به مناسبت سالروز درگذشت شل سیلوراستاین: چه خوب است دنیا را از زاویه دیگری هم ببینیم!

3

امروز مصادف است با سالروز درگذشت شل سیلوراستاین، در دهم می سال 1999 به خاطر ناراحتی قلبی. شل سیلوراستاین یا «عمو شلبی» به تعیبر کودکان دوست‌دار آثار او، در سال ۱۹۳۲ در شیکاگو، ایالت ایلینوی آمریکا، متولد شد. عمده شهرت وی به خاطر شعرهایی بود که برای کودکان و نوجوانان سروده است، هرچند که در زمینه‌های کاریکاتور، آهنگسازی ، ترانه سرایی، آواز، نوازندگی و نمایشنامه نویسی نیز کار کرده بود. آثار سیلوراستاین از مرز ادبیات کودک و نوجوان فراتر می‌روند.

او خود گفته بود: «امیدوارم که مردم در هر سنی که هستند، نکته‌هایی را در کتاب‌هایم بیابند و با آن ها احساس نزدیکی کنند. کتاب را بردارند و حسی شخصی از کشف و شهود را تجربه کنند.»

فروش بالا و چاپ‌های متعدد کتاب‌های سیلوراستاین نشانگر این است که نویسنده با مخاطب ایرانی ارتباط نزدیکی برقرار کرده است. مخاطبی که سادگی، صداقت ورگ گویی او را بسیار می‌پسندد. مخاطبی که در فرهنگ خود با طنز آشناست، طنز زبیای آثار سیلوراستاین نیز به جانش می‌نشیند. او هنگام خواندن کتاب لحظه‌‌هایش را با نویسنده تقسیم می‌کند و گاه حتی چنان به او نزدیک می‌شود که خود را به جای او قرار می‌دهد و این موفقیت نویسنده است؛ نویسنده‌ای که خود آرزوی چنین لحظه‌ای را داشته است.

آثار استاین از روح آزادی‌خواهی سرشارند و برای خوانندگان خود فراغت خاطری فراهم می کنند. آثار او انسان کلیشه‌ای و دلواپس این روزگار را همچون بادبادکی سبک و رها، در آسمان به پرواز درمی‌آورد و کودکی پنهان و گمشده او را به یادش می آورد. با او به جست وخیز برمی‌خیزد، صداقت خاک خورده او را گردگیری می کند و با او ترانه‌های شاد و صمیمی را زمزمه می‌کند.

بسیاری با خواندن در جستجوی قطعه گمشده سیلوراستاین را شناخته‌اند. شل سیلوراستاین برای اولین بار در سال ۱۳۶۸ به لطف ترجمهٔ رضی هیرمندی از «در جستجوی قطعهٔ گمشده» به ما معرفی شد. این کتاب دست به دست میان جوان‌ها می‌گشت و هر کس را به نوعی یاد دورانی که در جستجوی قطعه‌های گمشده‌اش بوده می انداخت. آشنایی قطعهٔ گمشده با دایره بزرگ پیام دیگری داشت و به نوعی به خواننده دلگرمی می داد که با تلاش روی خود می‌توان خلاً قطعه‌های گمشده را پر کرد.

با اینکه کتاب‌های او به عنوان کتاب کودک و نوجوان در بخش کتاب‌های کودکان کتابفروشی‌ها جای گرفته بودند، مشتریهای کتاب آدم بزرگ بوده و هستند. بچه‌ها ارتباط چندانی با این دو قصه برقرار نمی‌کنند، چون درک این قصه‌ها تجربهٔ زندگی می‌خواهد. اما مسلماً سادگی زبان و بیان قصه، همهٔ سنین را جذب می‌کند. کتاب‌نخوان‌ترین بچه ها، این قصه را تا آخر خواندند و لبخندی زدند و گفتند: بامزه بود.

موفقیت این دو قصه بود که راه را برای خوانده شدن قصه‌های دیگر سیلوراستاین و نیز برای ترجمه‌های بعدی هموار کرد. قصه‌های او زبان و نگاه کودکانه را بهانه‌ای می‌کند تا با آن بزرگترها را دربارهٔ روابط انسانی به فکر وادارد و بچه‌‌ها را تمرین می‌دهد که از پس یک قصهٔ بی‌هیجان با تصاویر ساده و معمولی، راز پیچیدگی دنیای بزرگترها را دریابند.

اما قصه‌های سیلوراستاین بیشتر به نام کودک و به کام بزرگترهاست. او قبل از اینکه نویسندهٔ کودکان شود، شاعر بوده و حتی بعد از اینکه به تشویق تام اونگرر، دوست نقاش فرانسوی‌اش، به سراغ قصه‌نویسی برای کودکان برود، باز به نوعی شاعر می‌ماند. به همین دلیل هم هست که قصه‌های سیلوراستاین میان بچه‌ها کمتر معروف است. ولی واقعیت این است که اغلب، جوان‌ها و بزرگترها مشتری پر و پا قرصی کودکانه‌نویسی او هستند. برای مثال درخست پخشنده، قصه معرکه‌ای است که درک و لذت بردن از آن کار بزرگترهاست. کمتر بچه‌ای می تواند ظرافت رابطهٔ بین درخت و دوستش را به راحتی درک کند.

درواقع بچه ها با لابهٔ بیرونی قصه ارتباط برقرار می‌کنند – که جالب است – اما به انتظار یک کودک از یک قصه، پاسخ چندانی نمی‌دهد. در حالی که برای بزرگترها، لایهٔ زیرین قصه، یعنی نگاه نویسنده به زندگی و به روابط انسانی است که جذاب است.

5-10-2015 10-17-08 PM

بزرگترهایی که به خود جرأت میدهند به سراغ قصه‌ای برای کودک بروند، لذت کشف راز آثار سیلوراستاین  را تجربه می‌کنند. اگر باز به مثال درخت بخشنده برگردیم – درختی که همیشه همه چیزش را به دوستش بخشیده و در آخر که چیزی برای بخششی ندارد از خود مایه می‌گذارد – می‌بینیم که در ایران چند بار تجدید چاپ شده، در حالی که مثلاً در فرانسه در میان خوانندگان کودک یا نوجوان فرانسوی اقبالی نیافت و چندان فروشی نکرد. به نظر آنها، درخت بخشنده قصه‌ای غمگین است. طبعاً چنین قصه‌ای در بخشی کتاب‌های کودکان یک کتابفروشی شانس چندانی ندارد: نه تصاویری رنگارنگ دارد و نه ماجرایی هیجان‌آور، نه شاد است و نه خنده‌دار، پس برای بچه هم جذابیتی ندارد.

اما نزد ما چنان سیلوراستاین مُد شده که خیلی‌ها او را، به افراط، یکی از مشاهیر ادبیان کودکان می‌‌شناسند. یا از او به عنوان شل سیلوراستاین بزرگ و معروف‌ترین نویسنده ادبیات کودکان آمریکا نام می‌برند.

سیلوراستاین از بچگی استعداد زیادی در نقاشی ونویسندگی داشت. می گفت: اینها تنها شانسی زندگی من بودند. وقتی پسربچه ۱۲ شاید هم ۱۴ سالهای بودم بیشتر دلم میخواست یک بازیکن خوب بیسبال باشم تا بتوانم خودم را در دل دخترها جا کنم. ولی نه از پس توپ برمی آمدم و نه مورد توجه دخترها بودم. کاریش هم نمی شد کرد. پس شروع کردم به نقاشی و نوشتن، باز هم از شانسم بود که هیچ کسی را نداشتم تا از او تقلید کنم یا تحت تاثیرش باشم. تا سی سالگی با کارهای شان آشنا نبودم. آن وقت به جایی رسیدم که نظر دخترها هم به طرفم جلب شد، ولی من سخت مشغول کار بودم. نه این که نخواهم عاشق بشوم، فقط دیگر کار کردن برایم عادت شده بود.»

در دهه ۱۹۵۰، زمان جنگ کره و ژاپن، وارد ارتش آمریکا شد. در همان زمان برای انتشارات ستاره‌ها  ودرجات صلح، کاریکاتورهای زیادی کشید. در اوایل دهه ۱۹۶۰ مجذوب هنرهای محلی شد و ترانه های زیادی در شاخه موسیقی محلی، ساخت. پرثمرترین اثر او حاصل همکاری، با دکتر هوک است.

جالب است بدانید که وقتی درخت بخشنده را به یک ناشر ارائه کرد. ویراستاری به نام ویلیام کول، آن را رد کرد. کول می گوید: در اوایل دهه ۱۹۶۰ در انتشارات سیمون واسکاستر وقتی که آمد و درخت بخشنده را نشانم داد، گفتم کتاب جالبی است، ولی چون در حد فاصل دو گروه کودک و بزرگسال است. فروش نمی‌کند. با وجود این وقتی چاپ شد هم بچه‌ها و هم بزرگترها از آن استقبال زیادی کردند. این کتاب را خیلی سخت می توان دسته بندی کرد چون هم ساده و هم پیچیدم هم محترمانه و هم غیرمحترمانه است.» یکی می‌بخشد و دیگری می‌گیرد. شل امیدوار بود که مردم بدون در نظر گرفتن سن‌شان بتوانند با سایر کتابهایش هم به همین خوبی ارتباط برقرار کنند.

5-10-2015 10-22-57 PM

کارهایش شامل بالا افتادن (۱۹۹۶)، این پیاده رو به کجا می رسد (۱۹۸۱) فانوس زیر شیروانی (۱۹۸۱) قطعه گمشده (۱۹۸۲) و قطعه گمشده در جست و جوی دایره بزرگ است.

یکی از موضوعات مورد علاقه سیلور استاین، در کارهای کودکان و بزرگسالشی، موضوع گذر عمر است. این ایده در داستان پسر کوچولو و پیرمردبه خوبی نمایان است. در دوره بچگی، برای زنده ماندن، متکی به دیگرانیم. به تدریج از آنها مستقل می شویم و در سن پیری شاهین ترازو دوباره به طرف وابستگی میچرخد. شل این واقعه را در داستان پسر کوچولو و پیرمرد با احساس غم‌آلودی بیان می‌کند:

پسر کوچولو گفت:« بعضی وقتها قاشقم از دستم میافتد.

پیرمرد گفت: من هم همین طور.

پسر کوچولو یواشکی گفت: جایم را هم خیس میکنم.

 پیرمرد خندید: من هم همین طور.

پسر کوچولو گفت: بیشتر وقتها هم گریه میکنم.

پیرمرد سرش را تکان داد من هم.

پسر کوچولو گفت: اما بدتر از همه این است که بزرگترها محلم نمی گذارند.

و گرمای دست پرچروکی را احساس کرد.

پیرمرد گفت: میدانم چه می گویی.

5-10-2015 10-17-17 PM

سیلوراستاین، هر چیزی را از زاویه متفاوتی می‌بیند و به خود جرأت می دهد که به بچه‌ها چیزهایی را نشان بدهد که افسانه‌ای، جادویی یا کارتونی نیستند. در شعردنیای نو، پیشنهاد می کند دنیا را از زاویه متفاوتی ببینیم. در بسیاری از کارهایش به بچه‌ها هشدار می‌دهد که هرگز انتظار کامل بودن و رضایت محض نداشته باشند.

شعرهای جست و جوی سرزمین شادی، همچنین قطعه گمشده، مثال‌های خوبی هستند.

دنیاى نو
درختهای وارونه، آزاد تاب می‌خورند،
اتوبوس‌ها شنا می‌کنند،
ساختمان ها آویزانند.
چه خوب است،
دنیا را از زاویه دیگری هم ببینیم!

دانلود پاورپوینت درخت بخشنده

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. جواد می گوید

    شل سیلوراستاین عزیز، روحت شاد مرد…
    توصیه شدید برای خواندن کتاب‌هاش.
    ممنون از شما دکتر عزیز.

    بعضی وقت‌ها ما آدم‌هایی را دوست داریم که
    دوستمان نمی‌دارند
    همان‌گونه که آدم‌هایی نیز یافت می‌شوند که
    دوستمان دارند، اما ما دوستشان نداریم.
    به آنانی که دوست نداریم اتفاقی در خیابان برمی‌خوریم
    و همواره برمی‌خوریم
    اما آنانی را که دوست می‌داریم
    همواره گم می‌کنیم
    و هرگز اتفاقی در خیابان به آنان برنمی‌خوریم…

    “شل سیلوراشتاین”

  2. حسن می گوید

    کتابهای او فوق العاده‌اند. آنها مانند شازده‌کوچولوی سنت‌آگزوپری برای همه سنین نوشته شده‌اند. ممنونم از این ادای دین به شل سیلوراستاین

  3. mehdi می گوید

    کتابی از شلبی دوست داشتنی نخوندم اما شعرهای زیادی ازش خوندم که کاری کرد باهام تا حلقه ی اشک تو چشام جمع شه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5