چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیرگذار داشته باشیم؟

1

“مهم‌ترین قسمت کار شروع آن است ” – افلاطون

دارلن پرایس رییس شرکت Well Said می‌گوید وقتی ما شروع به صحبت می‌کنیم، 60 ثانیه زمان‌داریم تا توجه مخاطبمان را جلب کنیم، اعتبار و باورپذیری به وجود آوریم، مخاطب ها را در مورد موضوع خود توجیه کنیم، و آن‌ها را تشویق به ادامه ی گوش دادن کنیم.

اگر این ثانیه‌های آغازینِ ارزشمند را با یک لطیفه، دستور جلسه، عذرخواهی، جزئیات رسیدگی به امور جلسه، رشته‌ای از سپاسگزاری‌ها، حرف‌های نامربوط و بی‌معنی کردن پاراگراف با من‌من کردن، از دست بدهید ذهن‌ مخاطبان شما احتمال دارد منحرف شود و به سختی خواهید توانست دوباره ذهن آنها را به خودتان معطوف کنید. پرایس می گوید “شما نیاز دارید که هنر خود را در همان ابتدای سخنرانی به همه نشان دهید زیرا آغاز آن مهم ترین بخش کار است.”

برای اینکه بتوانید یک سخنرانی و یا همایش تاثیرگذاری داشته باشید, پرایس هفت مورد را پیشنهاد می دهد:


1-tell-a-captivating-story

  1. یک داستان شیفته کننده بگویید

پرایس می گوید “از بین همه ی شروع کننده هایی که در اختیار دارید، داستان گفتن از قدرتمندترین و بی شک موفق ترین آنهاست،” و ادامه می دهد “ما به عنوان انسان، برای لذت و یادگیری از داستان ها ساخته شده ایم. از داستان های زمان خواب و جمع شدن های خودمانی تا تئاترهای شهری – قهرمانان، آدم های بد، تضاد و ناسازگاری، طرح داستان ها، دیالوگ ها و درس های یاد گرفته شده ای که ما را درخود فرو می برند و زندگی های خودمان را به ما یادآوری می کنند. همه ی اینها به گونه ای داستان محسوب می شوند و بسیار هم مجذوب کننده هستند.

داستان می تواند شخصاً در مورد خود شما باشد که در وهله ی اول به مخاطب می گوید که چرا شما در مورد موضوع بحث سرمایه گذاری کرده و در مورد آن پرشور هستید یا اینکه می توانید داستانی درمورد شخص دیگری بگویید که مخاطبان می توانند از او یاد بگیرند. پرایس می گوید “یک گزینه ی دیگر این است که: یک حکایت، قصه ی فرزانگی، رویداد تاریخی، یا ضرب المثل بگویید،” و ادامه می دهد “نکته این است که، با یک روایت مختصر 60 تا 90 ثانیه ای شروع کنید که سخنرانی تان را راه بیاندازد و شنوندگان تان را شیفته ی گوش دادن کند و اطمینان حاصل کنید که این داستان نکات کلیدی پیام شما را بطور خلاصه می گوید.”


2-ask-a-rhetorical-thought-provoking-question

  1. یک پرسش بی نیاز به پاسخ ولی محرک بپرسید

همانطور که شکسپیر در اثر خود “تاجر ونیز” می نویسد “اگر ما را با سوزنی بخراشی، از ما خون نمی رود؟ اگر به ما سم بدهی، نمی میریم؟ و اگر به ما زیان وارد کنی، ما انتقام نمی گیریم؟” پرایس می گوید “به عنوان یک سخنگو، شما پرسش های بی نیاز به پاسخ را برای اثر متقاعد کننده ی آن می پرسید و از مخاطب انتظار ندارید که با صدای بلند پاسخ دهد، بلکه به آرامی به خودشان جواب خواهند داد.”

هنگامی که پرسش های بی نیاز به پاسخ به خوبی سخنرانی و نطق شوند، مخاطب را در باور جایگاه و مقام سخنران تحت تأثیر قرار می دهند. “واضح است که، شایلاک، کاراکتر شکسپیر به منظور توجیه انتقامش علیه آنتونیو شنونده های خود را چهار بار به فکر کردن به جواب “بله” وادار می کند. از اینکه جواب مخاطب شما “بله” یا “خیر” باشد چه چیزی می خواهید؟”

او می گوید، علاوه بر پرسیدن سؤال های بله یا خیر، همچنین می توانیدکنجکاوی مخاطب خود را برانگیزانید و او را برای فکر کردن به جواب تحریک کنید.


3-state-a-shocking-statistic-or-headline

  1. یک آمار یا خبر مهم و تکان دهنده بیان کنید

پرایس می گوید نایب رییس فروش برای یک کمپانی سلامت در آمریکا, راه حل های نرم افزاری را با شروع ارائه ی خود به این گونه به بیمارستان ها می فروشد:

“طبق یک مطالعه ی جدید در ژورنال سلامت بیمار، درصد اشتباهات پزشکی که منجر به مرگ بیمار می شوند خیلی بیشتر از آن چیزی است که قبلا فکر می کردیم. رخدادهای مضری که قابل جلوگیری هم هستند, موجب به 400000 مرگ در سال برای بیمارانی می شوند که در بیمارستان به دنبال درمان می روند. این بدین معنی است که اشتباهات پزشکی سومین دلیل عمده ی مرگ بعد از بیماری قلبی و سرطان هستند. تصور ما به وجود آوردن جهانی خالی از اشتباهات پزشکی است و به کمک شما نیاز داریم.”

پرایس توضیح می دهد که “همانطور که در مثال دیدید, آمار، ادعای چشمگیر و یا خبر مهم, نیازمند این هستند که بطور مستقیم به مقصود اصلی ارائه ی شما مربوط باشند.”

“تأثیر آن  طبعاً مخاطب را برای گوش دادن و پاسخ دادن به پیشنهاد شما و گام های بعدی بطور مثبتی ترغیب می کند.”


4-use-a-powerful-quote

  1. از یک نقل قول قوی استفاده کنید

پرایس می گوید “سخنان عاقلانه ی یک شخص معروف را بکار ببرید، به این دلیل که نام آن فرد به شما این امکان را می دهد که از اعتبار، مطلوب بودن و شهرت وی بهره برداری کنید.” نقل قول باید مفهوم داشته باشد و به مخاطب مربوط باشد.

تصور کنید که دارید یک گروه را برای رسیدن به یک تصمیم مشترک ترغیب می کنید, می توانید این گونه شروع کنید: زمانی مارک تواین گفت، اگر دو نفر راجع به هرچیزی موافق باشند پس خودبخود وجود یکی از آنها غیر ضروری می شود. اگرچه همه ی ما درمورد بعضی مسائل باهم نظر متفاوتی داریم ولی همه ی ما ملزم هستیم که به یک نتیجه واحد برسیم.


5-show-a-gripping-photo

  1. یک تصویر گیرا نشان دهید

پرایس می گوید  “ارزش یک تصویر برابر با هزاران کلمه – یاحتی بیشتر – است”.

او پیشنهاد می کند ” اگر ممکن بود، به جای نوشته از تصویر استفاده کنید”. یک تصویر از طبیعت می تواند جاذبه ی هنری را اضافه کند، قدرت درک را افزایش دهد، قوه ی تخیل مخاطب را بکار گیرد و پیام را فراموش نشدنی تر کند.

پرایس مثال زیر را برای استفاده ی مؤثر از یک عکس پیشنهاد می کند:

رییس یک شرکت تجهیزات الکتریکی نیاز داشت که مدیران هزینه ها را کم کنند. به جای نشان دادن نمودارها، نقشه های هندسی و صفحه گسترده های معمولی و پیش پاافتاده، جلسه را با این پرسش آغاز کرد: “چه چیزی کشتی تایتانیک را غرق کرد؟” وقتی همه یک صدا پاسخ دادند “یک کوه یخ”، او یک تصویر با وضوح بالا و زیبا از یک کوه یخ را بر روی صفحه نمایش نشان داد: سر کوه یخ کاملا واضح در بالای آب نمایان بود ولی بخش اصلی آن زیر آب پنهان بود.

او ادامه داد “همین رویداد برای شرکت ما در حال پیش آمدن است”. “هزینه های مخفی – یعنی همان خطراتی که در زیر سطح آب هستند، در حال غرق کردن این شرکت هستند. من به کمک شما نیاز دارم.” پرایس می گوید، این تشبیه تصویری موجب یک جلسه ی خلاقانه و تبادل اندیشه ای سودبخش شد که موجب شد هر مدیر واحد تجارت با سخت کوشی به جستجوی چیزی که آنها آن را “کوه یخ” نامیدند، برود. نتیجه ی آن حفظ میلیون ها پول و در نهایت شرکت شان بود.


6-use-a-prop-or-creative-visual-aid

  1. از یک ابزار کمکی ابتکار آمیز استفاده کنید

پرایس می گوید “ابزار کمکی وسیله ای است که مخاطب شما را مجذوب می کند و باعث می شود آنها به نگاه کردن – یا گوش دادن ادامه دهند.” ابزار کمکی دیداری همچنین می توانند برای تأکید روی یک نکته کمک کنند.

پرایس از مثال یک نایب رییس فروش در یک شرکت بیمه ی بزرگ استفاده می کند. پرایس می گوید که او می خواست که در جلسات سالانه اش با موفقیت پروژه ها را نهایی و فعال کند, بنابراین “او با زیرکی با نشان دادن راکت تنیسش, برای تأکید روی بردن رقابت، جمع شدن کنار هم به عنوان یک تیم و به موفقیت کامل رسیدن از طریق سرویس رسانی بالا به مشتری استفاده کرد.”

“درباره ی این فکر کنید که چگونه می توانید از آیتم هایی مثل یک ساعت دیواری بزرگ، یک کیف هدیه ی رنگی، توپ های تردستی، یک دسته ورق بازی، یک دسته هویج یا وسیله ی دیگری برای معرفی موضوع مورد بحث خود، جلب کردن مخاطب، شوخ طبعی و تأکید روی پیام خود استفاده کنید.”


7-play-a-short-video

  1. یک ویدیو کوتاه پخش کنید

تصور کنید نهایی کردن یک جلسه ی مدیریت محصول یا یک مراسم خیریه برای گونه های در معرض خطر را با نمایش یک پلنگ وحشی که با بچه هایش در طبیعت بازی می کند، شروع کنید.

پرایس توضیح می دهد که “ویدیو ها باعث برانگیخته شدن واکنش های احساساتی می شوند.”

“برخلاف نوشته ها، شما می توانید افراد، تصاویر و صداها را برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب، اضافه کردن هیجان و رساندن پیام اصلی تان به شنوندگان با هم تلفیق کنید.”

همانطور که والت دیسنی گفت “من ترجیح می دهم مردم را سرگرم کنم و امیدوار باشم که چیزی یاد گرفته باشند تا اینکه آنها را آموزش بدهم و امید داشته باشم که سرگرم شده اند.”

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. mehdi می گوید

    تک تک موارد مطرح شده می توان احساسات تک تک افراد حاضر در چنین نشست هایی را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.