پزشکی مدرن، ارزان و آسان با ویزیت‌های مجازی و تماس‌های اسکایپ- آیا چنین چیزی در ایران هم ممکن خواهد شد؟!

8

یک شب، وقتی صورت خانم جسیکا دی‌ویسر دردناک و پف‌آلود شد، او تصمیم گرفت که به جای مراجعه معمول به پزشک راه دیگری را امتحان کند، چیزی شبیه فیلم‌های علمی- تخیلی!

او در مبل راحتی اتاق نشیمن خانه‌اش نشست، آنلاین شد و یک مشاوره پزشکی مجازی درخواست کرد. او علایم‌اش را تایپ کرد، با کارت اعتباری‌اش هزینه را پرداخت کرد. در عرض نیم ساعت، در صفحه اسکایپ او، یک پزشک ظاهر شد، بیماری او را سینوزیت تشخیص داد و برایش آنتی‌بیوتیک تجویز کرد تا از داروخانه بگیرد.

در آمریکا، کشوری که تماس ویدئویی و پیام‌ رسانی بی‌درنگ با برنامه‌های چت، جزئی از زندگی معمول خیلی از شهروندان‌اش شده است، مراقبت‌های پزشکی هم رفته رفته از این امکانات بهره‌مند می‌شوند و بیمه‌گذاران و سیستم‌های پزشکی با شتاب متوجه می‌شوند که مشاوره‌های ویدئویی برای مشکلات روتین پزشکی، می‌توانند باعث صرفه‌جویی مالی و کاهش فشار روی سیستم مراقبت‌های پزشکی اولیه کشور، چه در شهرها و چه در مناطق دورافتاده شوند.

درست به همین خاطر است که به تدریج افراد بسیاری مانند خانم دی‌ویسر دوست دارند با فیس‌تایم و اسکایپ با شیوه ارزان‌تر و راحت‌تری، ویزیت پزشکی شوند.

خام دی‌ویسر می‌گوید که مراجعه معمول به پزشک را به خاطر وقت زیادی که از او می‌گیرد دوست ندارد، او عقیده دارد که در شرایطی که با یک کلیک می‌شود، یک پزشک را ملاقات کرد، چرا باید از شیوه روتین استفاده کرد.

اما این شیوه ویزیت‌ها و مشاوره‌های آنلاین، مخالفانی هم دارد که بر این باورند که پزشکی از راه دور یا تله‌مدیسین، چندان هم ارزان درنمی‌آید و از آنجا که با آن نمی‌شود معاینه‌های فیزیکی انجام داد، مشکلاتی هم در بر دارد.

وضعیت برخورد ایالت‌های مختلف آمریکا با «پزشکی از راه دور»، متفاوت است، ایالت تگزاس محدودش می‌کند اما بعضی‌ها هم با به‌روز کردن قوانین، سعی در پذیرفتن آن کرده‌اند.

به هر ترتیب، انبوهی از شرکت نوپا یا استارت‌آپ‌ها، در این زمینه فعال شده‌اند که قصد دارند با ارائه شیوه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌هایی برای گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها، پزشکی را آنلاین کنند.

پزشکی از راه دور، البته چیز جدیدی نیست و دهه‌ها است که وجود داشته است، اما تا حالا بیشتر به صورت محدود، برای مرتبط کردن متخصصین در مراکز پزشکی بزرگ برای مشاوره‌های پزشکی و یا مرتبط کردن آنها با بیماران مناطق دورافتاده استفاده می‌شده است. اما حالا، پزشکی از راه دور، در مراقبت‌های پزشکی اولیه هم وارد شده است.

در فیلادلفیا، دانشگاه جفرسون این امکان را فراهم آورده است که متخصصان داخلی، کلیه و مجاری ادراری و گوش و حلق و بینی، به صورت ویدئویی بیمارانشان را پایش کنند. در نیویورک هم یک سامانه پزشکی برای مراقبت‌های پزشکی ایجاد شده است. در سنت لوییس، یک مرکز پزشکی مجازی، با هزینه 54 میلیون دلار به زودی افتتاح خواهد شد.

علاقه‌مندان ویزیت‌های مجازی معتقد هستند که این شیوه، ارزان‌تر از ویزیت‌های روتین درمی‌آید و مراجعه به بخش‌های اورژانس را کم می‌کند. به این ترتیب هزینه یک ویزیت، 40 تا 50 دلار می‌شود که ارزان‌تر از یک ویزیت معمول در بخش‌های اورژانس آمریکا است. به علاوه به خاطر آسانی ویزیت با این شیوه، بیماران هر زمان که دوست داشته باشند، از مشاوره استفاده می‌کنند و تنها در مواقع ضرورت و حاد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

یک آموزگار به نام «هوپ سیکمییر» می‌گوید که یک هفته پیش به خاطر سردرد ناشی از میگرن به اورژانس رفت و این کار برایش 200 دلار هزینه داشت! اما این هفته، وقتی که دچار دندان‌درد شده بود، آی‌پدش را برداشت و یک اپلیکیشن را برداشت، پزشک دلخواهش را انتخاب کرد، آبسه دندانش را نشان داد، انتی‌بیوتیک به او تجویز شدو یک داروخانه نزدیک به او معرفی شد.

به تازگی در ایالت واشنگتن قانونی تصویب شده است که بیمه‌گذاران را مجاز به پوشش سرویس‌های پزشکی از راه دور می‌کند. به این ترتیب این ایالت 24 مین ایالت آمریکا شد که در بیمه‌ها، پزشکی از راه دور را پشتیبانی می‌کنند.

بیمه‌گذار بزرگی مانند UnitedHealthcare هم خبر داده است که در ماه آوریل، ویزیت‌های مجازی را پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب 26 عضو این بیمه، می‌توانند با هزینه‌ای کمتر از 50 دلار برای هر ویزیت مجازی، ارزان‌تر از پیش از مراقبت‌های پزشکی استفاده کنند. بیمه بزرگ دیگری به نام Anthem هم تا پایان سال میلادی جاری، در 11 ایالت 16 میلیون نفر، امکان پزشکی از راه دور را فراهم می‌کند و در سال بعد تعداد این افراد را به 20 میلیون نفر خواهد رساند. هر دوی این بیمه‌‌های بزرگ، به شرکت‌های ثالث برای فراهم کردن خدمات، فناوری و پزشکان مورد نیاز تکیه دارند.

7-13-2015 11-00-40 AM


مقاله‌ای که در بالا خواندید، ترجمه تلخیص‌شده مقاله نیویورک تایمز است که نشان می‌دهد، پزشکی از راه دور دیگر یک چیز لوکس یا منحصر به تله‌کنفرانس‌های محدود در بیمارستان‌های و کلینیک‌ها بزرگ نیست و حالا صحبت از استفاده از میلیون‌ها نفر از آن می‌شود.

آیا در ایران هم چنین دورنمایی قابل تصور است؟!

اجازه بدهید من به شدت در امکان انجام چنین کاری شک و تردید خود را ابراز کنم.

چرا؟

1- نبود فرهنگ استفاده از فناوری‌های نو در ایران:

در ایران ما تنها پوسته فناوری‌های نو را برداشت می‌کنیم و از گرفتن روح آن تا به حال عاجز مانده‌ایم. متأسفانه در سیستم‌های دولتی این عجز و ناتوانی بسیار بیشتر می‌شود. قوانین ما بسیار دست و پاگیر هستند و چنان که افتد و دانی، روابط همیشه بر ضوابط می‌چربد.

درست به همین خاطر است که هر زمان که صحبت از اتوماسیون و استفاده از فناوری می‌شود، کار به کاردان سپرده نمی‌شود. برنامه‌هایی به شدت ناکارآمد و ناهماهنگ با نیازهای ما توسط شرکت‌هایی نالایق و «مرتبط» برای بخش‌های مختلف دولتی ما نوشته می‌شود و توسط کارشناسانی نابلد، به کارکنان تحمیل می‌شود. نتیجه نهایی این می‌شود که به جای آسان و سریع و ارزان شدن کارها، ما به صورت مضحکی، مجبور می‌شویم دو سیستم را در کنار هم اجرا کنیم: سیستم دیجیتال جدید که نامتناسب نوشته شده و سیستم کاغذی دیوان‌سالارانه قبلی.

2- نبود بسترهای اینترنتی لازم

متأسفانه به خاطر سرعت پایین اینترنت و نیز محدودیت‌ها، ما نمی‌توانیم از امکانات موجود آن برای اموری مثل پزشکی از راه دور استفاده کنیم. در همین راستا متصور نیست که مثلا روزی بشود در ایران برای پزشکی از راه دور از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های معروف برای تماس صوتی و ویدئویی استفاده کنیم. بنابراین شرکت‌های فرضی که وارد این عرصه بشوند، مجبور خواهند شد که زحمت نوشتن برنامه‌هایی برای برقراری تماس‌های بی‌درنگ را بکشند و درست به همین خاطر، هزینه‌های زیادی به آنها تحمیل خواهد شد.

3- اقتصادی نبودن پزشکی از راه دور در ایران و آشفته بودن پزشکی در ایران

در ایران اصولا چنان که افتد و دانی «همه» پزشک هستند. به موارد مطرح شده در مقاله نیویورک تایمز توجه کنید. در مثال‌های مطرح شده مرد و زنی که برای آبسه دندان و سینوزیت نیاز به آنتی‌بیوتیک داشتند، بدون نسخه پزشک، عملا نمی‌توانستند، این دارو را تهیه کنند، اما در ایران داروخانه‌ها و عطاری‌های ما بدل به سوپرمارکت‌های دارویی شده‌اند و هر کس به خود اجازه تجویز دارو می‌دهد!

به علاوه از آنجا که عادت داریم، به جای صلاح‌اندیشی‌های طولانی‌مدت، تنها به اقناع نیازها و هوس‌های آنی مردم، اکتفا کنیم و ارزان کردن ویزیت‌ها -و نه افزودن به کیفیت مراقبت‌های پزشکی- را راهی آسان برای ساکت کردن اعتراض‌های پراکنده مردم می‌پنداریم، اصولا بیماری را نمی‌شود پیدا کرد که به جای ویزیت‌های ارزان، به مشاوره‌های آنلاین رو بیاورد.

4- قوانین دست و پاگیر و فشارهای احتمالی در این راه

قابل پیشبینی است که اگر روزی یک شرکت بیمه بزرگ یا شرکت‌های نوگام، بخواهند از شیوه استفاده کنند، قوانین موجود به سرعت، محدودشان کند. احتمالا در این مسیر، قشری از پزشکان، بزرگ‌ترین مانع خواهند بود، آنهایی که عملا در وضع قوانین تأثیرگذار هستند و ویزیت‌های مجازی را مانعی برای رونق مطب‌هایشان می‌پندارند. احتمالا آنها استدلال خواهند کرد که ممکن با این شیوه، برخورد رو در رو با بیمار ممکن نیست و بیماران معاینه فیزیک نمی‌شوند، اما راست‌اش را بخواهید، مدت زیادی است که اصولا «برخی» پزشکان عالی‌مقام ایرانی، از هرگونه لمس و معاینه اکراه دارند و به شدت به پاراکلینک علاقه‌مند هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. mkaghazchi می گوید

    ضمن تقدیر و تشکر از جنابعالی برای طرح این مسئله، کاملا با موارد مطرح شده و موانعی که بر سر راه توسعه فناوری در کشور ما وجود دارد موافقم، بخصوص و بخصوص مورد اول و عدم وجود ضوابط و حاکم شدن روابط بر همان ضوابط ناقص و تاریخ گذشته!!!
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

    1. محمد می گوید

      منم همین که: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. . .

      یه چن باری گویا دچار عبور از خط قرمزهای 1پزشک شدم و منتشر نشدم؛ لیکن الان دیگه رد نکردما D:

  2. تاريخانى می گوید

    از مقاله تون متشکرم،من و به فکر برد. فقط امکانش هست معنى کلمه پاراکلینک رو هم یه توضیح بدید

    1. فرشاد می گوید

      پاراکلینیک (به تعریف ویکی‌پدیا)؛ “به روشهای بررسی و تشخیص بیماری یا نقائص که در غیر از بالین بیمار انجام می گیرد، مثلا در آزمایشگاه ، رادیولوژی و یا برونکوسکوپی”.
      چنان‌که افتد و دانی…

  3. maysam می گوید

    راستش من زیاد هم بدم نمیاد دکتر انلاین داشته باشم! 🙂
    مشخصا در موضوعاتی مثل مشاوره یا همون روانپزشک/شناس و امثالهم…
    خیلی اوقات واقعا نیاز نیست که ما بریم پیش دکتر تا از نزدیک ببینه…

    کاش توی ایران هم دکترهایی بودن که اینکار رو پشتیبانی میکردن! 🙂

  4. mehdi می گوید

    با تحلیل هاتون موافقم جناب دکتر! و این مورد رو هم اضافه کنم که در ایران مردم به پزشک و جامعه پزشکی اعتماد لازم رو ندارن.با انتقادها و اعتراض هایی که در محافل خانوادگی و عمومی می کنن میشه پذیرفت که راحت تر از بقیه ی اصناف به این صنف اعتراض می کنند.برخی افراد برای به اصطلاح نشستن آرایش روی چهره حاضرند سه چهار جلسه به آرایشگاه بروند و هزینه های زیادی رو هم متقبل بشوند،اما برای پروسه ی نه چندان ساده ی درمان،بیش از یک جلسه را نمی پذیرند.

  5. سعید می گوید

    هیچ پزشک معتبری تو دنیا چنین چیزی رو تایید نمیکنه. چون یکی از ضروریات ویزیت پزشک یعنی معاینه توش گمه! چنین چیزی اگه تو ایران هم امکان پذیر باشه نباید چیزی بیشتر از یک مشاوره ناقص باشه. این جور پزشکی بیمعنیه!

  6. بانک پزشکی می گوید

    به نظر من با این حجمه عظیم درخواست برای رشته های پزشکی در ایران ، این پزشکی مدرن میتونه یک آشوب در حوزه پزشکی ایجاد کنه.

    هرچند به سود متقاضی خدمات پزشکی خواهد بود اما جامعه پزشکی رو دچار یک بحران بد خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.