحت تاثیر میزاره و الان در دنیایی زندگی میکنیم که “والتر وایت” ها دیگه از سراجبار به سراغ این کار نمیرن و تنها دلیلشون اینه که میتونن!!!
    متن جالبی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.